رئیس اتاق ایران: در برنامه ریزی های بخش گردشگری، گاهی ابزار به جای هدف اشتباه گرفته می شود

رئیس اتاق ایران:  در برنامه ریزی های بخش گردشگری، گاهی ابزار به جای هدف اشتباه گرفته می شود
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 30 دي 1397

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: کثرت گرایی بدون مطالعه و برنامه ریزی بدون هدف‌گذاری، نتیجه ای جز اتلاف منابع نخواهد داشت.

به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ غلامحسین شافعی که در کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی مشهد و در جمع فعالان گردشگری خراسان رضوی سخن می گفت، نسبت به صدور پروانه های متعدد در کشور انتقاد و اظهار کرد: متاسفانه در شرایط فعلی این رویکرد کثرت گرا که پشتوانه مطالعاتی ندارد و برنامه ریزی ضعیف، مبنای اقدامات توسعه ای است. در بسیاری از بخش ها از جمله حوزه گردشگری، برنامه جامعی که افق های پیش رو و گام های بعدی را شفاف کند، وجود ندارد؛ لذا هدف مشخص نیست و به همین واسطه در مسیر برنامه ریزی و اقدام، گاهی ابزار به جای هدف اشتباه گرفته می شود.

وی حرکت با چشمان بسته در حوزه گردشگری را خطا دانست و یادآور شد: بسیاری از پروژه های تحقیقاتی در عرصه گردشگری در کتابخانه ها خاک می خورند؛ با این حال می توان گفت فقدان برنامه در تمامی ابعاد اقتصادی در کشور مشهود است.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورها بخش گردشگری، سیاست را به دنبال خود کشانده است، تصریح کرد: دولت و بخش خصوصی باید به این مهم توجه کنند که شرایط بسیاری از کشورها در حوزه گردشگری از ما مطلوب تر است. براساس کارنامه گذشته باید به این باور برسیم که بخش خصوصی می تواند در عرصه گردشگری پیشرو باشد، هر چند که این کار دشوار می نماید، اما شدنی است.

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه بخش خصوصی اگر در دیپلماسی اقتصادی پیشرو باشد، راحت تر می توانیم مسیر را پیدا کنیم، خاطرنشان کرد: بخش گردشگری به همراه خود مباحث فرهنگی و تعاملات اجتماعی را به دنبال دارد، در واقع توسعه گردشگری، توسعه روابط فرهنگی و اجتماعی را سهل تر می کند، لذا باید بر این اثرگذاری فرهنگی و اجتماعی تکیه کنیم.

شافعی عنوان کرد: گردشگری می تواند بر مسائل سیاسی تاثیر فوق العاده ای داشته باشد، هر گردشگری که به ایران سفر می کند، آنچه را که می بیند با آنچه را که می شنود بسیار متفاوت است. به اعتقاد بنده مسئولان کشور باید به این مسائل توجه کنند.

وی ادامه داد: با کمال تاسف یکی از مشکلات حوزه گردشگری، به نگرش و ذهنیت اشتباه مسئولان باز می گردد، آنان گردشگری را به چشم یک کالای لوکس می نگرند و تصور می کنند که درجه اهمیت گردشگری بسیار پایین تر از بخش های دیگر اقتصادی است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: اگر بر جایگاه و اهمیت بخش گردشگری تمرکز شود، در آتیه نزدیک شاهد اتفاقات فرخنده ای خواهیم بود.

شافعی با طرح این سوال که؛« کدام یک از سازمان های کشور به اندازه بخش گردشگری ما دارای تولیت ناپایدار است؟» افزود: بپذیریم که کار از سرچشمه خراب است، در حالیکه این امور باید با نگاهی پایدار، به دست برنامه ریزان، هدفگذاران و سیاستگذاران توانمند سپرده شود تا تدابیر لازم را در این حوزه بیندیشند.

وی عنوان کرد: گردشگری بالاترین نقطه اثر و سرآغاز تعامل فرهنگی و اجتماعی به شمار می آید. اگر به ریشه تعاملات سیاسی و اقتصادی بنگریم، می بینیم که جرقه آغاز بسیاری از این ارتباطات موثر، با ورود موجی از گردشگران کشورهای مقابل رقم خورده است. این مسئله به عنوان نقطه قوت برای جوامع مختلف مطرح است. اگر جلوی بسیاری از مشکلات و موانع حوزه گردشگری از سرچشمه گرفته شود، شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه نگرش در حوزه گردشگری باید تغییر یابد، عنوان کرد: کشور چین در چند سال گذشته قافله سالار احیای جاده ابریشم بوده است و تاکنون 67 کشور برای تحقق این مهم به این حرکت پیوسته اند و اتاق بازرگانیِ جاده ابریشم را ایجاد نموده اند که خوشبختانه ایران هم نائب رئیس این ساز و کار بین المللی است. در این رابطه، ما از پتانسیل تاریخی این جاده در ایران غافل بوده ایم، حال باید به این فکر کنیم که چگونه می توان با امکانات موثر، از این فرصت بهره لازم را برد.

رئیس اتاق خراسان رضوی تصریح کرد: اغلب در کشور ما فرصت ها به مثابه غافله ای می گذرند و ما در خواب غفلت به سر می بریم و وقتی چشم می گشاییم که مجال اتفاقات خوب از دست رفته اند.

وی تاکید کرد: این آمادگی را داریم که کمک های مادی و معنوی به اتاق های مشهد و ایران داشته باشیم تا در صنعت گردشگری از قافله پرشتابی که در حرکت است، عقب نمانیم.

شافعی با اشاره به ظرفیت بالای عرصه گردشگری «سلامت» در ایران و به ویژه خطه خراسان رضوی اظهار داشت: به رغم این پتانسیل های مطلوب، زیرساخت ها و نظارت ها در این حوزه باید سامان بگیرند. گردشگران سلامت باید با از تمامی امکانات استاندارد پزشکی بهره مند شوند و تورگردانان حرفه ای باید به این حوزه ورود داشته باشند تا دست واسطه گران در این عرصه کوتاه شود. 

وی اظهار کرد: دولت و بخش خصوصی مکمل یکدیگر به شمار می آیند، اما اگر در عمل این باور محقق نشود، چالش های فراوانی رقم خواهد خورد و لطمات آن متوجه بخش خصوصی خواهد بود. بر همین اساس بخش خصوصی باید به دولت کمک کند تا در بسیاری از مسائل به موفقیت دست یابد و متقابلا دولت نیز باید به پیشنهادات بخش خصوصی گوش فرادهد و به این مسائل باور داشته باشد.

رئیس اتاق ایران در ادامه به دغدغه های مالیاتی فعالان بخش خصوصی در خراسان رضوی، به واسطه سهم سنگین مالیاتی این خطه اشاره و تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از تحولات و اتفاقات استانی در محاسبه مالیات لحاظ نمی شود، چنان که موسسات مالی و اعتباری بسیاری در سنوات گذشته در مشهد بوده اند که در حال حاضر وجود ندارند و پروژه های بزرگ اقتصادی نیز بنا به دلایلی خوابیده اند این مسائل باید در محاسبه مالیات استان لحاظ شود. امید می رود که مالیات استان در تمامی بخش ها کاهش یابد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی