ضرورت اصلاح تعرفه ها و کاهش مدت زمان اجرای فرآیند صدور پروانه‌های بهداشتی

ضرورت اصلاح تعرفه ها و کاهش مدت زمان اجرای فرآیند صدور پروانه‌های بهداشتی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 10 شهريور 1400

در چهارمین جلسه دبیرخانه استانی کمیته حمایت از کسب و کار خراسان رضوی پیشنهاداتی برای حل مشکل ثبت سفارش مواد اولیه شرکت های آرایشی و بهداشتی مطرح شد:

ضرورت اصلاح تعرفه ها و کاهش مدت زمان اجرای فرآیند صدور پروانه‌های بهداشتی

چهارمین جلسه دبیرخانه استانی کمیته حمایت از کسب و کار خراسان رضوی با دستورکار بررسی روند اخذ مجوزهای بهداشت موادشیمیایی و ثبت منبع برای هر فروشنده در سازمان غذا و دارو برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، علی اکبر لبافی، رئیس این دبیرخانه در ابتدای این نشست که به صورت برخط برگزار شد، اظهار کرد: در ارتباط با موانع کسب و کار در حوزه غذا و دارو، نکاتی از سوی تشکلهایبخش خصوصی همچون خانه صنعت و معدن، انجمن مدیران صنایع و اتاق اصناف به دست ما رسیده است. در جلسه خردادماه دبیرخانه درباره صدور مجوزهای مربوط به واردات مواد شیمیایی بحث کردیم و در همان نشست مطرح شد که دریافت این مجوزها از سوی بخش خصوصی، طولانی و هزینه‌بر است؛ البته در همان نشست معاونت غذا و داروی استان توضیح دادند که هزینه های مربوط به اخذ مجوز در اختیار استان نیست و ارقام مشخصی است که وزارتخانه ذیربط برگرفته از مصوبه هیات وزیران تعیین و به استانها ابلاغ میکند. لذا عملا تصمیمات در این زمینه در استان اخذ نمیشود و استانها مداخله ای در خصوص هزینه اخذ مجوزها ندارند.

وی افزود: برای افزایش سرعت در خرید و تایید فنی مواد شیمیایی مورد نیاز واحدهای تولیدی، به مسئولان فنی واحدها تفویض اختیار شده و سه سال است که این موضوع در سامانه مربوطه در حال ثبت است.

لبافی با اشاره به طولانی بودن روند اخذ مجوزها برای 23 قلم کالا تصریح کرد: با توجه به اینکه این امر باید در مرکز بررسی و فرایند در آنجا طی شود، مسیری سی روزه را دربرمیگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه خردادماه دبیرخانه، این مسائل مطرح و مقرر شد تشکلهای بخش خصوصی پیشنهادات خود برای حل این موضوع را به دبیرخانه ارائه دهند. در نهایت پس از اخذ نظرات بخش خصوصی سه پیشنهاد از سه تشکل بخش خصوصی دریافت کردیم.

لبافی ابراز کرد: اتحادیه صنف تولیدکنندگان پلاستیک مشهد به دنبال اخذ مجوز برای واردات هستند و میگویند سازمان غذا و دارو هنوز به دستورالعمل مشخص و کاملی برای صدور مجوز نرسیده است.

دکتر مقدادی، نماینده معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این خصوص ابراز گفت: در جلسه خردادماه دو نکته را مطرح کردیم؛ اینکه برای صادرات از طریق سامانه، ظرف 24 ساعت مجوز را صادر میکنیم اما برای انجام واردات، موضوع باید از طریق مرکز تایید شود و ترخیص و بارگزاری مجوزها از طریق مسئول فنی صورت میگیرد و روند ثبت حدودا 30 روزه است.

نارضایتی بخش خصوصی از روند طولانی اخذ کد IRC

محمدعلی امیرفخریان، رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در توضیح فرایند ثبت سفارش گفت: فعال اقتصادی برای انجام ثبت سفارش ابتدا به سامانه مراجعه میکند و پس از این کار، میتواند ادامه فرایند کاری برای واردات کالا را انجام دهد؛ اما در ثبت سفارش اقلام غذایی و بهداشتی، دریافت کد IRC الزامی است و اخذ این کد به دلیل اینکه فرایندش در تهران انجام میگیرد، زمانبر است. این موضوع باعث نارضایتی و تحمیل هزینه های اضافی می‌گردد.

وی درباره هزینه های اخذ کد IRC نیز تصریح کرد: برای دریافت این کد در گذشته 8 میلیون تومان اخذ میشد؛ اما اکنون این رقم به 12 میلیون تومان رسیده است. ضمن اینکه، فعال اقتصادی که کد را دریافت کرده، در صورت نیاز به ویرایش اطلاعاتش در سامانه، باید مجددا هزینه ای بپردازید. این ویرایش به خاطر تغییر در نوع کالا و... معمولا اجتناب ناپذیر است و به نظر میرسد اخذ این هزینه جایگاهی نداشته باشد.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت استان افزود: مساله دوم این است که کد IRC برای اشخاص و شرکتهای حقوقی (و نه حقیقی) صادر میشود. این موضوع برای وارداکننده ها و تولیدکننده های شخصی مشکل زاست و باید ترتیبی اتخاذ شود تا اشخاص حقیقی هم بتوانند این کد را دریافت کنند. ما در گذشته این مساله را منعکس نمودیم اما تاکنون نتیجه ای ندیدیم.

امیرفخریان گفت: سامانه یکپارچه تجارت خارجی سامانه ای است که تمام دستگاهها به آن متصلند و به نظر میرسد انجام این فرایندها در این سامانه راحتتر و با سرعت بیشتری امکان پذیر باشد. لذا اگر مکاتبه اداری لازم در این زمینه صورت گیرد، فرایند تسهیل میشود؛ بازرگان با ورود به این سامانه میتواند درخواستش را ثبت کند و همزمان، موضوع از سوی بهداشت و درمان بررسی و در نهایت تایید یا رد گردد. قاعدتا رد درخواست حقی را برای متقاضی ایجاد نخواهد کرد و فرایند خاتمه می یابد.

وی ادامه داد: در خصوص زمانبر بودن فرایند صدور کد IRC نیز مساله درست است. زمان طولانی صدور مجوز مشکلاتی به دنبال دارد. در گذشته فرایند ثبت سفارش به خاطر اینکه به صورت متمرکز در تهران اتفاق می افتاد، روندی طولانی داشت و بعد از تفویض اختیار از سوی وزیر به استانها در این زمینه، رضایت بیشتری حاصل شد. به نظر میرسد میتوان موضوع صدور کد IRC را به استانها به ویژه خراسان رضوی با توجه به وارداتی که از آسیای میانه دارد، تفویض اختیار کرد تا رضایت مندی بیشتری را شاهد بود. همچنین، میتوان اصلاح تعرفه های صدور کد IRC را در دستور کار قرار داد. اگر تعرفه مصوبه هیات وزیران را داشته باشد قابلیت اصلاح دارد تا دیگر در هنگام انجام ویرایش، هزینه ای محاسبه نگردد.

امیر روح پرور،  نماینده خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در بخشی از این جلسه گفت: آنچه اعضای خانه صنعت درباره مشکلات این حوزه مطرح کردند، در وهله نخست، مربوط به عدم تفویض اختیار به استان و طی کردن مراحل اداری دریافت IRC از سازمان غذا و دارو در تهران است. همچنین، انتظار طولانی مدت در پاسخگویی تیکتهای ارسالی در کارتابل، تغییر نرخ ثابت ماده اولیه از 1.5 میلیون به 2میلیون و 100هزار تومان که فاقد مصوبه و قانون مشخصی است و نیز، تغییر نرخ ثبت منبع ماده اولیه از 6.5 میلیون به 9میلیون و 750هزار تومان که آن هم فاقد مصوبه مشخصی برای افزایش قیمت است.

لزوم ثبت واردات مواد اولیه آرایشی و بهداشتی و غذایی در سامانه وزارت بهداشت

مقدادی، نماینده معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به مباحث مطروحه گفت: طبق شیوه نامه مربوط به فرایند صدور ثبت منبع که صفر تا صد آن در سازمان غذا و دارو صورت میگیرد، در صورتی که نقصی وجود نداشته باشد، حداکثر زمان صدور مجوز، 30 روزه است. در این خصوص میتوان پیگیری کرد که کار از طریق سامانه سریعتر انجام شود. نکته دیگر درباره پیشنهاد انجام اینکار در سامانه جامع تجارت است. براساس بند پ ماده 7 قانون احکام دائمی، هر گونه واردات مواد اولیه و فروش محصولات آرایشی و بهداشتی و غذایی باید در سامانه ای که وزارت بهداشت اعلام میکند ثبت شود وگرنه به عنوان جرم و قاچاق تلقی میگردد.

وی درباره دلیل طولانی بودن فرایند پاسخ به استعلامات در سامانه اظهار کرد: حجم درخواستها بسیار زیاد است و چون از همه استانها ارسال میشود، بررسی و بارگزاری پاسخها زمانبر میگردد. درباره تعرفه ها نیز، طبق مصوبه هیات وزیران در تاریخ 19 شهریور 1399، برای ثبت منبع ماده اولیه 9میلیون و 750هزار تومان مصوب شده و اصلاح و تمدید آن، 4میلیون و 600هزار تومان هزینه دارد. در خصوص خود فرآورده نیز 2میلیون و 100هزار تومان هزینه صدور و 1میلیون و 100 هزار تومان هزینه اصلاح اخذ میشود.

امیرفخریان، رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت استان نیز بار دیگر ابراز کرد: ثبت درخواست مواد اولیه تولیدات آرایشی و بهداشتی و غذایی در سامانه جامع تجارت، نافی و ناقض ماده 7 قانون احکام دائمی نخواهد بود؛ زیرا هم اکنون دیگر سامانه ها نیز به این سامانه متصل است. با این کار بحث قاچاق هم منتفی میشود و اگر دو وزارتخانه با یکدیگر وارد مذاکره شوند، مشکل حل خواهد شد. درباره رقم تعرفه ها نیز واردکننده ها گله مندند و به نظر میرسد این تعرفه ها قابلیت اصلاح را دارد. اخذ هزینه 9میلیون تومانی برای کار کارشناسی بسیار زیاد است؛ درحالیکه چنین کاری توسط سازمان صمت بدون هزینه انجام میشود و پس از ثبت سفارش هزینه ها به صورت آنلاین پرداخت میگردد؛ اما وزارت بهداشت قبل از ثبت سفارش هزینه را دریافت میکند.

وی افزود: زمان سی روزه برای صدور کد IRC بسیار طولانی است و باید کوتاه شود و تفویض استانی به عنوان پیشنهاد خوبی میتواند در این خصوص مطرح گردد. این موضوع قابلیت اجرا دارد و اگر شورای گفتگو پیشنهاد دهد احتمالا حل گردد.

مقدادی در پاسخ گفت: صدور مجوز برای 23 قلم کالایی که مشمول ثبت منبع است، 30 روزه است؛ اما برای سایر اقلام یکی  دو روزه انجام میشود. درباره اشخاص حقیقی و صدور مجوز برای آنها نیز چون پاسخگو بودن اشخاص حقوقی از نظر بار حقوقی مشکلی به دنبال نخواهد داشت، واگذاری به سمت شرکتها و اشخاص حقوقی است.

وی ادامه داد: درباره سامانه جامع تجارت و اتصال به این سامانه نیز باید بگویم که سامانه TTAC وزارت بهداشت به سامانه جامع تجارت متصل است اما ثبت اولیه و ثبت منبع ماده اولیه باید در سامانه خود این وزارتخانه ثبت شود. از نظر لینک سامانه ها و سایر مراحل از طریق سامانه جامع تجارت مشکلی وجود ندارد.

مشکلات تولیدکنندگان شوینده و بهداشتی در دریافت پاسخ استعلامها از معاونت غذا و دارو

برزشی، نماینده اتاق اصناف مشهد نیز گفت: تولیدکنندگان مواد شوینده و بهداشتی و مواد پاک کننده درخواست اضافه شدن به رسته های تولیدکننده های پلاستیک را داشتند که این اتفاق افتاد؛ اما برای مجوزهای این دو رسته باید استعلامهای غذا و دارو نیز اخذ شود که معاونت غذا و دارو هنوز پاسخ مثبتی برای این استعلامها نداده و هنوز این مشکل حل نشده است و تبصره ای که در کمیسیون نظارت برای استعلام از غذا و دارو آمده، دو رسته را دچار مشکل کرده است.

وی افزود: در بحث بازرسی از واحدهای تولیدی برای صدور مجوز واردات مواد اولیه نیز اعتراضها مربوط به پروسه طولانی این کار است؛ در دو ماه اخیر مجوزی برای واردات مواد اولیه صادر نشده است.

مقدادی، نماینده معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به مساله استعلامها که از سوی اتاق اصناف مطرح شد، گفت: در بحث صدور مجوز کارگاهی برای واحدهای آرایشی و بهداشتی، صرفا باید مجوز اولیه از وزارت صمت دریافت شود.

دانایی، کارشناس معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این باره گفت: با مراجعه به واحدهای کارگاهی مواد شوینده و بهداشتی میبینیم که نکات بهداشتی لازم در آنها اجرا نمیشود و مطمئنیم که پاسخ غذا و دارو به استعلامات ما در این زمینه منفی است و از طرفی، نمیتوانیم برای تولید تمامی مواد بهداشتی مجوز کارگاهی بدهیم. در زمینه تولید الکل هم نمیتوانیم نظارت فروش را انجام دهیم و تایید آنها باید از سوی سازمان صمت صورت گیرد.

برزشی بار دیگر ابراز کرد: بازرسی های شش اتحادیه از سوی اتاق اصناف صورت میگیرد و اگر معاونت غذا و دارو دستورالعمل را ابلاغ کند، ما نظارتها را بر واحدهای زیرمجموعه خود چندبرابر میکنیم.

لبافی، دبیرخانه استانی کمیته حمایت از کسب و کار خراسان رضوی در جمع بندی مباحث مطروحه و پیشنهادات عنوان شده در این نشست گفت: درباره زمان ثبت منبع 23 قلم کالا، مقرر شد پیشنهاد دهیم مدت زمان این کار به 7 روز کاهش یابد. درباره صدور کد IRC برای افراد حقیقی و حقوقی نیز چون افراد حقیقی کارت بازرگانی دریافت می‌کنند، می توانیم درباره تسری صدور این کد از حقوقی به حقیقی را پیشنهاد دهیم؛ چرا که هم اکنون اشخاص حقیقی معتبری وجود دارند که از بسیاری از شرکتهای ثبت شده معتبرترند و از طرفی، در حوزه بازرگانی بحث حقیقی و حقوقی نداریم.

وی ادامه داد: در زمینه سامانه  TTACو ارتباط آن با سامانه جامع تجارت، معاونت غذا و دارو اعلام کرد که این ارتباط وجود دارد و لازم است ارتباط به طور کامل صورت گیرد و میتوان پیشنهاد لازم در این خصوص را مطرح نمود. در زمینه تعرفه ها در نرخ اولیه و نرخ ویرایش نیز، با توجه به اینکه رقم تعرفه بالاست، میتوان پیشنهاد کاهش این تعرفه ها را مطرح کرد. این اتفاق میتواند به تجارت خارجی و فعالان این حوزه کمک کند. همچنین، مقرر شد موضوع تفویض اختیار استانی برای صدور کد IRC را درخواست نماییم.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی