خراسان رضوی قطب تولید پسته در کشور می‌شود

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : 73

اتاق مشهد:رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور گفت: به دليل شرايط آب و هوايي خاص در چهارسال آينده خراسان رضوي قطب توليد پسته كشور می‌شود.
به گزارش واحد دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، عليرضا ارزاني ممقاني با اعلام این خبر افزود: براساس بررسي‌هاي انجام شده 180 نوع خشكبار منحصر به فرد در سبد آجيل استان‌هاي كشور شناسايي شده و توليد مي‌شود که پسته، گردو، كشمش، انجير، و نخودچي از اقلام انحصاري سبد آجيل كشور است.
ارزاني ممقاني با اشاره به اينكه خشكبار جزء زنجيره غذايي بوده و قابل تحريم نيست افزود: با صادرات خشكبار مي‌توان تحريم‌ها را دور زد اما تاكنون آنگونه كه بايد به صنعت خشكبار توجه نشده است.

رئيس اتحاديه آجيل و خشكبار کشور به توليد خرما اشاره كرد و گفت: سالانه يك ميليون و 200 هزار تن خرما در كشور توليد مي‌شود، خرما به عنوان محصول انحصاري و منحصر به فرد در سبد صادرات كشور قرار دارد اما هنوز بشر نتوانسته به تمام خواص خرما پي ببرد.
ارزاني ممقاني به استان‌هاي آجيل‌خيز كشور اشاره كرد و گفت: آذربايجان شرقي، كرمان و خراسان رضوي جزء استان‌هاي مطرح توليد كننده آجيل در كشور هستند.
وي اظهار کرد: براساس بررسي‌هاي كارشناسي، استان آذربايجان غربي پايتخت آفتابگردان ايران، طرقبه و شانديز، خرو و نيشابور پايتخت آلو و رفسنجان پايتخت پسته كشور نامگذاري شده است.
وي اضافه كرد: درعين حال به دليل شرايط آب و هوايي خاص در چهارسال آينده خراسان رضوي قطب توليد پسته كشور مي‌شود و در اين زمينه استانداري بايد حمايت و پشتيباني كند.
رونمایی از کتاب جامع خواص اقلام سبد خشکبار
اين مقام مسئول در ادامه، تهيه كتاب جامع خواص اقلام سبد خشكبار خبر داد و افزود: اين كتاب‌ها با همكاري پژوهشكده‌ علوم و صنايع غذايي ايران در حال تهيه و تدوين است و سال آتي رونمايي مي‌شود.
وي بيان كرد: وجود اين كتاب حلقه مفقوده‌اي در سبد خشكبار كشور محسوب مي‌شود كه با تدوين و چاپ آن اين مهم محقق مي‌شود.
ارزاني ممقاني از كم توجهي و كم دقتي مصرف كنندگان آجيل انتقاد كرد و گفت: برخي از شهروندان آجيل‌هاي نامرغوب را خريداري و مصرف مي‌كنند واين خود به اقتصاد مطلوب آجيل مرغوب لطمه مي‌زند.
وي بيان كرد: بررسِ‌هاي نشان مي‌دهد نوع آجيل در تبريز بي‌نظير است اما در صورت حمايت شهروندان مشهد آجيل مشهد مي‌تواند در سطح عالي قرار گيرد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی