در کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی بررسی شد: چالش رشد 3تا 5برابری قبوض آب هتل ها برای صنعت گردشگری مشهد

در کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی بررسی شد: چالش رشد 3تا 5برابری قبوض آب هتل ها برای صنعت گردشگری مشهد
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 21 شهريور 1397

 

تازه‌ترین جلسه کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی به بررسی چالش افزایش ناگهانی آب‌بها در قبوض صادره برای واحدهای اقامتی و به ویژه هتل‌ها اختصاص داشت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ محمد قانعی، رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی استان در ابتدای این جلسه با اشاره چالش‌های درآمدی هتل‌ها و مشکلات حمایتی در بخش گردشگری، عنوان کرد: نظر به بهره وری اقتصادی بالای گردشگری، شاهد حمایت‌های موثری از این صنعت در دیگر کشورها هستیم اما در ایران، متقابلا این دغدغه جدی چگونگی حمایت از فعالان گردشگری به قوت خود باقی هستند. البته ما حمایت دولت را داریم و نیازمند نگاه همراه مجلس هستیم.

*صنعت گردشگری مشهد را نشانه رفته اند

رئیس اتحادیه هتلداران مشهد به هجمه‌هایی اشاره کرد که بخش گردشگری شهر مشهد را نشانه گرفته‌اند و متذکر شد:صهیونیست‌ها و وهابیون با جوسازی در فضای مجازی و در بعضی رسانه‌های معاند می‌کوشند تا به اقتصاد کشورمان در حوزه‌های مختلف آسیب وارد کنند. چند سال پیش اتفاقاتی که در بحث کنسولگری عربستان در مشهد رخ داد، باعث شد تا به نوعی بهانه برای دشمن فراهم شود و امروز باید مراقب فرصت‌طلبی‌های دشمن باشیم.

قانعی به مصادیقی از این رویکرد اشاره کرد و گفت: اخیرا از رسانه‌ای با من تماس داشتند و مدعی پذیرش گردشگران خاص توسط هتلها ‌شدند. این مسئله را کاملا تکذیب و تاکید کردم که در هیچ هتلی در مشهد، بدون شناسنامه و مدرک اثبات زوجیت، فردی را پذیرش نمی کنیم و هتل ها مبرا از این اتهام هستند. وی ادامه داد: با این وجود رسانه‌های معاند تعابیر و برداشت‌های خودشان را انجام دادند و تلاش کردند موجی تخریبی بسازند. خوشبختانه نوار آن مکالمه موجود است و مسئولان امر نیز به این موضوع رسیدگی کرده اند.

قانعی تاکید کرد: ورود ایادی استکبار به این بحث نشان می دهد که آن‌ها اقتصاد گردشگری مشهد را نشانه رفته‌اند و باید مراقب این امر باشیم.

رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی به رشد چهاربرابری هتل‌ها از بعد انقلاب در مشهد اشاره کرد و یادآور شد: این میزان هتل‌سازی در کشور بی نظیر است اما باید توجه داشته باشیم که صنعت هتلداری در شهرمان سودآور نبوده و حتی دارای توجیه اقتصادی هم نیست. همین حالا و در ایام پیک تابستان بعضی از واحدهای اقامتی به دلایل مشکلات مالی بسته هستند و بعضی دیگر نیز ماه‌هاست حقوق کارکنانشان به تعویق افتاده است.

* قبض 11میلیون تومانی آب هتلی در خردادماه به 71میلیون در تیرماه رسیده است

قانعی در ادامه بحث خود موضوع قبوض آب هتل‌ها را پیش کشید و توضیح داد: همه ما اذعان داریم که منابع آبی کشورمان در حال حاضر به بحران دچار شده است و رسالت آحاد جامعه، صرفه‌جویی در مصرف است. در این راستا عمده هتل‌های مشهد، زیرساخت هایی که به کاهش مصرف منجر شوند را در آن مرکز نصب و به کارگیری کرده اند اما باید بپذیریم که سطح مصرف مسافران هتل‌ها در اختیار متصدیان آن نیست و تنها رویکردهای کلان در حوزه فرهنگ سازی است که می تواند به این مهم کمک کند.

وی به جهش ناگهانی مبالغ قبوض آب هتل ها در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: این مراکز اقامتی میانگین مصرف مشخصی را خریداری کرده اند. در عین حال در ایام پیک تابستان مصارف افزایش پیدا می کند با این وجود امسال جهش قیمت بسیار بالا بود و شوکی به هتلداران وارد کرد، چنانکه قبض 11میلیون تومانی در خردادماه به 71میلیون در تیرماه رسید.

او سطح درآمدی هتل‌های مشهد را به واسطه رقابت شان با مراکز اقامتی دولتی و خانه مسافرها پایین عنوان کرد و متذکر شد: علاوه بر آن نرخ هتل های مشهد 30درصد از سطح کشوری پایین تر است و درجه خدمات ارائه شده در آن یک سطح بالاتر می باشد.

قانعی تاکید کرد: به رغم آنکه در ماه های اخیر ورود گردشگران خارجی افزایش یافته اما در نگاه کلی و در ایام غیرپیک سال همچنان با رکود در این صنعت مواجه هستیم. همه این موارد باید در هزینه های مراکز اقامتی مدنظر قرار گیرد.

وی خواستار همراهی و همکاری حداکثری شرکت آب و فاضلاب مشهد برای حل و فصل این موضوع و کمک به صنعت هتلداری مشهد شد.

* رشد 3تا 5برابری قبوض آب هتل ها در مشهد

مرجان شاه ولایتی، مدیر اجرایی اتحادیه هتلداران مشهد به رشد 3تا 5برابری قبوض آب هتل ها در مشهد و در ماه های گرم امسال اشاره کرد و گفت: اعمال این ارقام کلان در قبوض آب، آن هم بدون اطلاع قبلی، واحدهای اقامتی ما را به ویژه در بخش هتل ها به چالش دچار کرده است.

محسن تقدیر مدیر هتل مشهد نیز در ادامه به بهای بالای دفع فاضلاب در قبوض آب اشاره کرد و گفت: سهم زیادی از هزینه این قبض ها به این بخش اختصاص دارد و باید این موضوع نیز در گفتگوهای ما مدنظر قرار گیرد.

وی اذعان کرد: در این شرایط دشوار اقتصادی نیازمند حمایت هستیم و نباید با وجود این حجم مشکلات، چالش های جدید مالی به واحدهای اقامتی و به ویژه هتل ها تحمیل شود.

محمد شربتدار مدیرکل هتل پارس مشهد نیز در سخنانی بر اصل تعامل و هم افزایی تاکید کرد و گفت: قوانین قابل احترام برای همه ما هستند اما در شرایط خطیر کنونی، درخواست همراهی بیشتری داریم.

وی با انتقاد از مهلت اندک پرداخت آب بها در بازه ای 10روزه عنوان کرد: بعضی از هتل‌ها دارای ساختار هیات امنایی هستند و یا در تامین هزینه های کلانی که گفته شد به مشکل دچارند و این مهلت کفاف لازم را برای تامین بهای قبوض نمی کند. متاسفانه بعضا شاهد بوده ایم که در میانه یک همایش مهم ماموران شرکت آب مراجعه کرده و تهدید به قطع آب نموده اند. این جنس برخوردها صحیح نیست و شأن مشتریان قدیمی شرکت آب و فاضلاب مشهد باید رعایت شود.

*آمادگی برای بازنگری در ظرفیت قراردادی هتل ها برای مصرف آب

سید محمد محمودی هاشمی، معاون درآمد و امور مشترکین شرکت آبفای مشهد در پاسخ به نکات مطرح شده عنوان کرد: سد دوستی در حال حاضر 20درصد حجم خود آب دارد و به رغم هزینه های کلانی که برای احداث آن صورت گرفت، سهمش در تامین آب شهرمان تا حد زیادی کاهش یافته است. در این راستا، بار تامین آب مورد نیاز شهرمان به دوش منابع زیرزمینی افتاده است اما شاهدیم که عمق چاه های ما تا 250متر رسیده است.

وی تامین آب مورد نیاز مشهد در آینده را یک دغدغه جدی دانست و به همین واسطه صرفه جویی را ضروری خواند و گفت: در موضوع قبوض آب هتل‌ها پیش از این جلسه ای در استانداری خراسان رضوی داشتیم و در آنجا توضیح دادیم که آبرسانی به این مراکز اقامتی براساس ظرفیت قراردادی آن‌ها انجام می گیرد. مصرف هتل‌ها چنانچه در همین بازه تعیین شده باشد، با بهای معمولی احتساب شده اما اگر فراتر از آن برود، مشمول اخطار، جریمه و در ادامه قطع می شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: ما اختیار دست بردن در هزینه ها و میزان آب‌بها را نداریم و این مباحث در سطح کلان تعیین و ابلاغ می شوند اما همراهی ما با هتل‌ها این بوده که به رغم تاکید دستورالعمل ها بر قطع انشعاب در صورت تداوم مصرف خارج از چهارچوب، اما از این اقدام اجتناب می کنیم.

وی ادامه داد: اقدام دیگری که در این راستا می توانیم انجام دهیم، بازنگری در ظرفیت های قراردادی است. چنانچه هتلداری معتقد است در احتساب این ظرفیت برای او اشتباه صورت گرفته، می تواند درخواست بازنگری بدهد و ما این اقدام را انجام می دهیم. توامان آمادگی داریم ظرفیت های قراردادی هتل ها به صورت خوداظهاری از سوی اتحادیه مربوطه و با تایید اداره کل میراث فرهنگی استان، به ما ارائه شود تا آن را مدنظر قرار دهیم.

وی همچنین از آمادگی شرکت آب و فاضلاب مشهد برای برگزاری دوره های آموزشی ویژه هتلداران خبر داد و گفت: در این دوره ها از فرصت ها و امکاناتی خواهیم گفت که می توانند به کاهش مصرف آب در این مراکز اقامتی منجر شوند.

این مقام مسئول همچنین از آمادگی شرکت آبفای مشهد برای تقسیط قبوض مشتریان خوش حساب در صنعت هتلداری مشهد خبر داد.

*رشد 300درصدی تعرفه آب آزاد

فرح بهشتی فر، مدیر دفتر تعرفه‌های شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز در توضیحاتی عنوان کرد: در بحث کارمزد دفع فاضلاب، طبق قانون آنچه برای مشترکان غیرخانگی درنظر گرفته شده، معادل 100درصد آب بها است.

وی در ادامه به دیگر تعرفه های این حوزه پرداخت و گفت: جمع تعرفه آب و فاضلاب هتل های صنعتی ما در سال 96، دوهزار و 10تومان بوده است. در سال 97 و تا قبل از صدور ابلاغیه جدید در تاریخ نهم اردیبهشت ماه، تعرفه مذکور 2هزار و 100تومان (با 4درصد رشد) اعمال می شده و بعد این تاریخ نیز به 2هزار و 300تومان افزایش یافته که 7درصد رشد را نشان می دهد اما مشکل اصلی ما مربوط به مصارف خارج از ظرفیت قراردادی است. در بحث آب آزاد نیز در سال 96، تعرفه 4هزار و 350تومان بوده که در ابتدای 97 به 4هزار و 600 تومان رسیده است، آن هم با رشدی 6درصدی اما بعد از تاریخ نهم اردیبهشت که ابلاغیه جدید صادر شد، تعرفه مذکور 12هزار و 600تومان اعمال گردید که 300درصد رشد داشت. البته تاکید ما این است که این رشد مربوط به مازاد مصرف است و اگر هتل ها در سطح تعیین شده خود مصرف آب داشته باشند، نیازی به پرداخت این ارقام نیست.

وی برای بازنگری در ظرفیت قراردادی هتل ها اعلام آمادگی کرد و گفت: در موضوع مهلت پرداخت قبوض نیز بررسی لازم را انجام خواهیم داد و در حد توانمان از اختیارات موجود برای کمک به هتلداران، بهره خواهیم برد.

*آمادگی شورای گفتگو برای حل مشکلات فعالان گردشگری در مشهد

در ادامه تریبون در اختیار علی اکبر لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی قرار گرفت. وی با یادآوری صراحت قانون بهبود محیط کسب و کار در باب قراردادهای یک جانبه شرکت های خدماتی، متذکر شد: اگر لازم باشد می توانیم این بحث را در شورای گفتگو طرح و بررسی کنیم. توامان شرکت های خدماتی باید توجه داشته باشند که قانون در باب قطع یک طرفه آب، برق، گاز تمهیداتی پیش بینی کرده که منجر به پرداخت خسارت از سوی شرکت های خدماتی خواهد شد.

وی به پتانسیل های درآمدزایی بخش گردشگری برای شهر مشهد اشاره کرد و گفت: باید در اولویت هایمان برای تخصیص منابع، به سطح بهره وری نیز توجه کنیم. صنعت درآمدزا و پررونق گردشگری مهم تر است یا کشت و کار محصولاتی که تولید یک کیلو از آن ها تا 200لیتر آب مصرف می کند. به نظر می رسد در نگاه کلان مدیریتی این مقوله مورد غفلت قرار گرفته است.

لبافی اعلام آمادگی کرد تا از ظرفیت شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان برای حل مشکلات فعالان صنعت گردشگری در مشهد، بهره گرفته شود.

 

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی