تدوین دستورالعملی در راستای هماهنگی عملکرد واحدهای صنفی گردشگری

تدوین دستورالعملی در راستای هماهنگی عملکرد واحدهای صنفی گردشگری
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 18 مهر 1396

در کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی پیشنهاد شد:

تدوین دستورالعملی در راستای هماهنگی عملکرد واحدهای صنفی گردشگری

رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی از نظارتی جامع بر عملکرد مراکز اقامت رسمی استان گفت و تاکید کرد: در حال حاضر بیش از 60بازرس ناظر بر عملکرد هتل‌ها و هتل آپارتمان‌های مشهد هستند و اقدامات لازم را برای رصد و مبارزه با تخلفات و پیگیری مشکلات مسافران صورت می‌دهند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ محمد قانعی در جمع اعضای این کمیسیون گفت: بیشترین شکایات در اتحادیه هتلداران مربوط به دفاتر خدمات مسافرتی و تورگردانان شهرهای دیگر است که بعضا معرفی نادرستی از هتل ها (به لحاظ درجه، ستاره و خدمات) ارائه می‌کنند.

وی همچنین فعالیت افراد غیرمتخصص و بدون مجوز را در بخش اقامتی به عنوان یک عامل تاثیرگذار منفی بر صنعت گردشگری مشهد بیان کرد و یادآور شد: در حالی که مراکز رسمی خدمات گردشگری در حوزه‌های مختلف، نظارت‌های سختگیرانه‌ای را تجربه می‌کنند، متاسفانه شاهدیم بعضی مراکز فاقد مجوز، بدون عبور اعمال این نظارت ها به فعالیت مشغولند و نقصان در خدمات‌رسانی آن‌ها، بر ارزیابی کلی خدمات‌رسانی از به گردشگران در این شهر تاثیر می‌گذارد و خسرانی را متوجه صنعت گردشگری می‌کند.

در ادامه، محمدسعید ولی‌زاده نایب رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در بعضی از تصمیمات اشتباهی اشاره کرد که در مدیریت‌های شهری پیشین اخذ و اعمال شده که یکی از آن‌ها برگزاری تورهای یک روزه بوده است. وی عدم نگاه تخصصی و رویکرد سطحی به این ظرفیت‌ را آسیب‌زا برشمرد.

مسعود منتجبی عضو دیگر این کمیسیون نیز بزرگترین مشکل بخش گردشگری را وجود آئین‌نامه های متعدد و یا عدم وجود قوانین لازم الاجرا در این حوزه عنوان کرد و ضعف موجود را عاملی برشمرد که اصلاح ساختارها را در بخش گردشگری با دشواری مواجه کرده است. برای حل این مشکل، حسین ابراهیمی رئیس انجمن ملی حمایت از مصرف کنندگان و عضو کمیسیون، پیشنهاد برگزاری نشستی کارشناسی با هدف آسیب شناسی مشکلات بخش گردشگری را مطرح نمود و عنوان کرد: این نشست می‌تواند به تدوین دستورالعملی جهت هماهنگی هر چه بیشتر هتل‌ها، آژانس‌ها، هتل آپارتمان‌ها، لیدرها و... منجر شود و نهایتا دستورالعملی به مراجع ذی‌ربط ارائه گردد.

مژگان ثابت تیموری دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان نیز در ادامه این جلسه به ارائه گزارش عملکرد کارگروه برگزاری همایش و عوامل تغییر تاریخ و ساختار آن پرداخت و از برگزاری همایش بین‌المللی دو روزه‌ای با محوریت گردشگری در آذرماه با حضور اعضای کمیسیون‌های گردشگری سایر اتاق بازرگانی استان‌ها و نیز اتاق‌های مشترک ایران و کشورهای خارجی خبر داد.

وی همچنین تدوین دستورالعمل اجرایی واحدهای صنفی فعال در صنعت گردشگری را مقدمه ای برای اصلاح ساختار در روابط اصنافی برشمرد که در بخش گردشگری خدمات‌رسانی می‌کنند.

وی تاکید کرد: این دستورالعمل می‌تواند شامل شرح وظایف بخش‌های مختلف (اقامتگاه‌ها، دفاتر مسافرتی، واحدهای پذیرایی، سوغات و مراکز تفریحی) باشد و لوایح تدوین شده نیز بایستی به گونه ای باشند که قابلیت طرح و پیگیری از طریق شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی را فراهم آورند.

پروین دلیری دیگر عضو این کمیسیون نیز برگزاری سلسله سمینارهای آموزشی برای بخش‌های مختلف صنعت گردشگری را یکی از عوامل افزایش آگاهی فعالان این صنف، بیان کرد و درخواست پیگیری برگزاری اینگونه کارگاه ها و دوره های آموزشی را مطرح نمود.

همچنین تکتم خندان‌دل رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی راهنمایان خراسان رضوی در سخنانی به عدم هماهنگی بین بخش‌های مختلف گردشگری و عملکرد انفرادی فعالان این حوزه اشاره‌کرد و گفت:این رویکرد، یک نقطه ضعف جدی در جهت تحقق اهداف توسعه گردشگری استان به شمار می‌آید و از این منظر خواستار ارائه راه حل اجرایی برای برون رفت از این فضا هستیم.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی