انتظار از معین های اقتصادی، تقویت معیشت مردم است

انتظار از معین های اقتصادی، تقویت معیشت مردم است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 27 ارديبهشت 1398

دبیر نهاد مردمی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی:

انتظار از معین های اقتصادی، تقویت معیشت مردم است

دبیر نهاد مردمی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی:گفت: انتظار از معین های اقتصادی آن است که براساس گام های تعریف شده در تفاهم نامه حرکت نموده و بدین طریق معیشت خانواده تقویت شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علی اکبر لبافی در جمع معین های اقتصادی شهرستان های جغتای و داورزن  با اعلام مطلب فوق اظهار کرد: معین های اقتصادی، مامور توسعه بخش یا شهرستان هستند که می بایست سند اشتغال، توسعه و آمایش بخش را مطالعه کنند و پس از بررسی های لازم با نخبگان، صاحبان سرمایه و کارآفرینان وارد مذاکره شوند.

وی یادآور شد: پس از شناسایی ظرفیت و پتانسیل های بخش، باید از طریق اعتماد آفرینی، صندوق های خردی را از سرمایه های مردمی ایجاد کرده و براساس مطالعات انجام گرفته پروژه های توسعه ای تعریف نمایند. علاوه بر آن باید دلایل عدم فعالیت پروژه های غیرفعال و نیمه تمام را احصاء نموده و پس از ارزیابی های لازم پروژه ها را به اتمام برسانند.

لبافی تصریح کرد: معین های اقتصادی باید شرکت های فعلی خود را افزایش دهند و به دنبال ایجاد مجموعه های جدید حتی در ابعاد خرد باشند. معین های اقتصادی باید با استفاده از اعتبار خود بستری فراهم آورند تا افرادی که صاحب مهارت هستند، تسهیلات لازم برای ایجاد اشتغال را دریافت نمایند.

وی عنوان کرد: موانع فعالیت معین های اقتصادی در وهله نخست باید توسط فرمانداران، روسای دادگستری و ائمه جمعه هر منطقه حل و فصل شود و پس از آن مسائل به دبیرخانه نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی انتقال یابد تا این مسائل با مسئولان استانی در میان گذاشته شود و چنانچه گرهی از این مسیر گشوده نشد، موضوع به اطلاع استاندار برسد.

لبافی یادآور شد: انتظار ما از معین های اقتصادی آن است که براساس گام های تعریف شده در تفاهم نامه حرکت کنند تا بدین طریق معیشت خانواده تقویت شود.

دبیر نهاد مردمی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی با اشاره به اینکه معین اقتصادی باید در زمینه  آموزش، تسهیل گری و ارتقاء بهره وری منطقه فعال باشند، یادآور شد: نتیجه مذاکرات با معین های اقتصادی به فرماندار شهرستان ابلاغ خواهد شد البته نسخه ای نیز به معین اقتصادی اعطا می شود و جهت استحضار نیز به استاندار ارسال خواهد شد. در پایان نیز ارزیابی می شود که عملکرد معین اقتصادی چگونه بوده است؟

* ضعف در رویکردهای تخصصی، نتیجه ای جز تضعیف بدنه مجموعه نخواهد داشت

در ادامه، کمال جعفری؛ مسئول اداره کشت و صنعت شمال شرق عنوان کرد: پروژه ما کشت و صنعت است، از این رو برای توسعه کشاورزی و دامداری در منطقه تحقیقات بسیاری انجام دادیم.

وی با اشاره به اینکه وظایف و مسئولیت های معین های اقتصادی باید با سرعت بیشتری ابلاغ می شد، خاطرنشان کرد: علاوه بر این توانسته ایم آموزش های لازم در خصوص سرمایه گذاری، بانک و دامداری را به مردم بومی ارائه دهیم.

جعفری یادآور شد: روستاهای هدف ما پتانسیل خوبی برای کشت فلفل و پسته دارند که قطعا برای توسعه این محصولات ورود پیدا خواهیم کرد. خوشبختانه تاکنون در حوزه بسته بندی نیز سرمایه گذاری های لازم انجام گرفته است.

در بخش دیگری از نشست، فرید شاهی؛ مدیر بازرگانی شرکت پارت گوال گیتی و یکی از معین های منطقه ای، عنوان کرد: این شرکت با هدف توسعه و افزایش سطح تولید و اشتغال منطقه ایجاد شده است، ما در ابتدای سال 96 این مجموعه را با 134 پرنسل تحویل گرفتیم که این تعداد در پایان سال 97 به  267 پرسنل افزایش یافت. البته با تغییر در سیستم تولید و افزایش خطوط تولید قریب به 130 نفر به تعداد پرسنل شاغل افزوده خواهد شد.

وی یادآور شد: تمامی افرادی که در مجموعه کار می کنند، (به جز نیروهای متخصص) بومی منطقه هستند که از روستاهای مجاور آمده اند، حال باید وسایل ایاب و ذهاب را نیز در نظر گرفت تا درآمد حاصله در کل منطقه توزیع شود.

شاهی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بزرگترین معادن کرومیت در سبزوار و جغتای است، با دو سیاست در جهت بهره برداری و توسعه این معادن بر آمدیم، نخست معادن فعالی است که قدرت تامین ماشین آلات نداشتند که شرکت برای آن ها بیل مکانیکی به اسم معدنکار تهیه کرده و بیل را در اختیار معدنکار قرار داده است و حال در قبال وجه بیل کرومیت را به قیمت بازار از معدن کار خریداری می کند تا هزینه بیل تسویه شود. ناگفته نماند از مرداد ماه سال 96 تا پایان سال 97، 7 دستگاه بیل مکانیکی خریداری شده است.

مدیر بازرگانی شرکت پارت گوال گیتی ادامه داد: دوم معادنی است که فعالیت داشته اند اما قدرت استخراج مواد اولیه را به دلیل فقدان ماشین آلات نسبت به ظرفیت و پروانه بهره برداری نداشتند، تقریبا در هر معدن چیزی حدود 20 الی 25 نفر به نیروی انسانی منطقه افزوده خواهد شد و حول و حوش 100 نفر به میزان اشتغال اضافه می گردد.

وی افزود: لذا پس از شناسایی پهنه های معدنی، باید از خام فروشی مواد اولیه اجتناب کنیم و در مقابل مواد اولیه را در اختیار کارخانه قرار دهیم.

شاهی عنوان کرد: اگر معین های اقتصادی بدون تخصص به برخی از عرصه ها ورود پیدا کنند، انرژی و سرمایه را هدر داده اند و  این مسئله نتیجه ای جز ضعیف شدن بدنه مجموعه نخواهد داشت لذا باید این مبحث با کمک معین مرکزی حل و فصل شود.

مدیر شرکت بازرگانی پارت گوال گیتی ادامه داد: به طور مثال، در منطقه ما پتانسیل کشت گردو فراوان است اما سال گذشته از این محصول به دلیل آفت برداشت چشمگیری نداشتیم. در حالی که می توان از دانش افراد متخصص برای جلوگیری از آفت و برداشت مطلوب محصول استفاده کرد.

در ادامه، محمد محمدزاده؛ دفتر امور روستایی استانداری عنوان کرد: معین های اقتصادی شناخت مطلوبی نسبت به سایرین از ظرفیت ها و پتانسیل های منطقه خود دارند. اگر ضعفی هم در بانک اطلاعاتی آن ها وجود داشته باشد باید از منابع مختلف یا به مدد دیگر معین های منطقه آن را رفع نمایند.

*شرایط سخت اقتصادی، هزینه پروژه ها را افزایش داده است

در بخش دیگری از این نشست، حمیدرضا شیردل؛ معین شهرستان جغتای (شرکت تعاونی تولید) عنوان کرد: چند سال پیش پروژه ای را در قالب طرح مشارکتی شروع کردیم، حال از آن جا که پتانسیل منطقه کشاورزی بود، سعی کردیم به دلیل بهینه سازی در مصرف آب و خاک طرح گلخانه را پیشنهاد دهیم که خوشبختانه با همکاری 200 سرپرست خانوار این شرکت راه اندازی شد.

وی با اشاره به اینکه 10 الی 15 سال طول کشید تا ما توانستیم اعتماد مردم را جلب کنیم، ادامه داد: به رغم ضعف اقتصادی روستاییان این منطقه، اما برخی از این قشر یارانه خود را به صندوق انتقال دادند تا بتوانیم از آن محل وام دریافت کنیم، با این حال هنوز پروژه به بهره برداری نرسیده است.

شیردل عنوان کرد: متاسفانه طی دو سال اخیر به دلیل شرایط سخت اقتصادی، هزینه ها افزایش زیادی داشته و همین مسئله موجب شده است تا بهره برداری پروژه به تعویق افتد.

*بوروکراسی های پیچیده مهم ترین مانع بر سر راه حرکت معین های اقتصادی است

در پایان، مسعود دزیانی؛ نماینده شرکت بنی الحسینی یادآور شد: در حال حاضر پروژه 6 هکتاری گلخانه را کلید زده ایم اما مهم ترین مشکل ما بوروکراسی های پیچیده برای دریافت استعلامات است. برای این پروژه 11 استعلام لازم است که پس از 3 ماه تنها توانسته ایم 5 استعلام آن را دریافت کنیم و هنوز 6 استعلام از قبیل محیط زیست، شرکت گاز، منابع طبیعی و ... دریافت نشده است.

وی ادامه داد: در هر هکتار از گلخانه 40 الی 50 نفر می توانند اشتغال داشته باشند که هزینه آن تاکنون 12 میلیارد تومان برآورد شده که دو میلیارد آورده خودمان از قبیل زمین، تاسیسات، برق، آب و ... بوده مابقی نیز بایستی از طریق وام تامین شود.

این گزارش حاکیست در پایان این جلسه؛ لبافی، دبیر نهاد مردمی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی بر ضرورت حل و فصل مشکلات در هر شهرستان تاکید کرد و گفت: چنانچه این مهم محقق نگردید، موضوع در مراجع استانی و کشوری قابل پیگیری خواهد بود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی