شکل‌گیری مثلث اقتصادی با هدف گره‌گشایی از مشکلات به مدد ظرفیت های منطقه‌ای

شکل‌گیری مثلث اقتصادی با هدف گره‌گشایی از مشکلات به مدد ظرفیت های منطقه‌ای
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 02 خرداد 1398

دبیر نهاد مردمی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی:

شکل‌گیری مثلث اقتصادی با هدف گره‌گشایی از مشکلات به مدد ظرفیت های منطقه‌ای

دبیر نهاد مردمی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: شکل گیری مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در این استان با هدف چاره جویی و گره گشایی از مشکلات در سطح هر شهرستان و با امکانات منطقه ای انجام شده است. در واقع تمامی ظرفیت های هر منطقه و اختیارات مسئولان آن باید در این جهت به کار گرفته شود. چنین رویکردی از اطاله امور و طولانی شدن پیگیری ها در سطح استان و کشور جلوگیری می کند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و‌کشاورزی خراسان رضوی؛ علی اکبرلبافی در جلسه نهاد مردمی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با معین‌های مناطق 5 و 7 (شهرستان‌های فریمان، سرخس، نیشابور، فیروزه و بخش احمدآباد مشهد) اظهار کرد: مطالعات انجام شده بر روی حدود 100 روستا توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در اختیار معین های مناطق مختلف قرار می گیرد تا برداشت شفاف تری از سیمای منطقه تحت پوشش خود داشته باشند. در نهایت تمامی فعالیت معین‌ها باید منجر به ایجاد سرمایه‌گذاری و تحقق توسعه در روستاها با مشارکت مردم شود.

* برای کسب موفقیت در اجرای مثلث توسعه اقتصادی، وحدت رویه حرف اول را می‌زند

در ادامه محمدرضا عباس زاده معاون نظارت بر امور سرمایه گذاری و اشتغال اداره کل دفتر روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: جامعه روستایی باید برای آن دسته از متولیانی که با هدف برنامه ریزی و اقدام عملیاتی به این بافت های جمعیتی ورود پیدا می کنند، شناخته شده باشد و ابعاد کار در چنین فضایی را به خوبی بدانند.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت اتخاذ یک برنامه راهبردی و عملیاتی است که در آن تسهیل‌گری از اهمیت بسزایی برخوردار است. ما باید برای هر روستا یک فرد را به عنوان تسهیل‌گر آموزش دهیم و اولین اقدام نیز باید بر آموزش این تسهیل‌گران بومی متمرکز باشد. نکته دیگر آن است که سرعت در توسعه نوعی  آفت به شمار می آید و باعث می شود تا افراد از این مسئله گریزان شوند.

داوود کمیلی پور، به نمایندگی از مجتمع فولاد خراسان به عنوان معین اقتصادی منطقه 5 استان در بخش دیگری از این جلسه خاطرنشان کرد: از حدود چهارماه پیش که تفاهم‌نامه ای پیرامون این بحث منعقد شد، ارزیابی هایی داشتیم و دریافتیم که مهم ترین قسمت کار در این بخش ظرفیت‌سنجی و مطالعه پروژه است. متاسفانه تاکنون اسناد توسعه به ما ارائه نشده است اما جلساتی با دستگاه‌های اجرایی داشته ایم و در حال پایش اقدامات و بررسی رویکردها هستیم.

وی اضافه کرد: با جهاد دانشگاهی استان وارد مذاکره شدیم و قرار است تا دو ماه دیگر طرح توسعه روستایی جهاد برای منطقه نیشابور آماده شود. همچنین هیات راهبردی در فولاد با مشاوران تخصصی چند پروژه بزرگ را معرفی کرده و در حال اجرای آن ها هستیم. موضوع اول بحث پوشش بیمه روستایی است که مجتمع فولاد خراسان قبول کرده است تا با صندوق بیمه روستایی، سرپرست‌های روستایی را بیمه کنند.

کمیلی‌پور تصریح کرد: بحث دوم آموزش و مهارت آموزی است که در این راستا جلسه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای در نیشابور برگزار شد و مقرر گردید تا دهیاران اسامی افرادی که اشتغال ندارند اما متقاضی و مشتاق این بحث هستند را به ما اعلام کنند. بحث بعدی مربوط به پرداخت تسهیلات است. همچنین در جلساتی برگزار گردید، تصمیم برآن شد تا از محل گردش مالی شرکت فولاد، تسهیلاتی برای کسب و کار ایجاد شود.

 وی در خصوص مشکلات موجود پیش‌رو نیز عنوان کرد: در زمینه رفع موانع تولید و مشکلات واحدهای تولیدی قرار بود جلساتی برگزار شود تا به مشکلات آنان رسیدگی گردد. از سویی، الگوی فعالیت ما، در زمینه کسب و کارهای خرد است که در این رابطه، عمده مشکلات موجود، بر بحث دریافت مجوزها متمرکز است. اما موضوع دیگر به مباحث محیط زیستی مرتبط می شود و خواسته شده که واحدهای تولیدی به شهرک صنعتی منتقل شوند در صورتی که ظرفیت های لازم در این شهرک‌ها وجود ندارد. از دیگر چالش های ما در این بخش می توان به به کمبود سرمایه و تسهیلات بانکی و عدم وجود زیرساخت‌ها اشاره کرد.

محمد مهدی زردوزنیا، نماینده معین اقصادی آستان قدس رضوی نیز در سخنانی بیان کرد: برای کسب موفقیت، وحدت رویه حرف اول را می‌زند و برای دستیابی به آن باید براساس مدل های مشخص و الگوهای واحدی رفتار کنیم. در آستان قدس یک مدل طراحی شده است. در این مدل تسهیل‌گران، بستر همراهی مردم و جلب مشارکت آن ها با معین‌ها را فراهم می آورند.

وی نقبی به مشکلات موجود زد و گفت: تنها مشکل در زمینه تسهیل‌گر، این است که هزینه اقدامات وی از سوی کدام بخش پرداخت خواهد شد. نکته بعدی در رابطه با تسهیلاتی است که که از طریق سامانه کارا برای توسعه اشتغال روستایی پرداخت می شود و ما از ساز و کار آن بی اطلاع هستیم. اما دغدغه دیگر ما در بحث صندوق های قرض الحسنه است. وحدت رویه ای در این رابطه وجود ندارد و شیوه ایجاد و اداره این صندوق ها برای ما دارای ابهام است.

نماینده آستان قدس رضوی، معین اقتصادی شهرستان سرخس در ادامه بیان کرد: بررسی های ما نشان می دهد که در 200 خانه روستایی طویله دام وجود دارد و فرصت تخصیص تسهیلات نیز فراهم است. به همین استناد اگر دام را در اختیار روستاییان قرار دهیم، علاوه بر اشتغال‌زایی مشکل گوشت نیز حل می‌شود. اما مشکل گوشت قرمز و اشتغال روستایی باید حل شود اگر به دلایل مرتبط با حوزه دامپزشکی جلوی صادرات از افغانستان را گرفته، باید آن را با این مجموعه حل و فصل کنیم. همچنین تاکنون هیچ اراده جدی در زمینه اخذ مجوز برای ایجاد واحدهای خرد اقتصادی صورت نگرفته، در حالیکه، یکی از مواردی که مقرر شده تا به آن رسیدگی شود تهیه تولیدات روستایی است.

*توسعه از مسیر تمرکز بر ظرفیت ها و مزیت ها

در ادامه مسعود علیزاده، کارشناس اقتصادی فرمانداری سرخس پیشت تریبون قرار گرفت و بیان کرد: در خصوص تسهیلات اشتغال روستایی، متاسفانه «سامانه کارا» از قبل ایجاد شده بود و تمام طرح های که در این سامانه تسهیلات دریافت می کنند نیز از قبل مصوب شده اند. در زمینه اخذ مجوز قرار بود سامانه جامعی طراحی شود که نظیر آن در کشورهای پیشرفته نیز موجود است اما تاکنون اقدامی در این راستا انجام نشده است.

در بخش دیگری از این جلسه محمدرضا صادقی، مدیرعامل شرکت شیشه فلوت معین اقتصادی منطقه 7 (فریمان) گفت: چالش در مسیر اجرای طرح معین های اقتصاد مقاومتی این است که هر کسی برداشت خود را از این مفهوم و رسالت این مجموعه ها دارد. در واقع ضعف اطلاعات در این بخش مشکلاتی را رقم زده است.

وی اضافه کرد: در مطالعات انجام شده در منطقه فریمان، 36 پرونده وجود دارد و بازدیدهایی نیز از پروژه‌ها صورت گرفته است. از این مقدار 11 مورد آن در شهرستان قابل پیگیری است و سه مورد دیگر دارای مشکلات حادی هستند که در سطوح بالاتر باید مورد رسیدگی و پیگیری قرار بگیرند.

سید مرتضی حیدری، نماینده دفتر اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در ادامه خاطرنشان کرد: در اجرای طرح معین های اقتصاد مقاومتی استان در گام های نخستین قرار داریم. درخواست ما این است که برای تسهیل امور، سامانه‌های اطلاعاتی به یکدیگر لینک شوند تا روند بررسی مشکلات سریع تر انجام پذیرد.

در بخش دیگری از این جلسه؛ رضا حسینی، مدیر طرح و برنامه شرکت ایران خودرو خراسان اظهار کرد: ما کار خود را از چندسال قبل آغاز کرده‌ایم و توسعه فرهنگی و اقتصادی منطقه در دستور کار قرار گرفته است. در حال حاضر سه برنامه را مورد توجه قرار داده ایم. طرح  اول زیربنایی است. هنرستانی در منطقه وجود دارد که از طریق شرکت به آن کمک های لازم انجام گرفته تا ساختارهای نرم افزاری اش به روز رسانی شود و می توانیم از خروجی این بحث بهره لازم را بگیریم. در حال حاضر در این هنرستان محصولات صنعتی تولید می‌شود و ما به عنوان معین کارگاه‌هایی را برای این مجموعه ایجاد می‌کنیم و بازار عرضه محصولشان نیز پیش بینی شده و صحبت هایی برای پیش‌خرید محصولات این مجموعه انجام گرفته است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، حدود ده طرح در موضوعات مختلف مطرح شده و برنامه ما این است که ساز و کار پیگیری امور را به گونه ای تعریف کنیم که در مراحل بعدی، افراد دیگر نیز توان و ظرفیت پیگیری کار را داشته باشند. نکته دیگر آنکه، سالانه 45 هزار نفر از کنار روستای احمدآباد عبور می‌کنند و ما می‌توانیم از این ظرفیت در زمینه توسعه گردشگری و سوغات استفاده کنیم. دو پیشنهاد نیز وجود دارد اول اینکه معین‌‎ها می‌توانند میزبان جلسات باشند و ما به عنوان اولین نفر آمادگی خود را اعلام می‌کنیم و دوم اینکه پورتالی وجود داشته باشد تا اطلاعات و عملکرد معین‌ها در آن قرار بگیرد.

 در ادامه حمید مرادخواه، بخشدار احمدآباد (شهرستان مشهد) در سخنانی عنوان کرد: نقشه راه برای ما بسیار حائز اهمیت، با ایران خودرو به این نتیجه رسیده‌ایم که ظرفیت‌ها و مزیت ها را مشخص کنیم و بر توسعه آن ها متمرکز شویم.

در پایان و در جمع بندی این بحث، لبافی گفت: بستر چاره جویی از مشکلات در سطح شهرستان و استان فراهم است. به هر رو اگر ابعاد مشکلات فراتر از ظرفیت های مذکور باشد، باید مسیر حل و فصل آن در ابعاد استانی و کشوری پیگیری شود. قطعا همگرایی بخش های مختلف در این زمینه بسیار لازم است.

وی از فرمانداران درخواست کرد تا با معین های اقتصادی هر منطقه جلسات مشترکی را برگزار کرده و مشکلات و موانع را مکرر رصد کنند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی