میراث بی‌تدبیری در گردشگری سلامت

میراث بی‌تدبیری در گردشگری سلامت
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 28 مهر 1400

میراث بی‌تدبیری در گردشگری سلامت

حسین نیکونام

رئیس هیئت مدیره انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت خراسان رضوی

پیش از شیوع بیماری کرونا، مشهد به طور کلی پذیرای گردشگران سلامت از 52 ملیت بود که حدود 85درصد از کشورهای عراق و افغانستان بودند. اکنون نیز در شرایط معمول، حدود 40درصد از گردشگران سلامت که به کشور ما و به ویژه شهر مشهد وارد می‌شوند از افغانستان هستند.

ظهور امارت اسلامی در افغانستان علی‌رغم آسیب‌هایی که در ابتدا به حوزه گردشگری سلامت ایران وارد کرد، اکنون فرصت جدیدی را برای ما در این حوزه ایجاد کرده است؛ چراکه هندوستان بخش عمده‌ای از این بازار را از دست داده است. البته با وجود خدمات جانبی و تخفیفاتی که هندوستان برای گردشگران سلامت افغان در نظر گرفته بود، باز هم ایران از لحاظ کیفیت و قیمت خدمات درمانی شرایط بهتری داشت.

اما مشکل بزرگی که در ایران پیش از این وجود داشته و اکنون نیز سبب فرصت‌‌سوزی می‌شود، ناهماهنگی بین چند وزارت‌خانه متولی گردشگری سلامت است. این موضوع سبب افزایش هزینه و طولانی شدن روند دریافت ویزای درمانی T می‌شود. از طرفی، نااطمینانی و نبود امنیت خاطر از تایید صدور ویزا تا آخرین لحظه سبب عدم مراجعه بیماران واقعی از افغانستان به ایران می‌شود.

از طرفی، شواهد زیادی مبنی بر ویزافروشی وجود دارد که حاکی از جولان دلال پشت درب‌های کنسولگری‌های ایران در کشورهای افغانستان و عراق است و این موضوع آسیب شدیدی به صنعت گردشگری سلامت ایران و دفاتر خدمات مسافرتی دارای مجوز و گواهینامه حرفه‌ای گردشگری سلامت از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری که متولیان قانونی صنعت گردشگری سلامت هستند، وارد کرده است.

هزینه‌های متعادل درمانی نیز از اهمیت بالایی در جذب گردشگر سلامت برخوردار است؛ در کشور ما علی‌رغم مصوبه وزارت بهداشت و درمان مبنی بر اعمال تعرفه‌هایی تا 4 برابر تعرفه‌های بیماران ایرانی، گاها خدمات با تعرفه‌هایی معادل با هزینه‌های آزاد بیماران ایرانی یا 1.2 برابر به گردشگران سلامت افغان ارائه می‌شود حتی در مواردی خیریه‌های ما کل فرآیند درمان و دارویی بیماران افغان را پوشش می‌دهند.

از مدیران ارشد کشور و به ویژه وزیر امور خارجه درخواست داریم به داد صنعت گردشگری سلامت ایران برسند و میراث 8 سال تدبیر و امید دولت قبل که آسیب‌های زیادی وارد کرده است را ویرایش کنند. با این روش و فرایندهای غیرحرفه‌ای شاهد فرصت‎‌سوزی‌های تکراری نظیر دهه 70 در آسیای میانه و بعدتر بازارهای قطر و روسیه خواهیم بود.

متاسفانه تنها دلالان و فرصت‌طلبان از این آشفتگی بهره می‌برند و علاوه بر ظلم به مردم مظلوم افغانستان شاهد کمرنگ شدن حضور بخش خصوصی کشورمان در بازار افغانستان هستیم و به زودی شاهد رشد بیشتر دفاتر نمایندگی کشورهای ترکیه، پاکستان و امارات متحده عربی و حذف بخش خصوصی ایران در این زمینه خواهیم بود.

امیدوارم مدیران دلسوز کشور به دنبال اصلاحات اصولگرایی باشند  و از خواب خوش پیشرو بودن در بازار افغانستان و عراق بیدار شوند و شاهد رشد و شکوفایی صنعت گردشگری سلامت در دولت اصولگرای مقتدر باشیم .

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی