در دیدار رئیس اتاق ایران و سفیر جمهوری اندونزی مطرح شد: اندونزی را مسیر و فرصت ورود به بازار کشورهای جنوب شرق آسیا می‌دانیم

در دیدار رئیس اتاق ایران و سفیر جمهوری اندونزی مطرح شد:  اندونزی را مسیر و فرصت ورود به بازار کشورهای جنوب شرق آسیا می‌دانیم
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 26 آبان 1400

در دیدار رئیس اتاق ایران و سفیر جمهوری اندونزی مطرح شد:

اندونزی را مسیر و فرصت ورود به بازار کشورهای جنوب شرق آسیا می‌دانیم

 

 

رئیس اتاق ایران و سفیر جمهوری اندونزی در تهران، به منظور بررسی ظرفیت‌ همکاری‌های مشترک میان دو کشور و به ویژه توسعه روابط اقتصادی با خراسان رضوی، در محل پارلمان بخش خصوصی استان دیدار کردند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «غلامحسین شافعی» در این جلسه مشترک، عنوان کرد: اندونزی به عنوان کشوری که بزرگترین جمعیت مسلمان جهان را در خود جای داده و اقتصادی پیشرفته و باثبات دارد؛ از جایگاهی مهم در مناسبات سیاسی و اقتصادی جهان بهره مند است. توامان این کشور را مسیر و فرصت ورود به بازار  ‌آ.س‌.آن(اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) می‌دانیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه در بحث روابط سیاسی نیز دارای تعاملات ارزشمندی هستیم اما باور داریم که از ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور به شایستگی بهره گرفته نشهد است.

شافعی پتانسیل‌های اقتصادی این دو کشور را مکمل خواند و ظرفیت مذکور را فرصتی برای تعریف همکاری های مشترک برشمرد و متذکر شد: بسیاری از کالاهایی که در اندونزی تولید می‌شود، مورد نیاز ایران بوده و متقابلا شماری از کالاهای ایران نیز بازار خوبی در این کشور دارند. به طور مشخص از خراسان رضوی، دو محصول زعفران و سنگ های قیمتی می تواند مورد استقبال مصرف‌کنندگان اندونزی قرار بگیرد. همین حالا فیروزه ایران و خراسان، در بازار این کشور، متقاضیان خوبی دارد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی مشهد نقبی هم به پتانسیل های اقتصادی خراسان رضوی زد و گفت: موقعیت استراتژیک این خطه، باعث شده تا بخش عمده صادرات و ترانزیت ایران به مقصد شرق، از خراسان رضوی عبور کند.

وی ادامه داد: شهر مشهد نیز به واسطه وجود مضجع شریف حضرت رضا(ع)، سالانه پذیرای 30میلیون گردشگر عمدتا مذهبی است و زیرساخت های گردشگری این شهر نیز پتانسیلی ارزشمندی برای جذب گردشگران بین‌المللی از کشورهای مسلمان شرق آسیا به شمار می آید.

وی گوشه چشمی به زیرساخت های حمل و نقل، مرزها و مسیرهای بین‌المللی، توانمندی‌های تولیدی و اقتصادی و... خراسان رضوی داشت و یادآور شد: امیدواریم این سفر و این دیدار مشترک؛ سرآغاز همکاری های مشترک بیشتری باشد و از اعضای اتاق بازرگانی اندونزی نیز برای سفر به ایران دعوت می کنیم.

شافعی بر نقش سفرا در تقویت روابط اقتصادی تاکید کرد و گفت: علی رغم روابط اقتصادی برجسته دو کشور، اطلاعات کافی از ظرفیت های اقتصادی، در اختیار طرفین نیست و قطعا تبادل هیات های اقتصادی و برگزاری رویدادهای مشترک می تواند فعالان اقتصادی ایران و اندونزی را به شناخت بیشتر و بهتر برساند.

«رونی پراستیو یولیانتورو» سفیر جمهوری اندونزی در ایران نیز با تقدیر از میزبانی اتاق مشهد، عنوان کرد: این نخستین سفر من به استان خراسان رضوی و شهر مشهد است و تلاش دارم تا با ظرفیت‌های این خطه، به نیت توسعه تعاملات اقتصادی اندونزی و خراسان رضوی، بیشتر آشنا شوم.

وی افزود: ما هم مشتاق توسعه روابط اقتصادی هستیم و معتقدیم که پتانسیل‌های زیادی در بخش اقتصادی دو کشور وجود دارد که باید برای بهبود تعاملات، مغتنم شمرده شوند.

وی پیشنهاد برگزاری وبیناری مشترک میان اتاق‌های بازرگانی ایران و اندونزی را مطرح نمود و متذکر شد:در حوزه سرمایه گذاری های مشترک، مشتاق آن هستیم که ظرفیت های مطلوب را شناسایی نماییم و بستر مشارکت بخش خصوصی دو کشور را در این حوزه ها فراهم کنیم. عرصه‌های گردشگری و یا به طور ویژه، محصولات حلال که کشور اندونزی، بزرگترین تولیدکننده آن است و صادرات گسترده‌ای نیز در این بخش دارد، نمونه از این پتانسیل های خوب به شمار می آید.

 محمدرضا توکلی زاده، عضو هیات رئیسه و مسئول نظارت راهبردی بین‌الملل اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این جلسه، اندونزی را یکی از اقتصادهای توانمند جهان دانست و گفت: امیدواریم این جنس ملاقات های مشترک و تعاملات سازنده، بسترساز توسعه روابط اقتصادی دو کشور شود. باور داریم در عرصه دیپلماسی اقتصادی، بخش خصوصی و فعالان اقتصادی کشورها می توانند بیشترین نقش و اثر را داشته باشند. 

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی