نگاه ویژه به اتاق بازرگانی در راه اندازی نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی

نگاه ویژه به اتاق بازرگانی در راه اندازی نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 02 ارديبهشت 1398

 

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی از رویکردها و ماموریت های این ساختار می گوید:

نگاه ویژه به اتاق بازرگانی در راه اندازی نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی

 

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت:راه اندازی این نهاد در اتاق بازرگانی نشانه نگاهی ویژه به جایگاه پارلمان بخش خصوصی و ظرفیت های موجود در این بخش است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، علی اکبر لبافی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی که قبلا بخشی از آن در استان کرمان اجرایی شده، به صورت کامل و در قالب مثلث توسعه اقتصادی-فرهنگی برای اولین بار در کشور در استان خراسان رضوی اتفاق افتاده است؛ این نهاد براساس نگاه استاندار پیرامون پویایی اقتصاد و سرمایه گذاری به دست معین های اقتصادی در چارچوب مثلث اقتصادی و استفاده از صاحبنظران شکل گرفته است.

وی افزود: این مثلث اقتصادی یا نهاد مردمی در یک شیوه نامه دارای فرآیندی است که در قالب آن شاهد یک وحدت رویه در تیم مدیریتی اقتصاد مقاومتی هر منطقه هستیم؛ ارکان هر منطقه شامل امام جمعه، فرماندار، رئیس دستگاه قضا و نماینده مجلس و معین اقتصادی هر منطقه است.

لبافی خاطرنشان کرد: در واقع معین اقتصاد مقاومتی برای جلوگیری از اعمال سلایق شخصی در طرح های اقتصادی و هنجارمند شدن فعالیت ها و روند اموری که در نهایت سبب تسهیل و سرعت عمل در امر سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه گذار و نیز افزایش سرعت توسعه و رونق اقتصادی می شود، تشکیل شده است. نقش نهاد اقتصاد مقاومتی نیز هماهنگ کننده امور معین های اقتصادی مناطق دوازده‌گانه استان برای تحقق اقتصاد مقاومتی در چارچوب مثلث توسعه اقتصادی است.

وی با بیان اینکه در این نهاد مشکلات موجود در مسیر فعالیت معینهای اقتصاد مقاومتی را دنبال می کنیم، افزود: سپس مسائل و موانع را در کارگروه های کارشناسی طرح و نتیجه را به شورای اقتصاد مقاومتی استان ارائه می کنیم. از دیگر وظایف نهاد مردمی تهیه گزارشات اجرای پروژه‌ها و اقدامات معین های اقتصادی و میزان پیشرفت آن ها به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان است که به طور مرتب نیازمند بررسی می باشد.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی یادآور شد: این اقدامی جدید است و طبیعتا حرکت در این مسیر نیازمند ابزار کار لازم و هماهنگیهایی است که به مرور زمان ایجاد میشود و مثلث اقتصادی در هر منطقه با توجه به اختیارات شهرستانی که دارد، میتواند مشکلات را رفع کند.

وی درباره الگو شدن این نهاد برای کشور نیز اظهار کرد: در واقع دیدگاه این است که بتوانیم این نهاد را از خراسان دنبال کنیم و نتیجه پیشرفت کار به سران قوا ارائه شود و در نهایت هدف گذاری این است که به عنوان الگویی موفق در قالب نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی به صورت ملی به کشور هم پیشنهاد شود.

لبافی با اشاره به راه اندازی نهاد در یکی از طبقات ساختمان شماره دو اتاق بازرگانی مشهد گفت: به طور کلی این نهاد بحث توسعه از طریق کارافرینی و ایجاد کسب و کارهای خرد، متوسط و بزرگ را در نظر دارد و این کسب و کارهای خرد از طریق صاحبان سرمایه اتفاق می‌افتد و این صاحبان سرمایه و کارآفرینان هستند که اتاق بازرگانی را تشکیل دادند و طبیعتا این یک نگاه ویژه به اتاق است، نگاهی که می توان به واسطه آن علاوه بر ماموریت های قانونی که از طریق دولت محول شده، با استفاده از ظرفیت های مدیران استانی به ویژه در حوزه دستگاه قضا و نمایندگان مجلس و نمایندگان قوه مجریه، بسیاری از موانع که در قالب قانون ممکن است برای سرمایه گذاران ایجاد گرفتاری کند را حذف کرد.

وی معتقد است: امروز بسیاری از ضوابط و قوانین ما منطبق با شرایط موجود نیست؛ ما نیازمند قوانینی هستیم که منطبق با نیاز روز کشور باشد و مشکلات موجود در این زمینه را می توان با استفاده از اختیارات نمایندگان قوا در استان در قالب یک هم افزایی حل کرد.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی تاکید کرد: بروکراسی های موجود در کشور امروز خود مانع پیشرفت و توسعه سرمایه گذاری است و مثلث توسعه اقتصادی و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید با استفاده از اختیاراتی که در استان دارند، با حذف برخی از موانع دست و پاگیر منجر به پیشرفت سرمایه گذاری شوند و این کار به طور کلی در حوزه بخش خصوصی است که اتاق بازرگانی در جایگاه اصلی آن قرار دارد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی