تبلیغات و بازاریابی؛ حلقه مفقوده در مسیر جذب گردشگر خارجی

تبلیغات و بازاریابی؛ حلقه مفقوده در مسیر جذب گردشگر خارجی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 10 دي 1398

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق خراسان رضوی تاکید کرد:

تبلیغات و بازاریابی؛ حلقه مفقوده در مسیر جذب گردشگر خارجی

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: تبلیغات و بازاریابی را می توان گره گشای مسئله جذب گردشگر خارجی دانست.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علی اکبر علیزاده قناد» در پنجمین جلسه این کمیسیون اظهار کرد: در حال حاضر زیرساخت های بسیار مناسبی چه از لحاظ اقامتگاه ها، چه از منظر جاذبه های گردشگری و تفریحی و چه از لحاظدر حوزه امکانات درمانی در استان و شهرمان وجود دارد؛ با این وجود باید مشکل اصلی را عدم تبلیغات مناسب در این زمینه بدانیم.

وی ادامه داد: وزارت امور خارجه در زمینه صدور ویزا و همچنین تبلیغات و اطلاع رسانی از طریق رایزن ها و سفارتخانه ها می تواند در این عرصه نقش موثری را ایفا نماید و زمینه تسهیلگری در جذب گردشگران را فراهم کند.

علیزاده قناد با بیان اینکه پتانسیل های خوبی در حوزه گردشگری سلامت در مشهد فراهم آمده و باید آن را مغتنم بدانیم افزود: ترکمنستان را می توان از جمله کشورهای هدف برای توسعه بحث گردشگری سلامت دانست و توضیح داد: مردم این کشور عمدتا برای تامین خدمات درمانی خود عازم روسیه می شوند و طبیعتا خدمات پزشکی در ایران با توجه به قیمت پایین و کیفیت بالای خود می تواند انگیزه سفر گردشگران سلامت از این کشور باشد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق مشهد با اشاره به پتانسیل های بوم گردی در استانمان عنوان کرد: شهرستان های تربت حیدریه، نیشابور و ... دارای ظرفیت های خوبی در این حوزه هستند. طبیعتا معرفی هرچه بهتر ظرفیت ها می تواند موثر واقع شده و رونقی را برای این حوزه به همراه آورد. همچنین برخی از شهرستان های استان در حوزه فرآوری سنگ های قیمتی اقدامات بسیار مطلوبی انجام داده اند که ماحصل آن ها می تواند جذب گردشگران باشد.

*گردشگردی تنها صنعتی است که نیازمند سرمایه گذاری دولتی نیست

در ادامه «غلام عباس ارباب خالص»، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور عنوان کرد: مشهد و خطه خراسان رضوی ظرفیت فراوانی در شاخه های مختلف گردشگری دارند، امید می رود از این صنعت برای توسعه اشتغال، ارزآوری و ... استفاده مطلوب شود. همچنین باید از پتانسیل این حوزه برای جبران کاستی صنایع دیگر در شرایط تحریم استفاده کرد.

وی یادآور شد: کشور ترکیه نه منابع نفتی و نه گاز دارد اما از اقتصاد شکوفایی برخوردار است. در واقع صنعت گردشگری این کشور توانسته توفیقات خوبی را کسب کرده و به رونق اقتصادی منجر شود. گردشگردی تنها صنعتی است که نیازمند سرمایه گذاری دولتی نیست.

ارباب خالص افزود: اگر مقرر است زیرساخت هایی در کشور ایجاد شود و قوانینی در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد، باید با نگاه به توسعه صنعت گردشگری پیگیری شود، چرا که تنها این صنعت  است که می تواند اقتصاد ما را از بحران ها نجات دهد.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور تصریح کرد: در حوزه گردشگری باید بتوانیم بازارهای جدید ایجاد کنیم، اگر ما بتوانیم 5 درصد از جمعیت کشورهای همسایه را به کشور و استان خراسان رضوی جذب کنیم، سالانه میزبان بیش از 25 میلیون نفر توریست و گردشگر خارجی خواهیم بود.

ارباب خالص بیان کرد کرد: وظیفه ما در وهله نخست شناساندن ظرفیت های گردشگری ایران به سایر کشورهاست، پس از آن که گردشگران به کشور ما سفر می کنند و در بازگشت به وطن، از طریق تبلیغات چهره به چهره ظرفیت های ایران را به دیگران معرفی می نمایند. این موثرترین شیوه جذب گردشگر است.

این مقام مسئول عنوان کرد: در حال حاضر برخی از مقررات دست و پاگیر در صنعت گردشگری وجود دارد، با این حال عزم تمامی بخش ها رونق این صنعت است. تحقق این مهم نیازمند سکانداری است که بتواند در این حوزه موثر عمل کند. کار کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی در این حوزه بسیار دشوار است اما توامان نقش پررنگی دارد.

وی افزود: در حوزه گردشگری سلامت با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم، حل این مسائل نیازمند ساماندهی دستگاه های متولی و تعامل بیشتر آن ها است. بخش خصوصی باید دلالان فعال در حوزه گردشگری سلامت را ساماندهی کرده و به آنان کد بدهد، چرا که بخش دولتی ورود خوبی به این حوزه نداشته است.

ارباب خالص یادآور شد: نقش کمیسیون گردشگری از نقش مقامات دولتی بسیار پررنگ تر است، چرا که پیشنهادات تخصصی این کمیسیون منجر به تصمیم سازی خواهد شد.

در بخش دیگری از نشست «یوسف بیدخوری»، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی عنوان کرد: در مرکز تعدادی از کشورها به عنوان مقاصد هدف برای خراسان رضوی انتخاب شدند، البته این بدان معنا نیست که ما نباید در کشورهای دیگر اقدامات  لازم را به منظور جذب گردشگر انجام دهیم منتها اولویت ما باید کشورهای مدنظر باشد که از جمله این کشورها می توان به عراق، آذربایجان، افغانستان، عمان، کویت، امارات، پاکستان و هندوستان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه قطعا کشورهایی همچون ترکمنستان نیز باید در زمره کشورهای هدف ما قرار بگیرند، افزود: تعداد کشورهایی که به عنوان کشور هدف برای خراسان رضوی در نظر گرفته اند، از سایر کلانشهرها بسیار بیشتر است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه وظیفه سازمان گردشگری مهیا کردن بسترها است، عنوان کرد: انجمن های گردشگری باید براساس قانون تحت نظر سازمان گردشگری قرار گیرند، یکی از موفق ترین اقداماتی که در حوزه گردشگری انجام دادیم، ساماندهی انجمن هاست.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 30 شرکت دارای مجوز گردشگری سلامت در استان خراسان رضوی فعال هستند، تصریح کرد: در تهران توافقی صورت گرفته که براساس آن شرکت های تسهیلگر باید اقدامات آژانس از جمله اخذ ویزا، بازاریابی و ... را انجام دهند. ما بر این باور هستیم که باید در هر عرصه ای تلاش صورت گیرد تا گردشگر بلاتکلیف نباشد.

بیدخوری افزود: 12 الی 13 بیمارستان  مجوز دارند تا گردشگران خارجی را پذیرش کنند. البته باید برای برخی از کلینیک های تخصصی نیز مجوزات لازم صادر شود.

وی ادامه داد: طی 2 الی 3 سال اخیر بحث آشناسازی مطرح بوده است که طی سال گذشته برای راهنمایان گردشگری سراسر کشور تور آشناسازی برگزار کردیم و از بینالود، نیشابور، خواف و ... بازدید داشتیم. بسیاری از گردشگران خارجی که به ایران می آیند ابتدا از خواف بازدید می کنند و پس از آن به تربت حیدریه، گناباد و ... می روند که این مسئله حاکی از تبلیغات مثبتی است که در آن برنامه انجام گرفت. در حال حاضر نیز برنامه ای را برای محور شرق در نظر گرفتیم.

وی با بیان اینکه اگر اتفاق خوبی در حوزه گردشگری حاصل شده، نتیجه همکاری بخش خصوصی با دولتی بوده است، افزود: قطعا بخش خصوصی بهتر از بخش دولتی بر مشکلات واقف است، لذا این بخش می تواند در تصمیم سازی ها نقش مهمی را ایفا کند.

*انجمن گردشگری سلامت به عنوان بازوی اجرایی بخش خصوصی در نظر گرفته شود

در بخش دیگری از این نشست «ناصر غفران»، مدیر عامل آژانس مسافرتی کاج نقره ای با تاکید بر ضرورت شفاف سازی فرآیندهای اداری برای بخش خصوصی عنوان کرد: پیشنهاد می شود انجمن گردشگری سلامت به عنوان بازوی اجرایی بخش خصوصی در نظر گرفته شود. اگر این انجمن در جهت اهداف یکپارچه یک صنف حرکت کند، می توان تقاضای تفویض اختیار از دستگاه های دولتی را ارائه کنیم.

وی تصریح کرد: اگر برای گردشگری که در کشور ثالثی قرار دارد، اطلاعات جامعی در خصوص امکانات حوزه گردشگری سلامت ارائه شود، قطعا صنعت گردشگری سلامت رونق خواهد گرفت.

* کشورهای هدف گردشگری خراسان رضوی مشخص شده است

در ادامه حسین نمائی، قائم مقام شرکت خدمات مسافرتی آتی با بیان اینکه کشورهای هدف گردشگری این استان مشخص شده است، عنوان کرد: در جهت گسترش گردشگری زیارت توافقاتی با کشور آذربایجان انجام گرفته است، چرا که 90 درصد از جمعیت مسلمان این کشور مسلمان هستند و از این میان 88 درصد آنان شیعه هستند. وی ادامه داد: در حال حاضر با هواپیمایی آذربایجان دو پرواز در هفته از مشهد به باکو انجام می گیرد که نخستین پرواز به این کشور را طی روزهای اخیر با مسئولان کشور آذربایجان انجام دادیم و مورد استقبال قرار گرفت.

در بخش دیگری از نشست «ابراهیم محرابی»، مدیریت خانه مسافر استان نیز در سخنانی به تشریح اقدامات کمیته آموزش و پژوهش (ذیل کمیسیون گردشگری اتاق مشهد) پرداخت و گفت: ما اولویت هایی را برای مباحث آموزشی در نظر گرفتیم که نخستین مورد آن، بررسی دلایل عدم موفقیت در جهت جذب گردشگران خارجی بود و مقرر شد حول این محور پژوهش های لازم انجام بگیرد.

وی ادامه داد: شناسایی نرم افزارهای شاخص در حوزه گردشگری یکی از اهداف کمیته آموزشی و پژوهشی تعریف شد و برخی از شرکت های موفق نیز ظرفیت نرم افزارهایشان را در جلسات این کمیته معرفی کردند، حال ما به دنبال آن هستیم تا این نرم افزارهای به روزی که مشکلات حوزه گردشگری را کاهش می دهند، شناسایی کرده و لیست آن ها را به کمیسیون ارائه نماییم.

وی عنوان کرد: رویداد استارت آپی نیز در حوزه گردشگری توسط دانشگاه آزاد در نیمه دوم همین ماه برگزار خواهد شد که مقرر شد بهترین ایده های مطروحه در آن را در کمیته آموزش و پژوهشی مورد بررسی قرار دهیم و از آن طرف درخواستی از طرف دانشگاه آزاد به کمیسیون ارائه شود تا یکی از داورهای آن رویداد نیز از اعضای کمیسیون باشد.

 *اداره کل میراث فرهنگی برای جذب سرمایه گذار جهت افزایش تاسیسات جاده ای اقدام کند

در پایان فرید الدین عطار، مدیرعامل آژانس مسافرتی پرسیا توس و رئیس کمیته سرمایه گذاری و توسعه گردشگری نیز در این جلسه عنوان کرد: ما به دنبال ارائه راهکار علمی و عملی به دولت هستیم.

وی افزود: کشورهایی مثل عراق، افغانستان، آذربایجان و عمان از جمله کشورهایی هستند که باید در اولویت کشورهای هدف گردشگری ما قرار بگیرند، همچنین پاکستان بازار بسیار مستعدی برای این بخش به شمار می آید که باید اقدامات لازم در آن انجام بگیرد.

عطار با بیان اینکه کشور هندوستان می تواند به عنوان مقصد نخست گردشگری برای آغاز کار باشد، البته ترکمنستان نیز بسیار مستعد است، یادآور شد: براساس مشاهدات میدانی متوسط سن کسانی که به ایران سفر می کنند، 35 تا 55 سال است.

مدیرعامل آژانس مسافرتی پرسیا توس از چالش هایی نیز در مسیر جذب گردشگران خارجی سخن گفت و افزود: در حال حاضر بودجه سفر به ایران بسیار مطلوب است اما پکیج هایی که در خارج از کشور برای سفر به کشورمان ارائه می شود، بسیار گران است. به بیان دیگر دلال های خارجی، ایران را به عنوان مقصد گردشگری گران کرده اند.

وی تصریح کرد: میراث فرهنگی به جای فعالیت در حوزه هتلینگ باید به سمت جذب سرمایه گذار به منظور افزایش تاسیسات جاده ای از جمله رستوران، سرویس بهداشتی، پمپ بنزین و ... حرکت کند تا زیرساخت های اولیه در این حوزه تامین شود. همین ها مولفه های مهمی برای گردشگران به شمار می آیند.

گفتنی است؛ اعضای این کمیسیون در ادامه از نمایشگاه گوهر سنگ های موزه بزرگ خراسان و همچنین باغ گیاه شناسی مشهد به عنوان یکی از ظرفیت های گردشگری و تفریحی این شهر بازدید کردند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی