ضرورت چاره جویی برای مشکلات دفاتر خدمات مسافرتی، با هدف رونق‌بخشی به صنعت گردشگری

ضرورت چاره جویی برای مشکلات دفاتر خدمات مسافرتی، با هدف رونق‌بخشی به صنعت گردشگری
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 11 مرداد 1397

 

رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: دفاتر خدمات مسافرتی، به عنوان یک حلقه بسیار موثر در خلق ارزش افزوده برای صنعت گردشگری کشور، امروز با مشکلات متعددی دست به گریبان هستند که نوسانات نرخ ارز یکی از آن‌ها به شمار می‌آید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ محمد قانعی که در جمع اعضای این کمیسیون و در نشستی با محور مشکلات دفاتر خدمات مسافرتی سخن می گفت، یادآور شد: چالش کاهش ارزش پول ملی و نوسانات بزرگی که در بازار ارز مشاهده می کنیم، توان برنامه ریزی را از فعالان بخش خدمات گردشگری به ویژه در دفاتر خدمات مسافرتی و شرکتهای هواپیمایی گرفته است. به عنوان مثال افزایش ناگهانی نرخ خدمات به واسطه تغییر در نرخ ارز باعث می شود تا اختلافاتی میان آژانس و مسافر روی دهد و بستر نارضایتی شکل بگیرد، این همه در حالیست که شرایط مذکور به نوعی به این حوزه خدماتی تحمیل شده است.

وی افزود: البته در سمت دیگر، رشد نرخ برابری ارز در برابر ریال باعث شده تا شمار ورودی گردشگران خارجی به کشورمان فزونی پیدا کند. بررسی ها نشان می دهد، گردشگرانی که از کشورهای همسایه به ایران سفر می کنند؛ سال گذشته برای یک شب اقامت، 50دلار هزینه می کردند اما در سال جاری رقم مذکور به 20دلار برای هر شب اقامت تقلیل یافته است.

وی گوشه چشمی داشت به حوزه سفرهای داخلی و عنوان کرد: در این عرصه نیز مشکلاتی وجود دارد که مکرر در حال تشدید هستند. از صدور مجوزهای بی رویه برای ساخت مراکز اقامتی بگیرید تا فعالیت مراکز غیرمجاز در این حوزه و ضعف نظارت ها. به موارد مذکور افزایش هزینه ها و گران شدن کالاها را نیز بیافزایید که هزینه های تمام شده را برای مراکز اقامتی، افزون نموده است.

قانعی ادامه داد:اما یکی از مشکلات حاد اخیر واحدهای اقامتی، رشد سرسام آور بهای قبوض آب است، چنانکه رقم ذکر شده در این قبض ها نسبت به مدت مشابه پارسال 3 الی 4برابر افزایش یافته و برای مثال قبوض 8میلیونی به 35 الی 40میلیون تومان رسیده است. جالب اینجاست که این رشد، ناگهانی و بدون اطلاع بوده و در مراجعه مدیران این مراکز به شرکت آب، پاسخی دریافت نکرده اند و یا بعضا با تهدید قطعی آب مواجه شده اند.

*اشغال 75درصدی هتل ها در دهه کرامت

رئیس اتحادیه هتل‌داران خراسان رضوی همچنین آماری در خصوص اشغال هتل‌ها در ایام دهه کرامت ارائه نمود و گفت: در نگاه کلی، میزان اشغال در مراکز اقامتی رسمی و هتل ها در حال کاهش است و در این دهه که یکی از مهم ترین ایام پیک حضور مسافران در مشهدالرضا بود، حداکثر اشغال 75درصدی را برای هتل ها داشتیم.

قانعی بر اهمیت همراهی دستگاه های ذی ربط برای کاهش مشکلات حوزه کسب و کار گردشگری و خدمات مرتبط با آن تاکید کرد و افزود: ظرفیت های درآمدزایی این بخش نباید مورد غفلت قرار گیرد و توامان باید با حمایت بیشتر، در پی توسعه این صنعت مهم باشیم.

* از مشکلات مالیاتی تا چالش غیرمجازها

در ادامه شیرمحمدی عضو یکی از کارگروه های تخصصی این کمیسیون به بررسی های صورت گرفته پرداخت و گفت:در کارگروه تخصصی آژانس های مسافرتی، مهم ترین مشکلات این مراکز احصاء و راهکارهایی نیز برای آن ها پیشنهاد شد.

وی ادامه داد: مباحث دیگری همچون ضرورت ساماندهی شرایط در عرصه گردشگری سلامت، اهمیت فرهنگسازی برای رایزن های فرهنگی در دفاتر نمایندگی وزارت امور خارجه در کشورهای مختلف، بحث ایجاد میز کنسولی، موضوعات حوزه مالیات بر ارزش افزوده و... نیز در نشست های این ساختار تخصصی مورد بررسی قرار گرفتند که گزارش آن به کمیسیون گردشگری ارائه خواهد شد.

در ادامه ناصر غفران به نمایندگی از انجمن صنفی کارفرمایی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی خراسان رضوی به بیان نکاتی در باب مشکلات فعالان این حوزه پرداخت و گفت: این صنف اگرچه کوچک است اما در عمل ایجاد کننده زنجیره ارزش افزوده برای کل صنعت گردشگری کشور می باشد. در حال حاضر ما با چند مشکل اساسی در این حوزه مواجهیم؛ اولین مورد آن ورود غیرمجازها به عرصه فعالیت این صنعت است. آن ها خط قرمزی نمی شناسند و منهای بسیاری از چهارچوب های قانونی به فعالیت مشغولند.

وی افزود: نکته دیگر آن است که اگرچه سازمان های متولی همواره در کنار ما بوده اند، اما عمدتا وظیفه تسهیل کننده خود را انجام نمی دهند و بالاخره سومین مقوله نیز بالا بودن هزینه های کسب و کار است که به یک دغدغه جدی برای فعالان این عرصه بدل شده است.

غفران در ادامه به سراغ جزئیات بیشتری از مشکلات دفاتر خدمات مسافرتی رفت و گفت:ضمانت‌های بانکی بسیار سنگین، بازرسی های زیاد و متعدد، قوانین سختگیرانه برای آژانس های رسمی، مالیات های سنگین و ارتباط نامتعارف بین مالیات عملکرد و ارزش افزوده، فعالیت دفاتر فروش بلیت اینترنتی و ضربه وارد آوردن به دفاتر رسمی مستقر در شهرها و... بخش دیگری از مشکلات این مجموعه ها را تشکیل می دهند.

وی به شماری از پیشنهادات خود و همکارانش پرداخت و بیان کرد: ایجاد فرهنگ جذب گردشگر در کنسولگری های ایران، فعال شدن رایزن گردشگری سفارت به منظور فعالیت هدفمند در این عرصه، ایجاد میز کنسولی از سوی وزارت امور خارجه و ایجاد وحدت رویه در ارائه خدمات کنسولی و... بخشی از پیشنهادات ما را شامل می شوند.

غفران همچنین از چالش آژانس های مسافرتی با اداره کل مالیاتی گفت و تاکید کرد: تفاوت هایی که در برداشت ها از یک موضوع واحد وجود دارد و عدم نگاه تخصصی به اقتضائات این حوزه باعث شده تا دفاتر مالی آژانس ها در اداره کل مالیاتی پذیرفته نشده و مالیات علی الراس احتساب گردد. تداوم این بحث می تواند ادامه فعالیت این مراکز را با دشواری روبه رو سازد.

اما قانعی، رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی در واکنش به اظهارات مطرح شده، عنوان کرد: یکی از انتقادات و دغدغه های قدیمی ما، عدم ارتباط موثر میان انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و اتحادیه هتلداران و سایر مجامع مرتبط با حوزه اقامت است. همین عدم هماهنگی به رشد دفاتر غیرمجاز و در سمت دیگر جولان زوارکش ها را منجر شده است.

وی ادامه داد: درخواست دیگر ما این است که امکانی فراهم آید تا همزمان با صدور ویزای فرودگاهی؛ رزرو هتل نیز انجام شود. حاضریم نماینده ای نیز در محل مستقر کنیم تا برگ رزرو را صادر نماید.

*برخورد جدی با دفاتر مسافرتی و مراکز اقامتی غیرمجاز

در بخش دیگری از این جلسه اسدی عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی خراسان رضوی نیز به ظرفیت های ایران و خطه خراسان رضوی در حوزه گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت: نیروی انسانی این حوزه دارای توانمندی ارزشمندی است که باید مغتنم دانسته شود. توامان کم بودن هزینه های درمان در ایران مزیت دیگری است که می تواند ابعاد این گردشگری را در کشورمان  توسعه ببخشد.

مهدی فروزان، مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائرین استانداری خراسان رضوی نیز در ادامه تریبون را در اختیار گرفت و گفت: کارگروه ملی زیارت، ظرفیت ارزشمندی است که به واسطه حضور وزرا و معاونین رئیس جمهور در این ساختار، می توان بعضی مشکلات کلان را با سرعت بیشتری پیگیری و حل و فصل نمود.

وی در ادامه با اشاره به استقرار 55درصد ظرفیت اقامتی کشور در مشهد، عنوان کرد: ما نتوانسته‌ایم از این ظرفیت بهره لازم را ببریم و این به واسطه وجود خانه مسافرهاست.

وی افزود: برآورد می شود که 5هزار خانه مسافر در مشهد فعال باشد که از این شمار برای 600مورد آن مجوز صادر شده و پیش بینی می کنیم همین حالا حداقل برای 100مورد آن زمان مجوز به پایان رسیده باشد. از سویی مراکز اقامتی رسمی هزینه های مالیاتی، جمع آوری زباله و... را می پردازند که مشمول خانه مسافرها نمی شود و این مسئله بخش رسمی خدمات گردشگری را متحمل هزینه کرده و از رقابت باز می دارد. از این منظر تلاش ما قراردادن این خانه مسافرها بعنوان زیرمجموعه اتحادیه هتل آپارتمان داران است.

فروزان، نقبی به مسئله دفاتر غیرمجاز زد و گفت: با هماهنگی معاون دادستان کارگروه بررسی دفاتر غیرمجاز را برگزار کردیم. در این جلسه مقرر شد تا 25مرداد، اسامی دفاتر و کارگزاری های حج و زیارت غیرمجاز احصاء شده و پس از صدور اخطار، در گام بعد با آن ها برخورد لازم صورت بگیرد. مجدانه پیگیر مقابله با این مراکز غیرمجاز هستیم.

وی از نبود متولی در حوزه گردشگری سلامت انتقاد کرد و یادآور شد: به زودی کمیته گردشگری سلامت به ریاست معاون زیارت استاندار کار خود را آغاز می کند تا امور این حوزه را در خطه خراسان رضوی سامان ببخشد.

مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائرین استانداری خراسان رضوی خاطر نشان کرد: بررسی های ما نشان می دهد که در سال 95، حدود 15بیمارستان ما مجوز گردشگری سلامت داشته اند اما مجموع درآمد دانشگاه علوم پزشکی در پایان این سال از حوزه گردشگری سلامت تنها 27میلیارد تومان بود. امیدواریم کمیته مذکور بتواند در مقابل واسطه ها بایستد و با ساماندهی این عرصه، شرایط موجود را سامان ببخشد.

وی افزود: یک هلدینگ بین المللی را انتخاب کردیم تا عهده دار صدور بیمه مسئولیت برای فعالان این عرصه باشد و توامان تمامی امور بیماران را نیز بیمه کند. به نظر می رسد همین مقوله می تواند به توسعه گردشگری سلامت در خراسان رضوی کمک شایانی کند.

فروزان همچنین از عزم استانداری خراسان رضوی برای مقابله با دلال های فروش بلیت در پایانه های مسافربری خبر داد و گفت: به این منظور قرار است کیوسک هایی در پایانه ها مستقر شوند تا مسیر صدور بلیت از طریق مجاری رسمی تسهیل گردد.

*برگزاری دو نمایشگاه گردشگری

مژگان ثابت تیموری، دبیر کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در ادامه از انجمن های دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گردشگری مشهد درخواست کرد تا موضوع تفاهم با مراکز اقامتی و هتل ها را به صورت جدی تر پیگیری کنند و گفت: عقد این تفاهم به ایجاد زنجیره ای از خدمات منجر می شود و بسیاری از امور را در این عرصه سامان می بخشد.

وی در ادامه گزارشی از روند تهیه بسته سوغات زائر با نگاه هویتی و همچنین پیگیری تدوین بانک اطلاعات گردشگری استان ارائه کرد و گفت: علاوه بر آن، نمایشگاهی با محوریت گردشگری و خدمات این حوزه با همکاری کمیسیون گردشگری اتاق ایران، طی روزهای 5 تا 8شهریورماه در کیش برگزار می شود که اعضای کمیسیون های گردشگری اتاق های ایران از تسهیلات ویژه برای حضور در آن برخوردار هستند. همچنین نمایشگاه گردشگری مشهد نیز 11 تا 15شهریور ماه خواهد بود که حضور پررنگ اعضای کمیسیون در این نمایشگاه بسیار ارزشمند است.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی