در نشست رئیس اتاق ایران با سفیر قرقیزستان بررسی شد زمینه‌های همکاری اقتصادی قرقیزستان و خراسان رضوی

در نشست رئیس اتاق ایران با سفیر قرقیزستان بررسی شد زمینه‌های همکاری اقتصادی قرقیزستان و خراسان رضوی
نویسنده خبر : روابط عمــومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 01 ارديبهشت 1401

در نشست رئیس اتاق ایران با سفیر قرقیزستان بررسی شد

زمینه‌های همکاری اقتصادی قرقیزستان و خراسان رضوی

نشست مشترک «غلامحسین شافعی»، رئیس اتاق‌های بازرگانی خراسان رضوی و ایران و «تورداقون صدیق اف»، سفیر قرقیزستان در ایران و جمعی از فعالان اقتصادی استان، به‌منظور بررسی زمینه همکاری‌های مشترک بخش خصوصی دو کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «تورداقون صدیق‌اف»، سفیر قرقیزستان در این دیدار با اشاره به ارتباط سی‌ساله دیپلماتیک بین ایران و کشورش عنوان کرد: قرقیزستان در قلب آسیای میانه و جایی واقع‌شده است که جاده ابریشم می‌گذرد و با چین و کشورهای آسیای مرکزی هم‌مرز است. ما با ایران مشترکات فرهنگی زیادی داریم و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم مجامع تجاری و نمایشگاه‌هایی به مناسبت سی‌امین سالگرد روابط دیپلماتیک در دو کشور برگزار نماییم.

صدیق‌اف گفت: استان خراسان رضوی به‌عنوان یکی از مناطق توسعه‌یافته اقتصادی ایران و نزدیک‌ترین منطقه به قرقیزستان، نقشی ویژه در روابط دو کشور دارد. مشهد اولین شهر ایران بود که تجار قرقیزی برای تجارت وارد آن شدند. این کلان‌شهر در توسعه اقتصادی دو کشور نقشی اساسی دارد.

وی ادامه داد: اقتصاد قرقیزستان هم‌اکنون پویا و در حال رشد است و سرمایه‌گذاران از سراسر جهان به‌ویژه کشور دوست و همسایه، ایران در آن به‌طور گسترده حضور دارند.

سفیر قرقیزستان اذعان کرد: در حال حاضر قرقیزستان آمادگی خود را برای توسعه همکاری از طریق سازمان‌دهی سرمایه‌گذاری مستقیم خصوصی ایران در پروژه‌های زیرساختی خود در زمینه‌هایی چون نیروگاه آبی، سدسازی، صنعتی و عمرانی، کشاورزی، صنایع تبدیلی، بهداشت و درمان و گردشگری نشان می‌دهد. ما تلاش‌های لازم را برای جذب تجار و گردشگران ایران به کشورمان انجام می‌دهیم. به‌ویژه برای جذب گردشگران، تسهیلاتی در صدور ویزا ارائه می‌دهیم.

لزوم راه‌اندازی پرواز مستقیم مشهد- بیشکک

وی گفت: به‌منظور ایجاد شرایط دوطرفه، پرواز مستقیم مشهد- بیشکک باید راه‌اندازی شود و در این زمینه در حال تلاشیم. در نگاه اول، قرقیزستان کشوری کوچک با جمعیتی کم (حدود 6 میلیون نفر) است؛ اما کشور ما عضو بسیاری از سازمان‌های اقتصادی منطقه و بین‌المللی است که این مساله، امکانات و ظرفیت‌های خوبی برای تجار خارجی است. قرقیزستان از سال 2016 عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیاست.

صدیق اف افزود: مزیت مهم دیگر، عضویت قرقیزستان در سازمان تجارت جهانی است که اجازه می‌دهد محصولات خود را به کشور چین با یک و نیم میلیارد جمعیت صادر کند. در چین سال‌به‌سال به محبوبیت محصولات ارگانیک کشاورزی قرقیزستان اضافه می‌شود و این موضوع نشان‌دهنده ظرفیت سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی است.

سفیر قرقیزستان ادامه داد: در سال 2016 قرقیزستان اجازه صادرات 3900 کالا به کشورهای اتحادیه اروپا بدون پرداخت عوارض گمرکی را کسب کرد. در این راستا، از فعالان اقتصادی ایران دعوت می‌کنم که به سرمایه‌گذاری در کشور ما بپردازند و نسبت به تأسیس شرکت‌های صنعتی مشترک اقدام نمایند تا آن‌ها هم از این مزیت صادراتی برخوردار گردند.

تسهیلات قرقیزستان برای سرمایه‌گذاران خارجی

صدیق اف با اشاره به روند تسهیل شده برای سرمایه‌گذاران در قرقیزستان گفت: دولت ما تلاش‌های لازم را برای حمایت از سرمایه‌گذاری‌های خارجی انجام می‌دهد و برای اتباع خارجی نسبت به سرمایه‌گذاران داخل کشورمان شرایط مساوی ایجاد می‌شود. در سال 1996 موافقت‌نامه تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری بین ایران و قرقیزستان امضا شده و هیچ مانعی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور وجود ندارد.

سفیر قرقیزستان بار دیگر گفت: ما و ایران رسومی تاریخی داریم و روابط خوبی در سی سال اخیر داشته‌ایم. این موضوع برای رشد روابط اقتصادی پایدار مهم است و تأکید می‌کنم که بین دو کشور، اختلاف سیاسی وجود ندارد و اولویت نخست هر دو، اقتصاد و تجارت است. ما به دنبال بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت و تجربه‌ایران در زمینه صنعت هستیم. تجار ایرانی بیش از 3هزار سال پیش با کل دنیا ارتباط تجاری داشته‌اند و تجربیات زیادی در این کشور وجود دارد.

وی با اشاره به حضور 20 سال پیش خود در ایران تصریح کرد: اکنون‌که بعدازاین دو دهه به ایران آمده‌ام، می‌بینم علیرغم تحریم‌هایی که علیه این کشور اعمال‌شده، بازهم در حال پیشرفت است و این را تجربه‌ای باارزش میدانم.

صدیق اف بابیان اینکه به نظر می‌رسد دوره و زمان صادرات و واردات بین ایران و قرقیزستان گذشته است، گفت: به دوره‌ای رسیده‌ایم که برای ارتباط بیشتر بایستی کارخانه‌های صنعتی و شرکت‌های مشترک راه‌اندازی کنیم تا محصولات مشترک را به کشورهای آسیای میانه و دیگر کشورها صادر نماییم.

سفیر قرقیزستان ادامه داد: در خردادماه در بیشکک با همکاری اکسپوی مشهد، نمایشگاه مخصوص محصولات ایرانی را برگزار می‌کنیم و قرار است ارتباط تجاری بین دو کشور در آنجا افزایش یابد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جلسه بین سازمان‌های ریلی دو کشور در راستای تعاملات حمل‌ونقلی گفت: امیدواریم با شروع به کار قطار ترانزیتی به مقصد بندرعباس، شاهد مسیری ارزان‌تر و سریع‌تر برای حمل کالاها باشیم. این قطار ظرف یک هفته به مقصد می‌رسد.

صدیق اف خاطرنشان کرد: همچنین، در زمینه حمل‌ونقل هوایی، با شرکت هواپیمایی «وارش» مذاکراتی صورت گرفته و فرودگاه قرقیزستان برای این شرکت 40درصد تخفیف در نظر گرفته است. انتظار ما این است که بعد از عید فطر هفته‌ای یک پرواز صورت گیرد.

سفیر قرقیزستان گفت: درباره موضوع ویزا نیز در حال بررسی با شرکت هواپیمایی وارش هستیم. امروز به‌طور یک‌طرفه برای مسافران و تجار ایرانی در فرودگاه، ویزا صادر می‌کنیم؛ اما این امکان برای قرقیزها در ایران فراهم نیست و شهروندان ما باید از یک هفته قبل در سایت تقاضا بدهند. امیدواریم این موضوع با مذاکره مرتفع گردد.

شناسایی 50 پروژه سرمایه‌گذاری ایرانیان در قرقیزستان

در ادامه، تریبون در اختیار «ساگین بیک کوچکوربایف»، رایزن بازرگانی سفارت قرقیزستان قرار گرفت و او از شناسایی 50 پروژه برای معرفی به ایرانیان جهت سرمایه‌گذاری در کشورش خبر داد و گفت: دولت قرقیزستان اولویت زیادی به رشد نیرو و انرژی می‌دهد. منابع انرژی این کشور آب و سدهای برق‌آبی است و امسال چند پروژه از محل بودجه کشور اجرا خواهد شد. در همچنین، دولت زمین موردنیاز برخی پروژه‌ها را تأمین کرده و به دنبال سرمایه‌گذار است.

وی افزود: در زمینه کشاورزی، قرقیزستان صادرکننده برخی محصولات به روسیه و قزاقستان و برخی دیگر از کشورهای اتحادیه اوراسیاست و انبار و یخچال نگهداری از میوه و سبزی‌ها را در استان‌ها و شهرهای گوناگون دارد. پروژه سرمایه‌گذاری کنسرو هم یکی از طرح‌های موجود است که ایران نیز از تجربه زیادی در این زمینه برخوردار است. در پروژه کارخانه تولید شکر نیز با توجه به مواد اولیه قرقیزستان، شرایط خوبی فراهم است. ما در قرقیزستان به دنبال احداث کارخانه تولید روغن آفتابگردان هستیم که ایران در این زمینه تجربیات زیادی دارد.

کوچکوربایف از دامداری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین زمینه‌های سرمایه‌گذاری در این کشور نام برد و گفت: سابقه خوبی در زمینه صادرات گوشت گوسفند به ایران داریم و پروژه‌هایی هم در این زمینه موجود است. در خصوص محصول پنبه خالص نیز آمادگی صادرات و سرمایه‌گذاری را داریم.

وی گفت: در زمینه نساجی، پروژه آماده داریم و با توجه به پنبه خالص موجود در قرقیزستان، ظرفیت خوبی در این زمینه موجود است. همچنین، پروژه سرمایه‌گذاری در حوزه ایجاد گلخانه و چند پروژه راه‌سازی و پل‌سازی داریم.

رایزن بازرگانی سفارت قرقیزستان افزود: درمجموع50 پروژه است که آماده‌ایم با ایرانیان درباره آن‌ها در تماس باشیم و مشاوره و راهنمایی کنیم.

امید به توسعه سطح روابط تجاری دو کشور

«محمدرضا توکلی زاده»، عضو هیات رئیسه اتاق مشهد نیز با ابراز امیدواری از توسعه سطح روابط تجاری دو کشور گفت: تجارت بین ایران و قرقیزستان 20 سال پیش و در مقطعی بسیار گسترده بود و در زمان شکل‌گیری جمهوری‌های جدید در آسیای میانه، این روابط افزایش یافت و در مقطعی، کاهش یافت که دلیل این اتفاق را نمی‌دانیم اما باید راه‌حلی یافت تا ایرادهایی که موجب این کاهش تعاملات شده، برطرف گردد.

درخواست از قرقیزستان برای رایزنی با ترکمنستان

«محمدحسین روشنک»، رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در بخشی از این نشست گفت: دولت قرقیزستان کمک کند که با تماس و پیگیری با ترکمنستان، مشکل ترانزیت کامیون‌ها از داخل کشور ترکمنستان مرتفع گردد. یکی از مشکلات بزرگ ما این است که ترکمنستان اجازه ترانزیت از خاکش را نمی‌دهد که این مساله برای هر دو کشور ایران قرقیزستان مشکل ایجاد کرده است.

روشنک با اشاره به اهمیت پرواز به قرقیزستان از مشهد برای توسعه تجارت گفت: اگر رایزنی می‌شد که پرواز از قرقیزستان به تاجیکستان در مشهد توقف داشته باشد، می‌توانست اقدامی مؤثر باشد. هم‌اکنون قیمت بلیت پرواز به دلیل محدود بودن پروازها، بسیار گران است.

درخواست تسهیل گری در قوانین به نفع سرمایه‌گذاری خارجی

غلامعلی رخصت، رئیس کمیسیون صنعت اتاق مشهد نیز گفت: از سال 1391 فعالیت‌هایی در قرقیزستان داشته‌ام و به همکارانم توصیه می‌کنم که از فرصت تعامل با این کشور استفاده نمایند. داشتن پارتنرهای خوب یکی از دلایل موفقیت تجار است و قرقیزستان از این حیث مطلوب است. این کشور آب‌وهوای خوبی دارد و مسائل گمرکی را به‌درستی رعایت می‌کند و تجار و سرمایه‌گذاران بایستی از این موقعیت بهره ببرند.

وی تقاضا کرد که تسهیل گری در قوانین به نفع سرمایه‌گذاری خارجی در قرقیزستان ایجاد شود و امنیت سرمایه‌گذاری بیش‌ازپیش برقرار گردد.

کاظم شیردل، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز در بخشی از این نشست اظهار کرد: بحث‌های تعرفه ترجیحی و هماهنگی بین تجار دو کشور از موضوعاتی است که قبلاً در دیدار با سفیر مطرح کرده‌ایم. سطح کنونی روابط ازنظر ما قابل‌قبول نیست و امیدواریم این وضعیت توسعه یابد.

وی افزود: سرمایه‌گذاران ایرانی در قرقیزستان معاف از مالیات نیستند و حتی 10درصد بیشتر از شهروندان قرقیز در حال مالیات پردازی هستند حال‌آنکه در کشور ما برای سرمایه گذران خارجی حدود 10 سال معافیت مالیاتی در نظر می‌گیرند.

تشکیل کمیته همکاری بین اتاق قرقیزستان و ایران

انوشیروان قدس نهری، نماینده اتاق بازرگانی قرقیزستان نیز گفت: حدود 7 ماه است که اتاق قرقیزستان کمیته‌ای برای حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی تشکیل داده و در حال برنامه‌ریزی برای امنیت بیشتر تجار ایرانی که قصد سرمایه‌گذاری دارند، هستیم تا به مشکلاتی چون مالکیت و انتخاب شرکا و امور دولتی برخورد نکنند.

وی افزود: تشکیل کمیته همکاری بین اتاق قرقیزستان و ایران یکی دیگر از اقدامات بوده است. در این کمیته از هر طرف 9 نفر حضور می‌یابند و در بخش‌های توریسم و صنعت و کشاورزی و... به بیان نقطه نظرات می‌پردازند تا مشکلات موجود بررسی و رفع آن‌ها پیگیری شود. درواقع، این کمیته برای سهولت در کار تجار شکل‌گرفته است.

نهری اذعان کرد: از اتاق ایران تقاضا داریم که به شرکت هواپیمایی وارش کمک کند؛ زیرا به دلیل عدم به فروش رفتن بلیت‌های پرواز قرقیزستان، این شرکت هم‌اکنون در حال ضرر دهی است و اگر اتاق ایران در زمینه چارتری شدن تعدادی از این بلیت‌ها کمک کند، بسیار مؤثر خواهد بود.

ظرفیت‌های صادرات به قرقیزستان در بخش کشاورزی

محمدرضا اورانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز درباره ظرفیت‌های صادراتی ایران به قرقیزستان گفت: انواع ادوات و سم‌های کشاورزی قابلیت صادرات به قرقیزستان را دارند. هم‌اکنون 145 واحد در استان داریم که بیش از 70 نوع از ادوات و سم‌پاش‌های کشاورزی را تولید می‌کنند و بسیاری از آن‌ها صادر می‌شود. همچنین، 11 واحد تولیدکننده انواع کودهای آلی و شیمیایی و زیستی داریم که می‌تواند در قرقیزستان استفاده گردد. سه واحد تولیدی بذر سبزی و صیفی نیز داریم که در زمینه صادرات بذور سبزی و صیفی آماده‌اند.

اورانی ادامه داد: 11 تولیدکننده انواع نهال‌های میوه مبتنی بر دانش روز با محوریت دانشگاه فردوسی در استان مستقر است که می‌توانند در زمینه توسعه باغات در قرقیزستان مؤثر باشند. همچنین، در استان، 2 واحد سازنده گلخانه‌های پیشرفته و نوین داریم که استان ما در این زمینه هم می‌تواند نسبت به صدور دانش اقدام نماید.

آمادگی دانشگاه فردوسی برای ارائه خدمات فنی مهندسی به قرقیزستان

نرگس صالح نیا، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: یکی از معضلاتی که موجود است و در محافل تجاری به آن کمتر توجه می‌شود، ارتباط با محافل علمی است. دانشگاه فردوسی آمادگی ارائه خدمات علمی و فنی مهندسی را به شهروندان قرقیزستانی دارد. هلدینگ دانشگاه فردوسی با 8 زیرمجموعه بسیار قوی در بحث انرژی های نو و... در حال فعالیت است.

وی افزود: در حالیکه 90 تفاهم نامه همکاری با کشورهای مختلف داریم و 2500 دانشجوی بین المللی داریم؛ اما از قرقیزستان دانشجویی نداریم و آماده انعقاد همکاری با این کشور هستیم. ما پیشنهاد میز مشترک مطالعات ایران و قرقیزستان را داریم. دانشگاه می‌تواند در کنار فعالان اقتصادی تسهیل گری کند.

سید حسین سخاوتی، مدیرعامل شرکت سخا شیمی به‌عنوان یکی از سرمایه‌گذاران در منطقه آزاد بیشکک نیز گفت: قرقیزستان قوانین سختی ندارد. البته نمی‌توان گفت مشکلی نیست. مشکل این است که برخی کارکنان گمرک آن کشور از قوانین تفسیر به رأی خود دارند که در کشور ما هم این اتفاق می‌افتد.

وی افزود: صنعت نساجی و معادن طلای قرقیزستان و نیز انرژی موقعیت خوبی برای سرمایه‌گذاری است. در زمینه تبادلات مالی هم قرقیزستان سخت نمی‌گیرد و این مزیت وجود دارد. پروازها هم که مدتی قطع بود راه‌اندازی شده و خرسندیم که هر هفته انجام شود. ضمن اینکه اگر پرواز مسیر قرقیزستان، تاجیکستان و ایران برقرار شود، بسیار مطلوب است.

جلیل نایب، مدیرعامل شرکت حامیان تجارت مهر خوشنام هم گفت: در مرکز تجاری قرقیزستان، فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری و تعامل تجاری وجود دارد. نمایشگاه اختصاصی ایران هم قرار است در این کشور برگزار گردد که ظرفیت مطلوبی است.

ایران، هجدهمین تأمین‌کننده اقلام قرقیزستان

محمدعلی امیرفخریان، رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان رضوی نیز بابیان اینکه جایگاه روابط تجاری دو کشور بسیار پایین است و ما هجدهمین تأمین‌کننده اقلام قرقیزستان هستیم، افزود: 75درصد واردات ایران از قرقیزستان توسط استان ماست. پارسال 79میلیون دلار صادرات به قرقیزستان صورت گرفته و 70درصد آن سهم استان ما بوده است.

وی تصریح کرد: آنچه اهمیت دارد این است که باید به رابطه برد- برد برسیم و منافع مشترک در تعاملات باید تأمین گردد. در کنار سرمایه‌گذاری مشترک، حجم مبادلات بایستی افزایش یابد. ایران می‌تواند پنبه، ابریشم، حبوبات و محصولات معدنی موردنیازش را از قرقیزستان وارد کند و اقلامی چون کفش، داروها، محصولات مخابراتی، سیگار و پارچه و محصولات غذایی و تبدیلی را صادر نماید.

امیرفخریان با تأکید بر لزوم افزایش حجم مبادلات دو کشور گفت: بحث لغو ویزا می‌تواند در ارتباطات گردشگری دو کشور بسیار مؤثر باشد. بحث استاندارد مشترک هم می‌تواند در تسهیل تجارت نقش‌آفرینی کند. نمایشگاه‌ها نیز باید متقابل و تهاتری باشد و ما نیز نمایشگاه قرقیزستان را در مشهد برگزار نماییم.

وی گفت: برای تبادلات ریلی، اگر باراندازی در بندرعباس و در یکی از مناطق قرقیزستان ایجاد شود، شاهد نتایج مطلوبی در این عرصه خواهیم بود.

محمدرضا تازیکی، مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان خراسان رضوی نیز گفت: سازمان همیاری در سه حوزه و پروژه می‌تواند با قرقیزستان همکاری نماید؛ نخست در بحث واردات گوشت از قرقیزستان به خاطر خشک‌سالی‌ها و نیاز ایران، می‌توانیم همکاری خوبی  داشته باشیم و واردات را انجام دهیم؛ مشروط به اینکه کشتارگاه‌های قرقیزستان مورد تائید ما باشد.

وی افزود: سرمایه‌گذاری در بحث سدهای برق‌آبی هم ممکن است؛ شرکتی دانش‌بنیان داریم که حاضر به سرمایه‌گذاری در این حوزه است و می‌توانیم در مقابل، تهاتر کالا داشته باشیم.

تازیکی ادامه داد: در حوزه پروژه‌های راه‌سازی و شهرسازی هم می‌توانیم با یکی از شرکت‌ها برای همکاری به‌سرعت ورود کنیم و محدودیت خاصی در این زمینه وجود ندارد.

  

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی