نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی تاکید کرد: مسیر صعب العبور بازگشت ارز

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی تاکید کرد:  مسیر صعب العبور بازگشت ارز
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 29 مهر 1400

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی تاکید کرد:

مسیر صعب العبور بازگشت ارز

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: صادرات نقش پیشران را در مسیر توسعه اقتصاد و تولید کشورمان ایفا می‌کند اما با این وجود، مشکلات متعددی از ناپایداری قوانین تا چالش‌های ارزی، در این سال‌ها گریبانگیر این بخش بوده است.  

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ حسین محمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با طرح این سوال که «چرا با وجود دشواری‌های صادرکنندگان برای وارد کردن ارز به کشور، میلیون‌‎ها دلار خارج و صرف خرید ملک در ترکیه می‌شود؟»، متذکر شد:  صادرکنندگان با سختی‌های فراوان و با صرف حتی هزینه، ارز به کشور وارد می کنند اما در آن سمت شاهدیم که میلیون‌ها دلار از کشور خارج و صرف خرید ملک در ترکیه یا هر نوع سرمایه گذاری دیگر از این دست می شود. این سرمایه ها، اگر اقتصاد ما شرایط مطلوبی داشت، باید به بخش‌های مولد و زیرساختی سرازیر می شد که ماحصلش، صادرات بیشتر و توسعه بازارهای هدف تجاری بود. این وضعیت باعث دلسردی شده و امروز بخش زیادی از صادرکنندگان واقعی عطای کار را به لقایش بخشیده اند.

وی یکی از مهم ترین دغدغه‌های کنونی صادرکنندگان را اتصال ایران به اقتصاد جهانی دانست و اظهار کرد: دولت سیزدهم باید تصمیمات بسیار سختی در حوزه برجام و به ویژه FATF اخذ نماید؛ امیدواریم این اتفاق زودتر رقم بخورد تا به اقتصاد جهانی متصل شویم. امروز وضعیت نامطلوبی در حوزه بین‌المللی داریم و حتی چین و هندوستان نیز کشتی های ایرانی را بارگیری نمی‌کنند. ما برای انتقال پول مشکلات جدی داریم و حتی کشورهایی که روابط حسنه با ایران دارند نیز عمدتا از همکاری شانه خالی می کنند.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی از وضعیت پرداخت تسهیلات بانکی به صادرکنندگان و به ویژه واحدهای تولیدی صادرات محور گلایه کرد و افزود: در سه سال اخیر با تورم بسیار زیادی در نرخ مواد اولیه مواجه بودیم و ماشین آلات صنعتی را 20 تا 25درصد گرانتر از دیگر کشورها خریداری کردیم؛ این در حالی است که طی این مدت، سقف تسهیلات بانکی به اندازه کافی افزایش نیافته است.

وی خاطرنشان کرد: درخواست ما از دولت این است که زمینه لازم را برای ارائه مواد اولیه به صورت اعتباری و بلندمدت و با سود کمتر (به تولیدکنندگانی که در بازارهای صادراتی حضور دارند)، فراهم نماید. نکته دیگر اینکه، ما در بانک‌های تخصصی مثل «توسعه صادرات» و «صنعت و معدن» نیازمند تفویض اختیار هستیم؛ امروز همه درخواست های ما برای اخذ تسهیلات نیازمند مکاتبه شعب استانی بانک ها با تهران می باشد و این درحالی است که نرخ مواد اولیه به صورت لحظه ای تغییر می‌کند و نباید زمان را از دست بدهیم. از طرفی، سوال ما این است که چرا سقف تسهیلات بین بانک های مشهد و تهران متفاوت است؟

محمدیان از لزوم پرداخت مطالبات ارزش افزوده صادرکنندگان به عنوان یکی از مهم ترین درخواستهای فعالان این بخش یاد و خاطر نشان کرد: تولیدکنندگان صادرات محور بابت خرید مواد اولیه 9درصد مالیات ارزش افزوده می‌پردازند و طبق قانون، استرداد ارزش افزوده صادرکنندگان باید ظرف یک ماه صورت بگیرد؛ اما در حال حاضر صادرکنندگان ما، حتی بابت مبالغ ارزش افزوده مربوط به دو سال قبل نیز طلبکارند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی