نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی افتتاح شد

نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی افتتاح شد
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 02 خرداد 1398

نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی افتتاح شد

نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی در اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی - فرهنگی خراسان رضوی شنبه شب با حضور مسئولان کشوری و استانی در اتاق مشهد افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ غلامحسین شافعی در این مراسم عنوان کرد: با شکل گیری نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی، به نظر می رسد که در راه رسیدن به هدفی تعریف شده، همه دست به دست هم داده اند و در مسیر تحقق عملی توصیه های مقام معظم رهبری می کوشند و این رویه ارزشمند است.

وی تاکید کرد: ایجاد چنین نهاد مردمی، یک اقدام شعاری نیست و خوشحالیم که استاندار خراسان رضوی به دنبال ایجاد چنین الگویی از توسعه اقتصادی در کشور با تمرکز بر سیاست های اقتصاد مقاومتی و بهره گیری از ظرفیت های مردمی در این عرصه است. امیدواریم نتایج مثبت این اقدام به توسعه الگوی مذکور در سراسر کشور منجر شود و نتایج مطلوبی را برای مردم و کشور به ارمغان آورد.

وی تقارن افتتاح ستاد نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی با ولادت صاحب الزمان (عج) را اتفاق فرخنده ای توصیف کرد و افزود: برای نخستین بار شاهد حرکت از جانب شعار به سمت عمل در عرصه اقتصاد مقاومتی هستیم و مقام معظم رهبری نیز بر این مسئله، تاکید ویژه ای دارند.

رئیس اتاق ایران ضمن قدردانی از نیروهای انتظامی و امنیتی کشور تصریح کرد: بنده به عنوان یک فعال اقتصادی از این نیروهای خدوم به منظور فراهم کردن محیط امن برای توسعه فعالیت های اقتصادی تقدیر و تشکر می کنم. فعالان اقتصادی به کار دشوار نیروهای امنیتی و انتظامی برای ایجاد امنیت در کشور و در سطح جامعه واقف هستند و قدردان خدمات آنان هستند.

شافعی خاطر نشان کرد: این اطمینان را می دهیم که فعالان بخش خصوصی استان همراهی لازم را در این مسیر با ارکان حاکمیتی خواهند داشت تا الگویی موثر برای توسعه اقتصادی شکل بگیرد و بتوان آن را در گام بعد به سراسر کشور تسری داد.

*نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی جایگزین تصدی گری دولت است

استاندار خراسان رضوی گفت: نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی، ساز و کاری است که نه تنها برای دولت هیچ هزینه ای برای دولت نخواهد داشت، بلکه اداره آن با همکاری شرکت های توسعه گرا در بخش خصوصی انجام می گیرد. در واقع این ساز و کار قرار است نظام فرسوده اداری را به تدریج از عرصه تصدی گری خارج نماید.

علیرضا رزم حسینی عنوان کرد: با تشکیل نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی ساختاری شکل گرفته است که مردم، بنیان آن هستند.

وی گوشه چشمی داشت به سوابق اجرای این طرح و توضیح داد: حدود پنج سال پیش «مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی» برپایه سیاست های اقتصاد مقاومتی و با تمرکز بر جلب مشارکت بخش خصوصی و نمایندگان مجلس با مدیران دولتی برای توسعه مناطق محروم در روستای قلعه گنج استان کرمان اجرا شد. اجرای این طرح در خراسان رضوی نیز از سه ماه قبل آغاز شده و برپایه آن این استان به 12 منطقه اقتصادی تقسیم و تا به امروز نیز 53 شرکت توانمند بخش خصوصی به عنوان معین اقتصادی این مناطق تفاهم نامه امضا کرده اند.

وی ابراز امیدواری کرد: با همگرایی و همدلی به وجود آمده بنای ایجاد برندی را بگذاریم که کشورمان را از دام بوروکراسی ها و تمرکزگرایی ها و برهاند و بسترساز توسعه متوازن باشد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری تصریح کرد: ایشان اقتصاد را نقطه قوت سلطه ناپذیری و نفوذپذیری یک کشور عنوان کردند و بالعکس اقتصاد ضعیف را نقطه نفوذ و سلطه برشمردند، بپذیریم که عملکردهای ضعیف اقتصاد کشور را از بیرون و درون به چالش دچار می کند. چالش بیرون تحریم ها و چالش درونی شامل عیوب ساختاری و ضعف های مدیریتی است و راه حل این مسائل اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی می باشد.

وی عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی دارای دو بخش است، نخست ابلاغیه معاون اول ریاست جمهوری که به تمامی استان ها ارسال شده و در پی آن ستاد اقتصاد مقاومتی در استان ها شکل گرفته و به فعالیت مشغول است. اما بخش دوم، مردمی بودن آن است که در چارچوب ستاد نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی متشکل از 53 شرکت معین (که عمدتا شرکت های نامدار و موفق دربخش خصوصی و غیردولتی هستند) معنا می یابد.

رزم حسینی ادامه داد: برای مدیریت هماهنگ و انسجام بیشتر یک دبیرخانه نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی پیش بینی کرده ایم که با مدیریتی واحد، مناطق 12 گانه را تحت نظارت و کنترل خواهد داشت.

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: علاوه بر این پیگیری، نظارت و کنترل مستمری نیز بر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خواهیم داشت تا بدین ترتیب موانع پیش روی اقتصاد مقاومتی شناسایی و در جهت رفع آن ها تلاش شود.

وی با بیان اینکه، گزارش های سه ماهه ای از روند اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی استان به محضر رهبر معظم انقلاب و سران سه قوه تقدیم خواهد شد عنوان کرد: استفاده از تجارب مدیران بخش های مختلف در جهت ارتقای توانمندی های استان و ایجاد وحدت رویه در دبیرخانه از دیگر برنامه هایی است که در دست اقدام می باشد.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر توازن منطقه ای در سطح استان خاطر نشان کرد: اساسا هدف ما ایجاد توازن در سطح استان است. نباید تمام امکانات و ثروت در مشهد متمرکز باشد و در شهرستان ها توزیع امکانات عادلانه نباشد.

رزم حسینی با اشاره به ویژگی های ستاد نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی یادآور شد: مهم ترین مولفه این نهاد، مردمی بودن آن است و ساختارهای دولتی صرفا پشتیبان این نهاد و تسهیلگر عملکرد آن هستند.

*ضرورت استفاده از توان دانشگاهیان و نخبگان در ستاد نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی

در ادامه، حمید بنایی، رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در سخنانی عنوان کرد: افتتاح ستاد نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی از سوی استاندار خراسان رضوی بارقه امیدی را در دل مردم در رابطه با مسئله اقتصاد و اشتغال ایجاد خواهد کرد. با رویکرد فعلی استاندار خراسان رضوی امید می رود جایگاه اقتصادی استان با کمک 53 معین این حوزه ارتقا یابد.

وی با اشاره به دیدار مجمع نمایندگان استان با رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: لاریجانی از الگوی مثلث توسعه اقتصادی - فرهنگی استاندار خراسان رضوی بسیار استقبال کرد و قول داد که از اجرای طرح مذکور، به اتکای توان مجلس، حمایت خواهد کرد.

بنایی ادامه داد: علاوه بر این رئیس مجلس شورای اسلامی قول مساعد داد تا اگر بحثی در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی ایجاد شد، از ظرفیت شورای عالی اقتصاد برای دریافت مصوبات لازم بهره گرفته شود تا نهایتا با تصمیم سران قوا اقدامات عملیاتی لازم صورت بگیرد.

 نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت استفاده از دانشگاهیان و نخبگان در ستاد نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: باید از توان این بخش نیز برای غنای حرکتی که آغاز شده، بهره بگیریم.

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی یادآور شد: مجلس شورای اسلامی در صورت نیاز در حوزه تقنین یاری‌گر بخش خصوصی خواهد بود. به طوری که اگر نیاز باشد مواردی در استان به صورت پایلوت اجرایی شود، ما اعلام آمادگی خواهیم کرد.

بنایی افزود:مهمترین مساله در شرایط فعلی، عبور از اقتصاد وابسته و رسیدن به اقتصاد مبتنی بر فعالیتهای مردمی است و باید به این مهم باور داشته باشیم.

*تاکنون 609 تفاهم نامه سرمایه گذاری در قالب 53 معین اقتصادی به امضا رسیده است

در ادامه، علی رسولیان؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه مردمی کردن اقتصاد به عنوان یکی از فرامین رهبری، همزمان با افتتاح نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی، چهره جدیدی به خود می‌گیرد ، عنوان کرد: سیاست های اقتصاد مقاومتی که در 29 بهمن ماه سال 92 از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، موضوعات مهمی را به آحاد جامعه و ارکان حاکمیتی یادآوری می کند.

وی با اشاره به سیاست های 24 گانه اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: در بندهای 1، 20، 21 و 22 به مباحثی همچون کارآفرینی، مشارکت مردم در فعالیت های اقتصادی، همکاری جمعی، افزایش درآمد مردم، تقویت فرهنگ جهادی، تولید ثروت، اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به افراد برجسته در این خصوص، گفتمان سازی و بسیج همه امکانات کشور اشاره شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی ادامه داد: بند 1 سیاست های اجرایی نیز به تامین شرایط و فعال سازی تمامی امکانات، منابع مالی و سرمایه های علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در اقتصادی با تدبیر و تشویق همکاری های جمعی و تاکید بر ارتقاء دستاورد و نقش طبقات کم درآمد و متوسط جامعه در عرصه اقتصاد اشاره دارد.

وی با بیان اینکه موضوع اقتصاد مقاومتی در استان خراسان رضوی با تعامل و همکاری بین همه بخش های حاکمیت شکل گرفته است، افزود: شورای فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان با هدف ایجاد تعامل حداکثری، تجمیع اختیارات، ظرفیت های استانی و به کارگیری آن در جهت اشتغال، تولید، توسعه و استفاده از ظرفیت مردم برای ساختن استان ایجاد شده است.

رسولیان ادامه داد: این شورا متشکل از ارکان حاکمیت در استان و بخش خصوصی است. در ذیل این شورا، نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی متشکل از 53 معین اقتصاد مقاومتی (که تاکنون تفاهم نامه را امضا کرده اند) شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه در 23 سفر شهرستانی استاندار خراسان رضوی، 609 تفاهم نامه سرمایه گذاری با 53 معین اقتصادی به امضا رسیده است، یادآور شد: ستاد نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی در محلی استقرار یافته که متعلق به مردم و بخش خصوصی است، امید می رود این نهاد بتواند سیاست های اقتصاد مقاومتی را در استان به درستی پیش برده و توسعه استان را در پی داشته باشد.

این گزارش حاکیست؛ با حکم علیرضا رزم حسینی، «علی اکبر لبافی» به عنوان دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی منصوب شد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی