فقدان زیرساخت‌های انرژی، مانع از ورود سرمایه گذاری‌های جدید به عرصه صنعت می شود

فقدان زیرساخت‌های انرژی، مانع از ورود سرمایه گذاری‌های جدید به عرصه صنعت می شود
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 30 آبان 1400

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح کرد:

فقدان زیرساخت‌های انرژی، مانع از ورود سرمایه گذاری‌های جدید به عرصه صنعت می شود

 

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: سرمایه گذاران بسیاری به دلیل فقدان زیرساخت های انرژی تمایلی به سرمایه گذاری در حوزه تولید و صنعت ندارند، چون می دانند که در ادامه فعالیت خود با چالش‌های جدی در این بخش مواجه خواهند شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی، غلامعلی رخصت در چهارمین جلسه مشترک کمیسیون های «صنعت» و «معدن و صنایع معدنی» عنوان کرد: دغدغه تامین برق و گاز برای مراکز تولیدی، موضوعی است که در سنوات اخیر به دغدغه ای جدی بدل شده است. فعالان اقتصادی چالش شرکت های برق و گاز در بخش تولید در قیاس با رشد تقاضا را می دانند و امیدوارند که به رغم مشکلات موجود، تعامل کافی شکل بگیرد تا زمستان امسال، مشکلات و چالش هایی که سال گذشته یا حتی تابستان همین امسال برای بخش صنعت بروز کرد، تکرار نشود.

وی تصریح کرد: فعالان اقتصادی باید مشکلات و مسائل خود را در خصوص کمبود انرژی به شورای گفت و گوی بخش خصوصی استان منعکس کنند تا این مشکلات به نحو موثری مورد پیگیری قرار بگیرد و به مراجع بالاتر نیز منتقل گردد.

وی با تاکید بر اینکه اگر منابع خدادادی را با تدبیر بهتری مدیریت کنیم، با ارزش افزوده بالاتری می توانیم محصولاتمان را به دنیا عرضه کنیم، خاطرنشان کرد: کشور ما غنی از منابع است اما زمانی این منابع برای اقتصاد ما بهره وری ایجاد می کند که مصرف آن ها با تولید ارزش افزوده در محصول نهایی همراه باشد.

وی با اشاره به اینکه باید رسانه ملی به فرهنگ مصرف بهینه انرژی بهای بیشتری دهد، بیان کرد: در سال جاری صنایع در زمینه قطع برق بسیار لطمه دیدند، امید می رود از این پس چالش های ما در بخش انرژی بر شانه حوزه تولید گذاشته نشود و مدیریت بهتری در این بخش صورت پذیرد.

*احداث نیروگاه های خورشیدی توسط بخش خصوصی توجیه اقتصادی ندارد

در ادامه احمدرضا صفار طبسی، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی به ایراد سخن پرداخت و عنوان کرد: فعالان اقتصادی مشکل شرکت گاز را در خصوص کمبود انرژی درک می کنند اما چالش های صنایع در مورد کمبود گاز و برق در مقاطعی باعث شده تا مشکل به نوعی به مصرف‌کننده نهایی تشری پیدا کند. یعنی قطعی انرژی به تعطیلی خطوط تولید انجامیده که نتیجه‌اش تولید کمتر و کمبود محصول در بازار بوده است و ماحصل وضعیت موجود، گرانی کالا برای مردم است. نمونه آن را هم در بحث قطعی برق صنایع سیمان در تابستان امسال شاهد بودیم.

وی تاکید کرد: باید برای این مشکلات تدبیری اندیشیده شود تا بیش از این صنایع دچار خسران و زیان نشوند. می دانیم که در حال حاضر ترازی میان مصرف و تولید ما وجود ندارد اما این بدان معنا نیست که منفعل باشیم و چالشی که هر سال جدی تر می شود را نادیده بگیریم. اگر به تولید بیشتر و سرمایه گذاری کلان تر در این حوزه نیاز است، باید برای آن برنامه ریزی و اقدام لازم از هم اکنون انجام بگیرد.

وی نقبی به برنامه های موجود برای سهم دهی به انرژی خورشیدی در تولیدات برقی کشورمان زد و بیان کرد: بنده معتقدم شرکت برق باید برنامه ای را در سال جاری در دستور کار قرار دهد که عملیاتی باشد، بعضا عنوان می شود که هدفگذاری شرکت برق بر  30 درصد تولید و تامین نیاز از محل انرژی خورشیدی است. این موضوع نظر به هزینه هایی که تولید این میزان برق در پی دارد، دشوار به نظر می رسد. حال اگر همین هدف گذاری را بر روی 5 درصد وابستگی تولید برق به انرژی خورشیدی متمرکز کنیم، می توانیم برنامه ریزی های انجام شده را معقول‌تر و قابل تحقق‌تر تلقی نماییم.

طبسی یادآور شد: در سمت دیگر باید بخش صنعت را ترغیب کنیم تا در حوزه انرژی سرمایه گذاری نماید و در گام های بعد میزان تولید برق از انرژی خورشیدی را افزایش دهیم. پیشنهاد بنده این است که واحدهای صنعتی، نیروگاه های CHP   100 الی 500 کیلووات احداث کنند تا بخشی از چالش تامین انرژی برای آن ها مرتفع گردد.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: شماری از شرکت ها باید موظف به ایجاد نیروگاه های CHP   کوچک مقیاس شوند و اگر مانعی در این رابطه وجود دارد باید بتوانیم از طریق شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت در این زمینه مصوبه لازم را اخذ کنیم.

وی ادامه می دهد: احداث نیروگاه های بزرگ مشروط به داشتن بودجه لازم، وجود طرح و عدم مانع‌زایی تحریم ها است که البته حدود  3 الی 5 سال به طول می انجامد اما نیروگاه های کوچک مقیاسِ 100 الی 200 کیلووات، ظرف 1 الی 2 ماه قابل احداث خواهند بود و در صورت تحقق چنین اقدامی واحدهای صنعتی در زمستان با مشکل چندانی مواجه نخواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: تولید برق از نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس نمی تواند به رقم قابل قبولی برسد و لذا خیلی نمی توان به برق حاصل از نیروی خورشید اتکا کرد. به بیان دیگر احداث نیروگاه های خورشیدی توسط بخش خصوصی برای تولید برق توجیه اقتصادی ندارد.

 

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با وزارتخانه، گمرک و بانک مرکزی باید مذاکراتی صورت بگیرد تا نسبت به احداث نیروگاه های کوچک مقیاس همکاری لازم صورت پذیرد و از بحران موجود در بخش انرژی مورد نیاز صنایع، ظرف یکی دو سال آینده عبور کنیم.

*صنایع به دلیل کمبود انرژی روزانه 100 میلیارد تومان خسارت متحمل می شوند

در بخش دیگری از این نشست، آریوبرزن مافی، نایب رئیس انجمن تخصصی معادن و صنایع معدنی استان عنوان کرد: متاسفانه تاکنون جلسات و نشست های مختلفی در خصوص کمبود گاز و برق صنایع برگزار شده است و مسئولان هم وعده حمایت داده اند اما پس از گذشت مقطعی این مسائل به فراموشی سپرده می شود. دولتمردان برنامه ای برای حمایت از صنایع ندارند، چنان که در زمان بروز بحران کمبود برق و گاز، بار آن به صنایع تحمیل می شود تا در مصارف خانگی با کمبود مواجه نشویم. این در حالی است که معضلات کمبود انرژی معیشت خانوار و نیروی فعال در صنایع را نشانه می رود.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی یک استان صنعتی و معدنی است و باید برای چالش های این دو بخش مهم تدبیری از سوی مسئولان استانی اندیشیده شود، افزود: صنایع فولاد، سیمان، کاشی، سرامیک و شیشه که مستقیما از مواد معدنی استفاده می کنند، کوره های این کارخانه ها به دلیل کمبود انرژی با قطعی مواجه می شوند. این صنایع به دلیل کمبود انرژی روزانه 100 میلیارد تومان خسارت متحمل می شوند، چرا که انرژی بدون هماهنگی با کارخانه ها قطع می شود.

مافی یادآور شد: معضلات کمبود انرژی نباید سالانه مورد بررسی قرار بگیرند تا سال دیگر باز هم با همین چالش ها مواجه شویم.

*ضرورت نوسازی تجهیزات واحدهای صنعتی به منظور افزایش راندمان انرژی

در ادامه، محمد هاشم صفار، دبیر کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در سخنانی تصریح کرد: هر ساله با نزدیک شدن به فصل سرد سال با مشکل کمبود گاز و تعطیلی واحدهای صنعتی مواجه هستیم. به همین دلیل توصیه می شود که کمیته ویژه ای در وزارت نیرو برای تحلیل و بررسی وضعیت فعلی و برنامه ریزی آتی با عضویت سازمان های ذی ربط دولتی (وزارت صمت، اقتصاد، نفت و سازمان برنامه و بودجه) و نهادها و انجمن های بخش خصوصی (اتاق بازرگانی، اتاق تعاون) ایجاد گردد.

وی با بیان اینکه مسائل و مشکلات و راهکارها باید در سه بازه زمانی بلند، میان و کوتاه مدت با توجه به وضعیت آمایش سرزمین تهیه و تدوین شود، متذکر شد: در دو بخش تولید و مصرف نیازمندی های آتی باید با توجه به رویکردهای آمایشی تعیین و میزان توان سرمایه گذاری لازم (در هر یک از دو سرفصل تولید_ مصرف) باید توسط هر یک از دو بخش دولتی و خصوصی مشخص و معین گردد؛ به نحوی که دقیقا مشخص شود هر بخش در چه حوزه و زمینه ای به صورت دستوری، ارشادی و یا از منظر بودجه ای، توان سرمایه گذاری دارد و در چه حوزه هایی باید مشارکت بخش خصوصی به صورت برنامه بلندمدت درخواست گردد.

صفار افزود: از آن جا که عمده تولیدکنندگان در صنعت برق و آب، دولتی و یا به نوعی شرکت هایی هستند که در فرآیند خصوصی سازی و اصل 44 قانون اساسی واگذار گردیده اند (البته عمدتا به خصولتی ها) لازم است تا دولت از این شرکت ها درخواست کند که برنامه مشخصی برای طرح های توسعه خود اعلام کنند و آن ها را مکلف سازد تا بخش مشخص و بیشتری از سود سالیانه خود را صرف به هنگام نمودن تجهیزات (افزایش نرخ استهلاک) و بهبود بازده (راندمان) عملیاتی نمایند.

در بخش دیگری از این نشست، عباس یوسفی، رئیس انجمن کانی‌های غیر فلزی خراسان رضوی در سخنانی تصریح کرد: در 40 الی 50 سال اخیر بخش صنعت و معدن همچنان با چالش های جدی مواجه هستند هر چند که تلاش هایی برای حل این معضلات صورت گرفته است اما مشکلات همچنان به قوت خود باقی هستند.

وی با بیان اینکه وضعیت گاز و تولید انرژی در استان بسیار خوب است اما متاسفانه مجبور هستیم که این انرژی را در مملکت توزیع کنیم، خاطرنشان کرد: قطعی گاز و برق سبب شده است تا آسیب های بسیاری متوجه صنایع شیشه، سیمان، گچ، سرامیک، کاشی و چینی شود.

یوسفی ادامه داد: دولت با مشکلات و گرفتارهای مختلفی دست به گریبان است، از این رو ضرورت دارد تا اختیارات به استان ها در مدیریت این موضوعات تفویض شود.

وی یادآور شد: متاسفانه مابه التفاوت قبض گاز برای دو ماه متوالی بسیار چشمگیر بوده است که این موضوع هزیته های تمام شده تولید را افزایش می دهد. بخش تولید نیازمند ثبات است و بنگاه اقتصادی باید قیمت تمام شده ثابتی برای بازه زمانی مشخص داشته باشد تا بتواند به استناد آن برنامه ریزی کند اما فضای کسب و کار ما مکرر با نوسان در قوانین، قیمت ها و هزینه ها مواجه می شود.

*بخش خصوصی برای بحران انرژی، پیشنهادات خود را ارائه کرده است

در ادامه علی اکبرلبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و  بخش خصوصی استان به ایراد سخن پرداخت و عنوان کرد: خراسان رضوی با چالشی در بحث تامین انرژی مواجه است، آن هم در حالی که این خطه یکی از کانون های بزرگ فولاد و معدن در کشور به شمار می آید. این صنایع انرژی بر هستند و ضرورت دارد تا برای آن ها انرژی تامین شود.

لبافی یادآور شد: در حوزه انرژی و گاز 140 هزار میلیارد تومان گردش نقدینگی داریم و حدود 40 درصد این رقم مربوط به 4 الی 5 شرکت بزرگ است. غالب این شرکت ها سهم بزرگی در تامین صندوق های بیمه ای و درآمدهای مالیات دارند ولی همان ها در تابستان با کمبود برق مواجه می شوند. متاسفانه فعالیت با ظرفیت پایین و یا تعطیلی این صنایع پایه، دیگر بخش های تولیدی که در زنجیره محصولات این کارخانجات تعریف می شوند را هم متاثر کرده است.

رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و  بخش خصوصی استان تصریح کرد: برخی از واحدهای صنعتی در فصل زمستان با اخطار قطعی گاز مواجه می شوند که این مساله در حوزه فولاد که 12درصد گردش نقدینگی استان را در اختیار دارد، سبب می شود تا عملا 12درصد از منابع مالی استان تحت الشعاع قرار بگیرد.

وی اظهار کرد:از سوی دیگر، استان ما نمی تواند ظرفیت های جدید تولیدی ایجاد کند، چرا که زیرساخت های لازم را در حوزه برق و گاز در اختیار ندارد. در بحث تامین زمین در شهرک های صنعتی نیز با مشکل مواجه هستیم. ما این مسائل را در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مطرح کردیم و برای آن راهکار ارائه دادیم. به طور مثال در حوزه انرژی، چندین پیشنهاد عملیاتی جمع بندی و اعلام شد و مقرر گردید تا در صحن شورای گفتگو نیز این موارد مطرح شوند. به هر رو اصل موضوع، پیگیری چالش موجود و پرهیز از به تعویق انداختن این بحث است.

لبافی توضیح داد:دغدغه دیگر تحلیل رفتن ظرفیت های موجود در بخش تولید انرژی است. مثلا از 70 هزار مگاوات برق تولیدی استان، حدود 10 الی 15 درصد مربوط به نیروگاه های آبی بوده که از کار افتاده اند. در واقع آبی وجود ندارد که بخواهد برقی تولید شود.

وی خاطرنشان کرد: ما از محدودیت ها نمی توانیم عبور کنیم اما آنچه که مسلم است باید برای این محدودیت ها راهکار ارائه کنیم تا حوزه انرژی از در درون استان مدیریت شود.

*انتقال روزانه 10 الی 15 میلیون مترمعکب گاز به استان در ماه های سرد سال

در بخش دیگری از این نشست، فرشید دشتی، مدیر بهره برداری شرکت گاز خراسان رضوی پشت تریبون قرار گرفت و عنوان کرد: در چند سال گذشته به دلیل افزایش میزان مصرف گاز استان، خطوط انتقال از پارس جنوبی به شمال کشور کشیده شده است و عملا در شرایط فعلی، گازی که در پالایشگاه شهید هاشمی نژاد تولید می شود و ذخایر مخازن شوریجه در زمستان برای نیاز ما مورد استفاده قرار می گیرند.

وی تصریح کرد: پالایشگاه شهید هاشمی نژاد در بخش تولید با تمام ظرفیت در حال فعالیت است و فقط برای استان تولید صورت می گیرد. علاوه بر این، خطی که در گذشته برای انتقال گاز از استان مورد استفاده قرار می گرفته در حال حاضر برای انتقال همین انرژی به استان استفاده می شود. به بیان ساده تر، در حال حاضر این خطوط هیچ تولیدی را از پالایشگاه شهید هاشمی نژاد و منابع استان منتقل نمی کنند بلکه در جهت ورود گاز از پارس جنوبی به مرکز کشور و سپس به استان ما فعال هستند.

 مدیر بهره برداری شرکت گاز خراسان رضوی یادآور شد: در حال حاضر  بحث افزایش مصرف و توسعه گازرسانی به بخش خانگی در روستاهای جدید مطرح است، به طوری که در سال 99 شاید حدود 5 درصد به مشترکین سال 98 اضافه شده و توامان با افزایش 12 درصدی مصرف هم مواجه بوده ایم. به بیان دیگر شدت مصرف انرژی در خراسان رضوی بالاست و همین موضوع، مدیریت منابع را دشوار می کند.

وی تصریح کرد: مصرف انرژی در ایران 3 الی 4 برابر دیگر کشورهاست. لذا به هر میزان که تولید داشته باشیم اگر به این رویه ( چه در بخش خانگی چه در بخش صنعتی) مصرف ادامه پیدا کند، همچنان با کمبود انرژی مواجه خواهیم بود.

دشتی اظهار کرد: برای قطعی گاز به کارخانجاتی مانند سیمان از یک هفته قبل قطعی را ابلاغ می کنیم. این مساله در خصوص صنایع فولاد نیز صدق می کند. حال اگر مصداقی در خصوص قطعی گاز بدون اطلاع قبلی وجود دارد، می توانید موارد را به ما منعکس کنید.

مدیر بهره برداری شرکت گاز خراسان رضوی در ادامه خاطرنشان کرد: صنایع سیمانی در برهه ای کوتاه از فصل زمستان به دلیل پیک مصرف در بخش خانگی مجبور هستند به جای گاز از سوخت مازوت استفاده کنند و خوشبخانه شرکت های سیمانی ما در تامین مازوت مشکلی ندارند.

وی افزود: تنوع سازی تولید برق در کنار روش های موجود می تواند در کاهش کمبود گاز تاثیر گذار باشد. علاوه بر این افزایش راندمان نیز باید مورد توجه قرار بگیرد؛ در بخش خانگی ما با شدت مصرف مواجه هستیم. در حوزه صنعت نیز شدت مصرف انرژی به نسبت تولید واحدهای صنعتی بسیار بالاست که می توان مصرف انرژی را با اتخاذ تدابیری، به نحو بهتری مدیریت کرد.

دشتی با بیان اینکه روزانه 10 الی 15 میلیون مترمعکب در ماه های سرد سال ورود گاز به استان داریم، یادآور شد: در فصل تابستان برای مصرف زمستان ذخیره سازی صورت می گیرد.

مدیر بهره برداری شرکت گاز خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر راهکار تولید برق باید به غیر از استفاده از سوخت گاز باشد و اگر واحدی بتواند برق را از منبع دیگری به غیر از سوخت گاز تولید کند، شرکت برق به این مهم کمک می کند اما اگر قرار باشد تولید برق با سوخت گاز باشد، قطعا با مشکل مواجه می شویم.

وی با بیان اینکه در واقع فقط تولید برق به غیر از سوخت گاز دارای توجیه اقتصادی است، افزود: افزایش راندمان در واحدهای موجود و تولید برق به روش های غیر استفاده از سوخت فسیلی گاز می تواند بسیار راهگشا واقع شود.

 دشتی اظهار کرد: ما برای احداث صنایع تنها مجاز به ارائه برخی مجوزها هستیم مابقی موارد توسط وزارت نفت باید ارائه شود. اگر وزارت نفت موافق با احداث واحد صنعتی باشد ما هم از این موضوع استقبال می کنیم.

وی تصریح کرد: قراردادهای منعقده با صنایع در بحث تخصیص گاز دارای جنبه ملی است، گاها موضوع تخصیص 8 ماه گاز در سال به صنایع در قرارداد ذکر شده است اما در تمامی فصول سال به صنایع گاز تخصیص پیدا می کند مگر در شرایط حاد که برخی از صنایع مانند فولاد و سیمان از کمبود گاز متاثر می شوند.

مدیر بهره برداری شرکت گاز خراسان رضوی عنوان کرد: مصرف گاز در کشور قابل پیش بینی نیست و این مساله تابعی از شدت، مدت و وسعت سرماست. حال اگر شرایط سرما در کشور در بازه زمانی طولانی مدت حاصل شود، قطعا ناچار به اعمال محدودیت ها هستیم. لذا ذکر 8 ماه در قرارداد صرفا اسمی است و ما حداکثر همکاری را با واحدهای صنعتی خواهیم داشت.

*دستورالعمل تولید برق از محل انرژی های تجدیدپذیر، به شهرک های صنعتی ابلاغ می شود

در ادامه، مهدی مرزبانی، مدیر دفتر بازار برق شرکت صنایع برق خراسان رضوی در همین خصوص گفت: محدوده عملیاتی ما شهرستان های استان به جز مشهد، طرقبه و شاندیز است و خوشبختانه مشکلی در حوزه تامین برق صنایع این محدوده نداریم. اگر مشکلی در رابطه با قطعی برق در شهرک های صنعتی و محدوده های مربوطه وجود دارد ما به صورت مصداقی به قضیه ورود پیدا می کنیم. در سال جاری برنامه ای تدوین کردیم تا فشاری به صنایع تحمیل نشود. خاموشی هایی که در استان اتفاق می افتد نشات گرفته از دستورالعمل های ملی است و ما بایستی با سطح ملی هماهنگ باشیم تا شبکه برق کشور دچار تزلزل نشود.

 وی افزود: وزارت نیرو چند راهکار برای جلوگیری از قطعی برق صنایع پیش بینی کرده است، یکی از این راهکارها استفاده از انرژی های تجدیدپذیر به ویژه انرژی های خورشیدی است که دستورالعمل آن به زودی به شهرک های صنعتی ابلاغ خواهد شد.

مرزبانی با اشاره به اینکه شرکت، برق تولیدی از انرژی های خورشیدی را از صنایع خریدار است، تصریح کرد: به طور مثال سامانه 5 کیلوواتی برق خورشیدی را از مشترک با 1456 تومان برای هر کیلووات ساعت خریداریم. این آمادگی اعلام شده تا در استان ما به عنوان پایلوت بتوانیم قراردادها را با صاحبان صنایع منعقد کنیم و این موضوع به عدم قطعی برق در صنایع کمک می کند. حال از فعالان اقتصادی انتظار داریم که پیشنهادات و نظرات خود را در این باره به ما منتقل کنند چرا که هنوز طرح به تصویب نهایی نرسیده است.

مدیر دفتر بازار برق شرکت صنایع برق خراسان رضوی یادآور شد: در حال حاضر 350 متقاضی خانگی برای نصب سامانه انرژی خورشیدی 5 کیلوواتی داریم که امید می رود به امید خدا تا پایان فصل پاییز به شبکه متصل شوند.

*زیان کلان صنایع از قطعی برق و گاز

در بخش دیگری از این جلسه، آرش بیگلرزاده، رئیس مهندسی فرآورده های شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران در سخنانی گفت: تاکنون به سبک و سیاق سال های گذشته و براساس دستورالعمل هایی که داشتیم تساهل بسیاری به کار گرفتیم که صنعت در بحث تامین سوخت مورد نیاز خود در فصول سرد دچار چالش نشود و مقطعی که با مشکل قطع برق و کمبود و یا قطعی گاز مواجه بودیم، شرکت های گاز و برق موضوع را به ما اعلام کرده و ما کارشناسی لازم را انجام دادیم و سوخت ذخیره به مصرف کنندگان صنایع و اصناف تخصیص دادیم.

 وی تصریح کرد: از ابتدای فصل سرد، شروع به ذخیره اضطراری کردیم، در واقع این اقدام به صورت شبانه روزی در دستور کار است و تلاش ما پوشش تمامی درخواست های موجود در این حوزه بوده است.

محمدرضا افشین، رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در تکمیل نکات مطرح شده، بیان کرد: شرکت گاز و برق هر یک جلساتی را با نیروگاه ها برگزار کردند و اعلام کرده اند که از آذرماه با بحران برق مواجهیم و پیش بینی کرده اند که 75 درصد واحدهای صنعتی دچار خاموشی خواهند شد،  لذا 3 سناریو برای واحدهای صنعتی مدنظر است.

وی افزود: شرکت برق منطقه ای به واحدهای بزرگ مانند فولادی ها و سیمانی ها اعلام کرده است که مصرف برق قراردادی آن ها 620 مگاوات و مصرف عادی شان 457 مگاوات است و براساس آن سه سناریو متصور شده اند، نخست در حالت خوشبینانه تامین برق این واحدها از 620 مگاوات به 298 مگاوات کاهش خواهد یافت. دومین سناریو که محتمل تر است، تامین 175 مگاوات از 620 مگاوات برق است و در سناریوی سوم و در وضعیت وخیم کاهش تامین برق به میزان 39 مگاوات است.

افشین خاطرنشان کرد: حال اگر با قطعی برق و گاز در واحدهای صنعتی بزرگ مواجه باشیم، خسارتی که این واحدها متحمل می شوند، بسیار سنگین خواهد بود. به طوری که برخی صنایع عنوان کرده اند که روزانه 20 میلیارد تومان از محل قطعی برق و گاز متضرر می شوند. لذا اگر در بحث تامین گاز و برق این واحدها برنامه ریزی صحیحی صورت نگیرد، حداقل 100 میلیارد تومان روزانه خسارت متحمل می شوند.

رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با تاکید بر اینکه باید قطعی برق و گاز مدیریت شود تا واحدهای صنعتی خسارت کمتری تجربه کنند، خاطرنشان کرد: در بحث سوخت جایگزین نیز یکسری مشکلات وجود دارد که باید در اسرع وقت به این مسائل رسیدگی شود. لذا باید برنامه ریزی صحیح و مدونی در کوتاه مدت حاصل شود تا واحدهای صنعتی کمتر دچار زیان شوند.

*حل چالش های تامین انرژی، اراده ملی را می طلبد

در ادامه، عباس خادم، مشاور مدیرعامل هلدینگ سیمان شرق پشت تریبون قرار گرفت و عنوان کرد: از مدیریت شرکت گاز بابت اطلاع رسانی قطعی گاز سپاسگزاریم اما یکسری از مشکلات وجود دارد که حل آن اراده ملی را می طلبد و در حیطه اختیار استان نیست.

وی ادامه داد: سال گذشته که از 7 آذرماه 99 گاز را قطع کردند، هیات وزیران مصوبه خودش را برای سوخت جایگزین  14 دی ماه ارائه کرد و به بیان دیگر تقریبا 38 روز بعد دستورالعمل ارائه سوخت جایگزین صادر شد و تولید در این برهه به چالش دچار گردید. خوشبختانه در سال جاری تمهیداتی برای این مهم اندیشیده شده است. ظرفیت ذخیره سازی 36 میلیون لیتری سوخت مازوت را داریم و دارای دومین ذخیره سوخت مازوت بعد از نیروگاه ها در استان هستیم.

خادم افزود: خوشبختانه مدیران استانی همکاری لازم را برای تامین سوخت دارند اما مشکلات قانونی که از سطح ملی نشات می گیرند، به قوت خود باقی هستند و باید پیگیری شوند.

وی یادآور شد: یکی از مشکلات ما در حوزه محیط زیست و کمیسیون ماده 11به دلیل استفاده از سوخت مازوت است. این موضوع ما را در شرایط ناگزیری قرار داده است.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی