واحدهای نمونه بهینه‌سازی مصرف انرژی استان انتخاب و معرفی می‌شوند

واحدهای نمونه بهینه‌سازی مصرف انرژی استان انتخاب و معرفی می‌شوند
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 08 مهر 1400

در کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی بررسی و مصوب شد:

واحدهای نمونه بهینه‌سازی مصرف انرژی استان انتخاب و معرفی می‌شوند

 

واحدهای نمونه بهینه‌سازی مصرف انرژی در استان خراسان رضوی معرفی و تقدیر خواهند شد. به همین منظور ، کمیسیون انرژی اتاق مشهد در نشستی با صاحبنظران این حوزه ، مدلی برای انتخاب و معرفی واحدهای موفق این حوزه تعریف نمود تا با بهره گیری از این ظرفیت ، گامی در جهت فرهنگ سازی برای مدیریت مصرف و اتخاذ راهکارهای لازم به منظور کاهش قطعی برق در صنایع ، برداشته شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «محسن شادمان»، رئیس این کمیسیون در نشستی برخط که به همین منظور برگزار شده بود ، گفت: طی چند ماه گذشته خاموشی ها در بخش برق بسیار گسترده شده بود و این مهم باعث ایجاد همدلی بین مردم با مسئولان و درک عمومی از جدی بودن مشکل صنعت برق گردید و اگر همین توجه و احساس نگرانی بابت چالش های موجود در صنعت برق ادامه یابد ، شاید شرایط در سال آینده کمی بهتر شده و در بحث خاموشی ها و قطعی برق مشکلات کمتری را شاهد باشیم.

وی با اشاره به تهیه بسته پیشنهادی اتاق بازرگانی خراسان رضوی برای ارائه به اتاق ایران و در ادامه وزارت نیرو ، عنوان کرد: ارائه یک سری پیشنهادات برای بهبود وضعیت صنعت آب و برق می تواند به تدوین برنامه های مناسب برای حل مشکلات کشور کمک کند ، از این رو پیشنهادات به صورت سرفصلی تنظیم شده و مقرر است تا به مراجع مربوطه ارائه و از آن ها پیگیری شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی متذکر شد: یکی از مهم ترین مباحث مطرح در صنعت آب و برق ؛ این است که باید سرمایه گذاران در این صنعت به عنوان سرمایه گذار یا سرمایه دار در نظر گرفته شوند نه اینکه آنان را پیمانکار یا تامین کننده بدانیم ، از این رو لازم است قراردادها با سرمایه گذاران اصلاح شود تا بتوان سرمایه های پراکنده در صنعت آب و برق را تجمیع کرد ، از سوی دیگر نباید اجازه داد تا صاحبان صنایع همه فشار کمبود برق ، آب یا گاز در کشور را تحمل کنند . موارد مزبور و بسیاری از معضلات دیگر در نامه ای که قرار است به وزیر نیرو ارائه شود ، ذکر شده است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی خاطر نشان کرد : نزدیک به 4الی 5 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق توسط دیزل ژنراتورها در کشور به صورت پراکنده وجود دارد اما در هنگام خاموشی یا قطعی برق ، هر واحد صنعتی از دیزل خود استفاده کرده و در باقی موارد دیزل بی استفاده باقی می ماند در حالی که ممکن است واحد صنعتی دیگری که فاقد دیزل است ، گرفتار قطعی برق بوده و نیاز به دیزل داشته باشد.

شادمان اظهار داشت: در صورتی که بتوان بستری ایجاد یا طرحی را تدوین کرد که دیزل های موجود در زمان بحرانی شدن وضعیت شبکه برق مورد استفاده همه واحدهای صنعتی قرار گیرد و دارنده دیزل به تنهایی آن را در اختیار نداشته بلکه آن تبدیل به دیزل اضطراری شبکه برق برای همه بنگاه ها و واحدهای صنعتی شود ، می توان سه تا چهار هزار مگاوات ظرفیت تولید برق از محل دیزل ها در کشور را آزاد نمود.

وی بیان کرد: با این حال باید مشکلاتی نظیر تامین سوخت دیزل ها را نیز در نظر گرفت تا بتوان بخشی از مشکلات مربوط به کمبود برق را برطرف کرد که این موضوع در قالب طرح پیشنهادی در نشست بعدی کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

*تلاش پارلمان بخش خصوصی برای انتخاب واحد نمونه بهینه سازی مصرف انرژی

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در بخش دیگری از این جلسه عنوان کرد: انتخاب واحد نمونه در بهینه سازی مصرف انرژی طرحی بود که توسط اعضای این کمیسیون مطرح و تصویب شد تا بتوان با مورد تشویق قرار دادن واحدهای صنعتی که انرژی را به نحو بهینه مصرف می کنند ، فرهنگ صحیح مصرف را ترویج داد.

شادمان افزود: باید پذیرفت که هزینه ای که بابت مصرف برق و آب از سوی مردم به دولت داده می شود ، کافی نیست و اقتصاد صنعت برق وضعیت مناسبی ندارد ، لازم است که نرخ مصرف برق در کشور اصلاح شود اما در کنار آن تشویق کردن واحدها در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی نیز می تواند در این مسیر اثربخش باشد.

وی بیان کرد : در طرحی که برای انتخاب واحد نمونه بهینه سازی مصرف انرژی توسط این کمیسیون تدوین شده است ، کارگروهی به همین منظور در راستای برگزاری جایزه استانی انرژی تشکیل و اهداف آن تبیین شده و مدلی نیز برای ایجاد جایزه طراحی گردیده است که دارای سه معیار اصلی و دو شاخص فرعی می باشد ، امتیاز کلی این مدل عدد هزار است که بین معیارهای «جهت گیری ، اجرا و نتایج » تقسیم شده است .

وی «اقدامات انگیزشی ، دامنه کاربرد ، دسته بندی شرکت در جایزه ، کاربردهای مدل جایزه انرژی ، تشریح معیارها و زیرمعیارها» را از دیگر سرفصل های طرح مزبور برای انتخاب واحد نمونه بهینه سازی مصرف انرژی در خراسان رضوی برشمرد.

شادمان ضمن تاکید بر ارائه نقطه نظرات حاضرین در جلسه پیرامون نحوه اجرایی شدن مدل جایزه انرژی اضافه کرد : نباید از نظر دور داشت که یارانه های انرژی در کشور 5 تا 6 درصد تولید ناخالص ملی را شامل می شوند و این موضوع از اشکالات اقتصادی کشور نشات می گیرد و نشان می دهد که اقتصاد ما نیاز به یک جراحی اساسی دارد.

* شرکت های دولتی نیز باید در انتخاب واحد نمونه مشارکت داده شوند

سرپرست امور پژوهش و فناوری شرکت گاز خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: می توان به شرکتهای متولی انرژی مانند شرکت برق و آب در امتیازبندی طرح انتخاب واحد نمونه بهینه سازی مصرف انرژی ، امتیازی در نظر گرفت تا حمایت بیشتری از کاهش مصرف انرژی از سوی واحدهای صنعتی داشته باشند

حمیدرضا افشون افزود: در تعیین شاخص ها برای انتخاب واحد نمونه بهینه سازی مصرف انرژی نیز باید وزن کاهش مصرف انرژی چه گاز یا برق دیده شود که محل استناد برای این موضوع کجاست ؟ آیا از خود شرکت های برق و آب و گاز برای این موضوع استعلام گرفته می شود یا داده های دیگری برای تصمیم گیری در این زمینه وجود دارد؟

وی بیان کرد: آنچه اهمیت دارد این است که انتخاب واحد نمونه بهینه سازی مصرف انرژی به نحوی انجام گیرد که بتوان هم فرهنگ سازی نمود و هم حمایت لازم را از این واحدها، به نوعی فراهم کرد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این باره متذکر شد : کارگروه انتخاب واحد نمونه بهینه سازی مصرف انرژی معیارها را در سه بخش «جهتگیری ، اجرا و نتیجه » در نظر گرفته است و به طور قطع هر چقدر شاخص ها کمّی تر باشد ، عدد مناسب تری به دست می آید و با دقت بهتری می توان واحد نمونه را انتخاب کرد.

شادمان افزود: انتخاب واحد نمونه مبتنی بر یک سری فرم های خود اظهاری از سوی واحدهای تولیدی خواهد بود که در آنها از ظرفیت شرکت های آب و برق و گاز نیز بهره گرفته خواهد شد ، لذا باید برای هر کدام شاخص ها و نحوه ارزیابی مشخصی تعریف کرد . در مرحله اجرای این طرح از نقطه نظرات شرکتهای مزبور استفاده خواهد شد.

عزیزیان نماینده شرکت ایران خودرود گفت : سه معیاری که ذکر شد و همچنین روش ها و راهکارهای بهینه سازی کاملا تبیین و ابعاد آنها شفاف شده است، در مرحله اجرا نیز بحث استراتژی و اقدامات اصلاحی و بهینه واحدها مطرح است که مورد پایش قرار می گیرد و مربوط به شناسایی فرصت های بهبود مصرف انرژی ، خرید تجهیزات پربازده و توانمندسازی کارکنان یک واحد می شود.

عزیزیان بیان کرد : در فاز نتایج نیز اینکه چقدر سیاستگذاری ها و اجراها توسط واحد صنعتی برای کاهش مصرف انرژی موثر بوده ، مورد بررسی قرار می گیرد.

وی اظهار داشت : با توجه به وجود بحران در بخش آب ، این مدل از انتخاب واحد نمونه بهینه سازی مصرف انرژی را می توان برای بخش مزبور نیز به کار برد که در آن علاوه بر بحث بهینه سازی حامل ها ، موضوع آب هم دیده شود .

عزیزیان حمایت شرکت های آب و برق و گاز و دستگاه های متولی دیگر از مدل انتخاب واحد نمونه بهینه سازی مصرف انرژی را بسیار موثر دانست و خاطر نشان کرد : به مدد این همراهی ها می توان جاذبه لازم را برای مشارکت سازمان ها و شرکتهای مختلف را در این طرح و رقابت ، ایجاد کرد.

*حمایت شرکتهای دولتی ، جاذبه اصلی انتخاب واحد نمونه

رئیس هیات مدیره شعبه سندیکای صنعت برق ایران در خراسان رضوی نیز در این نشست بیان کرد : از جمله جذابیت هایی که می توان برای مدل انتخاب واحد نمونه بهینه سازی مصرف انرژی در نظر گرفت ، حمایت شرکت های ارائه دهنده حامل های انرژی است ، به طور قطع در بررسی عملکرد و شاخص های انرژی واحدهایی خدماتی و صنعتی می توانند در این طرح شرکت کنند و از بخش های کاربردی توانمندسازی و خودارزیابی این مدل استفاده نمایند.

حسن سویزی افزود : نحوه عملکرد واحدهای صنعتی در بهینه سازی مصرف انرژی توسط شرکت های آب و برق و گاز بررسی و صحه گذاری بر این موضوع توسط این شرکتها انجام می گیرد ، در صورتی که بهبودی در مصرف حامل های انرژی حاصل شود ، اثربخشی آن از شرکت گاز استعلام گرفته شده و روی امتیازات واحد اثربخش خواهد بود .

رئیس اداره صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت : بهینه سازی مصرف انرژی در بخش تولید جایگاه ویژه خود را دارد که یا در محصولات یا در حوزه تولید نمود می یابد ، همان طور که بهینه سازی در صنعت سیمان به خطوط تولید بازمی گردد اما در صنعت لوازم خانگی این مهم در محصولات و میزان مصرف انرژی توسط آنها نمود می یابد.

قاسم کیومرثی افزود : زمستان نزدیک است و دوباره مشکلات مربوط به مصرف گاز و برق توسط صنایع بروز پیدا می کند ، این مشکل هر ساله خواهد بود و لذا طرح موضوعاتی مانند دیزل و استفاده بهینه از آنها برای همه بخش ها می تواند کارساز باشد و باید آن را تقویت کرد.

وی اظهار داشت: تامین سوخت در زمره اولویت ها بوده و در شمار مخاطرات برای توسعه صنایع به شمار می رود ، لذا بعدها نیز ممکن است در روزهای خارج از پیک بار هم با مشکل کمبود برق یا گاز مواجه شویم ، از این روز دیزل ها باید قابلیت ذخیره سازی سوخت در موارد کمبود گاز یا قطعی گاز را داشته باشند ، استاندارد دیزل های موجود باید از سوی دستگاه های متولی مورد ارزیابی قرار گیرد .

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در پاسخ به این نکته بیان کرد : سازمان صنعت معدن و تجارت یا اداره کل استاندارد استان ساختارهای قوی برای ارزیابی استاندارد دیزل ها دارند ، دیزل ها باید بتوانند با شبکه برق همسو شوند ، در غیر این صورت قادر نخواهند بود مازاد برق خود را به شبکه انتقال دهند.

شادمان افزود : هدف ما در انتخاب واحد نمونه بهینه سازی مصرف انرژی این است که مشخص شود آیا واحدها به سمت کاهش مصرف انرژی حرکت کرده اند یا طرحی در این زمینه دارند، شرکت ها و سازمان ها روشهای مختلفی برای کاهش مصرف انرژی در نظر می گیرند ، یک شرکت از لامپ های کم مصرف برای روشنایی بهره می گیرد ، دیگری در خط تولیدش سیستمی نصب می کند که مصرف انرژی را تا 30 درصد کاهش می دهد ، اما هدف ما در انتخاب واحد نمونه بهینه سازی مصرف انرژی الزاما تولید محصولی که کاهش مصرف انرژی داشته باشد، نیست.

وی بیان کرد : بی تردید طرح انتخاب واحد نمونه بهینه سازی مصرف انرژی را نمی توان بدون در نظر گرفتن اهمیت مشارکت شرکت های دولتی و تشکل های بخش خصوصی مانند انجمن مدیران صنایع اجرایی کرد ، باید گروهی متشکل از نمایندگان این نهادها تشکیل و برای اجرای این طرح هم اندیشی و اقدام کنند.

*ضرورت ایجاد شرکت تامین انرژی در شهرک صنعتی

رئیس خانه هم افزایی انرژی استان خراسان رضوی نیز در بخش دیگری از این جلسه به ایراد سخن پرداخت و عنوان کرد: در انتخاب واحد نمونه در بهینه سازی مصرف انرژی دو رویکرد وجود دارد ، یک مورد مربوط به سازمان ها و دیگری مربوط به صنعت برق است ، واحدی که موفق به مدیریت مصرف انرژی خود شده ، از یک سو هزینه هایش کاهش یافته و از سوی دیگر باید پاسخ مناسبی از سوی شرکت های دولتی در قبال کاهش یا بهینه سازی مصرف انرژی خود دریافت کند .

سعید سالمی افزود: در صورتی که واحد صنعتی پاسخ مناسبی از شرکت های دولتی در قبال کاهش مصرف انرژی خود دریافت نکند ، انگیزه زیادی برای بهینه سازی مصرف ندارد . از سوی دیگر شرکت های دولتی برای پاسخ گویی مناسب به این موضوع ابزار و امکانات کاملی ندارند که بتواند مشوق خوبی برای واحد صنعتی در قبال بهینه سازی مصرف انرژی اش باشد.

وی اظهار داشت: فرض کنید یک شهرک صنعتی 20 مگاوات مصرف برق دارد ، در ازای این مصرف ، 4 تا 5 فیدر را در یک پست فوق توزیع به آن اختصاص می دهند ، زمانی که بخواهند در زمان بروز بحران کاهش مصرف انرژی داشته باشند ، با برنامه ریزی این فیدرها را قطع می کنند و این اقدام حتی آن شرکت هایی که در مصرف بهینه انرژی پیشقدم و خلاق بودند را نیز دربرمی گیرد و در واقع خشک و تر به پای هم می سوزند.

وی ادامه داد : لازم است از یک سو دولت در حوزه سخت افزاری شامل موتورهای هوشمند و دیسپاچینگ وارد موضوع شود ، از سوی دیگر باید شرکت های تامین انرژی در شهرک های صنعتی به عنوان متولی بخش انرژی و واسط میان مصرف کنندگان صنعتی و تحویل دهندگان انرژی به بخش دولتی ایجاد شوند.

سعید سالمی خاطر نشان کرد : شرکت های تامین انرژی در مواردی مانند استفاده کردن از ظرفیت تولید برق مانند دیزل ها ، جابه جا کردن زمان های مصرف و قله های پیک بار در اوقات مختلف شبانه روز می توانند موثر واقع شوند.

سالمی افزود : اجرای طرحی تحت عنوان «واگذاری حق مصرف» نیز بسیار موثر است ، به عنوان مثال چنانچه یک واحد صنعتی به هر دلیلی کاهش تولید داشته باشد و وقتی میزان مصرفش کاهش پیدا کند ، می تواند مازاد برق خود را به واحدهای دیگر واگذار کند ، همان طور که در یک روستا ، موضوعی تحت عنوان «حق آبه» بین روستاییان اجرا می شود ، اما طرح «واگذاری حق مصرف» باید در این واحدهای صنعتی ساختار مناسبی داشته باشد .

وی بیان کرد : در مجموع ایجاد شرکت تامین انرژی توسط خود شهرک صنعتی یا در قالب تعاونی می تواند گزینه مناسبی برای مدیریت مصرف در بین واحدهای صنعتی باشد .

مدیر دفتر مدیریت مصرف توزیع برق مشهد نیز در این نشست گفت: امسال تعدادی از مشترکین صنعتی روی فیدر بودند و در زمان بحران ناچار به قطع فیدر این واحدها شدیم ، مشترک صنعتی نیز بود که فیدر اختصاصی داشت اما بهینه سازی مصرف انرژی را انجام نداده بود لذا آن هم در زمره قطعی فیدر قرار گرفت.

معصومه مرادی افزود: در صورتی که واحد صنعتی از اواسط خرداد ماه و آغاز مدیریت مصرف توسط واحدهای صنعتی ، همکاری لازم را با شرکت برق در زمان پیک بار داشته باشد ، به هیچ وجه فیدر آن قطع نمی شود زیرا آن واحد از برنامه مدیریت بار برخوردار است.

وی بیان کرد : برای اینکه همه واحدها در زمان قطعی اجباری برق دچار مشکل نشوند ، بهتر است یک فیدر انتخاب و تعدادی از مشترکین صنعتی روی آن قرار بگیرند و همان تعداد ملزم به بهینه سازی مصرف انرژی شوند ، در نهایت در زمان پیک بار و محدودیت تامین برق ، فیدرهای کمتری از مدار خارج می شود.

این مسئول در شرکت توزیع نیروی برق مشهد متذکر شد : یک استاندارد ملی برای تعیین معیار مصرف انرژی وجود دارد آیا این استاندارد در شاخص های تعیین واحد نمونه بهینه سازی مصرف انرژی در نظر گرفته می شود؟

عزیزیان نماینده شرکت ایران خودرو گفت :  در مدلی که برای انتخاب واحد نمونه در نظر گرفته شده ، همه موارد شامل نیازها و انتظارات ذی نفعان که شرکتهای تامین کننده انرژی است و هر سازمان و ارگان چه خدماتی یا تولید محور را دربرمی گیرد.

عزیزیان افزود: یکی از ارکان اصلی و امتیازآورترین موارد در انتخاب واحد نمونه بهینه سازی مصرف انرژی این است که بتوان ذی نفعان کلیدی ، نیازها و انتظاراتشان را شناسایی کرد و در جهت برآورده سازی آن گام برداشت ، اگر شرکتهای دولتی و شرکتهای تامین کننده انرژی ، نیازهای خود را اعلام کنند ، می تواند باعث جذابیت در انتخاب واحد نمونه بهینه سازی مصرف انرژی شود.

وی بیان کرد: در تلاش هستیم دبیرخانه کوچکی با حضور نمایندگان دستگاه ها و شرکتهای مختلف در انجمن مدیران صنایع استان تشکیل دهیم تا بتوان بهترین راهکارها را برای بهینه سازی مصرف انرژی ارایه کرد و در بهترین زمان ممکن بهره برداری لازم را انجام داد.

*عدم حمایت شرکت برق از واحدهای صنعتی با وجود همراهی آنها در پیک بار

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی نیز در این نشست گفت : امسال این انجمن اقدام مشترکی با شرکت توزیع برق در خصوص استفاده از فیدرهای مشترک و تضمین شده در زمانی غیرپیک بار ، انجام داد ؛ شرکت برق نسبت به تدوین مشوقهایی برای واحدهای تولیدی که فیدر خود را به نحو صحیحی مدیریت کنند ، اعلام آمادگی کرد تا در زمان پیک فشار مضاعفی به شبکه وارد نکنند.

امیرمهدی مرادی افزود : اما با وجود مدیریت صحیح واحدها در زمان پیک بار ، با افزایش میزان قطع برق و نیاز بیشتر واحدها به انرژی ، عملا شرکت برق حاضر نشد هیچ مشوقی به واحدها اختصاص دهد ، در نهایت پس از پیگیریهای بسیار ، قطعی برق واحدهای صنعتی به صورت یک روز در هفته شد .

وی بیان کرد : دغدغه اصلی در مورد دیزل ژنراتورها ، تامین سوخت آنها است ، بعید می دانم در شرایط موجود که تامین سوخت برای واحدهای صنعتی بزرگ دچار مشکل است ، امکان تامین و ذخیره سازی سوخت برای دیزل ژنراتورهایشان توسط واحدهای صنعتی کوچک وجود داشته باشد .

وی اظهار داشت: ذخیره سازی سوخت برای دیزلها باید در بهار انجام گیرد تا بتوان آن را در تابستان و زمان قطعی برق برای واحدهای صنعتی مورد استفاده قرار داد ، در صورتی که بخواهیم به صورت مداوم از دیزل استفاده کنیم ، بعید می دانم بتوان سوخت آن را تامین کرد.

مرادی بهترین گزینه برای مصرف انرژی واحدهای صنعتی را استفاده از انرژی های نو برای تبدیل برق دانست.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این باره گفت : بررسی تامین سوخت دیزل ژنراتورها و استفاده از انرژی خورشیدی ، نشست جداگانه ای را می طلبد ، دیزلها قادر به تولید هزار مگاوات برق هستند و وارد کردن این میزان برق به شبکه به حل مشکلات کمک خواهد کرد.

شادمان افزود : اینکه انتخاب و معرفی واحد نمونه در بهینه سازی مصرف می تواند در کاهش پیک بار سال آینده تاثیر اساسی داشته باشد ، هدف اصلی در این طرح نیست ، اما در تعیین مسیر برای رسیدن به این هدف اثرگذار است.

*واقعی سازی قیمت انرژی ، اولویت باشد

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تانیر نیز در این نشست گفت : سوخت دیزل ها مساله مهمی است زیرا فعالیت آنها هم آلودگی صوتی و هم آلودگی هوا را در پی دارد و استفاده مداوم از دیزلها ما را از اصل سرمایه گذاری در بخش تولید برای بهینه سازی مصرف انرژی دور می کند .

نصرآبادی افزود : کمی کم کاری در حوزه مدیریت سرمایه گذاری منابع تولید برق و سایر انرژی ها انجام گرفته است اما باید به دنبال راهکارهای موثرتری بود ، اینکه برق را ارزان بفروشیم و بعد هم به واحدهای نمونه بهینه سازی مصرف جایزه بدهیم ، چندان معقول نیست.

وی بیان کرد : تا زمانی که قیمت انرژی واقعی نشود ، هیچ فردی سراغ صرفه جویی نخواهد رفت ، زیرا کاهش انرژی در قیمت تمام شده محصولات بخش تولید تاثیر نخواهد داشت ، اگر هم داشته باشد ، در هر صورت باید نرخ انرژی واقعی شود.

وی اظهار داشت : تا زمانی که مصرف کننده انرژی نظارتی بر نحوه مصرف خود نداشته باشد ، برق را رایگان استفاده خواهد کرد و اقدام موثری واقع نخواهد شد ، در هر صورت باید به دنبال اقدامات اساسی و پیشنهادات خوب برای این موضوع بود.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این باره گفت: در یک شهرک صنعتی ممکن است یک واحد انرژی را کم مصرف کند ، اما نباید مصرف کم را با مصرف بهینه اشتباه گرفت زیرا برخی واحدها به دلیل تولید کم ، مصرف انرژی کمتری دارند ، در صورتی که واحدی در ازای تولید زیاد ، انرژی کمتری مصرف کرد می توان بهینه سازی مصرف انرژی آن را در نظر گرفت.

جوشش اظهارکرد : اگر واحد تولیدی که در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی اقدام موثری انجام دهد ولی در زمان کمبود برق ، چون شرکت برق عمدتا از طریق فیدرها برق مجموعه ای از واحدهای تولیدی را قطع میکند و دراینحالت خشک و تر بارهم می سوزند و آن دسته از واحدهائی که در مصرف انرژی رعایت های لازم را بعمل آورده اند مشمول قطعی برق می شوند ،  لذا انگیزه ها ار بین میرود .

دراین ارتباط برای اینکه چنین واحدهایی کماکان انگیزه لازم برای بهینه سازی مصرف انرژی داشته باشند ، پیشنهاد می شود که به جای انتخاب واحد نمونه و اختصاص جوایز و حمایت های تشویق به آنها ، فیدرها را مشمول ارزیابی و انتخاب برای دادن جوایز و حمایت های تشویقی قرار دهند . به این ترتیب اولا تعداد بیشتری از واحدهای تولیدی با نظارت و پیگیری خود واحدهای تولیدی ، درگیر فعالیت های بهینه سازی مصرف انرژی قرار می گیرند و ثانیا در زمان کمبود انرژی برق فیدرهائی که بهترین عملکرد را در بهینه سازی مصرف انرژی داشته اند کمتر مشمول خاموشی قرارمیگیرد و به این ترتیب عدالت هم بهتر رعایت می شود .

 شادمان افزود: در مجموع باید ساختار برای انتخاب واحد نمونه در بهینه سازی مصرف انرژی تعریف و تدوین شود که در این بخش از شرکتهای دولتی برق ، آب و گاز و همچنین تشکلهای مختلف نیز بهره گرفته خواهد شد.

*نحوه ارزیابی مصرف انرژی واحدها سلیقه ای است

مدیرعامل شرکت رام پلاست و عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: نمایندگان شرکتهای دولتی مثل گاز و برق باید در این نشستها حضور داشته باشند تا بتوان از نقطه نظرات آنها بهره گرفت.

منصوریان افزود : نحوه ارزیابی و مقایسه واحدهای تولیدی در مصرف انرژی توسط سازمانهای مربوطه سلیقه ای است ، اگر در شرایط ایده آلی به لحاظ مصرف برق قرار داشتیم و شرکت برق نیاز همه صنایع را تامین می کرد ، آن موقع به صورت آگاهانه یا خلاقانه روند کاهشی در پیک مصرف در پیش گرفته می شد ، اما وقتی همه چیز سلیقه ای اعمال می شود نمی توان ارزیابی درستی داشت.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم واحد نمونه بهینه سازی مصرف انرژی را انتخاب کنیم ، بهتر است بدون مداخله شرکتهای دولتی باشد و خودمان در این زمینه تصمیم بگیریم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در پاسخ گفت : به طور قطع گردش کار در انتخاب واحد نمونه بهینه سازی انرژی بر پایه معیارهای بخش خصوصی قرار خواهد داشت، مزیتهای در نظر گرفته شده نیز بر همین مبنا خواهد بود ، این مهم انگیزه ای برای واحدهای صنعتی در جهت بهینه سازی مصرف بوجود خواهد آورد.

*صنعت برق به گروگان گرفته شده است

مدنی عضوکمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: به طور کلی بهینه سازی انرژی در بخش مصرف ، تولید و توزیع قابل بحث است ، سوال اینجا است که آیا در آینده می توان برنامه هایی داشت که تولیدکنندگان انرژی و صنعت برق را هم وارد مدل انتخاب واحد نمونه در بهینه سازی مصرف انرژی کرد؟

مدنی افزود: هیچ برنامه ای برای بهینه سازی مصرف انرژی در خصوص نیروگاه های قدیمی که مصرف سوخت بالایی دارند ، تدوین نشده است ، تا زمانی که این نیروگاه ها فعالیت داشته باشند، هیچ سوختی برای مصرف باقی نمی ماند.

وی اظهار داشت: صنعت برق ما به گروگان گرفته شده است، تا زمانی که این گروگان گیری به پایان نرسد، هیچ راهکار درستی برای آن وجود ندارد ، در شرایطی که خرید و اجاره مسکن در همین تابستان گذشته 45 درصد افزایش می یابد، مردم دیگر توانی برای تجمل افزایش قیمت حاملهای انرژی ندارند ، دولت هم وضعیت مسکن و تامین انرژی را در بسیاری از موارد رها کرده است، در ازای آن با مجانی کردن هزینه برق و آب به مردم رشوه می دهد.

وی بیان کرد: تا زمانی که متخصصان مسکن و انرژی برنامه جامع سالانه ای برای کاهش پنج تا 10 درصدی گروگان گیری صنعت برق تدوین نکنند ، بعید می دانم که طرحهای دیگر پاسخ درستی به این شرایط داشته باشند.

مدنی  خاطر نشان کرد: سالانه چهار تا پنج مگاوات برق به دیماند اصلی و نه پیک بار، اضافه می شود، هم اینک 75 تا 78 درصد از نیروگاه ها در دنیا بلوانرژی هستند اما در کشور بودجه ای به منظور ایجاد این نیروگاه ها اختصاص نیافته است ؛ تنها راهکار برای شرایط موجود اقتصادی کردن نرخ انرژی است.

گفتنی است؛ در جمع بندی این جلسه مقرر شد آقای سروری دبیرکارگروه انتخاب واحد نمونه بهینه سازی مصرف انرژی  با حضور متولیان بخش دولتی و تشکل های بخش خصوصی به بررسی استانداردهای تعریف شده طرح بپردازند و مسیر اجرای آن را برای معرفی واحدهای نمونه در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی ، ترسیم نمیاند .

بررسی مشکلات تامین سوخت دیزل ها درجهت رفع کمبود برق در نشست بعدی کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

 

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی