رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق مشهد عنوان کرد: پایداری مشکلات بخش خصوصی، توسعه فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی را دشوار نموده است

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق مشهد عنوان کرد:  پایداری مشکلات بخش خصوصی، توسعه فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی را دشوار نموده است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 22 اسفند 1400

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق مشهد عنوان کرد:

پایداری مشکلات بخش خصوصی، توسعه فعالیتها در حوزه‌های مختلف اقتصادی را دشوار نموده است

 

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: بخش خصوصی برای دستیابی به اهداف اقتصای خود با معضلات متعددی روبه رو است. پایداری و تداوم مشکلات در این بخش، انگیزه توسعه فعالیت‌های اقتصادی یا ظرفیت جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید را تضعیف می‌کند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی خراسان‌رضوی؛ «محسن خنداندل» در تازه‌ترین نشست این کمیسیون که به منظور بررسی کارنامه کاری این ساختار تخصصی- مشورتی برگزار شد؛ عنوان کرد: بخش خصوصی برای دستیابی به اهداف اقتصای خود با معضلات متعددی مواجه است و بعضا وجود نگرش‌های محدودکننده در بدنه دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی یا تفکراتی که در آن جایگاه بخش خصوصی مغتنم شمرده نمی‌شود؛ بر این حجم فشارها افزوده است.

او گشوده شدن بعضی گره‌ها در عرصه اقتصاد را به تقویت جایگاه بخش خصوصی منوط دانست و عنوان کرد: در گذر این سال‌ها و با وجود آمدن و رفتن دولت های مختلف، باز هم بخش خصوصی نتوانسته به آن جایگاه شایسته و نقش کلیدی خود در عرصه تصمیم‌گیری، دست پیدا کند.

وی اذعان کرد: همین شنیده نشدن صدای بخش خصوصی، عامل اصلی پایداری مشکلات این حوزه است.

خنداندل در ادامه گزارشی از عملکرد این کمیسسون طی سال‌های 1399 و ۱۴۰۰ قرائت و عنوان کرد: تلاش ما در این مدت، شناسایی شاخص‌ترین مشکلات فعالان این حوزه و ارائه پیشنهادات کارآمد برای رفع آن‌ها بود. توامان تلاش شد از مجاری مختلف، مسائل شاخص بنگاه های اقتصادی و فعالان این حوزه، پیگیری شود.

وی گوشه چشمی هم داشت به تعاملات و همکاری های مشترک این کمیسیون با سایر کمیسیون های اتاق مشهد و توضیح داد: برای پیگیری موثرتر مسائل و مشکلات موجود، تلاش کردیم تا از ظرفیت دیگر کمیسیون های تخصصی نیز بهره بگیریم و همگرایی موثری را در راستای تحقق این راهبرد، پیگیری نماییم. از جمله همکاری‌های مشترک ما با کمیسیون‌های دیگر می‌توان به تعامل نزدیک با کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق مشهد در موضوع بازنگری روش‌ها و دستورالعمل‌های مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در حوزه خدمات فنی‌، مهندسی، عمرانی، مشاوران و پیمانکاران، اشاره کرد. بررسی مصوبات دهمین جلسه شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی و همچنین ارائه راهکارهای اجرایی و عملیاتی در جهت شعار سال، از دیگر مواردی هستند که در راستای همکاری با سایر بخش‌ها و به ویژه دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، به ثمر رسیدند.

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: همچنین با کمیسیون سرمایه‌گذاری و بازار پول اتاق مشهد نیز در خصوص برگزاری رویداد ارزش آفرینان همکاری‌ مشترکی صورت گرفت که ماحصل آن، رویدادی درخور و غنی بود.

خنداندل، اشاره ای هم به تلاش های صورت گرفته در کمیته های تخصصی تحت پوشش این کمیسیون داشت و بیان کرد: کمیته عمران این کمیسیون اهدافی همچون نگاه تخصصی به مشکلات قانونی، تحلیل رفتارهای اجرایی سازمان‌های ذی‌ربط، پیگیری مشکلات و درخواست‌های فعالان این و... را در زمره اهداف خود تعریف کرده و آن ها را دنبال نمود. از اهداف کمیته حقوقی نیز می‌توان به مواردی همچون ایجاد بستر مناسب برای تعامل با اشخاص حقیقی و حقوقی، تقویت توان حقوقی، قضایی و داوری اعضای کمیسیون در مواجهه با مشکلات و ابهامات و... اشاره کرد که در این راستا نیز اقدامات شایسته ای انجام گرفته است.

وی توضیح داد: کمیته آموزشی و IT نیز اهدافی همچون تبیین راهبردهای کلان در زمینه کاربرد فناوری اطلاعات، تبیین نظام ارتباطی و اطلاع‌رسانی و همچنین توسعه زیرساخت‌های اطلاع‌رسانی را دنبال می کند و تدوین، نظارت و ارزیابی برای اجرای برنامه‌های استراتژیک فناوری اطلاعات را در دستور کار خود دارد.

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: کمیته دانشجویی نیز با اهدافی همچون ایجاد فضای تعامل محور میان بخش دانشجویی و کارآفرینی استان، آشنایی و ارتباط دانشجویان با فضاهای صنعتی، تولیدی، معدنی، آزمایشگاهی، درک آن ها از اقتضائات مدیریتی در بنگاه های اقتصادی و عرصه کارآفرینی و... درحال فعالیت است و تا به امروز توانسته جمع برجسته ای از جوانان را همراه خود سازد و برنامه های درخوری را در همین راستا، اجرا نموده است.

وی بیان کرد: نگاه ما به نسل آینده‌یِ فعالان این حوزه، توام با امید است و بر توانمندسازی آن ها، تاکید ویژه داریم.

خنداندل اضافه کرد: طی بررسی‌ها و نظرسنجی هایی که صورت گرفته است، فقدان پذیرش جایگاه بخش خصوصی و تشکل هایی نظیر اتاق بازرگانی از جانب بخش دولتی، یکی از عمده‌ترین انتقادات وارد شده از جانب فعالان این حوزه می‌باشد که باعث ایجاد ضعف در تلاش و پیگیری کمیسیون ها نیز شده است. عدم و توجه به دغدغه‌های فعالان اقتصادی به مسئولان ذی‌ربط نیز از دیگر موارد موثر در ضعف عملکرد کمیسیون فنی‌،مهندسی و عمران ارزیابی شده است که امیدواریم با تلاش های انجام شده در مهلت باقیمانده تا پایان این دوره، این ضعف ها اصلاح و نظر فعالان بخش خصوص جلب شود.  

وی ضمن قدردانی از پشتیبانی‌ و حمایت‌های پارلمان بخش خصوصی خراسان رضوی، عنوان کرد: اتاق بازرگانی استان از کمیسیون خدمات‌ فنی‌،مهندسی و عمران حمایت‌های ویژه و همه جانبه‌ای داشته است و تلاشی اگر ثمر یافته به واسطه همین همگرایی ها بوده است.

*طرح های مَسکنی دولت با برنامه ریزی درست و نگاه به تجارب گذشته، پیگیری شود

در ادامه این جلسه، مهدی منوچهری، دبیر انجمن صنفی شرکت های ساختمانی و تاسیساتی خراسانی رضوی به ایراد سخن پرداخت و گفت: درحال حاضر در سطح استان و کشور، نیازمند یک ساختار تشکلی و جامعه اختصاصی منسجم برای پیمان‌کاران و مشاوران هستیم. تشکل‌های نظام مهندسی احتیاج به حمایت و پوشش‌دهی ویژه‌ای دارد که به گمان بنده اتاق بازرگانی به خوبی قادر به انجام این مهم می باشد.

وی افزود: طرح مسکن ملی مصداق بارز طرح مسکن مهر می‌باشد که با اخذ تصمیم‌گیری‌های بدون برنامه‌ و پیش‌بینی نشده، موجب وارد شدن خسارات فراوانی به مردم خواهد شد. دولت برای راهبردهای خود در این بخش باید برنامه ریزی جدی و درستی داشته باشد و به تجارب گذشته که خسارت هایی را در پی داشتند، توجه جدی نماید.

*ضرورت حمایت از فعالیت های تشکلی

در ادامه محسن پور قاسمی، دبیر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در سخنانی بیان کرد: تشکل های فعال در هر حوزه، شایسته ترین ظرفیت های تخصصی آن بخش به شمار می آیند و ظرفیت کارشناسی آن ها باید مورد حمایت و تقویت باشد.

وی تاکید کرد: حمایت هایی که از تشکل های بخش خصوصی در مرکز انجام می شود را در استان ها شاهد نیستیم و این ظرفیت ارزشمند کار تیمی و تشکلی، آنچنان که باید مغتنم دانسته نمی شود و مشکلات آن ها، رفع و رجوع نمی شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که بخش خصوصی با آن مواجه است، عدم نگاه درست، کارشناسی و سنجیده به ساختارهای مدیریتی و الزامات فضای کسب‌وکار است. این موضوع که بعضا از کم تجربگی نشات می گیرد، در بلندمدت به چالش و بروز خسارت منجر می شود.

وی توضیح داد: متاسفانه بسیاری از ساختارهای مدیریتی و کسب‌وکارها برمبنای احساس و رویکردهای هیجان شکل می گیرند و اقتضائات بازار، شرایط اقتصادی و ظرفیت های رشد در آن ها مدنظر نیست و همین خود به علت شکست آن ها تبدیل می گردد.

پورقاسمی بر اهمیت توسعه آموزش ها به نسل جوان فعالان اقتصادی و کارآفرینان آینده، تاکید کرد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی