رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران در مشهد خبر داد: پیگیری برای ایجاد رصدخانه تجاری گردشگری ایرانیان

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران در مشهد خبر داد:  پیگیری برای ایجاد رصدخانه تجاری گردشگری ایرانیان
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 08 بهمن 1400

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران در مشهد خبر داد:

پیگیری برای ایجاد رصدخانه تجاری گردشگری ایرانیان

 

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران از پیگیری ها برای ایجاد رصدخانه تجاری گردشگری ایرانیان و مشارکت جویی از توان ایرانیان خارج از کشور در این حوزه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علی اکبر عبدالملکی در جمع اعضای کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی مشهد اظهار کرد: حدود 8.5 میلیون نفر از ایرانیان مقیم خارج از کشور، پتانسیل ویژه ای برای صنعت گردشگری ما به شمار می آیند. بسیاری از آن‌ها دغدغه ایران را دارند و معتقدند که بخش گردشگری کشورمان به قواره ظرفیت‌هایش معرفی نشده است. توان آن ها برای معرفی این ظرفیت ها، می تواند به اصلاح نگرش های غلط کمک کند و باب ورود گردشگران خارجی از اقصی نقاط جهان به ایران را فراهم کند.

او با تاکید بر اینکه کمیسیون گردشگری اتاق ایران تلاش خواهد کرد تا در چهارچوب تعامل با اتاق های بازرگانی استان ها و کمیسیون های متناظر در آن و همچنین جلب مشارکت تشکل‌های فعال در حوزه گردشگری، ظرفیت های مطلوبی برای این حوزه فراهم کند، متذکر شد: همه پتانسیل های موجود را باید برای رونق صنعت گردشگری، مطالبه گری موثر در جهت اصلاح قوانین مخل و توسعه زیرساخت های این بخش و همچنین حمایت از سرمایه گذاری های صورت گرفته، به کار بگیریم.

عبدالملکی تصریح کرد: کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران همچنین به دنبال ایجاد فدراسیون گردشگری است. این فدراسیون تمامی بخش ها اعم از تور گردانان، گردشگری سلامت، انجمن ریلی و هوایی و... را گردهم می آورد تا صدایی واحد و رسا برای بخش خصوصی ایجاد شود.

وی تصریح کرد: یکی از تلاش های شاخص اتاق ایران در یک سال گذشته بر ایجاد مرکز مشاوره کسب و کارهای گردشگری متمرکز بوده است. بسیاری از سرمایه گذاران برای ورود به عرصه گردشگری، ایده یا اطلاعات کافی ندارند. شماری هم صاحب ایده و طرح هستند اما از سرمایه لازم برخوردار نیستند. مواردی هم بوده که صاحب سرمایه، طرحی ارزشمند و شاخص داشته اما قوانین مخل کسب و کار مانع فعالیت او می شدند که در این مواقع حتی به مدد ظرفیت فراهم آمده، موضوع در مجاری مختلف و از جمله آن در شورای گفتگو، پیگیری می شده است تا رویه های ناکارآمدی که سرمایه گذاران را به چالش دچار می کند، اصلاح شوند.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران، از سایه سنگین دولت بر اقتصاد و در پی آن عدم رشد بخش خصوصی و توانمند شدن ظرفیت های موجود در این حوزه، سخن به میان آورد و تاکید کرد: در حال حاضر شاید ظرفیت های متعددی برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در حوزه گردشگری وجود داشته باشد اما آیا زیرساخت ها، رویه ها و قوانین، به همین میزان آماده، همراه و حمایتگر هستند؟ اتاق بازرگانی در مقام پارلمان بخش خصوصی ایران نقش مشاور را برای قوای سه گانه ایفا می کند. ما نماینده خود را از مدت ها پیش به فراکسیون گردشگری مجلس معرفی کرده ایم اما تاکنون از نماینده بخش خصوصی برای حضور در این جلسات، دعوتی صورت نگرفته است. اگر قرار است تحولی صورت بگیرد، یک گام مهم آن، توجه به نظرات و آرای بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری است.

وی با اشاره به اینکه ما در کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران، 14 کمیته تخصصی ایجاد کردیم، متذکر شد: این کمیته ها از منظر تخصصی پیگیر محورها و موضوعات مختلف مرتبط با صنعت گردشگری هستند. یکی از مطالبات جدی ما در کمیسیون گردشگری اتاق ایران، ساماندهی زیرساخت ها به ویژه در بخش حمل و نقل است. هواپیماهای فرسوده، جاده های ناایمن و... دغدغه هایی جدی برای این صنعت به شمار می آیند که توسعه آن ها یک ضرورت برای این بخش است و برای جذب سرمایه گذاری در هر کدام از این حوزه ها، می توان برنامه ریزی انجام داد.

*توجه به اقتصاد ورزش، زمینه‌ساز توسعه صنعت گردشگری خواهد بود

در ادامه، کوروش محمدخانی، رئیس کمیته اقتصاد ورزش کمیسیون گردشگری اتاق ایران با بیان اینکه هدف از ایجاد کمیته اقتصاد ورزش (ذیل کمیسیون گردشگری اتاق مشهد)، ایجاد همگرایی و خروج از تکرار روندهای ناکارآمد گذشته است، تصریح کرد: متاسفانه حضور بخش خصوصی در حوزه اقتصاد ورزش تاکنون کم رنگ بوده است. فعالیت های ورزشی از طرف وزارت ورزش و هیات های ورزشی در حال انجام است اما متولی آن صرفا هیات های ورزشی هستند. حال اگر بخش خصوصی بتواند زیرساخت های اجرایی مانند اماکن ورزشی را فراهم کند، می توانیم رویدادهای مهمی را با استانداردهای ملی برگزار کنیم که این مهم می تواند به توسعه صنعت گردشگری نیز کمک کند. تجربه ای که بسیاری از کشورهای دنیا دارند و در آن موفق بوده اند.

وی ادامه داد: اقتصاد ورزش می تواند ارتباط قوی تر میان بخش خصوصی و تشکل ها برقرار کند و سرمایه گذاری های لازم را در این حوزه تجمیع نماید و به جذب گردشگر نیز در این بخش کمک کند.

 رئیس کمیته اقتصاد ورزش کمیسیون گردشگری اتاق ایران خاطر نشان کرد: اخیرا یک رویداد ملی را با هدف بررسی ظرفیت های موجود در حوزه اقتصاد ورزش و گردشگری برگزار کردیم و نقاط ضعف موجود را احصا نمودیم. متاسفانه نقاط ضعف بیش از نقاط قوت بود. عمده مسائل نیز متوجه فقدان زیرساخت ها به خصوص در بحث اماکن ورزشی بود.

محمدخانی با اشاره به اینکه حوزه رسانه یکی از مواردی است که در اقتصاد ورزش بسیار نادیده گرفته می شود، تصریح کرد: حوزه رسانه به خاطر کمرنگ بودن فعالیت ها و عدم به روز بودن به ویژه در حوزه شبکه های اجتماعی مانع از آن شده است که بتوانیم نیازهای بخش خصوصی را مرتفع کنیم و این مساله باعث عدم حضور بخش خصوصی در حوزه ورزش شده است.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی