گام های توسعه‌ای و چالش‌های پیش روی معین‌ها، برای پیشبرد طرح های اقتصادی منطقه‌ای

گام های توسعه‌ای و چالش‌های پیش روی معین‌ها، برای پیشبرد طرح های اقتصادی منطقه‌ای
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 02 خرداد 1398

در نشست نهاد مردمی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با معین های منطقه 8 بررسی شد:

گام های توسعه‌ای و چالش‌های پیش روی معین‌ها، برای پیشبرد طرح های اقتصادی منطقه‌ای

 

دبیر نهاد مردمی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: گام های توسعه ای و چالش های پیش روی معین های اقتصادی در راستای پیشبرد طرح هایشان، از سوی این نهاد پیگیری می شود. بررسی های ما نشان می دهد که 50درصد معین های اقتصادی از مجموع شش اقدام اساسی برای اجرای طرح های خود، گام های اول و دوم را برداشته اند.

گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و‌کشاورزی خراسان رضوی؛ علی اکبرلبافی در جلسه نهاد مردمی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با معین‌های منطقه 8 (شهرستان‌های صالح آباد، تایباد و تربت جام) اظهار کرد: همچنین اقدامات 30 درصد از معین‌ها در مرحله مطالعاتی بوده و 20 درصد دیگر نیز هنوز فعالیتی صورت نداده اند. ارتباط خوبی میان بخشداری‌ها، فرمانداری‌ها و معین‌ها شکل گرفته است و نمونه های خوبی نیز در این رابطه وجود دارد و بعضی از معین ها تاکنون به تجارب ارزشمندی دست یافته اند که قابل انتقال و بهره گیری در دیگر مناطق نیز هست.

وی از فرمانداران مناطق مختلف درخواست کرد تا ضمن برگزاری جلسات مشترک با معین ها، بستر تسهیل امور را برای اقدامات آنان فراهم آورند.

در ادامه محمد ابوبکری، نماینده شرکت تبرک به عنوان معین اقتصادی بخش بوژگان تربت جام، گزارشی از اقدامات صورت گرفته ارائه نمود و گفت: تاکنون جلسه ای با فرماندار تریت جام برگزار شده و وی در جریان برنامه های این معین قرار گرفته است. علاوه بر آن، طرح‌هایی برای قالیبافی و بسته‌بندی زعفران پیشنهاد شده است و برای اجرای طرح‌ها نیز از افراد محلی استفاده کرده‌ایم. همچنین بر روی چند پروژه مطالعاتی انجام شده که با پتانسیل منطقه همخوانی دارد و در مرحله مکان یابی هستیم. وعلاوه بر این، تا چند هفته آینده استارت پروژه زده خواهد شد.

 در بخش دیگری از این جلسه، مهدی رجبی، مسئول اجرایی بخشداری مرکزی تربت جام پشت تریبون قرار گرفت و گفت: در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که ۴۱ طرح نیمه تمام در این منطقه وجود دارد و گزارش کاملی از اقدامات صورت گرفته تهیه گردید. هر هفته جلسه تسهیل و رفع موانع تولید برگزار می‌شود و در اختیار معین‌ها قرارمی‌گیرد.

زنگنه نماینده فرمانداری تایباد نیز در بخش دیگری از این جلسه عنوان کرد: بعد از سفر استاندار به شهرستان تایباد و به دلیل اینکه مسئولیت سنگینی بر عهده ماست، مطالعات بومی آغاز شده است. از افراد مطلع دعوت شد تا کار مطالعاتی را انجام دهند و نتیجه کار در اسفند ماه برای استانداری ارسال شد.

وی افزود: جلسه هم‌اندیشی با دستگاه‌های اجرایی برگزار شد و به این نتیجه رسیدیم که مشارکت مردم را به سمتی که در آن تخصصی ندارند هدایت نکنیم بلکه ابتدا کلاس‌های آموزشی را برای علاقه مندان به فعالیت های اقتصادی برگزار کنیم. در حال حاضر به 150نفر از روستائیان در بحث پرورش قارچ آموزش هایی را دریافت نموده اند؛ زیرا در این منطقه پتانسیل خوبی برای پرورش این محصول وجود دارد. همچنین سهام شرکت توسعه و عمران دوغارون را به مردم واگذار کردیم تا آن ها بخشی از امور را عهده دار شوند. به مردم اعلام کرده ایم که مشارکت آن ها در این بخش می تواند بسترساز اشتغال برای خود آن ها شود.

زنگنه در خصوص طرح‌های سرمایه گذاری نیز عنوان کرد:برای ۴۱ طرح با ارزش ۱۳۸ میلیارد تومان تفاهم نامه امضا شده است که بخش خصوصی نیز متقاضی انجام آن هاست اما موانع اداری مانع کار هستند. در جلسه‌ای استاندار قول داد که برای این مشکلات چاره جویی خواهد کرد. خوشبختانه با مصوبات استاندار مشکل دو طرح حل شد و در حال حاضر این طرح ها فعال شده اند اما بقیه موارد همچنان گرفتار مشکلات اداری هستند.

 عبدالناصر شاهی، مدیر اجرایی منطقه ویژه مرز دوغارون نیز در ادامه گفت: عمده کار اقدامات ما در چهار بخش متمرکز است. در مصوبه‌ای که استاندار اعلام کردند قرار شد زمینی را به ما اختصاص دهند اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است و عمده مشکل ما در این زمینه با اداره کل راه و شهرسازی است.

وی ادامه داد: تلاش داریم که در حوزه کشاورزی، مشاغل خانگی را توسعه ببخشیم. یعنی از ظرفیت این مشاغل برای ارتقای فعالیت های بخش کشاورزی بهره بگیریم و توامان بستر درآمدزایی را برای خانوارها فراهم آوریم. مشکل دیگری که وجود دارد بحث جیره غذایی برای  دام های سبک است و در این زمینه پیشنهاد ما این است که افراد محلی به پرورش «بُز» روی بیاورند. در زمینه تعاونی‌ها نیز اگر برندسازی انجام بگیرد، مشکل فروش آن ها حل خواهد شد و با ظرفیت خوبی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

احمد واحدی، جانشین  قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امام رضا(ع) و معین اقتصادی شهرستان صالح آباد و ۱۶ دهستان واقع در مناطق محروم استان نیز در سخنانی خاطرنشان کرد: فعالیت ما در پنج محور آغاز شده است. در بحث اشتغال هسته جهادی هر روستا مشخص و جلسه‌ای برای آموزش تسهیل‌گران برگزار شد.

وی افزود: در زمینه زیر ساخت با تمام ادارات مرتبط جلساتی برگزار شده است و لایه‌روبی 70 قنات، لوله‌گذاری و ساخت استخر ذخیره آب نیز در دست بررسی است. در حوزه سلامت یک خانم و یک آقا از هر روستا به عنوان سفیران سلامت انتخاب شده‌اند و دوره‌های آموزشی برای آنان برگزار شده تا به سبک و سیاق قدیم، طبیبی برای هر روستا وجود داشته باشد. محوریت اقدامات ما در مناطق مذکور، مردم هستند و تاکنون 60 قنات با مشارکت آنان ساخته شده است و ۱۷۰ مدرسه با کمک مردم و آموزش و پرورش بازسازی و مرمت شده اند.

محمدرضا مازیکی، معاونت اقتصاد و اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امام رضا(ع) در ادامه این جلسه تصریح کرد: مدل ما در صالح آباد به روش تسهیل‌گری برای کمک مردم است. تا زمانی که ظرفیت مشخص نشود، مشکلات اولویت‌بندی نمی‌شوند و نمی‌توان اقدام به ساخت صندوق‌های خرد مردمی نمود. این مدل در چهار روستای باغ کشمیر، بنی تاک، کال سرخ و آزاده‌ده در حال انجام است. طبق بررسی‌های انجام شده، دام سبک بیشترین اقتصاد شهرستان را تامین می‌کند و بنابراین با جهادکشاورزی جلساتی برگزار شد و توافقاتی در زمینه توسعه این بخش صورت گرفت.

محمد صادقی، مدیرعامل موسسه دامپروری صنعتی آستان قدس رضوی نیز در سخنانی اظهار کرد: دیدگاه ما تامین غذا و تامین امنیت غذایی است؛ بنابراین برای این امر باید از نژادهای بومی استفاده کنیم و این موضوع به کشاورزان و دامداران اعلام شده است اما آنان به این حرف عمل نمی‌کنند. ما در تامین نهاده به عنوان یک موسسه اقتصادی وارد شده ایم و بدون واسطه نهاده‌های مورد نیاز دامداران را به دست آنان می‌رسانیم. همچنین در آستان قدس به 100 نفر از روستائیان حدود 50 میلیون وام تعلق گرفته است و اقدام به خرید تضمینی محصولات آنان کرده‌ایم.

در پایان این جلسه و در جمع بندی نکات مطرح شده، بر ضرورت ارتباط گیری موثر معین های اقتصادی هر منطقه و همراهی و پیگیری مسئولان دولتی آن تاکید شد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی