سفیر جمهوری اندونزی در ایران خواستار شد: پیوند فعالان اقتصادی اندونزی و خراسان‌رضوی در چهارچوب تعامل اتاق‌های بازرگانی

سفیر جمهوری اندونزی در ایران خواستار شد:  پیوند فعالان اقتصادی اندونزی و خراسان‌رضوی در چهارچوب تعامل اتاق‌های بازرگانی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 26 آبان 1400

سفیر جمهوری اندونزی در ایران خواستار شد:

پیوند فعالان اقتصادی اندونزی و خراسان‌رضوی در چهارچوب تعامل اتاق‌های بازرگانی

 

 

سفیر جمهوری اندونزی در ایران، خواستار بسترسازی برای ایجاد روابط و پیوند فعالان اقتصادی این کشور با بخش خصوصی خراسان رضوی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «رونی پراستیو یولیانتورو» که به همراه هیاتی از تجار کشور اندونزی به مشهد سفر کرده و در جمع فعالان اقتصادی خراسان رضوی در محل پارلمان بخش خصوصی استان حاضر شده بود، عنوان کرد: یکی از ظرفیت‌های موجود برای برقراری تعامل موثر، برگزاری وبیناری مشترک میان اتاق های بازرگانی دو کشور خواهد بود. این نخستین حضور من در مشهد بوده و این سفر را سرآغاز تعاملات بیشتر و موثرتر میان اندونزی و استان خراسان رضوی می دانم.

او اندونزی را شانزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا معرفی کرد و به اتکای رشد اقتصادی مستمر این کشور، آن را عضوی از باشگاه قوی‌ترین اقتصادهای جهان دانست و بیان کرد: کشور ما تولید کننده کالاهای مختلفی از جمله روغن پالم، چای، کاکائو، ادویه جات و... می‌باشد و صادرات خوبی نیز در این محصولات دارد. اندونزی همچنین بزرگترین صنعت غذای حلال را در اختیار دارد و بازار هدف خوبی نیز در شرق آسیا ایجاد نموده است. از این منظر از سرمایه گذاران اقتصادی ایرانی می توانند به این حوزه ورود کنند و نظر به قرابت فرهنگی دو کشور، ظرفیت‌های مطلوبی برای توسعه بازار در این بخش فراهم خواهد بود.  

سفیر جمهوری اندونزی در ایران تصریح کرد: درنیمه نخست سال جاری رشد ناخالص داخلی اندونزی ۷.07 درصد بوده و کشور ما در حوزه‌‌های گوناگون از جمله منابع تولیدی و معدنی، رشد چشم‌گیر 4 تا 7 درصدی را تجربه نموده است.همچنین محدودیت‌های کرونا مانع فعالیت‌های تجاری کشورمان نشد و توانستیم  با وجود محدودیت‌های موجود همچنان به تجارتمان را با کشورهای هدف ادامه دهیم. خوشبختانه با مهار نسبی موج بیماری کرونا، شاهد گشایش ظرفیت‌های گردشگری این کشور نیز هستیم و در حال حاضر مرزهای اندونزی خصوصا شهر بالی به روی توریست‌ها گشوده شده است. 

رونی پراستیو یولیانتورو با اشاره به روابط دوستانه ایران و اندونزی که قدمت به 70سال می رسد، اشاره ای نمود و گفت: این دو کشور از لحاظ فرهنگی و تاریخی قرابت‌ها و شباهت‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند و امیدوارم همین مشترکات به تقویت روابط  و تعاملات دو کشور خصوصا درحوزه اقتصادی بیانجامد.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۲0 حدود ۲۵۰ میلیون دلار تبادل تجاری میان ایران و اندونزی صورت گرفته بود که این آمار نسبت به سال 2019، 50 درصد بیشتر شده است. البته که این عدد با توجه به پتانسیل‌هایی که در دو کشور وجود دارد رقم کوچکی محسوب می‌شود. خراسان رضوی نیز به عنوان یکی از استان های بزرگ و استراتژیک ایران، می‌تواند نقش شاخصی در توسعه تعاملات اقتصادی دو کشور ایفا کند.

وی بر تلاش برای رفع پاره‌ای موانع و مشکلات احتمالی موجود تاکید کرد و گفت: اندونزی و ایران همچنان توان توسعه همکاری ها در بخش تجارت و گردشگری خود را دارند و در بحث تعرفه های ترجیحی نیز در حال بررسی موضوع هستیم که امیدواریم به نتایج مطلوبی منجر شود.

*ایران و اندونزی در بخش کشاورزی و صنعت، می توانند مکمل همدیگر عمل کنند

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این نشست، هفت دهه روابط تاریخی دو کشور را یادآور شد و عنوان کرد: اندونزی بزرگترین اقتصادی جنوب شرق آسیا به شمار می آید و نرخ رشد اقتصادی حدود 6درصدی این کشور از جایگاه مهم آن در میان اقتصادهای بزرگ جهان حکایت دارد.

وی ادامه داد: جمعیت حدود 270 میلیون نفری این کشور که حدود 50درصد آن را زیر 30سال تشکیل می‌دهند، آینده روشنی را برای اندونزی گواهی می کند. پیش بینی می شود که این کشور در آتیه به چهارمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود.

وی افزود: روابط سیاسی دو کشور از سطح بسیار مطلوبی برخوردار است و جمهوری اسلامی ایران از اندونزی به عنوان یک کشور برادر یاد می‌کند.  طی سنوات گذشته هیات‌های عالی رتبه زیادی میان دو کشور رد و بدل شده و تعاملات خوب امروز، برگرفته از تلاش های گذشته است.

رئیس اتاق ایران بر توسعه روابط اقتصادی به اتکای تعاملات خوب سیاسی تاکید کرد و گفت:  حجم مبادلات اقتصادی ایران و اندونزی از ۴۰۴ میلیون دلار در سال ۲۰۰۶، به ۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ رسیده است. البته  تشدید تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که به وجود آمد، حجم روابط اقتصادی میان ایران و اندونزی را  کاهش داد اما روابط میان دو کشور تداوم یافته و امیدواریم در آینده هم شاهد توسعه بیشتر آن باشیم.

وی تاکید کرد: مطالعات اقتصادی پیرامون ایران و اندونزی نشان می‌دهد که این دو کشور در بخش های کشاورزی و صنعت می‌توانند مکمل اقتصاد همدیگر عمل کنند. همچنین تعامل اقتصادی با اندونزی، فرصت و زمینه ای برای ورود ایران به بازار آ.س.آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) است.

 شافعی ادامه داد: اتاق بازرگانی ایران، لیست پیشنهادی خود را برای امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با کشورهای مختلف و از جمله اندونزی ارائه داده است. امضای این موافقت‌نامه از جانب دو کشور، موجب پیدایش یک تحول جدی در مبادلات اقتصادی ایران و اندونزی خواهد شد. از سفیر اندونزی در ایران درخواست داریم تا این موضوع را در چهارچوب ظرفیت های موجود، پیگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: زمینه‌ همکاری ایران با اندونزی از تنوع و ظرفیت ویژه‌ای برخوردار است. به عنوان مثال می‌توان با این کشور در زمینه‌های ساخت پالایشگاه و نیروگاه، خدمات فنی و مهندسی ، کود شیمیایی، سدسازی، تجارت روغن‌های گیاهی و... تعاملات مشترک و تبلادلات تجاری داشت.

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه خراسان رضوی خاستگاه تولید زعفران و سنگ های قیمتی است، خاطر نشان کرد: این محصولات می توانند در اندونزی بازار خوبی داشته باشند. پیش از این فیروزه خراسان، با استقبال در بازار این کشور مواجه شد.

او موقعیت استراتژیک، زیرساخت ها و ظرفیت‌های اقتصادی خراسان رضوی را یادآور شد و از فعالان اقتصادی و گردشگری کشور مالزی برای سفر به این شهر و استان دعوت کرد.

* توانایی اقتصادی اندونزی فراتر از محصولات کشاورزی است

محمدرضا توکلی زاده، عضو هیات رئیسه و مسئول نظارت راهبردی بین‌الملل اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز با تاکید بر اینکه توانایی اندونزی نه تنها در زمینه کشاورزی بلکه در سایر ابعاد گسترده و چشم‌گیر است، گفت: ایران  باور دارد که امکانات گسترش تجارت و تبادلات تجاری دو کشور با توجه به روحیه مثبتی که در هردو طرف وجود دارد، میسر است.

وی ادامه داد: توانمندی تولیدی اندونزی بسیار فراتر از تولیدات کشاورزی آن است و این کشور در ابعاد مختلف رشد چشم‌گیری داشته و توانسته اقتصادی باثبات و رو به رشد ایجاد کند.

توکلی زاده به تشریح ظرفیت های مشترکی که دو کشور برای تعامل با همدیگر دارند، پرداخت و گفت: امیدواریم روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور در تمامی زمینه‌ها خصوصا انرژی و بازاریابی توسعه یابد و در تمامی ابعاد موجب پیشرفت اقتصادی یکدیگر باشیم.

وی خاطر نشان کرد: خانواده‌های بزرگ و مقتدری در اندونزی با توانایی‌های بالقوه‌ای مشغول تجارت و بازاریابی هستند. اگر ما نیز بتوانیم از توانایی آن‌ها برای ورود محصولات ایران به بازارهای شرق آسیا استفاده کنیم، شاهد تحولات مطلوبی در این حوزه خواهیم بود.

* لزوم توجه به ماشین‌آلات معدنی در تعاملات اقتصادی دو کشور

در بخش دیگری از این جلسه جواد خزاعی، سرپرست سازمان صنعت،معدن و تجارت خراسان رضوی پشت تریبون قرار گرفت و اظهار کرد: دو کشور ایران و اندونزی، زمینه های فراوانی برای همکاری های مشترک در حوزه های صنعت، تجارت و کشاورزی دارند. از جمله ظرفیت های خراسان رضوی مرتبط بحث ماشین آلات مواد معدنی است. همچنین زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه IT و لوازم خانگی در این استان وجود دارد.

وی ادامه داد: همچنین این استان در خصوص انرژی‌های نو و پنل‌های خورشیدی نیز ظرفیت خوب سرمایه‌گذاری دارد. مشهد به عنوان قطب گردشگری و زیارتی ایران، سالانه پذیرای بیش از ۲۵ میلیون گردشگر می باشد که این مسئله نیز یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این خطه به شمار می‌آید.

*واحدهای نساجی خراسان رضوی، از ظرفیت مراودات تجاری با اندونزی برخوردار هستند

غلامعلی رخصت، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در بخش دیگری از این جلسه به ایراد سخن پرداخت و اظهار کرد: خراسان رضوی جایگاه دوم در صنعت و پوشاک کشور را دارد. در خراسان رضوی واحدهای بزرگ نساجی فعال هستند که می‌توانند با تولید الیاف مختلف مورد نیاز برای صنعت، همکاری خوبی با کشور اندونزی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر میزان مبادلات تجاری میان ایران و اندونزی در قواره ظرفیت ها و کیفیت تعاملات دو کشور نیست. اگر تفاهم‌نامه ای در زمینه توسعه روابط تجاری میان ایران و اندونزی امضا شود، شاهد رشد مبادلات و تعاملات خواهیم بود و قطعا این موضوع برای دو کشور رهاوردهای مثبتی دارد.

در ادامه محمود امتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی در سخنانی، اظهار کرد: بیشترین محمولات ترانزیتی کشور به مقاصد آسیای میانه و افغانستان از خراسان رضوی و توسط شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی مستقر در این استان، عبور می‌کنند. برخی از این محمولات کشاورزی، محصولات تولیدی اندونزی هستند که به افغانستان و آسیای میانه فرستاده می‌شود. دو مورد در تسهیل ترانزیت کالا و محصولات اندونزی به سایر کشورهای آسیا تاثیرگذار است.اول، قرنطینه نباتی محصولات کشاورزی می باشد ومورد بعدی هزینه بالای کرایه‌ها درحمل دریایی کالاها از بنادر اندونزی به ایران است. برای حل این مشکلات به کمک مسئولین مرتبط  نیازمندیم تا از موانع موجود در حمل و نقل دریایی کاسته شود.

فاضل خیاط، مدیر اجرایی مرکز خدمات سرمایه گذاری خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: ما ظرفیت های خوبی را برای توسعه سرمایه گذاری های خارجی در خراسان رضوی فراهم کرده ایم و تلاش ما بر حمایت از سرمایه گذاران خارجی متمرکز است.

وی ادامه داد: در حال حاضر محدودیتی برای سرمایه گذاری وجود ندارد و همه ریسک های سیاسی احتمالی نیز برای سرمایه گذاران پوشش داده شده است. به همین استناد نیز ظرفیت های متعددی برای همکاری های مشترک فراهم آمده و ما در مرکز سرمایه گذاری خراسان رضوی آمادگی همکاری حداکثری با سرمایه گذاران را داریم.

گفتنی است؛ همچنین در بخش دیگری از جلسه شماری از از فعالان اقتصادی اندونزی به بیان ظرفیت های تجاری و اقتصادی خود پرداختند و خواستار همکاری های تجاری مشترک شدند.

 

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی