مشکل 9 ماهه رانندگان شرکت‌های خراسانی در اخذ ویزای پاکستان

مشکل 9 ماهه رانندگان شرکت‌های خراسانی در اخذ ویزای پاکستان
نویسنده خبر : روابط عمــومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 10 ارديبهشت 1401

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق مشهد مطرح کرد:

مشکل 9 ماهه رانندگان شرکت‌های خراسانی در اخذ ویزای پاکستان

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: عدم صدور ویزای پاکستان برای رانندگان شرکت‌های حمل‌ونقل خراسانی در تضاد با تفاهم‌نامه‌ها و موافقت‌نامه‌های موجود است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، احمد زمانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: هفته گذشته در دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور، نشستی در خصوص مشکلات صدور ویزای پاکستان برای رانندگان استان برگزار شد و مدیرکل این دفتر عنوان کرد که این مسئله را از طریق مکاتبه با وزارت امور خارجه پیگیری می‌کند.

زمانیان افزود: به‌رغم این‌که مکاتبات لازم در این رابطه انجام‌شده، هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است و کماکان مشکل صدور روادید برای شرکت‌های خراسانی توسط کنسول گری پاکستان به قوت خود باقی است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی بابیان اینکه متأسفانه این مشکل مختص شرکت‌های حمل‌ونقل و ترانزیتی خراسان رضوی است، خاطرنشان کرد: ازآنجاکه برخی از رانندگان شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان ما متولد زاهدان هستند و پاسپورت و دفترچه خروجی‌شان مربوط به آن شهر است، کنسول گری پاکستان به آن‌ها ویزا نمی‌دهد و عنوان می‌کند برای اخذ ویزا باید از طریق کنسول گری پاکستان در زاهدان اقدام نمایند؛ اما کنسول گری پاکستان در زاهدان این مهم را به همتای خود در خراسان عودت می‌دهد و استدلال می‌آورد ازآنجاکه شرکت، خراسانی است، باید اخذ ویزا از طریق کنسول گری پاکستان در خراسان صورت بگیرد. متأسفانه این ناهماهنگی مدت‌هاست مشکل‌ساز شده است.

وی اظهار کرد: ناگفته نماند تفاهم‌نامه‌ای در حوزه حمل‌ونقل در سال 1395 بین ایران و پاکستان منعقدشده و در آن تفاهم‌نامه به‌صراحت آمده است که برای صدور ویزا و روادید ایرانی‌ها به‌هیچ‌وجه محل تولد نباید ملاک قرار گیرد. در خصوص پیگیری این تفاهم‌نامه از مدیرکل دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در شرق و شمال کشور درخواست کردیم و علی‌رغم این‌که مکاتباتی از سوی این نمایندگی در این زمینه صورت گرفته و رونوشتی از این مکاتبات نیز به ما ارسال‌شده، هنوز نتیجه‌ای مشاهده نکرده‌ایم.

زمانیان خاطرنشان کرد: به‌طور میانگین 40 الی 50 مورد درخواست ویزای پاکستان توسط شرکت‌های حمل‌ونقل خراسانی وجود دارد که از این میان تنها با نیمی از این درخواست‌ها برای اخذ ویزا موافقت می‌شود. ازآنجاکه شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی، خراسانی هستند، راننده تحت پوشش این شرکت می‌تواند متولد هر شهری از ایران باشد، لذا اخذ ویزا باید از طریق کنسول گری پاکستان در خراسان صورت بگیرد اما چرا بهانه محل تولد راننده برای اخذ ویزا عنوان می‌شود؟ این مسئله خلاف تفاهم‌نامه‌ها و موافقت‌های دوجانبه است.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی اظهار کرد: این تفاهم‌نامه در سال 1395 در سطح مدیرکل راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی ایران با کشور پاکستان منعقدشده است.

زمانیان افزود: نکته مهم آن است که چنین مشکلی در گذشته وجود نداشت و حدود 8 الی 9 ماه است که به وجود آمده و هم‌اکنون به اوج خود رسیده است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق مشهد تصریح کرد: در حال حاضر حمل محموله‌های سوختی و غیر سوختی به پاکستان، بیشتر توسط شرکت‌های حمل‌ونقل خراسانی انجام می‌گیرد. ازاین‌رو با محدودیت ایجادشده، صرفاً این شرکت‌ها متضرر می‌شوند وگرنه شرکت‌هایی که در سیستان و بلوچستان فعالیت دارند به‌راحتی از کنسول گری پاکستان در زاهدان ویزا دریافت می‌کنند. امید می‌رود مسئولان ذی‌ربط پیگیر این مسئله باشند تا این مشکل هر چه سریع‌تر حل‌وفصل گردد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی