رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح کرد: ضرورت همراهی شهرداری مشهد در راستای تولید انرژی های پاک

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح کرد:  ضرورت همراهی شهرداری مشهد در راستای تولید انرژی های پاک
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 06 آذر 1400

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح کرد:

ضرورت همراهی شهرداری مشهد در راستای تولید انرژی های پاک

 

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: حرکت به سمت تولید انرژی‌های پاک، در وانفسای مدیریت برق و چالش آلودگی هوا ناشی از سوخت فسیلی، یک ضرورت به شمار می‌آید و شهرداری و شرکت برق باید پای کار بیایند و در حوزه تولید انرژی پاک فرهنگ سازی نمایند، تا بتوانیم به تولید حدود حداقل 500 مگاوات انرژی خورشیدی در سطح شهر دست پیدا کنیم.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن خراسان رضوی؛ «محسن شادمان» در پنجمین جلسه کمیسیون انرژی اتاق مشهد، که با حضور فعالان این حوزه و نمایندگان دستگاه‌های دولتی متولی برگزار شد، اظهار کرد: چالش کمبود و در پی آن قطعی برق در بخش‌های مختلف از جمله مشکلاتی است که طی سنوات آتی مکرر با آن مواجه خواهیم بود. بر همین اساس ضرورت دارد تا در راستای تولید حدود 500 مگاوات انرژی  پاک با شهرداری و شرکت برق وارد مذاکره شویم. در واقع باید زمینه ای فراهم شود تا بحث تولید انرژی خورشیدی در شهرها توسعه پیدا کند. به طور مثال، همان طور که شهرداری برای آبیاری درختان، عوارض شهرداری را برای شهروندان کاهش می دهد، باید در راستای تولید انرژی های پاک نیز مشوق هایی در نظر بگیرد. قطعا این جنس اقدامات گامی هر چند کوچک در حوزه تامین انرژی برای ایام پیک مصرف همچون تابستان خواهد بود.

وی تصریح کرد: متاسفانه مسائل کمبود انرژی به ویژه بحث کمبود برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان، روند تولید در صنایع ما را تحت الشعاع قرار داده است و  به نظر می رسد که در سال آینده نیز با کمبود انرژی به مثابه سنوات اخیر مواجه باشیم. یکی از دغدغه های ما ضعف برنامه ریزی کارآمد برای مدیریت این بحران است و افق نزدیکی را هم برای حل این چالش‌ها متصور نیستیم. باور داریم تا زمانی که اصلاحات اساسی در بحث اقتصاد انرژی انجام نگیرد، وضعیت به همین منوال خواهد بود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: امیدواریم که مسئولین و دست اندرکاران برای حل این معضل راه حل مناسبی پیدا کنند. متاسفانه زمانی که با کمبود انرژی مواجه می شویم، فشار بر روی صنایع اعمال خواهد شد. این مساله حاکی از آن است که برخلاف تمامی شعارهایی که در جهت حمایت از تولید داده می شود، عمل می شود.

شادمان افزود: در صنایع بزرگ استان تعداد زیادی دیزل وجود دارند که این دیزل ها به شبکه متصل می شوند و بخشی از کمبود برق را جبران می کنند. منتها باید راهکارهای مناسبی برای این مبحث لحاظ شود تا صنایع بتوانند برق خودشان را تولید کنند و به شبکه نیز برق بدهند و نه صرفا برای استفاده خودشان استفاده کنند . باید شرایطی مهیا باشد تا دیزل ها چند روز در هفته به شبکه متصل باشند تا بدین ترتیب بخشی از خاموشی ها جبران گردد. این مساله نیاز به برنامه ریزی دارد که باید مورد توجه مسئولین ذی ربط قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: صنایع خود باید برای حل مشکلاتشان وارد میدان شوند اما از دولت انتظار می رود که قوانین و مقرراتی وضع کند که از یک سو مشوق وجودداشته باشد و از سوی دیگر محدودیت زدایی کند.

وی یادآور شد: کمیسیون انرژی و انجمن سبز ایران باید در جهت وضع این قوانین تلاش کنند، البته نباید از مقولاتی مانند آموزش و فرهنگ سازی غافل بود اما قطعا هیچ کدام از این مقولات به تنهایی نخواهند توانست مثمرثمر واقع شود. در واقع تمامی جوانب از جمله وضع قوانین خوب، آموزش و مسئولیت اجتماعی باید توامان مدنظر قرار بگیرند تا بتوانیم از شرایط بحران گذر کنیم.

*درصدد هستیم که خراسان رضوی در کاهش تولید گازهای گلخانه ای پیشرو باشد

در ادامه، نورالهدی پور عباسی، عضو هیات مدیره کانون زنان بازرگان خراسان رضوی تریبون را در اختیار گرفت و به منظور ارائه نکاتی در باره پژوهشی که از سوی این انجمن صورت گرفته، گفت: در سال گذشته با مشکلات متعددی در خصوص تغییرات اقلیمی همچون کاهش نزولات آسمانی، کمبود آب و ... مواجه بودیم که متاسفانه این موارد بر صنایع نیز تاثیر گذاشته است. ما درصدد هستیم تا در استان خراسان رضوی از چالش های زیست محیطی پیشگیری کنیم و جزو اولین استان هایی باشیم که به صورت نظامند و هدفمند به موضوع تغییرات اقلیمی توجه می کند.

وی با بیان اینکه اولین مباحث تغییرات اقلیمی در سال 2015 در  پاریس مطرح شد و در روزهای گذشته نیز در اسکاتلند موضوع تغییرات اقلیمی مورد بحث قرار گرفت، ادامه داد: میزان انتشار گازهای گلخانه ای، کره زمین را تبدیل به یک گلخانه می کند و تبادل حرارتی را کم می نماید و دمای زمین را افزایش می دهد و این افزایش دما یا افزایش میزان متوسط دما باعث می شود که چالش های زیست محیطی روز به روز بیشتر شود و اگر ما نتوانیم این افزایش دما را در 1.2 نگه داریم این چالش ها باعث تغییرات اقلیمی خواهد شد.

پور عباسی تصریح کرد: اگر ما بخواهیم به عنوان استان پیشرو، تغییرات اقلیمی را تحت کنترل قرار دهیم باید میزان انتشار گازهای گلخانه ای را محاسبه کرده و مشخص کنیم که انتشار این گازها از کدام منابع است.

عضو هیات مدیره کانون زنان بازرگان خراسان رضوی افزود: تمامی منابعی که ما مصرف می کنیم اعم از پوشاک و مواد غذایی به نوعی با انتشار گازهای گلخانه ای در ارتباط هستند. حال سوال اینجاست که چطور می توانیم از انتشار این آلاینده ها بکاهیم؟

وی اظهار کرد: کربن یکی از گازهای گلخانه ای است که معادل سازی شده است و ما می خواهیم با کمک انجمن مدیریت سبز ایران، کارشناسانی را برای صنایع و دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی تربیت کنیم تا بتوانند فعالیت های خودشان را از منظر ردپای کربن محاسبه کنند و بدانند که چه میزان کربن و به چه صورت مصرف و یا تولید کرده اند و پس از محاسبه میزان تولید آن، پروژه های بهبود تعریف و اجرا کنند.

پور عباسی تصریح کرد: ردپای کربن یکی از پیشرو ترین مباحثی است که در دنیا مطرح است و انجمن مدیریت سبز ایران چندین سال است که در این خصوص مطالعات دارند. امیدواریم بتوانیم یکی از پیشرو ترین استان ها در حوزه مطالعات میزان کربن باشیم.

*کنترل گازهای گلخانه ای نه تنها هزینه زا نیست بلکه درآمدزاست

در بخش دیگری از این نشست ، محمد حسن امامی ، رئیس انجمن مدیریت سبز ایران نیز به ایراد سخن پرداخت و در همین خصوص عنوان کرد: سازمان ملل عنوان کرده تغییرات اقلیمی مبتنی بر عملکرد انسان است. این مهم بدان معناست که ما انسان ها، منابع را به گونه ای مصرف می کنیم که منجر به انتشار گازهای گلخانه ای می شود.

وی تصریح کرد: صنایع بخش عمده ای از منابع را مصرف می کنند و گازهای گلخانه ای تولید می کنند. صنایع عامل مهم انتشار گازهای گلخانه ای محسوب می شوند و لذا در نخستین گام باید بتوانیم میزان انتشار گازهای گلخانه ای را محاسبه کرده و پس از آن بتوانیم این میزان را با مشارکت خود صنایع کاهش دهیم.

امامی خاطرنشان کرد: انتشار گازهای گلخانه ای وابسته به میزان منابعی است که صنایع مصرف می کنند. لذا به هر میزان که منابع را بهینه مصرف کنیم، انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش داده ایم و هزینه هایمان را متعادل تر می کنیم.

این رئیس انجمن مدیریت سبز ایران ،  با بیان اینکه صنعت سبز وابسته به مدیریت اقداماتی است که انجام می شود، تصریح کرد: این در حالی است که اکثر صنایع به دلیل هزینه های بالا، ضوابط محیط زیستی را اجرایی نمی کنند. صاحبان صنایع باید بر این مساله واقف باشند، منابعی که مورد استفاده قرار می گیرند همانند انرژی ارزشمند است. بر همین اساس باید استفاده از منابع تحت کنترل قرار بگیرد تا بدین طریق میزان آلودگی نیز کاهش پیدا کند. علاوه بر این کنترل منابع باعث کاهش هزینه ها نیز می شود و توامان هزینه های کلانی که ما از بابت مهار آلودگی هوا می پردازیم را نیز مدیریت می کند.

وی افزود: مواد اولیه اعم از پلاستیک، چوب، کاغذ و ... در تولید گازهای گلخانه ای نقش دارند. حال برحسب میزان انتشار باید پروژه های بهبود تعریف شود تا از یکسو در مصرف منابع بهینه سازی صورت بگیرد و از سوی دیگر هزینه ها را کاهش دهیم. در واقع کاهش تولید کربن نه تنها برای صنایع هزینه بر نیست بلکه درآمدزاست.

امامی تصریح کرد: سبک زندگی انسان ها نقش مهمی در تولید گازهای گلخانه ای دارد. گرمایش زمین نیز یکی از این مسائل است. آن چه که مسلم است صنایع باید رویکرد مدیریتی شان را تغییر دهند.

امامی افزود: در کشورهای پیشرفته با صنایع توسعه یافته مواجه هستیم، در حقیقت صنایع توسعه یافته یعنی صنایع مسئولیت پذیر. عینیت یافتن این مسئولیت پذیری در صنایع از طریق مدیریت انرژی ممکن می شود.

وی ادامه داد: کشور ما مملو از منابع الهی است و لذا باید از منابع مان بهینه استفاده کنیم. اگر کمبود گاز و برق داریم باید منابع مان را درست مصرف کنیم.

*وزارت نیرو پول سرمایه گذاران نیروگاه های خورشیدی و بادی را باید تامین نماید

در ادامه حمید اسماعیلی، رئیس کمیته انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ذیل کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در سخنانی بیان کرد: برخی صنایع در شرایط اقتصادی فعلی و در شرایطی که بازگشت سرمایه به سختی انجام می شود، نسبت به احداث نیروگاه بادی و خورشیدی با هزینه شخصی اقدام کرده اند و وزارت نیرو پول سرمایه گذار آنها را باید پرداخت نماید . در واقع وزارتخانه مذکور عنوان می کند که این مبلغ باید از محل صرفه جویی تخصیص پیدا کند و در دردست بررسی است . در حال حاضربعضی از صاحبان نیروگاه های برقی و خورشیدی از وزارت نیرو طلب مالی دارند و این مساله نشان می دهد  که وزارت نیروبایستی  مشوقی برای احداث نیروگاه خورشیدی و بادی ارائه نماید .

وی تصریح کرد: 40 درصد انرژی مورد مصرف در کشور آلمان را انرژی های پاک تشکیل می دهد و این کشور سود خوبی از محل این آینده نگری کسب می کند. علیرغم اینکه با شهرداری و دستگاه های مختلف به منظور ایجاد مشوق برای تولیدکنندگان انرژی های پاک جلساتی برگزار شده اما توفیقات شایان توجه ای در این زمینه حاصل نشده است .  

اسماعیلی افزود: در حال حاضر 12 هزار مگاوات کمبود انرژی داریم و مسئولان امر عنوان کرده اند که این میزان باید با احداث نیروگاه های بادی و خورشیدی جبران شود. یعنی 10 هزار مگاوات انرژی از طریق باد و 10 هزار مگاوات انرژی از طریق خورشید تامین خواهد شد که این مسئله بسیاردشوار است  و افق تعیین شده با ظرفیت های موجود ما هم خوانی ندارد.

رئیس کمیته انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیروگاه های خورشیدی، بادی و حرارتی در برخی صنایع فعال هستند و در حال تولید برق می باشند. لذا باید راهکاریی اندیشیده شود تا این صنایع و یا صنایعی که مجهز به دیزل اضطراری هستند از خاموشی های شرکت برق در امان بمانند.

وی با بیان اینکه با کنتورهای هوشمند در مشهد می توان به راحتی برق و گاز را مدیریت کرد، یادآور شد: بحث آموزش و فرهنگسازی سریع بازده نیستند، البته این به معنای نفی آموزش نیست. در حال حاضر که با کمبود 12 هزار مگاوات انرژی مواجه هستیم، باید تدبیری در این خصوص اندیشیده شود.

در بخش دیگری از این نشست، مهدی اصغری، مدیر توسعه فن آوری های شرکت صانع شرق عنوان کرد: بحث قطعی برق از 3 سال گذشته در صنایع استان حساسیت ایجاد کرده است، قطعی برق، سنسورهای صنعت را به صدا درآورد. هشدارهای شرکت توزیع برای قطعی برق به صنایع نیز در تابستان سال جاری به اوج رسید.

وی خاطرنشان کرد: تحقیق میدانی وسیعی از جانب وزارت صمت ، شرکت پخش فرآورده های نفتی و سایتی که شرکت ها برای خرید دیزل ها در آن جا ثبت می کنند ، صورت گرفت . طبیعتا بسیاری از شرکت ها خود را ملزم به ثبت نام در این سایت نمی دیدند و دیزل هایشان را از بازار خریداری می کنند.

اصغری ادامه داد: به طور میانگین 942 دیزل در سال 97 تقاضا شده و شرکت ها به این دیزل ها مجهز شدند. سال 98، 861 دیزل و سال 99 ، 879 دیزل توسط صنایع درخواست شده است. صنایع در 3 سال گذشته بالغ بر 2 هزار مگاوات درخواست تامین برق از دیزل داشتند.

مدیر توسعه فن آوری های صانع شرق افزود: بسیاری از صنایع از طریق دولت نسبت به تامین دیزل اقدام نمی کنند بلکه آن را از بازار و بدون مراحل اداری تامین می کنند. لذا به نظر می رسد که درخواست صنایع برای دیزل بیش از 2 برابر آمارهای دولتی باشد. قدرت دیزل ها نیز از 15 کیلو وات تا 2250 کیلووات است.

وی تصریح کرد: تامین بار بیشتر برای شبکه ، افزایش پایداری سیستم،  افزایش بازدهی بیشتر، کاهش هزینه تعمیرات هر واحد از جمله مهم ترین  مزایای پارالل کردن دیزل ها با شبکه است.

اصغری یادآور شد: در صورت پارالل شدن (هم خوان) دیزل های موجود در یک شهرک صنعتی با یکدیگر توان شبکه بالاتر رفته و امکان قطعی برق کاهش می یابد . لذا می توان با هماهنگی لازم با شرکت برق منطقه ای و طی دستورالعملی، این اجازه را صادر نمود تا شرکت ها در طول روز دیزل ها را به شبکه متصل کنند و از مزایایی زیر برخوردار شوند. به طور مثال باید برق این صنایع در مدت زمان کاری قطع نگردد. امکان تعمیر و نگهداری دیزل ها توسط آن شرکت تضمین گردد. لوازم مورد نیاز برای پارالل کردن توسط یک وام کم بهره به واحدهای صنعتی داده شود. اطلاع رسانی درست در شهرک های صنعتی برای تامین سوخت دیزل انجام شود. با توجه به مصوبه هیات وزیران، برق تولیدی توسط واحدهای دارای مواد کیلوواتی 400 تومان توسط وزارت نیرو خریداری می شود. از طرفی طبق تفاهم نامه با وزارت نفت، برای واحدهایی که دیزل را در پیک بار به شبکه وصل می کنند، گازوئیل لیتری 350 تومان در اختیار قرار می گیرد.

تامین سوخت دیزل ژنراتورهای شهرک صنعتی الویت اصلی می باشد.

در بخش دیگری از این نشست، محمد خوشحال، مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی ماشین‌سازی و فناوری‌های برتر مشهد در سخنانی به شرایط موجود اشاره و بیان کرد: بایستی برای دیزل ژنراتورهایی که در شهرک صنعتی نصب شده، سوخت تهیه شود . قوانین بسیاری وجود دارند که بایستی  اجرایی شوند . به طور مثال ستاد تسهیل مصوبات خوبی دارد و لازم الاجراست و بایستی این مصوبات عملیاتی شوند .  در واقع مسئولین به دلیل نبودن  بودجه  لازم برای اجرایی کردن این مصوبات در چالش هستند .

وی تصریح کرد: بسیاری از واحدهای صنعتی دیزل ژنراتور دارند اما اگر با قطعی گاز مواجه شوند در استفاده از دیزل ژنراتور نیز مشکل خواهندداشت . در حال حاضر به منظور رفع چالش موجود ، نامه نگاری هایی با وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته است.

خوشحال افزود: سوخت اضطراری واحدهای صنعتی برای 1 الی 2 روز کفایت می کند اما اگر بخواهیم 3 روز در بازه زمانی 4 ماهه از دیزل ژنراتور استفاده کنیم، قطعا در حوزه تامین سوخت دچار مشکل خواهیم شد.

 مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی ماشین‌سازی و فناوری‌های برتر مشهد یادآور شد: شهرک های صنعتی در حال حاضر با کمبود مکان برای منابع ذخیره سوخت مواجه هستند. این منابع جای زیادی را اشغال می کند، به طوری که یک سوم و یا یک چهارم کارخانه باید به محل ذخیره این منابع تخصیص پیدا کند. بنابراین اکثر واحدهای تولیدی با کمبود مکان مواجه هستند.

وی تصریح کرد: طرح های نیمه تمامی برای نیروگاه ها وجود دارد که متاسفانه به دلیل عدم تخصیص گاز نتوانستیم CHP  را راه اندازی کنیم. لذا برنامه دستگاه های دولتی باید اتمام این طرح های نیمه تمام باشد. در هر شهرکی چند نیروگاه CHP  با ظرفیت بالا وجود دارد که اگر این نیروگاه ها فعال شوند، قطعا دیگر با قطع برق مواجه نخواهیم بود.

خوشحال اظهار کرد: آموزش مصرف بهینه انرژی باید عملیاتی و به صورت میدانی انجام بگیرد، صنایع از آموزش میدانی قطعا استقبال خواهند کرد، چرا که قطعی برق را تجربه کرده اند و به دنبال راهی برای عبور از چالش های موجود هستند.

 

 

*در استفاده از دیزل ها با محدودیت های زیست محیطی مواجه هستیم

در ادامه محمدرضا افشین، رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در سخنانی تصریح کرد: در بحث تامین گاز در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی به این نتیجه رسیدیم که بحث افزایش نرخ گاز صرفا برای واحدهای بزرگ پتروشیمی اعمال شود. لذا بسیاری از واحدهای صنعتی دیگر با مشکل افزایش قیمت سوخت مواجه نخواهند شد حال اگر مابه التفاوتی از این واحدها ستانده شده به آنان برگردانده خواهد شد.

وی افزود: با بحرانی که در بخش برق صورت گرفته بود، عموما واحدهای سیمانی که در فصل گرم با تامین سوخت مشکلی ندارند، در فصل زمستان نیز از سوخت مازوت استفاده می کنند تا  کمبود سوخت بر قیمت تمام شده این کالایشان تاثیری نداشته باشد.

افشین تصریح کرد: برنامه ریزی هایی باید از طرف ما انجام شود تا اگر مشکلی در تامین برق و گاز شهرک های صنعتی وجود دارد، با چالش کمتری مواجه شوند.

رییس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از پیگیری برای برگزاری جلساتی به همین منظور خبر داد و گفت: در شرایط بحرانی، محیط زیست اجازه استفاده از سوخت فسیلی را نمی دهد و وزارت بهداشت نیز ابلاغ کرده که از سوخت های فسیلی به دلیل آلودگی هوا، کرونا و .... استفاده نشود. در نتیجه در استفاده از دیزل ها در بخش صنعت نیز با محدودیت مواجه هستیم.

*به ازای هر کیلووات ساعت برق تولیدی 925 تومان به صنایع پرداخت می شود

معصومه مرادی، مدیر دفتر مدیریت مصرف توزیع برق مشهد نیز در همین رابطه عنوان کرد: در سال جاری و در فصل تابستان با مشکل کمبود گاز مواجه بودیم و گاز به نیروگاه های ما تخصیص پیدا نکرد. زمستان قاعدتا نباید با مشکل برق مواجه شویم، تمام مشکل شرکت برق مربوط به تابستان است و بالعکس مشکل شرکت گاز در فصل زمستان به اوج می رسد. گاز نیروگاه های ما بایستی تامین شود تا برق تولید گردد.

وی خاطرنشان کرد: ما طی سنوات گذشته طرح تشویقی پیک بار را برای مشترکین صنعتی داشتیم و امسال هم ما به ازای هر کیلووات ساعتی که از دیزل ژنراتورهای گازوئیل سوز برق تولید می شود، 925 تومان  پرداخت می کنیم. این در حالی است که ما همین میزان انرژی را در ازای 120 تومان به صنایع می دهیم.

مرادی افزود: طرح های تشویقی ما همچنان برقرار هستند و به دلیل استهلاک بالای دیزل ژنراتورها و تحریم دیزل ها، این تعرفه در سال جاری افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه 60 مگاوات در سال جاری بیش از میانگین برق استفاده شده است، خاطرنشان کرد: 570 مشترک در شهر مشهد دیزل فعال دارند. مشترکین هزینه بسیار سرسام آوری را صرف خرید دیزل کرده اند که خسارت خاموشی برق با دیزل ها جبران شود.

مرادی تصریح کرد: متاسفانه در کلانشهر مشهد پراکندگی صنایع نسبت به دیگر شهرها بالاست، به همین دلیل به خوبی استان های دیگر نمی توانیم به صنایع خدمات ارائه کنیم.

در ادامه کاظم بشیرنژاد، عضو هیات علمی و مدیر گروه مهندسی انرژی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد نیز در سخنانی عنوان کرد: بحث بهینه سازی مصرف انرژی را باید جدی بگیریم، ما در دانشگاه آزاد، تیم های متخصصی زیادی داریم که اگر صنایع تمایل داشته باشند با توجه به دارا بودن تجهیزات در بحث ممیزی انرژی به این حوزه ورود پیدا کرده و عارضه یابی می کنیم.

وی تصریح کرد: نخستین گام آن است که باید شاخص برای کارخانجات مختلف تامین شود تا هر کیلووات انرژی برای هر صنعت مشخص شود و عملکرد کارخانه های فعال در یک صنعت در خصوص بهینه سازی مصرف انرژی با یکدیگر مقایسه شوند. حداقل باید در کمیسیون به تصویب برسد که با قیاس عملکرد هر صنعت، بتوان در جهت مصرف بهینه سوخت برای سال آینده برنامه ریزی کرد.

 

 

*اتمام نیروگاه های نیمه تمام، فشار بر صنایع را کاهش خواهد داد

در بخش دیگری از این جلسه حسن سویزی، رئیس سندیکای برق خراسان رضوی تریبون را در اختیار گرفت و عنوان کرد: در حوزه آموزش و فرهنگ سازی مصرف بهینه انرژی بایستی تلاش بسیار انجام شود و عملکرد رسانه ها در این حوزه مطلوب بایستی بیشترشود  . هم مشترکین خانگی و هم صنعتی باید برنامه ای برای کاهش مصرف انرژی داشته باشند. شهرداری و نظام مهندسی نیز باید به این حوزه ورود پیدا کنند و متقاضیان را در ازای پروانه هایی که می دهند، مجاب به کاهش مصرف انرژی نمایند.

وی با بیان اینکه هوشمندسازی مصرف انرژی نیز از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: شرکت برق در مصرف بهینه انرژی اقدامات خوبی را در دستور کار داشته و با صنایع همکاری خوبی دارد.

سویزی افزود: نیروگاه های نیمه تمامی در تربت حیدریه و سبزوار وجود دارند که اگر دولت در تکمیل این نیروگاه ها اهتمام داشته باشد، قطعا ورود آن ها به چرخه فعالیت، باری را از دوش صنایع در بحث تامین انرژی سبک می کند.

محسن شادمان، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در پایان و در جمع بندی مباحث مطروحه در این جلسه گفت: امیدواریم طرح وعده هایی نظیر تولید 10 هزار مگاوات انرژی خورشیدی و یا 10 هزار مگاوات انرژی بادی هرچه زودتر اجرایی شود . در شرایط فعلی، با بحران به معنای واقعی کلمه چه در تابستان و چه در زمستان مواجه خواهیم بود. متاسفانه

 فشار این بحران ها را به صنایع منتقل میشود . صنایع باید خود به فکر راه حل باشند و با توجه به اعداد و ارقام، نمی توان صرفا با بهینه سازی و آموزش کار را پیش برد و به تامین زیرساخت های تولید انرژی در این بخش نیاز است.

 رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: البته تاکید داریم که هیچ یک از این راه حل ها به تنهایی نمی تواند حتی 10 درصد مشکل را حل کند ،  اما اگر 5 راه حل در حوزه انرژی مطرح باشد و هر راه حل قسمتی از این شرایط را مدیریت کند، قطعا وضعیت موجود بهبود خواهد یافت.

وی تصریح کرد: باید به صورت همه جانبه برای بحث کمبود انرژی چاره اندیشی شود. در سال های گذشته در زمان تصدی دکتر اردکانیان وزیر سابق نیرو تاکید بر بهینه سازی مصرف انرژی بود و در این حوزه اقدامات خوبی صورت گرفت.

شادمان یادآور شد: هنوز هم می توانیم بهینه مصرف کنیم اما صرف رعایت این مقوله کفایت نمی کند، چرا که با مشکل قوانین نیز مواجهیم.  به بیان دیگر شرایط به گونه ای نیست که بتوانیم صرفا بر روی یک راه حل تمرکز کنیم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: به طور مثال سرمایه فراوانی برای احداث نیروگاه های خورشیدی صرف شده است اما در زمان قطعی برق نیز نمی توان از این نیروگاه ها انرژی استخراج کرد این مسائل باید حل شود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی