ایران باید جایگاه خود را در آینده اقتصادی افغانستان، تعریف و ترسیم کند

ایران باید جایگاه خود را در آینده اقتصادی افغانستان، تعریف و ترسیم کند
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 10 خرداد 1400

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی:

ایران باید جایگاه خود را در آینده اقتصادی افغانستان، تعریف و ترسیم کند

 

نشستی به منظور هماهنگی و همچنین طرح دیدگاه ها و مطالبات بخش خصوصی کشورمان در حوزه تعاملات اقتصادی با کشور افغانستان، با حضور «نوید مقدم»، معاون سرکنسول کشورمان در هرات افغانستان، «نبی زاده»، رئیس جدید اتاق مشترک ایران و افغانستان (شعبه خراسان رضوی)، «سیادت»، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علیپور» معاون نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شمال شرق کشور و «امتی»، عضو هیات اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان (شعبه خراسان رضوی) در محل پارلمان بخش خصوصی استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛«محمود سیادت»، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در این نشست گفت: کشور افغانستان، به واسطه قرابت فرهنگی و تاریخی، یکی از شرکای مهم اقتصادی ایران به شمار می‌آید و به موازات تحولات داخلی آن، ایران نیز باید جایگاه خود را در آینده اقتصاد افغانستان تعریف، ترسیم و تقویت نماید.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاهی که افغانستان در مناسبات فرهنگی و اقتصادی استان دارد، متذکر شد: باور داریم که اگر روابط کشورها در عرصه اقتصادی تقویت شود، بسیاری از مسائل در حوزه‌های دیگر حل و فصل خواهد شد و پاره‌ای از منازعات نیز بروز نخواهد کرد.

وی بر ضرورت ایجاد توازن در تراز تجاری دو کشور تاکید کرد و گفت: طبیعتا اگر طرف افغانستانی در تعاملات تجاری با کشورمان منافعی داشته باشد، در حوزه تسهیلگری و بهبود زیرساخت‌های مرزی و تجاری، همکاری بهتر و موثرتری را صورت خواهد داد.

سیادت یکی از ظرفیت‌هایی که می‌تواند بهبود این تراز را منجر شود، توسعه «کشت فراسرزمینی» عنوان کرد و افزود: این یکی از محورهای قابل توسعه است که به رشد افزایش اشتغال افغانستان، افزایش امنیت در مرزهای دو کشور و بهبود تعاملات تجاری دو کشور منجر خواهد شد و از پتانسیل های موجود در این کشور، استفاده حداکثری به عمل می آید.

وی برقرار یک گفتمان موثر میان ارکان نقش‌آفرین در عرصه تجارت خارجی را عاملی برای رفع چالش ها و بهبود مسیرها، عنوان کرد و یادآور شد: اثرات چنین موضوعی را در تعاملات خوبی که با گمرک یا دیگر نهادهای متولی داریم، شاهد هستیم و معتقدیم گفتگوی بخش خصوصی و نهادهای دولتی متولی باید تقویت شود.

وی به آسیب های وارده به بخش خصوصی ناشی از عدم تعامل دولت با کشورهای مختلف اشاره و خاطر نشان کرد: شماری از محصولات ما دارای کیفیت و برتری ویژه ای در بازار هدف هستند اما محدودیت‌هایی که تحریم‌ها و ضعف تعاملات دیپلماتیک ما با دیگر کشورها رقم زده، مانعی بر سر استفاده از این ظرفیت در بازارهای عمده به شمار می آید. برای نمونه، پروژه های فنی و مهندسی زیادی در افغانستان، از سوی دیگر کشورها در حال اجراست که مواد مورد نیاز آن را می توانستیم تهیه نماییم اما همین رویکردها باعث شده تا به رغم کیفیت تولیدات ایرانی، محصولات ما در جرگه انتخاب آن ها نباشد.

سیادت به نقش و اثری که دستگاه دیپلماسی کشور می تواند در بهبود تعاملات و گشایش مسیر روابط اقتصادی ایفا کند، اشاره نمود و یادآور شد: بازارهای هدف معطل نمی مانند که رویه های ما سامان بگیرد، رقبا با سرعت فرصت ها را می ربایند و جای خالی ما را در بازارهایی که در آن ها مزیت داریم، پُر می کنند.

او بر اهمیت ساماندهی زیرساخت های مرز دوغارون و تسریع در خروج ناوگان تجاری از این مرز تاکید نمود و توامان خواستار تکمیل زیرساخت های مسیر ریلی راه آهن خواف-هرات شد.

وی با تقدیر از همکاری های موثر محمد صدیقی فر سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات، متذکر شد: در ادوار مختلف کشورمان نمایندگان برجسته ای از دستگاه دیپلماسی در کشور افغانستان داشته که همراهی های موثری با بخش خصوصی در بهبود تعاملات اقتصادی دو کشور داشته اند و این مسئله جای قدردانی دارد.

*نظرات بخش خصوصی در خصوص تعاملات اقتصادی با افغانستان، اخذ و اعمال شود

سيد هادي نبي زاده، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان(شعبه خراسان رضوی) نیز در این جلسه بیان کرد: افغانستان یک ظرفیت مغتنم برای اقتصاد استان ما به شمار می آید و بخشی از پتانسیل هایی که امروز در عرصه تولید و صادرات خراسان رضوی شکل گرفته، در پیوند با تعاملات تجاری و اقتصادی دو کشور است.

وی به نقش اتاق مشترک در پیگیری و تسهیلگری امور و طرح مطالبات بخش خصوصی، اشاره و بیان کرد:  تلاش ما شناسایی و عارضه یابی مسائلی در حوزه افغانستان است که بعضا خرد بوده اما تبعات کلان دارند و می کوشیم تا از مجاری مختلف این موضوعات را به مسئولان منتقل نماییم. مطالبی که در اتاق مشترک جمع بندی می شود به اتکای روابطی که در سنوات گذشته ایجاد شده، بهبود امور را منجر شده است.

وی با اشاره به تغییر ذائقه در بازار مصرف افغانستان، متذکر شد: بازار افغانستان اگرچه از گذشته، مقصد کالاهای ایرانی بوده اما در سال های اخیر، این روند دستخوش تغییر شده و با توجه به نوع ذائقه بازار، رقابتی جدی تر در این عرصه شکل گرفته است. در آینده نزدیک شاید بعضی از کالاهای ما از بخش تقاضای آن ها حذف شود و نیاز به کالاهایی باشد که ظرفیت تکنولوژی در آن ها دیده شده است.

نبی زاده نیز بر اهمیت برقراری توازن در تراز تجاری با هدف توسعه تعاملات اقتصادی دو کشور تاکید کرد و گفت: یکی از ضرورت‌های مهم در حوزه افغانستان، اخذ نظر و آرای بخش خصوصی در موضوعات مرتبط با این کشور است. اگر قرار بر اتخاذ سیاستی جدید باشد، باید دیدگاه بخش خصوصی، نظر به تسلطی که بر موضوعات این کشور و مباحث اقتصادی آن دارد، اخذ و اعمال شود. به همین استناد نیز خواستار همگرایی بیشتر با هدف رسیدن به بهترین راهکارها هستیم.

* ضرورت حمایت از سرمایه گذاران افغانستانی ساکن ایران

محمود امتی، مسئول نظارت راهبردی کمیسیون‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در همین خصوص، بیان کرد: دیپلماسی خارجی بر روابط تجاری کشورمان اثری مستقیم دارد. هر کجا ضعف داشته‌ایم نیز متاثر از این موضوع بوده است. به همین استناد اگر نیت بر رشد روابط اقتصادی است، باید تکلیف مان در این بخش روشن شود و رویه ها بهبود پیدا کند.

وی ادامه داد: شاید اگر بُرد روابط اقتصادی ما با کشورهای مختلف جهان و از جمله آن همسایگانمان افزایش پیدا کند، به تبعیت از آن مشکلات و چالش های احتمالی در سایر حوزه ها نیز مرتفع گردد.

امتی بازار افغانستان را دارای ظرفیت‌های فراوان برشمرد و متذکر شد: به هر میزان که امروز کالا و خدمات ایرانی در بازار این کشور سهم و قدر دارد؛ ظرفیت افزایش چندبرابری آن نیز وجود خواهد داشت.

این عضو هیات نمایندگان به تجارب ترکیه در عرصه بازارگشایی جهانی اشاره کرد و گفت: این کشور تقریبا از هر فرصتی برای سبقت گرفتن از رقبا در بازارهای هدف بهره می گیرد و مناقشات سیاسی را به تعاملات اقتصادی خود وارد نمی کند.

وی در ادامه به زیرساخت های مرز دوغارون پرداخت و بیان کرد: این مرز دارای ظرفیت چندبرابری برای عبور ناوگان تجاری است، به شرط آنکه روندها و رویه ها سامانی بگیرد. توقف های طولانی کالا در مرز، اتلاف سرمایه را در بر دارد و اگر وضع موجود سامانی بگیرد، همین سرمایه می تواند به بخش تولید بازگردد.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت از سرمایه گذاران افغانستانی که ساکن ایران هستند، بیان کرد: برخلاف کشورهای مختلف ما رویه های مشخص و شفافی برای اقامت سرمایه گذاران نداریم. این سرمایه گذاران به دلیل قرابت دو کشور، سکونت در مشهد را اولویت می دهند اما بروز پاره ای مشکلات؛ بهانه مهاجرت شماری از آن ها به ترکیه را فراهم کرده است.

امتی به موضوع کشت فراسرزمینی در کشور افغانستان نیز گوشه چشمی داشت و گفت: باید از منظر گره گشایی از مسائل اقتصادی و انتفاعی که برای اقتصاد کشورمان دارد، رویه ها را تسهیل کنیم.

وی همچنین بر تعریف مسیرهای جدید ترانزیتی از طریق افغانستان برای انتقال کالاهای تجاری ایران به کشورهای آسیای میانه، تاکید کرد.

*تاکید بر بهره گیری از نظر و تجارب بخش خصوصی در حوزه افغانستان

نوید مقدم، معاون سرکنسول کشورمان در هرات افغانستان، نیز در این جلسه با مغتنم شمردن ظرفیت تعاملات بخش خصوصی دو کشور ایران و افغانستان، متذکر شد: امیدواریم که بتوانیم با همکاری های مستمر و همراهی اتاق مشترک و فعالان بخش خصوصی کشورمان، که صاحب تجربه در این کشور همسایه هستند، مسائل را به خوبی پیش ببریم و بستر توسعه تعاملات اقتصادی را فراهم آوریم.  

وی اقتصاد را سرآغاز مسیر توسعه برشمرد و عنوان کرد: اشتغال و رفاه نیز با تولید و تجارت در پیوند می باشد. اتفاقاتی که در حوزه افغانستان در حال رخ دادن است، نگاه متفاوت تری را به مسائل این کشور طلب می کند.

این مقام دولتی یادآور شد: امروز در دنیای همبستگی اقتصادی قرار داریم و جایی برای رویکردهای رادیکال وجود ندارد. قدرت های جهانی نیز همان هایی هستند که اقتصادهای پیشرفته‌ای دارند.

وی به اهمیت و ضرورت نظرخواهی و همکاری موثر با بخش خصوصی به ویژه در موضوع تولید و تجارت با افغانستان تاکید کرد و ابراز امیدواری نمود این همکاری ها بیش از پیش تقویت شوند.

 

 گفتنی است؛ در این جلسه هیات جدید اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان (شعبه خراسان رضوی) به ریاست سيد هادي نبي زاده معرفی شدند. 

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی