ضرورت نگاه جامع معین‌ها با هدف توسعه همه‌جانبه منطقه و تحقق اهداف مثلث توسعه اقتصادی-فرهنگی

ضرورت نگاه جامع معین‌ها با هدف توسعه همه‌جانبه منطقه و تحقق اهداف مثلث توسعه اقتصادی-فرهنگی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 01 خرداد 1398

دبیر نهاد مردمی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تاکید کرد:

ضرورت نگاه جامع معین‌ها با هدف توسعه همه‌جانبه منطقه و تحقق اهداف مثلث توسعه اقتصادی-فرهنگی

دبیر نهاد مردمی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: بر این باوریم که معین های اقتصادی برای پیشبرد اهداف توسعه ای در مناطق تحت پوشش خود، باید نگاهی جامع اتخاذ کرده و به تمامی حوزه های موثر در این رابطه، ورود پیدا کنند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، علی‌اکبر لبافی در جلسه نهاد مردمی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با معین‌های مناطق 10، 11 و 12 (شهرستان های کاشمر، خواف، رشتخوار،گناباد و بجستان) اظهار کرد: بررسی های ما نشان می دهد که عملیات مطالعاتی و اجرایی برخی از معین ها صرفاً در حوزه تخصصی فعالیت خودشان متمرکز شده و این همه در حالی است که باید ابعاد فعالیت آنها در تمامی حوزه های کشاورزی، دامداری، گردشگری، صنایع دستی، خدمات و ... گسترش یابد تا به اهداف توسعه مثلث اقتصادی فرهنگی دست پیدا کنیم.

وی در ادامه نقبی به محتوای جلسه مذکور زد و عنوان کرد: محور بحث در این جلسه، ارائه گزارش آخرین وضعیت اجرای طرح ها و پروژه های توسعه ای منطقه، طرح موانع و مشکلات احتمالی در اجرای پروژه ها و اخذ نظرات و پیشنهادات معین ها پیرامون تجربیات موفق و انتقال آن به سایر معین هاست.

 

*اجرای طرح های کوچک و بزرگ با هدف توسعه منطقه

در ادامه یوسفی که به نمایندگی از مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان (فولاد مبارکه) و معین اقتصاد مقاومتی شهرستان خواف (منطقه 11) در جلسه حضور داشت، اظهار کرد: از زمان امضای تفاهم نامه تاکنون 6 الی 7 جلسه با دهیاران، روسای شوراها و مدیران تعاونی ها و ... داشته ایم و در آن ها از مفهوم مثلث توسعه اقتصادی و اهداف و برنامه های معین منطقه با حضور فرمانداران و نمایندگان آنها سخن گفته ایم.

وی افزود:  بیش از 16 طرح از فعالان اقتصادی و تعاونی های منطقه و روستا دریافت شده است و پروژه هایی که با پیشرفت فیزیکی مطلوب در گذشته فعال بوده و حالا بنا به دلایلی تعطیل شده‌اند و یا طرح های توسعه ای که سرمایه در گردش لازم ندارند و همچنین طرح هایی تولیدی که بازار فروش ندارند به عنوان اولویت رسیدگی، در منطقه تحت پوشش ما انتخاب شدند. همچنین  با حضور فرمانداران از چندین شرکت و مرکز تعاونی نظیر تعاونی مرزنشینان خواف، شرکت بسته بندی زعفران و ... بازدید داشتیم و در این مجال، مشکلات این مجموعه ها نیز بررسی شد.

نماینده مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان خاطرنشان کرد: به منظور حمایت و ایجاد بازار فروش محصولات در منطقه، چندین قرارداد تضمینی فروش محصولات در دستور کار قرار گرفته و تاکنون چند مورد از آن ها نیز منعقد شده است و شرکت از محل اعتبارات خود در بانک توانسته تا افراد را برای دریافت وام قرض الحسنه معرفی نماید. براین اساس تاکنون اعطای وام به یک شرکت انجام شده است که به واسطه آن چندین دستگاه چرخ خیاطی نیز خریداری شده و آماده کار می باشند. علاوه بر آن به منظور اعتمادسازی در بین مردم، سه تعاونی مورد تایید مردم انتخاب شده اند تا افراد بتوانند از طریق این تعاونی ها واردعمل شوند.

یوسفی بیان کرد: همچنین با توجه به شاخص بودن محصول سبزی خواف، پیشنهاد خرید یک دستگاه سبزی خشک کن در منطقه داده شده است و توسعه فرش دستباف و کوره های آجرپزی نیز در اولویت برنامه های کاری ما قرار دارد. از سوی دیگر، پیشنهاد اصلاح نژاد دام و ایجاد واحد دامپروری نیز در یک روستا به صورت پایلوت ارائه شده است. در حوزه فرش بافی در منطقه آموزش های تخصصی لازم است که صحبت های اولیه در خصوص برگزاری دوره آموزشی نقش قالی انجام شد.

وی در رابطه با موانع و مشکلات پیش رو نیز تصریح کرد: عدم وجود اعتماد به تعاونی ها در شهرستان خواف و نبود تعاونی با فعالیت و کارکرد موفق در منطقه از جمله مشکلاتی است که باعث تضعیف اعتماد مردم شده و تصور عمومی سرمایه گذاران منطقه بر این است که معین باید تامین کننده تمامی سرمایه آن ها باشد؛ لذا به نظر می رسد که در این خصوص توجیه لازم انجام نگرفته است و باید آموزش هایی در این باب ارائه شوند.

بروخیان، نماینده مدیرعامل مجتمع سنگ آهن سنگان و معین اقتصاد مقاومتی شهرستان رشتخوار (منطقه 11) نیز در ادامه این نشست در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح‌های خود عنوان کرد: در حال حاضر  یک تیم قوی مطالعاتی و فنی تشکیل شده و مطالعات اولیه منطقه به طور کامل انجام شده است و تاکنون شش صندوق خرد به همت معین منطقه تشکیل گردیده است که برنامه ریزی ها برای ایجاد 12 صندوق دیگر در حال انجام است.

وی اضافه کرد: سپاه به عنوان تسهیلگر در منطقه، 15 صندوق ایجاد کرده است که برنامه ریزی آن ها ایجاد 35 صندوق تا پایان شهریور می باشد. به منظور جلوگیری از موازی کاری و لزوم هم‌گرایی و هم افزایی در منطقه، جلسات مشترکی از سوی معین با مجموعه سپاه و جهاد کشاورزی برگزار گردید. در حوزه تخصصی فعالیت شرکت، کارخانه کنسانتره و گندله سازی در فاز مطالعاتی و تاسیس قرار دارند و کارخانه «قائم امید نور» نیز 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و با حل شدن مشکلات باقی مانده پیش بینی می شود تا 3 ماه آینده افتتاح گردد.

بروخیان مطرح کرد: 40 کارگاه فلت بافی در شهرستان رشتخوار احیاء شده و به زودی 10 کارگاه دیگر نیز برپا خواهد شد.  همچنین 250 دار قالی توسط سرمایه گذار در منطقه به صورت خانه به خانه توزیع گردیده که براساس برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال به 500 دار قالی افزایش خواهد داشت. همچنین از محل مشارکت های مردمی ظرفیت دام منطقه به میزان 3 برابر (150 راس دام سنگین و 100 راس دام سبک) افزون شده است. اصلاح راه های بین مزارع در دستور کار برنامه های معین قرار دارد و احداث آبگیرهای سطحی به منظور احیاء آب های سطحی، کمک به تامین آب بخش کشاورزی و جلوگیری از بروز سیل نیز در برنامه های اجرایی گنجانده شده است.

وی ادامه داد: پرورش قارچ، آلوئه ورا و احداث گلخانه از پتانسیل های توسعه ای منطقه عنوان شده است و احداث و فعال شدن سه کارگاه پیله کرم ابریشم در منطقه انجام پذیرفته است. اصلاح الگوی کشت منطقه مبتنی بر کشت گیاهان کم آب‌بر به ویژه در بحث تامین خوراک دام و طیور در دستور کار قرار گرفت و با توجه به وجود باغات پسته در منطقه، موضوع کره گیری پسته نیز پیگیری و به کارگروه ستاد تسهیل ارجاع شد. همچنین 200 جوجه به عنوان دام خانگی با همکاری سپاه در منطقه توزیع شده است. در کنار آن، موضوع احیاء و ایجاد بازارهای محلی فروش محصولات خانگی در کارگروه اشتغال مورد بررسی قرار گرفت و به همین منظور سایت اینترنتی «اقتصاد مقاومتی رشتخوار» تا دو هفته دیگر فعال خواهد شد.

*تلاشی برای ایجاد زنجیره ارزش

 

خانم یوسفی، که به عنوان نماینده از سوی مدیرعامل شرکت پارت صنعت مهر گستر توس (معین اقتصاد مقاومتی روستاهای مند و ... شهرستان گناباد- منطقه 12) در جلسه حضور یافته بود نیز در ادامه اظهار کرد: متناسب با حوزه تخصصی فعالیت شرکت، بحث استفاده از انرژی های نو در یک روستا به صورت پایلوت و با همکاری شرکتی از اتحادیه اروپا آغاز شده است. ایجاد زنجیره ارزش بسیار مهم است و در این راستا، این مقوله دستور کار معین قرار گرفته است. همچنین توسعه ظرفیت های تولید و عرضه صنایع دستی و سوغات نیز مدنظر می باشد.

وی در رابطه با موانع و مشکلات پیش‌رو افزود: نبود شبکه توزیع و فروش، مشکل اصلی در مناطق روستایی تلقی می شود و باید در وهله اول، بازار فروش مطلوبی برای محصولات آن ها ایجاد شود.

طالبان فرد، نماینده مدیرعامل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی ( معین اقتصاد مقاومتی روستاهای ابوالخازن و ... شهرستان بجستان - منطقه 12) نیز در رابطه با اقدامات انجام گرفته در این منطقه بیان کرد: بر اساس مدل ارزیابی مشارکت روستایی، شناسایی اولیه روستاها انجام شده است، به طوری که 8 روستا در فاز توسعه قرار دارند و جمعاً 11 روستا در مطالعات مورد بررسی قرار گرفته اند. در 11 روستای مورد مطالعه، 149 گروه توسعه روستایی ایجاد شده است که افراد فعال در هر گروه 15 نفر می باشند. از مجموع پس اندازهای مردمی در قالب صندوق های خرد تشکیل شده، بالغ بر 600 میلیون تومان سرمایه نقدی جمع آوری شده که در قالب 996 فقره وام اشتغال زایی و تقویت معیشت و مشاغل خانگی روستایی به افراد واگذار شده است. همچنین تعاونی مهرورزان بجستان با 990 نفر عضو تشکیل شده است.

 

در ادامه نظافت، نماینده مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت و معین اقتصاد مقاومتی شهرستان بجستان و بخش کاخک شهرستان گناباد (منطقه 12) به اقدامات انجام گرفته در منطقه خود اشاره و بیان کرد: تاکنون چندین تسهیل گر آموزش دیده به روستاها فرستاده شدند؛ به عبارت دیگر تسهیل گران به نوعی از خود مردم و در دل مردم مشغول فعالیت هستند. با ایجاد کانون های همیاری اجتماعی، صندوق های خرد و کارآفرینی تشکیل شده اند و فعال هستند. به عنوان مثال صندوق کیبر خواف در دهستان کیبر ایجاد شده است و با شناسه مشخص به بانک قرض الحسنه رسالت متصل است. در حوزه ایجاد صندوق های خرد و استفاده از الگوی شبکه توسعه اجتماعی رسالت، بانک آمادگی خود را جهت برگزاری جلسات و ارائه الگوی کار به دیگر بخش ها، اعلام کرده است.

*تشریح اقدامات مطالعاتی و اجرایی نوین زعفران در کاشمر

شریعتی مقدم، مدیرعامل شرکت بین المللی نوین زعفران و معین اقتصاد مقاومتی بخش کوهسرخ شهرستان کاشمر (منطقه 10) نیز در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح های توسعه ای در منطقه تحت پوشش خود، تصریح کرد: تاکنون مطالعات اولیه بر روی ظرفیت های منطقه انجام گرفته است و ایجاد صنایع تبدیلی کوچک برای تولید محصول ریواس و صنایع ترکیبی در دستورکار قرار گرفته است. طرح توسعه ارزش های روستایی (تار) نیز به تصویب رسیده و از چندی پیش پروژه های اجرایی مرتبط با آن آغاز شده است.

وی ادامه داد: همچنین مطالعات جامع برای الگوهای موفق توسعه ای سایر کشورها همچون مصر، هند، ژاپن و کره جنوبی به منظور بهره برداری از آن الگوها انجام پذیرفته است. سه تفاهم نامه نیز با مراکز علمی داشتیم تا از توان آن ها در این عرصه بهره بگیریم. بر همین اساس، گروه مطالعاتی مذکور در مجموع 22 وظیفه و خدمت داوطلبانه را برای معین تعریف نموده اند که فعالیت معین در این چارچوب و وظایف کلید خورده است. هدف گذاری در حوزه آموزش مناطق روستایی 20 هزار نفر درنظر گرفته شده است که در این خصوص و به منظور پیشبرد اهداف، 20 تسهیل گر توسط معین استخدام شده اند و صدور دفترچه فنی برای هر مزرعه در برنامه معین قرار دارد.

مدیرعامل شرکت نوین زعفران در ارتباط با موانع و مشکلات پیش رو عنوان کرد: تکثر واحد ها از مشکلات جدی تلقی می شود و باید مطالعات جامع در این زمینه قبل از اقدام به سرمایه گذاری انجام گیرد تا هم افزایی لازم ایجاد شود و از موازی کاری ها پرهیز گردد. در سطح زنجیره های ارزش نیز باید کار شود و مطالعه بازار مبتنی بر زنجیره ارزش باید در اولویت قرار گیرد. همچنین عدم رعایت بهداشت، کیفیت و راندمان پایین تولید از مشکلات اصلی در حوزه کشاورزی است و باید در اولویت برنامه های معین در بخش کشاورزی باشد.

«مهدی نایه در»، معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری کاشمر نیز در سخنانی بیان کرد: کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در منطقه با همکاری فرمانداری رشتخوار فعال شده است و جلساتی را به منظور بررسی مشکلات واحدهای تولیدی و سرمایه گذاران به صورت هفتگی برگزار می کند. در حوزه فعالیت معین ها نیز بین فعالیت تسهیلگران شکاف وجود دارد و باید نقش آن ها به صورت واضح مشخص شود. از سویی شاهدیم که اعتماد کافی در مردم منطقه به تعاونی ها و ... وجود ندارد و در این راستا باید تدابیری بیاندیشیم تا ریشه های این اعتماد تقویت گردد.

در بخش دیگری از جلسه اکبری، معاون فرمانداری رشتخوار اظهار کرد: با توجه به ظرفیت های ویژه روستاهای شهرستان رشتخوار در حوزه گردشگری معین های منطقه باید توجه ویژه ای به صنعت گردشگری و توسعه آن در منطقه صورت گیرد؛ چراکه در گزارش معین های منطقه فعالیتی در حوزه مذکور ارائه نشده است. همچنین آنان باید در همه ابعاد توسعه ای از طرح های بزرگ تا مشاغل خانگی در بخش های مختلف کشاورزی، دامداری، خدمات، صنعت، صنایع دستی و گردشگری ورود نمایند و بتوانند پوشش جامعی را در این رابطه ایجاد کنند که امر توسعه متوازن به تناسب این اقدامات رقم بخورد.

در پایان لبافی، دبیر نهاد مردمی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی بیان کرد: معین های این مناطق پیشرفت قابل توجهی در فعالیت های خود داشتند و گزارشات کاملی را ارائه نمودند و تنها لزوم توجه به توسعه مناطق در تمامی ابعاد به عنوان مثال ورود به حوزه گردشگری و ... مورد تاکید می باشد. به منظور هم افزایی و پرهیز از موازی کاری ها در مناطق و همچنین ارائه و انتقال تجربیات اجرایی بین معین ها، لزوم برگزاری جلسات تخصصی بین معین اصلی هر منطقه و سایر معین های منطقه به طور مستمر وجود دارد و فرمانداران نیز باید نظارت نمایند.

وی ادامه داد: عملیات مطالعاتی و اجرایی برخی از معین ها صرفاً در حوزه تخصصی فعالیت خودشان است که باید ابعاد فعالیت آن ها در تمامی عرصه های کشاورزی، دامداری، گردشگری، صنایع دستی، خدمات و ... گسترش یابد و این امر می تواند همه ظرفیت های اقتصادی و فرهنگی منطقه را فعال کند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی