صنعت گردشگری در تقلا برای تداوم حیات است

صنعت گردشگری در تقلا برای تداوم حیات است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 09 تير 1399

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی:

صنعت گردشگری در تقلا برای تداوم حیات است

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی  خراسان رضوی گفت: متاسفانه صنعت گردشگری در بزنگاه دشواری گرفتار آمده و در تقلا برای حفظ بقا است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علی اکبر علیزاده قناد در دومین جلسه این کمیسیون که با محوریت «الزامات و پیش نیازهای دستیابی به جهش تولید» برگزار شد، اظهار کرد: بلافاصله پس از شیوع کرونا از طریق کمیسیون مکاتبه ای با استاندار صورت گرفت و مشکلات را توضیح داده و مطالبات را بیان کردیم تا جایی که دستور بازگشایی مراکز اقامتی صادر شد. علاوه بر این از رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان درخواست کردیم تا جلسه ای ویژه با حضور استاندار و مسئولان مربوطه به موضوع گردشگری و مشکلات آن اختصاص یابد چرا که 50 الی 60 درصد اقتصاد کلانشهر مشهد مربوط و یا وابسته به حوزه گردشگری است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه طی هفته گذشته اقدامات خوبی انجام گرفت و امیدواریم بتوانیم این روند را ادامه دهیم و مطالباتمان را پیگیری کنیم، افزود: باید معضلات این صنعت در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح شود.

علیزاده قناد خاطرنشان کرد: با توجه به شرایطی که دولت دارد، باید مطالباتمان را به صورت معقول مطرح کنیم. در حال حاضر معافیت های مالیاتی، عوارض های مختلف، مباحث مرتبط با تامین اجتماعی از جمله مسائلی به شمار می آیند که فعالان حوزه گردشگری با آن ها مواجه هستند. البته مشکلات دیگری نیز وجود دارد، لذا اگر ما مطالبات مشخص تری داشته باشیم، قابلیت اجرا و تحقق آن ها بیشتر خواهد بود.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی یادآور شد: متاسفانه براساس ارزیابی های صورت گرفته، صنعت گردشگری در سال جاری وضعیت مطلوبی نخواهد داشت و بخشی از فعالان این صنعت باید برای بقای سرمایه شان در این بخش مبارزه کنند.

*ساختار سازی جدید دردی از صنعت گردشگری دوا نمی کند

مژگان ثابت تیموری، نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی در سخنانی عنوان کرد: تشکل سازی و ساختار سازی جدید دردی از صنعت گردشگری دوا نمی کند و خروجی نخواهد داشت.

وی یادآور شد: یکسری از امور در حیطه اختیارات کمیسیون گردشگری نیست و به اتاق بازرگانی ایران مربوط می شود و کمیسیون گردشگری اتاق ایران نیز مطالبات خوبی را از دولت داشته و این مطالبات به زودی به نتایج خوبی منجر خواهد شد.

ثابت تیموری یادآور شد: ساختاری در مجلس یازدهم شورای اسلامی به نام «گام دوم» ایجاد و عنوان شده است که در این ساختار حداقل یک نماینده از صنعت گردشگری حضور داشته باشد تا پیگیر مسائل صنعت گردشگری شود. همزمان نیز اتاق ایران، فراکسیون گردشگری را تشکیل خواهد داد. امید می رود با توجه به اطلاعات و پیشنهادات خوبی که به مجموعه اتاق ایران ارائه می شود، مسائل را به صورت جدی تر پیگیر باشیم.

نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: از هفته آتی ثبت نام راهنمایان گردشگری برای اخذ بیمه آغاز خواهد شد که قطعا ما پیگیر این مسئله نیز خواهیم بود و روند کار را بررسی خواهیم کرد.

*کمیسیون بسته ای برای رونق صنعت گردشگری تدوین کند

در ادامه این نشست، تریبون در اختیار محمود امتی، مسئول شورای نظارت راهبردی اتاق بازرگانی مشهد قرار گرفت. وی گفت: کمیسیون گردشگری به دلیل وسعت طیفی که دارد، یکی از کمیسیون های مفید کشور به شمار می آید، چرا که بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که بعد از نفت، صنعت گردشگری و ترانزیت پتانسیل های اقتصادی این کشور به شمار می آیند.

امتی خاطرنشان کرد: متاسفانه طی سالهای گذشته پول سرشار نفت باعث شده است تا بخش دولتی ما از دیگر ظرفیت های اقتصادی کشور و پتانسیل های آن غافل شده و نتواند به شکوفایی اقتصاد بیاندیشد. علاوه بر این غلبه سیاست بر اقتصاد باعث شده است تا ما از اقتصاد برای سیاست هزینه کرده و در حوزه اقتصادی شاهد توسعه و پیشرفت لازم نباشیم.

 مسئول شورای نظارت راهبردی کمیسیون های اتاق بازرگانی مشهد ادامه داد: در حوزه گردشگری نیز نتوانسته ایم خودمان را با فرهنگ ها و استانداردهای بین المللی هماهنگ کنیم. امید می رود بتوانیم به این سمت حرکت کرده و از این پتانسیل استفاده کنیم.

وی یادآور شد: به دلیل طیف گسترده ای که در کمیسیون گردشگری حضور دارند، اگر مسائل این حوزه در کمیته های تخصصی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد و در قالب بسته ای جامع آسیب شناسی و عارضه یابی شود، خروجی آن به مراتب مطلوب تر خواهد بود.

مسئول شورای نظارت راهبردی کمیسیون های اتاق بازرگانی مشهد تصریح کرد: کمیسیون گردشگری باید به سمتی حرکت کند که برای رونق صنعت توریسم بسته ای آماده کند و برای توانمندسازی این صنعت، به دولت پیش نیازهای توسعه این صنعت را یادآور شود.

*مروری بر مهم ترین چالش های صنعت گردشگری در مواجهه با کرونا

در ادامه نشست، سید محمدرضا هاشمی، دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی به ارائه گزارش عملکرد کمیسیون در سال 98 و اقدامات انجام گرفته طی سال گذشته پرداخت. وی ضمن بیان اینکه شش نشست کمیسیون از زمان شروع فعالیت کمیسیون در سال 98 برگزار گردید، عنوان کرد یکی از اقدامات خوبی که با همکاری اعضا انجام گرفت برگزاری دو جلسه کمیسیون در خارج از محل اتاق بود. برگزاری جلسات در اقامتگاه بوم گردی ارگ رادکان و موزه بزرگ خراسان و همچنین بازدید از باغ گردشگری گیاه شناسی بازخورد مثبتی را از سوی اعضا به همراه داشت.

هاشمی یادآور شد موضوعات مختلفی از سوی کمیسیون طی سال گذشته بررسی و پیگیری شد که از مهمترین آنها می توان به این موارد اشاره نمود: معافیت مالیات بر ارزش افزوده واحدهای اقامتی 3 ستاره به پایین و دفاتر خدمات مسافرتی، چالش های پیش روی شرکتهای گردشگری سلامت پیرامون آیین نامه جدید وزارت بهداشت در خصوص شرکتهای تسهیلگر، قوانین و مقررات مخل حوزه گردشگری، تأثیر بحران کرونا بر صنعت گردشگری.

وی همچنین در خصوص وضعیت صنعت گردشگری در مواجهه با بحران کرونا عنوان کرد: برقراری تعداد محدودی از پروازها و عدم ورود گردشگر خارجی، عدم اطمینان گردشگران سلامت جهت استفاده از امکانات درمانی با توجه به شرایط فعلی، تعطیلی صد در صدی واحدهای اقامتی و دفاتر خدمات مسافرتی طی سه ماه اخیر و ظرفیت اشغال بسیار پایین اقامتگاه ها حتی پس از بازگشایی هتل ها، بیکاری حجم زیادی از پرسنل هتل ها، دفاتر خدمات مسافرتی و سایر تاسیسات گردشگری، خسارت های وارده شدید مالی به صاحبان تاسیسات گردشگری، عدم تخصیص تسهیلات و امتیازات مناسب از سوی دولت و عدم تعهد ایرلاین های خارجی در پرداخت بلیط های کنسلی مسافران به دفاتر مسافرتی از جمله مهم ترین مسائلی هستند که فعالان حوزه گردشگری با آن مواجه می باشند.

در ادامه، سید باقر غفوریان، مدیر هتل الغدیر با بیان اینکه صنف گردشگری فاقد یک تولیت کارآمد است، عنوان کرد: این صنعت گردشگری با مشکلات عمیقی دست و پنجه نرم می کند، لذا باید برای این مهم چاره ای اندیشیده شود.

وی ادامه داد: طی روزهای اخیر تنها بیمه بیکاری فروردین ماه کارگران با 55 درصد حقوق آنان پرداخت شده است. این در حالی است که قشر کارگر با مشکلات بسیاری دست به گریبان است.

*فعالان  صنعت گردشگری مطالباتشان را یک صدا درخواست کنند

در بخش دیگری از این نشست، مرجان شاه ولایتی، مدیرعامل جامعه هتلداران خراسان رضوی عنوان کرد: صنعت گردشگری با وضعیتی بسیار بحرانی مواجه است، لذا در حال حاضر باید بر راه حل ها و پیشنهادات تمرکز کرد، همچنین تمامی فعالان این صنعت باید مطالباتشان را یک صدا درخواست کنند تا تاثیرگذاری آن بیشتری حاصل آید.

شاه ولایتی ادامه داد: اعضای کمیسیون هر یک به نوبه خود مطالبه گری دارند اما اگر این اعضا یک صدا شوند و مطالباتشان را از مسیر اتاق بازرگانی و یا دیگر تشکل های فعال در این بخش به گوش مسئولان برسانند، قطعا نتایج بهتری حاصل خواهد آمد.

*فعالان حوزه گردشگری تا پایان سال 2020 با چالش مواجه هستند

در ادامه فریدالدین عطار، مدیر هلدینگ گردشگری تارا در سخنانی عنوان کرد: قطعا فعالان حوزه گردشگری تا پایان سال 2020 با چالش مواجه هستند.کمیسیون های گردشگری اروپا نیز معتقد هستند تا آغاز سال 2021 گردش مالی در این صنعت با مشکلات و کاهشی جدی مواجه خواهد بود. همچنین سازمان گردشگری جهانی اعلام کرده که گردشگری جهان به وضعیت گردشگری سال 2009 عقبگرد داشته است.

وی عنوان کرد: متاسفانه وامی که به صنعت گردشگری تخصیص یافت غیر معقول بود، چرا که دولت به طریقی پرداخت بیمه بیکاری را با 12 درصد بهره به بخش خصوصی محول کرده است، همچنین اعلام شد که در تعدیل نکردن نیروها الزامی وجود ندارد و به ازای هر نیرویی که مشغول به فعالیت باشد، وام پرداخت خواهد شد.

عطار با بیان اینکه منابع انسانی ارزشمندترین ثروت یک بنگاه اقتصادی به شمار می آیند، ادامه داد: هتل ها توان ندارند تا نیروی انسانی شان را حفظ کنند. به همین دلیل در این شرایط ما سرمایه نیروی انسانی مان را از دست دادیم اما نمی دانم این وضعیت به چه شکل جبران خواهد شد.

مدیر هتل تارا خاطرنشان کرد: سازمان های خدماتی که در این شرایط از بنگاه های فعال در صنعت گردشگری هزینه مطالبه می کنند، به این مسئله توجه ندارند که صرفا 80 هتل از 250 هتل، با ظرفیتی پایین تر از 10درصد فعالیت دارند.

وی افزود: کمیسیون گردشگری باید تمام تمرکز خود را بر مطالبه گری از ارگان های دولتی قرار دهد، مالیات بردرآمد و مالیات بر ارزش افزوده را زمانی می توان پرداخت کرد که درآمدی وجود داشته باشد، حال در شرایط فعلی که درآمد صفر است، پرداخت مالیات معنایی ندارد.  لذا بایستی تا پایان سال 99 ، هتل ها و دیگر مجموعه های فعال در حوزه خدمات گردشگری از پرداخت مالیات معاف شوند.

*عدم پرداخت مطالبات ایرلاین ها به دفاتر، معضل آژانس های مسافرتی است

در بخش دیگری از این جلسه حسین نمایی، قائم مقام شرکت خدمات مسافرتی آتی در سخنانی یادآور شد: فعالان صنعت گردشگری از دولت در این شرایط خاص انتظار همکاری دارند، چون بخش خصوصی در زمینه گردشگری درآمدزایی ندارد و لذا دولت باید مانند سایر کشورها به این صنف کمک کند. لذا از دولت انتظار می رود تا برای پیگیری در زمینه اعمال بخشودگی مالیاتی، تقویت کارفرمایان به منظور حفظ کارمندان، ارائه وام ها با بهره کم و دوره بازپرداخت طولانی، معافیت کارفرمایان از پرداخت 30 درصد، به تعویق انداختن دیون دولتی، تعویق اقساط بانکی بدون جریمه و... اقدامات موثری را در پیش گیرد.

وی عنوان کرد: متاسفانه عدم پرداخت مطالبات ایرلاین ها به دفاتر خدمات مسافرتی که باید پاسخگوی مشتریانشان باشند، به معضلی جدی تبدیل شده است و خواستار پیگیری جدی دولت در این موضوع هستیم.

*رعایت پروتکل ها در واحدهای اقامتی باید به طور گسترده اطلاع رسانی شود

مهدی آجیلیان، مدیرعامل جامعه حرفه ای هتل آپارتمانداران استان خاطرنشان کرد: کمیسیون گردشگری در دو جبهه باید مطالبه گری و پیگیری داشته باشد. نخست مطالبات کلانی است که فعالان این حوزه در گذشته پیگیر بودند که با توجه به تشکیل مجلس جدید شورای اسلامی و رویکرد مطلوبی که در این حوزه وجود دارد، می توان بار دیگر این مطالبات را پیگیری کرد که از جمله آن ها می توان به تعطیلات پایان هفته و تعیین تکلیف زائرسراهای دولتی اشاره نمود.

وی یادآور شد: بحث ایمنی واحدهای اقامتی که در مشهد وجود دارد و روند رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در واحدهای اقامتی باید به خوبی اطلاع رسانی شود تا برای مردم اعتمادسازی لازم صورت بگیرد.

حمیده روح بخش، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان نیز در ادامه عنوان کرد: مقرر بود راهنمایان گردشگری نیز از بسته های حمایتی دولت بهره مند شوند اما متاسفانه هیچ یک از راهنمایان به واسطه شغل شان بیمه نیستند و این بسته های حمایتی نیز شامل بنگاه هایی می شود که کد بیمه دارند.

وی ادامه داد: در ابتدا سخن از 20 میلیون تومان بود که این مبلغ به 5 الی 6 میلیون تومان کاهش یافته است. حال اگر اعلام شود که راهنمایان گردشگری نیز می توانند از این تسهیلات استفاده کنند و با رایزنی و پیگیری بتوان این مطالبات را افزایش داد، قطعا گام بزرگی در حمایت از فعالان این صنف برداشته خواهد شد.

در ادامه، فرهاد دوائی، نایب رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان عنوان کرد: آژانس های مسافرتی در حال حاضر بدهکار مردم، بانک ها و سیستم دولتی هستند و متاسفانه با اخذ وام تخصیص یافته نیز چالش های آن ها جدی تر و بدهکاری آن ها عمیق تر می شود

وی خواستار ورود شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به پرونده این بخش شد.

*بیش از 40 درصد از دفاتر خدمات مسافرتی تعطیل هستند

در بخش دیگری از این نشست، محمد سعید ولی زاده، رئیس صنف دفاتر خدمات مسافرتی در سخنانی عنوان کرد: متاسفانه تاکنون مکاتبات و نامه نگاری های انجام گرفته از سوی تشکل های فعال در بخش خصوصی، دستاوردی را به نفع این بخش حاصل نکرده و بالعکس فشار مضاعفی بر آژانس ها و ایرلاین های داخلی وارد آورده است، در حالی‌که مبالغ کلانی از ما در اختیار ایرلاین های خارجی قرار دارد. نکته قابل توجه آن است که پول در حساب های بانکی این ایرلاین ها موجود است اما حاضر نیستند که این پول را پرداخت کنند.

ولی زاده با بیان اینکه متاسفانه فعالان گردشگری با مسائلی همچون تامین اجتماعی، اداره کل دارایی و ... مواجه هستند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 40 درصد از دفاتر ما تعطیل قطعی هستند.

*ضرورت تشکیل مجمع مشورتی در حوزه گردشگری

در ادامه حسین نیکونام، رئیس انجمن حرفه ای گردشگری سلامت استان با بیان اینکه تقریبا 90 درصد مشکلات فعالان حوزه گردشگری یکسان است اما متاسفانه فعالان این حوزه یک صدا نیستند، عنوان کرد: 10 متولی و مدعی در صنعت گردشگری وجود دارد. ده ها کمیسیون و مجموعه های مختلف در این حوزه فعال هستند و اگر قرار باشد مطالبات ما به گوش مسئولان برسد بایستی یک صدا باشیم. لذا باید مجمع مشورتی جامعی در حوزه گردشگری به میزبانی اتاق بازرگانی شکل بگیرد تا مشکلاتمان حل و فصل شود.

نیکونام خاطرنشان کرد: نخستین گام باید تشکیل مجمع مشورتی باشد چرا که تجربه، ضرورت تشکیل این مجمع ها را ثابت کرده است.

*ظرفیت حمل و نقل ریلی به 20 درصد رسیده است

در بخش دیگری از این نشست علیرضا هاشمی، مدیر شرکت حمل و نقل ریلی رجا در خراسان رضوی در سخنانی عنوان کرد: متاسفانه در صنعت ریلی وضعیت بسیار دشواری حاکم است و با کاهش مسافرپذیری و تحمیل زیان بسیار مواجه هستیم. ظرفیت حمل و نقل ریلی به 20 درصد کاهش یافته و امیدوار بودیم که در تیر ماه این ظرفیت بیشتر شود اما متاسفانه وضعیت بدتر شد. در بهترین حالت در ایام پیک خرداد و تیرماه ظرفیت به 25 درصد رسیده است.

این مقام مسئول با اشاره به کاهش توان مردم برای سفر، افزود: دولت باید زنجیره های صنعت گردشگری را تقویت کند و تسهیلاتی را نیز برای سفر مردم در نظر بگیرند. همچنین یک هم افزایی در حوزه گردشگری بین فعالان این صنعت بایستی صورت پذیرد بدین صورت که بسته ای از خدمات گردشگری شامل حمل و نقل، اقامت، گردش های درون شهری و ... تهیه و به مسافران ارائه گردد.

وی ضمن اشاره به عدم تناسب بین هزینه ها و درآمدهای بنگاههای اقتصادی در وضعیت فعلی افزود: دولت می تواند در راستای کاهش هزینه‌های بنگاههای اقتصادی از جمله هزینه‌ های مالیاتی، تأمین اجتماعی، عوارض شهرداری و قبوض خدمات، نسبت به معاف نمودن پرداخت آنها و یا موکول نمودن پرداخت آنها به سال آینده به صورت اقساطی اقدام نماید.

ابراهیم محرابی، مدیر خانه مسافر استان نیز بر مطالبه گری از سازمانها و ارگانهای دولتی تأکید کرد و عنوان نمود: در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لازم است به سه موضوع معافیت های مالیاتی، تأمین اجتماعی و پسماند و عوارض شهرداری پرداخته شود.

وی ضمن مطرح نمودن این سؤال که چرا باید به بنگاههای اقتصادی که طی این چند ماه هیچگونه فعالیت و درآمدی نداشته اند مالیات تعلق گیرد ادامه داد: در شرایطی که اقامتگاهها و هتلها کاملا تعطیل بوده اند، اخذ عوارض پسماند و مطرح شدن قرارداد زباله توسط شهرداری عادلانه بنظر نمی رسد.

*ضرورت ایجاد تاکسی گردشگری

در ادامه شهریار ناظری، معاون بازرسی و نظارت بر ناوگان تاکسیرانی شهر مشهد با بیان اینکه شهرداری در شرایط شیوع کرونا اقدامات خوبی در رابطه با حمایت از بخش تاکسیرانی صورت داده است، عنوان کرد: در حوزه تاکسی گردشگری در آینده نیاز به برنامه ریزی و سیاستگذاری وجود دارد.

وی ادامه داد: ضرورت ایجاد تاکسی گردشگری بیش از هر زمان دیگری احساس می شود لذا از اتاق بازرگانی تقاضا می شود در این خصوص نشست هایی تخصصی و مستمر برگزار کند و این پرونده را به ثمر برساند.

*بخش خصوصی ابتکار عمل را به دست بگیرد

در بخش دیگری از این نشست احمد قربانی، مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائرین استانداری خراسان رضوی متذکر شد: بخش خصوصی در برخی موضوعات بایستی ابتکار عمل بیشتری داشته باشد، به طور مثال در مسائل تامین اجتماعی، هزینه های خدماتی و ... باید به جای طرح انتقاد صرف، مطالبات خود از این ارگان ها را بیان کند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی