اهمیت حمایت و انگیزه‌سازی برای نیروهای جوان در فضای کسب و کار موجود

اهمیت حمایت و انگیزه‌سازی برای نیروهای جوان در فضای کسب و کار موجود
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 26 آبان 1400

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد:

اهمیت حمایت و انگیزه‌سازی برای نیروهای جوان در فضای کسب و کار موجود

 

 

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: در بزنگاه چالش‌های اقتصادی، رسالت ما در اتاق بازرگانی و این ساختار تخصصی- مشورتی، حمایت و انگیزه‌سازی برای نیروهای جوان در فضای کسب و کار موجود است و به همین استناد نیز جوانان دارای انگیزه و توان تحلیل، در اولویت همکاری با این کمیسیون قرار دارند. 

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «محسن خنداندل» در بیستمین نشست این کمیسیون، به نیروی انسانی شاغل در بخش خدمات فنی و مهندسی استان اشاره و بیان کرد: معتقدم که ما در جذب منابع خدمات فنی و مهندسی استان عملکرد مطلوبی نداشته‌ایم و قادر به شناسایی توانمندی‌های افراد متخصص در این زمینه و بهره‌برداری از آن‌ها نبوده‌ایم و  این موضوع نیازمند یک واکاوی و بررسی جدی است.

وی نقی به عملکرد این کمیسیون زد و متذکر شد: برای اینکه روند عملکرد کمیسیون رو تعالی پیدا کند و شاهد پیشرفت مکرر در بهره گیری از ظرفیت های آن باشیم، نیاز است تا این ساختار را در تعامل با نیروهای جوان، صاحب فکر، حرفه‌ای و متخصص قرار دهیم. توامان آنچه به عنوان ظرفیت در اختیار این ساختار است، باید به کمک نسل جوان فعال در این حوزه بیاید.

خنداندل یکی از دستور کارهای این جلسه را تدوین برنامه های پیش روی این کمیسیون عنوان کرد و بر اهمیت پایش عملکرد کمیته های زیرمجموعه و توجه به نیازهای جدید در روند بررسی و اقدام این کمیسیون، تاکید کرد.

وی با ابراز تاسف نسبت به اتفاقاتی که کاهش مطالبه‌گری و ناامیدی فعالان و بنگاه‌داران اقتصادی را موجب شده، عنوان کرد: صدای فعالان اقتصادی و به طور مشخص افرادی که در حوزه خدمات فنی و مهندسی فعالیت دارند، به جایی نمی رسد. آن ها با انبوهی از مشکلات دست به گریبان هستند اما امیدی به نتایج مطالبه گری ندارند، پس عملا از پیگیری بیشتر موضوعات دست می کشد و همین ها چالش و خطر برای سرمایه ها و سرمایه گذاری ها ایجاد می کند.

وی گوشه چشمی به فعالیت کمیته دانشجویی(ذیل این کمیسیون ) داشت و گفت:45 دانشجو برای همکاری با رویدادهای کمیسیون فنی، مهندسی و عمران ثبت نام کرده اند که از این تعداد یک نفر در مقطع کاردانی، ۳ نفر در مقطع دکتری، ۱۱ نفر در مقطع فوق‌لیسانس و سایر افراد در مقطع کارشناسی هستند. این پراکندگی در مقاطع نشان‌دهنده انرژی و توان بالقوه کمیته دانشجویی است و یک امر ستودنی محسوب می‌شود.

* نظرخواهی شورای شهر از بخش خصوصی در جهت برطرف ساختن مشکلات موجود

در ادامه این نشست رضا احدیان، نایب رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق خراسان رضوی نیز به توضیح روند عملکرد شورای شهر طی جلساتی که برگزار شده است پرداخت و گفت: در حال حاضر، جلسات برگزار شده با شورای شهر در خصوص مهندسی و عمران شهری و پروژه های موجود و مرتبط با مدیریت شهر؛ طی چهار نوبت صورت گرفته است که در این جلسات، اعضای شورای شهر پذیرفتند که نقطه نظرات ما را در مقام بخش خصوصی فعال در این حوزه در برنامه‌هایشان اعمال کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در این جلسات، تشکل‌ها از هماهنگی بی‌نظیری برخوردار هستند و تمامی‌ آن‌ها یک‌صدا به دنبال منافع استانی و شهری خود می‌باشند.

او در ادامه گزارشی اجمالی در خصوص همکاری های شهرداری و بخش خصوصی ارائه کرد.

* لزوم ارتباط اتاق بازرگانی با گروه‌های فعال‌تر خدمات فنی و مهندسی

محمدجعفر عین القضات، عضو انجمن شرکت های فنی و مهندسی نیز در سخنانی عنوان کرد: معتقدم اگر در خصوص فعالیت‌های خدمات فنی و مهندسی از همکاری بزرگان این حوزه بهره‌ ببریم و ارتباطات خود با این افراد را گسترده‌تر کنیم، شاهد رویدادهای بهتری در این زمینه خواهیم بود.

وی ادامه داد: در ارتباط بودن کمیسیون فنی،مهندسی و عمران اتاق بازرگانی مشهد با مهندسان باسواد و کاربلد یک امر بسیار مهم است اما متاسفانه بسیاری از چهره های نامدار و فعالان این حوزه، نسبت به وجود چنین ظرفیت هایی در پارلمان بخش خصوصی استان، غفلت دارند.

همچنین مریم ظریف پور، مدیرعامل شرکت خدمات علمی صنعتی خراسان نیز در سخنانی بیان کرد: فعالیت‌های اجرایی کمیته‌ها باید با کیفیت بیشتری پیگیری شود و نظم‌ و هماهنگی مطلوبی در تنظیم جلسات و پیگیری مکاتبات شکل بگیرد. درحال حاضر اتاق بازرگانی بازوی پیش‌رونده فعالیت‌های اقتصادی نیست و نقش واقعی خود را ایفا نمی‌کند.

مهدی منوچهری، دبیر انجمن صنفی شرکت های ساختمانی و تاسیساتی خراسانی رضوی نیز پشت تریبون قرار گرفت و بیان کرد: از بخش خصوصی به اندازه کافی و به قواره ظرفیت هایش حمایت صورت نمی گیرد. به گمان بنده، قسمت اعظمی از فعالیت‌های اتاق به بخش صنعت تعلق دارد و در زمینه بازرگانی هم باید تلاش توام با مطالبه گری وجود داشته باشد.

وی ادامه داد:. امیدواریم پارلمان بخش خصوصی به عنوان یک تشکل فراگیر در بدنه اقتصاد کشور، نقش خود را در این زمینه پررنگ‌تر کرده و بتواند حامی خوبی برای فعالان بخش خصوصی باشد.

*ضرورت تشکیل کمیته برندینگ و دیجیتال مارکتینگ در کمیسیون خدمات فنی و مهندسی

سپس محسن پور قاسمی، دبیر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی به ایراد سخن پرداخت و اظهار کرد: مشکلات کمیسیون‌ها شباهت زیادی به مشکلات موجود در تشکل‌ها دارد. اولین گامی که باید چه در خصوص کمیته‌ها و چه کمیسیون‌ها برداشته شود، مدون کردن،جمع‌آوری و به اشتراک گذاری اطلاعات است. با این روش، نقشه راه کمیسیون و تشکل‌ها به صورت طبقه‌بندی شده مشخص خواهد شد.

وی پیشنهاد کرد: کمیته برندینگ و دیجیتال مارکتینگ نیز ذیل این کمیسیون تشکیل شود. چرا که اکنون در عصر دیجیتال به سر می‌بریم و این مهم موجب بهبود و گسترش روابط مان با بدنه تشکل‌ها و کمیسیون‌ها خواهد شد.

وی افزود: اتاق بازرگانی قادر است علاوه بر حمایت‌های مالی، در سایر ابعاد نیز حامی بخش فنی و مهندسی باشد و موجب توسعه این حوزه بشود. به عنوان مثال اتاق بازرگانی می‌تواند با انجام یک تبادل ساده با شرکت‌های خدماتی، در کاهش هزینه‌های شرکت‌ها و سازمان‌ها نقش داشته باشد.همچنین اتاق می‌تواند عملکرد چشم‌گیری در معرفی شرکت‌ها و سازمان‌های فعال در حوزه فنی و مهندسی به سایر تشکل‌های اقتصادی ایفا کند.

*کاهش جذب نیرو در صنعت ساختمان سازی و مسکن

علیرضا قرایی، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره کارگروه جمعیت سازندگان مناطق مشهد نیز در این نشست به کاهش جذب نیرو در صنعت ساختمان سازی اشاره کرد و گفت: این مقوله یک دغدغه جدی برای این صنعت به شمار می آید و باید این موضوع را مورد بررسی و مداقه بیشتر قرار دهیم.

وی ادامه داد: طی سال‌های متعددی که در زمینه مهندسی و عمران فعالیت می‌کنم، شاهد بودم که کماکان با مشکلات تکراری دست به گریبان بوده ایم و نتوانسته ایم بسیاری از گره های کهنه گذشته را بگشاییم.

قرایی بخشی از این مسئله را متاثر از گستردگی صنعت ساختمان و حوزه خدمات فنی و مهندسی دانست و عنوان کرد: صنعت ساختمان سازی و مسکن تنها منحصر به یک صنف نیست. متاسفانه صنعت ساختمان سازی و مسکن طی سال های اخیر به نوعی تحلیل رفته و همواره با مشکلات و چالش های متعدد دست به گریبان بوده است و در حال حاضر نیز شاهدیم در بحث جذب نیروی متخصص و کارآمد نیز با کاهش و اُفت مواجه شده است.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی