امضای توافق نامه 48بندی برای تسهیل روابط تجاری ایران و افغانستان

امضای توافق نامه 48بندی برای تسهیل روابط تجاری ایران و افغانستان
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 18 دي 1399

 

امضای توافق نامه 48بندی برای تسهیل روابط تجاری ایران و افغانستان

 

در پایان چهارمین اجلاس کمیته مشترک اقتصادی استان خراسان رضوی و ولایت هرات باستان، تفاهم‌نامه ای در 48 بند به امضای طرفین رسید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ به استناد مذاکرات انجام شده و مفاد این تفاهم نامه، در کارگروه «گمرک و تجارت» این اجلاس، مقرر شد تا تمامی ورود و خروج کالا، تخلیه و بارگیری در مرز دوغارون (منطقه ویژه، پایانه و بازارچه) با نظارت گمرک دوغارون انجام پذیرد.

همچنین در ارتباط با درخواست افغانستان درباره جلوگیری از بارگیری و ارسال محموله ها با وزن زیاد و ابعاد غیر استاندارد مقرر گردید تا بعد از هماهنگی بین دو گمرک، محموله های اینچنین برگشت داده شود و در موضوع کنترل اضافه تناژ و ابعاد بار توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از جانب کشور ایران و گمرک اسلام قلعه نظارت کامل به عمل آید.

پیگیری موضوع تبادل الکترونیکی اسناد و اطلاعات گمرکی از طریق گمرکات مرکز، منتفی شدن اخذ سپرده نقدی بابت تضمین عبور محموله های ترانزیتی افغانستان از سوی گمرک دوغارون، ترخیص تمامی محمولات صادراتی و ترانزیتی وارد شده از افغانستان در حداقل زمان و ارائه مجوز در اسرع وقت، فعالیت دو طرف مرز از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۲۲ و در صورت نیاز شبانه روزی شدن ساعات کار، پیگیری استانداری خراسان رضوی و وزارت خارجه برای پذیرش گواهینامه بین المللی تجار افغانستان و اخذ پلاک بیش از سه ماه برای تردد خودروهای ورود موقت به سرمایه‌گذاران این کشور از دیگر توافقات این حوزه بود.

همچنین توافق شد تا در خصوص واردات مواد خام مورد نیاز کارخانه های صنعتی هرات که به صورت ترانزیتی از بندرعباس به افغانستان حمل می شود، پیگیری برای پذیرش گواهی های مربوط به آزمایشگاه و استاندارد از طریق دستگاه های ذی ربط به مسئولان بندرعباس منعکس شود. مسئولان گمرک اسلام قلعه نیز پیگیری لازم برای راه اندازی دو دستگاه باسکول دیجیتال در آینده نزدیک را پذیرفتند و موافقت کردند تا ایجاد زیرساخت های رفاهی برای رانندگان، پارکینگ های جداگانه، آسفالت  محوطه گمرک، تجهیزات کنترلی از طریق ایکس ری، انبار تجهیزات، تخلیه و بارگیری را در دستور کار قرار دهند‌.

تصمیم گیری برای تفکیک پارکینگ ها بر اساس نوع وسیله نقلیه و ارسال کامیون های خالی متناسب با نیاز طرف ایرانی، برگزاری نشست های مرزی میان مسئولان گمرک دوطرف و رفع مشکلات صرافان افغانستان از طریق دستگاه‌ه قضایی ایران از دیگر توافقات این کمیته بود.

*تفاهمات کارگروه حمل و نقل

در کارگروه حمل و نقل نیز مقرر شد تا مشکلات بخش بیمه توسط انجمن های صنفی حمل و نقل دوطرف بررسی شود و همچنین تمامی هزینه های غیر رسمی حذف و هر نوع پرداخت از جانب راننده ها در قبال سر رسید رسمی انجام بگیرد.

رسیدگی به مشکلات رانندگان ایرانی از طرف مدیر ترانسپورت بندر اسلام قلعه، امکان تمدید زمان پروانه تردد رانندگان افغانستانی (با اطلاع راننده به شرکت پوشش دهنده ایرانی)، پیگیری طرف ایرانی برای امکان تردد راننده های دارای مشکل بدون وسیله نقلیه از ایستگاه هفده شهریور به شهر تایباد از طریق مراجع ذی صلاح و صدور CMR با مُهر شرکت حمل و نقل ایرانی و همچنین پذیرش آن از سوی طرف افغانستانی از دیگر توافقات این کمیته بود.

بررسی موضوع کاهش هزینه‌های صدور CMR و جلوگیری از تخلف در تبادل آن و همچنین ارائه اصل CMR به گمرک هرات از طریق جلسه‌ای در مرز ظرف یک ماه آینده، پیگیری برای کاهش هزینه های حمل محموله های تجاری از طریق خطوط ریلی و برگزاری سمینارهای آموزشی برای شناخت ظرفیت های ریلی ایران در این کارگروه مطرح و بر سر آن بین طرفین توافق به عمل آمد.

بر اساس تفاهمات صورت گرفته، دریافت هزینه ها در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و گمرک اسلام قلعه باید براساس موافقتی که قبلاً بین اتاق مشترک هرات- مشهد صورت گرفته (در قبال اخذ رسید) باشد و هر نوع هزینه های دریافتی از جمله موارد مربوط به دستگاه‌های متولی، مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.

 طرفین در این نشست با استقبال از آغاز تردد کامیون ها از قلمرو افغانستان به آسیای میانه از طریق مرز دوغارون-اسلام قلعه در چارچوب راهگذر(کریدور) کتای، بر رفع موانع و چالش‌های این مسیر تاکید شد.

 

آنچه در کارگروه سوخت و انرژی توافق شد

در کارگروه سوخت و انرژی مقرر شد تا درخواست تجار افغانستانی برای تحویل به موقع سوخت از سوی شرکت پخش فرآورده های نفتی پیگیری شود. همچنین باک اضافی کامیون‌های ایرانی و افغانستانی در اسرع وقت جمع‌آوری گردد و تحویل سوخت به خودروهای دارای باک اضافه امکان پذیر نباشد.

 پیگیری شرکت پخش فرآورده های نفتی در خصوص کیفیت مواد سوختی و تلاش برای ارائه سوخت کامیون های افغانستانی با نرخ مصوب هر لیتر ۶۰۰ تومان با کارت سوخت آزاد تا زمان صدور کارت سوخت برای این کامیون‌ها نیز از دیگر توافقات این کارگروه بود.

همچنین مقرر شد تا پیگیری ایران برای مستندات و محل تامین وجوه واریزی های افغانستان بابت قراردادهای سال گذشته آنها با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و پیگیری برای ارائه فرآورده‌های نفتی خریداری شده از سوی طرف افغانستانی برای مدت زمان قرارداد انجام شود. انجام مقدمات لازم برای توسعه خط انتقال برق ۱۳۲ کیلو ولت به ۵۰۰ کیلو ولت ولایت هرات نیز در این تفاهم مورد تاکید طرفین قرار گرفت.

مصوبات کارگروه صنعت، معدن، تولید، سرمایه گذاری کشاورزی و خدمات

 در کارگروه صنعت، معدن، تولید، سرمایه گذاری کشاورزی و خدمات هم مقرر شد کمیته مشترک با محوریت اتاق صنایع و معادن هرات و کمیسیون صنعتی اتاق مشهد تشکیل شود تا ارائه طرح و ایده و پیگیری مصوبات را انجام دهند.

همچنین بر لزوم تهیه طرح تحقیقاتی ایجاد منطقه آزاد صنعتی مشترک بین خراسان رضوی و ولایت هرات توسط اتاق مشهد اتاق صنایع و معادن هرات تاکید شد.

انجام همکاری لازم برای کارهای تحقیقاتی، واگذاری و تامین زمین مورد نیاز برای کشت با قراردادهای طولانی مدت توسط دستگاه های مرتبط در ولایت هرات و نیز پیگیری برای صدور ویزای کثیر برای فعالان بخش کشاورزی و صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی توسط اتاق  صنایع و معادن هرات از دیگر توافقات این کارگروه بود.

همچنین در این بخش مقرر شد تا اتاق صنایع و معادن هرات نیازهای خود را در خصوص دوره های آموزشی حوزه معادن به اتاق بازرگانی مشهد منعکس کند.

 

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی