در جلسه کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق مشهد تصمیم‌گیری شد؛ تشکیل کمیته‌ای مشترک به‌منظور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

در جلسه کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق مشهد تصمیم‌گیری شد؛ تشکیل کمیته‌ای مشترک به‌منظور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان
نویسنده خبر : روابط عمــومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 29 ارديبهشت 1401

در جلسه کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی مشهد تصمیم‌گیری شد

تشکیل کمیته‌ای مشترک به‌منظور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

در نشست کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی، موضوع توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه خدمات فنی، مهندسی، روش همکاری با پروژه‌های استانی همچون منطقه ویژه سنگان خواف و نحوه پیگیری انتظارات کمیسیون از سازمان تأمین اجتماعی بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، محسن خندان‌دل، رئیس این کمیسیون در ابتدای نشست با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در کمیسیون، بیان کرد: طرح موضوع دانش‌بنیان در شعار امسال، بستری را برای حمایت از این حوزه فراهم کرده است و بایستی با یک استراتژی به آن ورود کرده و از آن استفاده کنیم. هم‌چنین باید با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه اتاق بازرگانی بتوانیم شعار سال را در جهت منافع بخش خصوصی محقق نماییم.

وی بابیان اینکه در شرکت‌های خدمات فنی، مهندسی و عمران با چند مشکل مواجه هستیم، افزود: تغییر در رقم دستمزد‌ها در شرکت‌های مهندسی تأثیر بسزایی گذاشته است. ما از نیروهای متخصص استفاده می‌کنیم و سطح انتظارات در این زمینه افزایش‌یافته است. این امر، خطر بزرگی درزمینه استفاده از افراد متخصص در امور اجرایی به دنبال دارد و بایستی این شرایط را با اجرای پروژه‌های متعدد پوشش دهیم.

خندان‌دل تأکید کرد: ظرفیت‌های اجرایی نیروها باید افزایش یابد تا توجیه اقتصادی برای پرداخت حقوق و دستمزد وجود داشته باشد. باید از ظرفیت‌های پروژه‌های استانی و ظرفیت بومی‌سازی استفاده کنیم که این امر در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان اتفاق می‌افتد.

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق مشهد با اشاره به اجرای بسیاری از پروژه‌های عمرانی در خراسان رضوی توسط شرکت‌های غیربومی، خاطرنشان کرد: اصلاح این وضعیت، نیازمند توجه و فشاری جدی به بدنه اجرایی است.

وی بابیان اینکه استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی متولی اجرای پروژه‌های دولتی در استان هستند، تصریح کرد: در خراسان رضوی حدود 4600 شرکت رتبه‌بندی شده در رشته‌های مختلف وجود دارد که متأسفانه از ظرفیت‌های آنان استفاده نمی‌شود و بسیاری از پروژه‌ها توسط شرکت‌های غیربومی اجرا می‌گردد.

خندان‌دل تأکید کرد: راه رشد را باید برای شرکت‌های دانش‌بنیان و نوبنیاد تسهیل نمود و استفاده از پتانسیل شرکت‌های داخلی استانی بایستی در دستور کار قرار گیرد. در این راستا رایزنی‌هایی انجام‌شده و با شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی صبحت کرده‌ایم تا از ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به پروژه‌های استانی همچون منطقه ویژه سنگان خواف اشاره و ابراز کرد: منطقه سنگان خواف بزرگ‌ترین معدن سنگ‌آهن در خاورمیانه را در دل خود جای‌داده است. این مجموعه ظرفیت بی‌نهایتی در حوزه‌های مهندسی به شمار می‌رود. چند مجموعه دیگر نیز همانند صنایع معدنی سنگان در خراسان رضوی وجود دارد که یکی از آن‌ها فولاد خراسان است.

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق مشهد بابیان اینکه بیش از 90 درصد فعالیت‌های بزرگ خراسان رضوی توسط شرکت‌های استان تهران و اصفهان انجام می‌شود، تصریح کرد: هم‌اکنون شاهد رفرمی اقتصادی در حوزه حقوق و دستمزد و به‌تبع آن سازمان تأمین اجتماعی و به‌تبع آن سازمان امور مالیاتی و انقباض مالی در سیستم بانکی کشور هستیم که بایستی با تعدد اجرای پروژه‌های مهندسی در بخش خصوصی آن را پوشش دهیم.

پیشنهاد ایجاد کارگروهی به‌منظور توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان

در ادامه این جلسه، محمدجعفر عین‌القضات، نایب‌رئیس انجمن شرکت‌های فنی، مهندسی و مشاوره‌ای خراسان رضوی با تأکید بر تعدد شرکت‌های دانش‌بنیان در سال جاری، تأکید کرد: مزایای معافیت‌های مالیاتی تنها برای شرکت‌های هایتک است که جامعه آماری آنان کمتر از 10 درصد در کل کشور می‌باشد. فرآیند ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار تسهیل شده است و دفتر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ظرف مدت 48 ساعت پاسخ شرکت‌های دانش‌بنیان متقاضی را می‌دهد. واحدهای بسیاری از شرکت‌های استان ما نیز می‌توانند در یکی از این بخش‌ها جای خود را پیدا ‌کنند. این شرکت‌ها حداقل می‌توانند از ظرفیت دریافت وام استفاده نمایند.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود که کارگروهی در کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی استان با کمک انجمن شرکت‌های فنی، مهندسی به‌منظور توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد گردد.

لزوم پیگیری راه‌اندازی دفتر نمایندگی معاونت علمی ریاست جمهوری در استان

در ادامه این نشست، مجتبی بهنام تقدسی، مدیرعامل صنایع پیشرفته رضوی گفت: 6700 شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد که از این تعداد، 350 شرکت در خراسان رضوی است؛ اما حدود 90 درصد مزایا به شرکت‌های استان تهران اختصاص می‌یابد.

وی افزود: ما درزمینهٔ استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی در خراسان رضوی بسیار ضعیفیم و مشهد در حوزه نوآوری بسیار فقیر و ضعیف است. از بزرگ‌ترین چالش‌های ما در شرکت‌های دانش‌بنیان، نداشتن صندوق‌های وی‌سی (صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر) قدرتمند است.

بهنام تقدسی یادآور شد: فقدان صندوق نوآوری شکوفایی و نمایندگی دفتر معاونت علمی در خراسان رضوی از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان استان می‌باشد که ضررهای متعددی به جوانان نوآور استان وارد کرده است. باید پیگیر راه‌اندازی نمایندگی دفتر معاونت علمی در استان باشیم. شرکت ما (صنایع پیشرفته رضوی) در آستان قدس تنها شرکتی است که رسالت آن حمایت است و می‌توانیم نقش حمایتی را بازی کنیم و در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان باشیم.

خندان‌دل، رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق مشهد نیز پس از استماع سخنان بهنام تقدسی، گفت: صندوق حمایتی بزرگی با پشتوانه آستان قدس و به‌صورت غیرانتفاعی در استان وجود دارد که بایستی از این ظرفیت‌ برای توسعه و تسری شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم. همان‌طور که نمایندگی دفتر معاونت علمی در استان وجود ندارد، فقدان کمیته تبصره 19 قانون ادارات فنی و مهندسی نیز احساس می‌شود. جلسات این کمیته تنها در تهران برگزار می‌شود و سال‌هاست که درخواست ایجاد نمایندگی این کمیته در استان داده‌شده است. باید تلاش کنیم که دفتر کمیته 19 در استان تشکیل شود و کمیسیون پیگیر این موضوع خواهد بود.

مشکل شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی، مهندسی در رفع تعهدات ارزی

در ادامه این نشست؛ محسن پور قاسمی، دبیر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی عنوان کرد: ساختار سازمان توسعه تجارت تغییر کرده و تمامی گروه‌های کالایی به‌غیراز فنی و مهندسی در این سازمان حذف‌شده است. امروز بسیاری از شرکت‌های فنی مهندسی با موضوع رفع تعهدات ارزی دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ پول‌های برخی شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی در 6 کشور دپو شده است؛ ما با مقامات این دولت‌ها صحبت کرده‌ایم تا از محل منابع خود، ضمانت‌نامه را از بانک‌های آنان دریافت و در مناقصات شرکت کنیم.

وی ادامه داد: بانک تی‌بی‌آی در عراق این ضمانت‌نامه را صادر می‌کند. همچنین در آلمان نیز رایزنی شده تا از دویچه بانک که دارای دفاتر مهندسی در کشورهای همسایه است، ضمانت‌نامه دریافت کنیم.

پور قاسمی بابیان اینکه شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات مشکلاتی در بازار صادرات دارند که یکی از دلایل آن، عدم امکان انعکاس درآمدهای خود در دفاتر است، گفت: شاید در آغاز برای شرکت مشکلی به وجود نیاید اما در ادامه این شرکت رشد نخواهد کرد چراکه نمی‌تواند پروژه‌های خود را قانونی انجام دهد.

خندان‌دل نیز در ادامه این صحبت‌ها، گفت: موضوع دریافت ضمانت‌‌نامه‌ بانکی از آلمان به نظر موضوع خوبی است که در صورت تحقق آن، می‌توانیم در مناقصات شرکت کنیم. مشکل ما برای سرمایه‌گذاری در کشور ترکمنستان، نداشتن ضمانت‌نامه از بانک‌های آن کشور است و اگر بتوانیم ضمانت‌نامه بانکی از کشور ثالث بگیریم، می‌توانیم در مناقصه‌های کشور ترکمنستان نیز شرکت کنیم.

تصمیم‌گیری برای طرح‌های توسعه‌ای سنگان خواف در اصفهان و تهران

همچنین در ادامه، مریم ظریف پور، مدیرعامل شرکت خدمات علمی صنعتی خراسان بیان کرد: فضای ارتباطی در مجموعه‌های بزرگ بسته است. امروز پروژه‌‌هایی در منطقه سنگان انجام می‌شود که سنخیتی با ظرفیت‌های آن منطقه ندارد و فضای بسته ارتباطی این مجموعه، سبب عدم ورود شرکت‌ها به آن شده است. لذا باید راهکار جدی‌تری در این زمینه در نظر گرفته شود.

سعید بامشکی، مدیرعامل شرکت آریا تابلو نیز در این خصوص عنوان کرد: طرح‌های توسعه‌ای سنگان خواف در اصفهان و تهران تصمیم‌گیری و انجام می‌شود. باید از لایه‌های بالاتری رایزنی نمود و از طریق مدیران رده‌بالای استان که به مدیر استانی و بومی اعتقاددارند، موضوع را پیگیری کرد.

وی ادامه داد: بسیاری از مواد مصرفی که در مجموعه‌های استانی استفاده می‌شود از شهرهای دیگر تهیه می‌گردد تا کمی ارزان‌تر باشد. درصورتی‌که در استان‌های دیگر اگر پروژه‌ای آغاز می‌شود، مواد مصرفی آن نیز از همان استان تهیه می‌شود تا از دیگر شرکت‌های استان حمایت کنند.

سپس تریبون در اختیار مجتبی ذاکر تبریزی، مدیرعامل سراج قطعه طوس قرار گرفت و او عنوان کرد: یک نو‌آوری پنج فاز دارد و مرحله ورود این نو‌آوری در پارک علم و فناوری از فاز سوم آغاز می‌شود. در فاز سه ایده به محصول تبدیل و محصول به بازار واردشده است. شتاب‌دهنده‌ها بایستی از ابتدای امر، بازار و شرایط موجود را برای شرکت‌های دانش‌بنیان‌ تعریف کنند.

رضا مقدم، کارشناس رسمی دادگستری درزمینهٔ ثبت شرکت‌ها، علائم تجاری و اختراعات نیز در خصوص به‌کارگیری مدیران بومی، تأکید کرد: مصوبات استانی تأثیری در به‌کارگیری مدیران بومی در خراسان رضوی ندارد. بیش از بیست سال از احداث مترو در مشهد می‌گذرد اما شرکت مشاور آن غیربومی است. مصوبه‌ای در شورای پنجم شهر مشهد در خصوص استفاده از نیروهای بومی به تصویب رسید؛ اما در فرمانداری و شورای شهر جدید این امر عملیاتی نشد.

لزوم ترسیم نقشه راه فعالیت صنایع بالادستی

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق مشهد نیز در ادامه اظهار کرد: در سنگان خواف یک نقشه اجرایی وجود ندارد. سنگان تنها نمونه است و مجموعه‌هایی همانند آن در استان بسیار است. در سال‌های گذشته مالیات پروژه‌هایی که در استان انجام می‌شد به محل دفاتر مرکزی آنان پرداخت می‌گردید که با پیگیری و مطالبه جدی توانستیم مالیات آن را در محل احداث پروژه جذب کنیم.

خندان‌دل گفت: برای رسیدن به هدف باید از یک نقشه راه استفاده کنیم. باید شرایطی را به وجود آوریم تا آسیب‌شناسی اجتماعی مهندسی بیشتر انجام شود. این کار رفتار و نگاه ما را تغییر می‌دهد.

وی در بخش پایانی این نشست گفت: کمیته‌ای مشترک با انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان تشکیل و از ظرفیت‌های آنان استفاده خواهد شد. از ظرفیت شرکت صنایع پیشرفته رضوی نیز در این کمیته استفاده خواهد شد تا شرکت‌ها در مسیر پیشرفت کاری قرار گیرند. همچنین پیگیری ضمانت‌نامه از وجوه امانی سایر کشورها برای کاهش هزینه‌ها را انجام خواهیم داد.

خندان‌دل با اشاره به اینکه تلاش برای ایجاد کمیته 19 در استان و ایجاد نقشه راه برای صنایع بالادستی از دیگر نتایج این جلسه است، ادامه داد: در نقشه راه نیازمند سخت‌افزار، نرم‌افزار و تأمین مالی هستیم. نقشه راه بدون تأمین مالی انجام‌شدنی نیست.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی