رایزنی برای حذف عوارض دریافتی از رانندگان ایرانی و افغانستانی

رایزنی برای حذف عوارض دریافتی از رانندگان ایرانی و افغانستانی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 18 دي 1399

در کارگروه حمل و نقل و ترانزیت چهارمین نشست کمیته مشترک اقتصادی استان خراسان رضوی و ولایت هرات باستان مطرح شد:

رایزنی برای حذف عوارض دریافتی از رانندگان ایرانی و افغانستانی

در کارگروه حمل و نقل و ترانزیت چهارمین نشست کمیته مشترک اقتصادی استان خراسان رضوی و ولایت هرات باستان مسائل و مشکلات رانندگان و شرکت های حمل و نقل دو استان در مرز دو طرف مطرح شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، ابراهیم نصری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی در این جلسه در پاسخ به درخواست فعالان اقتصادی افغانستان برای کاهش عوارض ورود کامیون به استان گفت: اختیارات لازم را دارم که عوارض کامیون های افغانستانی را در استان به صفر برسانم؛ همان طور که این عوارض را از آذرماه، 120 دلار کاهش دادیم، باز هم آمادگی این را داریم که کاهش دهیم تا هزینه های نهایی برای طرف افغانستانی کمتر شود.

نصری افزود: برای کاهش هزینه ها لازم است مشخض شود چه اقدامی از سوی دولت و چه اقدامی از سوی بخش خصوصی میتواند صورت گیرد. نوبت فروشی و... از جمله هزینه هایی است که ربطی به دولت ندارد و با شفاف کردن آنها میتوان، به نتایج خوبی رسید.

صدیقی فر، سرکنسول ایران در هرات نیز ابراز کرد: کامیون داران دو کشور مشکلات بزرگی دارند؛ امروز و در این نشست سه مشکل اساسی حوزه حمل و نقل باید بررسی گردد و دستورالعمل مشخصی برای رفع آنها تعیین شود تا با پیگری آنها، پس از مدتی به نتیجه ملموسی برسیم.

وی افزود: دغدغه ای که رانندگان در مرز دو کشور دارند را میدانیم و باید برای رفع مشکلات اساسی تدبیری اندیشیده شود. موضوع عوارض متقابل و حذف آن و نیز اعتراض راننده ها به مشکلات موجود در مرز باید دیده شود. کامیون داران ایرانی به شدت به مشکلات موجود در فاصله اسلام قلعه تا هرات اعتراض دارند. این نکات باید راهکاری داشته باشد و بتوانیم به صورت مشخص و محدود آن را پیگیری نماییم.

صدیقی فر افزود: در حوزه راه آهن و ارتباط ریلی دو استان میتوان پیشنهاداتی مطرح کرد؛ کارگروههایی در هرات تشکیل شود و ورکشاپی برای استفاده بهتر از این ظرفیت برگزار گردد تا افراد دارای تجربه در این زمینه مباحث لازم را مطرح کنند.

محمود سیادت، نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این کارگروه گفت: یکی از نیازهای امروز در ارتباط تجاری خراسان رضوی و هرات، توجه ویژه به مسائل مرزی است؛ هم اکنون مافیایی در مرز شکل گرفته که منافعش در بی نظمی‌های موجود است.

وی افزود: اقتصاد امروز هرات به ترانزیت بستگی دارد؛ در صورت راه اندازی مرزهای میلک و ماهیرود، بارها به آن سمت متمایل میشود. بنابراین، باید سعی کنیم از سختگیری های دولتی در دو طرف مرز دوغارون و اسلام قلعه جلوگیری کنیم تا ظرفیت موجود در این مرز را از دست ندهیم.

مشکلات فعالان حمل و نقل هرات در مرز دوغارون

در ادامه این نشست، نمایندگان حوزه و حمل و نقل افغانستان به موضوع هزینه های زیاد این بخش در مرز ایران اشاره کردند و بر لزوم اندیشیدین تدابیری برای کاهش هزینه ها تاکید کردند. همچنین موضوع جای خواب راننده ها در مرز و منطقه ویژه دوغارون را مطرح نمودند.

افزایش هزینه صدور بیمه نامه شخص ثالث برای رانندگان افغانستانی از 300هزار تومان به 600هزار تومان یکی دیگر از مواردی بود که از سوی نمایندگان افغانستان مطرح شد. اختصاص سوخت به رانندگان افغانستانی از سوی ایران با قیمت داخلی و انتظار یک تا دو روزه رانندگان در جایگاه سوخت ایران موضوع دیگری بود که از سوی نمایندگان حمل و نقلی افغانستان مطرح شد. آنها گفتند که هر لیتر سوخت در ایران 600 تومان است اما از ناوگان افغانستانی 1500 تومان دریافت میشود.

همچنین، به موضوع عوارضی که از سوی دستگاههای ایران از رانندگان افغانستانی دریافت میشود، نیز در این نشست اشاره شد. نمایندگان افغانستانی گفتند عوارض نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است و مبالغی تحت عناوین مختلف در پایانه مرزی دوغارون از آنها اخذ میشود که لازم است از دریافت آنها جلوگیری گردد.

دغدغه فعالان حمل و نقلی ایران در افغانستان

احمد زمانیان یزدی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد نیز در این نشست به موضوع نبود امنیت برای رانندگان ایرانی در برخی بخشهای افغانستان و کاهش سهم ناوگان ایرانی در کشور مقابل اشاره کردند و گفتند ما نمیتوانیم با ناوگان افغانستانی در خاک این کشور رقابت کنیم. همچنین عوارض افغانستانی هم زیاد است و باید تدبیری برای کاهش آن اندیشیده شود.

نبود امکانات و خوابگاه در مرز افغانستان برای رانندگان ایرانی هم موضوع دیگری بود که نمایندگان ایران در این نشست به آن اشاره کردند.

کریم نوایی نظامی، مدیر پایانه مرزی دوغارون نیز در پاسخ به مباحث مطرح شده درباره هزینه های موجود در پایانه برای کامیون داران افغانستانی اظهار کرد: هیچ فرقی بین کالایی که از گمرک دوغارون صادر میشود با کالایی که از پایانه مرزی صادر میشود، در زمینه نظارتها وجود ندارد زیرا در نهایت کار توسط گمرک انجام میشود و بازارچه خدمات ارائه میدهد و هزینه هایی که دریافت میشود، بابت ارائه خدمات است. هزینه هایی که از طرف افغانستانی دریافت میشود؛ باسکول، کرایه غرفه و حمل بار است. بازارچه محلی دولتی است و دولت در راستای امنیت مرزها، بازارچه ها را ایجاد کرده است.

در پایان این نشست، نمایندگان حمل و نقلی ایران تاکید کردند که اگر هر گونه عوارض از رانندگان در طرف افغانستان لغو شد، این عوارض در ایران برای رانندگان افغانستانی هم حذف میشود.

 

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی