اطلاع رسانی در خصوص قوانین مربوط به اشتغال اتباع خارجی

اطلاع رسانی در خصوص قوانین مربوط به اشتغال اتباع خارجی

اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی طی مکاتبه‌ای با تشکل‌های اقتصادی استان، در خصوص قوانین مربوط به اشتغال اتباع خارجی اطلاع رسانی کرده است.

در این نامه آمده است:

«با توجه به لزوم اجراي قانون و مقررات مربوط به اشـتغال اتباع خارجی، ضـمن تاکید بر مسـئولیت قانونی دسـتگاه هاي اجرایی ذي ربط و تشـکل هاي صنفی کارفرمایی و کارگري و تمامی کارفرمایان، خواهشمند است دسـتور فرماییـد جهت اجراي کامل قوانین ومقررات فوق، نکات ذیل به نحو مقتضـی به ذي نفعان و واحـدهاي زیرمجموعه آن تشکل محترم اطلاع رسانی گردد.
1. مطابق با ماده 181 قانون کار، کارفرمایانی که اتباع بیگانه فاقـد پروانه کار را بکار گیرنـد یا اتباع بیگانه را در کاري غیر از آنچه در پروانه کار آنها قیـد شده بپذیرند، به مجازات حبس از 91 روز تا 180 روز محکوم خواهند شد.
2. بر اساس بند ج ماده 11 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1380/11/27 کارفرمایانی که اتباع خارجی غیر مجاز را بکار گمارند، براي هر روز اشـتغال غیرمجاز معادل پنج برابرحداقل دستمزد روزانه جریمه خواهند شد و در صورت تکرار تخلف این جریمه دو برابر خواهد شد.
3. با توجه به ابلاغ بخشنامه تعیین حداقل مزد سال 1402 شوراي عالی کار وزارت متبوع، در سالجاري جریمه تعیین شـده براي هر روز بکـارگیري تبعه خارجی غیرمجاز معادل 8847140 ریال(هشـتصد و هشتاد و چهارهزار و هفتصـد و چهـارده تومـان) می باشـد و در صـورت تکرار تخلـف، این جریمه به میزان 2 برابر افزایش
خواهد یافت.
خواهشمند است ضمن اطلاع رسانی سریع، به تمامی کارفرمایان محترم متذکر گردد بکارگیري اتباع خارجی فاقـد مـدارك هویتی و پروانه کـار (دفترچه اي یا کارتی) با هر عنوان شـغلی و با هر مـدت زمانی ممنوع بوده و عواقب حقوقی (جریمه اشـتغال اتباع غیرمجاز) و کیفري (مجازات حبس از 91 تا 180 روز) و همچنین پرداخت
دیه این دسته از اتباع خارجی به خاطر حوادث ناشی از کار برعهده کارفرمایان مذکور خواهد بود.»

نحوه تنظیم گزارش آماری

گزارش وضعیت پرونده کارفرمایان

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی