لزوم زمینه‌سازی برای توسعه همکاری‌های تجاری دو همسایه

لزوم زمینه‌سازی برای توسعه همکاری‌های تجاری دو همسایه
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 18 دي 1399

در نشست روسای کمیسیون ها و تشکل های اتاق بازرگانی مشهد با اعضای هیات اقتصادی هرات تاکید شد:

لزوم زمینه‌سازی برای توسعه همکاری‌های تجاری دو همسایه

روسای کمیسیون ها و تشکل های اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اعضای هیات اقتصادی هرات افغانستان پیرامون ظرفیت های تجاری و همکاری های مشترک اقتصادی دو استان به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، محمود سیادت، نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این نشست که در حاشیه این نشست در حاشیه چهارمین کمیته مشترک اقتصادی دو استان برگزار شد، عنوان کرد: این دو استان بیش از هر جای دیگری به یکدیگر وابسته اند؛ این همزیستی و همجواری واقعیتی تاریخی است و اگر قدر آن را بدانیم فرصت های بسیاری برای تعاملات بیشتر و بهتر فراهم است.

وی ابراز کرد: ما در حوزه صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات که طیف وسیعی از همکاری های دو جانبه را شامل می شود، کمتر وقت گذاشته ایم. ارتباطات دو کشور در این حوزه ها، عمیق و تعریف شده نیست. راه خروج از فضای تکراری در جلسات است این که ارتباط دوسویه را گسترش دهیم. لازم است دوستان ما در انجمن مدیران و خانه صنعت و تشکل های وابسته به اتاق و دیگر تشکل ها با همکاران افغانستانی خود ارتباطی گسترده داشته باشند.

وی گفت: ایجاد اتاق مشترک هرات- مشهد اتفاق بسیار خوبی برای توسعه روابط تجاری دو استان بود. ما باید به مردم افغانستان این را اثبات کنیم که می خواهیم آن ها را توانمند کنیم و امنیت ما در گرو رشد اقتصادی این کشور است. امیدوارم در حوزه های کشاورزی، معدن و... به تعامل مطلوبی دست یابیم و بتوانیم از ظرفیت های موجود بهترین استفاده برای توسعه روابط را داشته باشیم.

سیادت با اشاره به تلاش برای انعقاد پیمان استراتژیک دو کشور در سال های اخیر گفت: این پیمان در حال نهایی شدن است و به زودی امضا خواهد شد؛ در این پیمان بسیاری از مشکلات دیده شده و به واسطه آن فرصت بسیاری برای دو طرف ایجاد خواهد شد.

وی افزود: تجربه تحریم ها به ما نشان داد که بهترین نوع تعامل در ارتباط با همسایگان شکل می گیرد و برداشت من این است که در طرف افغانستانی هم شاید چنین نگاهی وجود داشته باشد.

نایب رئیس اتاق مشهد تصریح کرد: رفت و آمد تورهای تخصصی صنعتی، معدنی و کشاورزی باید برقرار شود و این موضوع نباید فقط منوط به اتاق بازرگانی مشترک باشد؛ لازم است از دیگر تشکل ها هم در این حوزه استفاده شود و با یکدیگر در این زمینه ارتباط داشته باشند.

وی ادامه داد: نمایشگاه بین المللی مشهد اعلام آمادگی کرده تا غرفه ای در اختیار دوستان افغانستانی قرار دهد و همزمان با آن نمایشگاه، ما نیز آمادگی داریم همایش آشنایی با فرصت های سرمایه گذاری افغانستان را برگزار کنیم تا در آن نشست دوستان افغانستانی زمینه های موجود و شرایط فراهم را برای سرمایه گذاران ایرانی تشریح کنند.

وی با اشاره به لزوم تجارت متقابل دو استان با یکدیگر، یادآور شد: میتوان برنامه کشت فراسرزمینی را در افغانستان پیگیری کرد تا نیازهای امروز استان از این مسیر تامین شده و به بهبود تراز تجاری دو کشور نیز کمک شود.

*رفع 50درصد مشکلات موجود در مسیر روابط ایران و افغانستان در چهارچوب تعاملات مستمر

در ادامه مونسه حسن زاده، معاون اجتماعی والی هرات اظهار کرد: سال ها پیش میان ایران و افغانستان درباره تشکیل سه کمیته توافق شد که فقط کمیته اقتصادی تشکیل جلسه داد و امروز در چهارمین دوره این نشست قرار داریم. ما در این کمیته، به دنبال عارضه یابی از مشکلات موجود در مسیر روابط دو کشور هستیم. نمی توان گفت مشکلات در این سال ها به طور کامل رفع شده است اما قریب به 50درصد آن ها مرتفع گردیده است. پس از نشست این دوره نیز یک کارگروه تطبیقی شکل خواهد گرفت که میزان تحقق تفاهمات را از جانب طرفین بررسی می کند.

وی افزود: در پایان سال 1398 کارگروه صنعت و معدن در این کمیته ایجاد شد و امیدواریم در پایان امسال، در بخش زراعت هم گام های موثری برای ورود این مبحث به کمیته مشترک برداریم.

حسن زاده با بیان اینکه امروز آماده هرگونه همکاری در حوزه صنعت و معدن با خراسان رضوی هستیم، افزود: از روسای اتاق های هرات می خواهم که شفاف و بدون حاشیه فرصت ها را نشان دهند تا با بحث و بررسی در این خصوص به نتیجه ای مطلوب دست یابیم.

*درخواست از ایران برای استفاده از مسیر افغانستان در راستای ورود به آسیای میانه

یونس قاضی زاده، رئیس اتاق مشترک تجارت و سرمایه گذاری هرات نیز در همین خصوص ابراز کرد: افغانستان ظرفیت خوبی دارد و میتوان بر روی بخشی از کارهای این کشور سرمایه گذاری کرد. ما در بخش سرمایه گذاری نیز قانون مدونی داریم و به همین استناد نیز ایرانیان می توانند از پتانسیل خود در کشورمان استفاده کنند. در بخش معدنی هم ظرفیت بسیار خوبی وجود دارد؛ شروع خط آهن، نوید خوبی برای معادن کشور ماست و سرفصل جدیدی برای انتقال ریلی مواد معدنی به شمار می رود.

قاضی زاده با بیان اینکه نه ایرانی ها و نه افغانستانی ها از فرصتهای آسیای میانه به خوبی استفاده نکرده اند، تصریح کرد: خواهش ما از ایران با توجه به تجربیاتش این است که با کمی ریسک پذیری از بستر موجود در افغانستان برای ارتباط با آسیای میانه استفاده کند.

حمیدالله خادم، رئیس اتاق صنایع و معادن ولایت هرات نیز ابراز کرد: در نشست امروز در کمیته های مشترک سه گانه خوشبختانه کمیسیون صنعت، معدن و زراعت و خدمات را هم ایجاد کردیم و در این کارگروه بحث های خوبی مطرح شد. نیازهای دوستان ایرانی و تجار و سرمایه گذاران در این کارگروه ها مطرح شد و امیدواریم در جلسه بعدی که در هرات برگزار می شود، شاهد دستاوردهای مطلوب بیشتری باشیم.

وی با بیان اینکه در افغانستان فرصت خوبی برای سرمایه گذاری بر روی انرژی های پاک و تجدیدپذیر وجود دارد، افزود: ما آماده جذب سرمایه گذاری در این حوزه هستیم. در بخش کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی هم بازار افغانستان بکر و نیازمند سرمایه گذاری است.

خادم در خصوص موضوع نمایشگاه های مشترک گفت: پیشنهاد ما در خصوص برپایی نمایشگاه های تکنولوژی و خدمات فنی مهندسی در بخش های کشاورزی و صنعت و معدن است و اتاق هرات این آمادگی را دارد. گفتمان اقتصادی کشورهای عضو اکو قرار بود امسال در افغانستان برگزار شود که به خاطر پاندمی کرونا انجام نشد اما امیدواریم به زودی برگزار گردد و آن هم فرصت خوبی است که باید از این موقعیت بهره ببریم.

وی تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که در اتاق بازرگانی مشترک، کمیته ای صنعتی داشته باشیم تا مشکلات حوزه های صنعتی، زراعتی، معدن و خدمات را در آن مطرح نماییم.

آمادگی خراسان برای تامین ادوات کشاروزی افغانستان

در ادامه تریبون در اختیار محمدرضا اورانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی قرار گرفت. او در تشریح ظرفیت های کشاورزی استان گفت: ما در بخش کشاورزی استان، بالغ بر 7.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی تولید می کنیم. در حوزه محصولات باغی 37 محصول داریم که زعفران، پسته، انار، انگور، آلو و سیب درختی بالغ بر 90 درصد تولیدات ما را تشکیل می دهند. در حوزه محصولات دام و طیور، از 17 محصول، 4 محصول شیر، تخم مرغ، گوشت مرغ و گوشت قرمز 90 درصد تولیدات ما را شامل می شوند.

وی ادامه داد: در بخش محصولات باغی یک میلیون و 100هزار تن و در بخش دامی یک میلیون و 600هزار تن تولید داریم و در محصولات زراعی نیز با 40 محصول، حدود 5 میلیون تن تولید صورت گرفته است. گندم، جو، یونجه، پنبه و چغندر قند از جمله محصولات مهم این بخش هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: 70درصد ادوات کشاورزی در کشور ما در این استان تولید می شود و آمادگی وجود دارد که برای سرمایه گذاری و تامین ماشین آلات مورد نیاز در افغانستان فعالیت نماییم. در بحث کشت فراسرزمینی در تولید جو، کلزا و چغندر قند آمادگی خرید تضمینی محصولات افغانستان را داریم.

اورانی خاطرنشان کرد: در سال 95 ، کشت چغندر قند در افغانستان انجام شده اما به خاطر تعرفه 20 درصدی در واردات به کشورمان، عملا ورود آن مقرون به صرفه نبوده است و هم اکنون یکی از مواردی که از طریق وزارتخانه پیگیر هستیم، تعیین تکلیف تعرفه های سال 1400 است که تا پایان دی ماه باید صورت بگیرد. در محصولاتی مثل چغندر قند یا کنجد و گردو نیاز است تعرفه ها تجدیدنظر شود.

وی ادامه داد: وقتی ما در کشور به گردو نیاز داریم و افغانستان این محصول را تولید می کند، چرا تعرفه باید آن قدر زیاد باشد که زمینه قاچاق را فراهم کند. همچنین، یکی از محصولاتی که نیاز داریم کنجد است و باید به عنوان دستگاه اجرایی موانع موجود در مسیر تبادل این کالا را از پیش پای تجار برداریم. این آمادگی هم وجود دارد که از ظرفیت وزارت صمت، جهاد کشاورزی و گمرک، بررسی این موانع در استان صورت بگیرد و تا زمانی که این موانع حذف نشود، تورهای تخصصی نتیجه بخش نخواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: پیشنهاد من این است که موانع موجود در مسیر توسعه روابط را به وزراتخانه ها ارجاع دهیم تا مرتفع گردد و در غیر این صورت، به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید.

*تلاش برای امضای موافقت نامه تجارت ترجیحی بین دو کشور

سیدآقازاده، مدیرکل آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت نیز در بخشی از این جلسه گفت: در 5 تعرفه در سال 94 به طور یکطرفه تخفیفاتی برای کنجد افغانستان اعمال کردیم. در مورد سایر کالاها هم مجوزی دو ماه پیش دریافت کردیم که موافقت نامه تجارت ترجیحی با افغانستان را به نتیجه برسانیم و در هماهنگی هایی که با این کشور داشتیم روز 24 دیماه اولین جلسه مذاکرات برگزار خواهد شد. معتقدیم می توانیم خیلی زود بین دو طرف این موضوع را به نتیجه برسانیم و هر دو کشور در این حوزه منتفع شوند.

علی غفوری مقدم، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان رضوی نیز گفت: اعتقاد داریم از هر ظرفیتی که ایجاد می شود باید بهره برداری مطلوبی صورت گیرد، این موضوع درباره راه آهن خواف- هرات هم صدق می کند و افغانستان باید از این مسیر بتواند برای عبور کالاهای خود نه فقط به ایران بلکه به دیگر کشورها استفاده کند.

وی بر لزوم روان سازی وضعیت موجود در مرز دوغارون تاکید و تصریح کرد: باز کردن گره های موجود در مرز دو طرف، سخت نیست و عزمی جدی می طلبد. ما درد مشترک داریم و باید به درک مشترک دست یابیم.

مراحل اداری سرمایه گذاری در ایران 10برابر افغانستان است

وحید جوان، معاون نمایندگی وزارت خارجه در هرات نیز در این جلسه بیان کرد: هر دو طرف در تجارت تصور بر منفعتی برابر دارند. در صادرات و وارداتی که از جانب ایران به افغانستان صورت می گیرد، حجم صادرات ما به ایران در قبال آنچه از این کشور به افغانستان صدور می شود به کشورمان بسیار ناچیز است. اگر بستر سرمایه گذاری و طی مراحل اداری را در ایران با افغانستان و قوانین این کشور مقایسه کنید، میبینید که زمان انجام سرمایه گذاری اتباع ما در ایران 10 برابر ایرانیان در کشور ماست. عناصر سرمایه گذاری در همه کشورها سه عنصر نیروی انسانی، سرمایه مادی و معنوی است. نیروی انسانی ارزانتر و سرمایه گذاری مطمئن و اعتبارات کافی در کشورما موجود است.

وی خاطرنشان کرد: برگشت تعرفه های صادراتی از جانب ما به ایران بحث پیچیده ای نیست و میتوان آن را حل و فصل کرد.

 حسین خانی زاده، دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست ابراز کرد: استان خراسان و ولایت هرات پل بزرگ ارتباطی دو کشور است؛ هیچ یک از ما از ظرفیتهای خراسان رضوی غافل نیستیم ولی باید بر سرمایه گذاری دو استان به طور متقابل عمل کنیم. خانه صنعت استان ما با اتحادیه تجار جوان هرات مراوده دارد. خانه صنعت آمادگی انعقاد هرگونه تفاهم نامه با زمینه های فرهنگی و اقتصادی را دارد و آماده توافقات لازم با اتاق صنعت و معدن هرات هستیم.

وی بر لزوم تسهیل صادرات و واردات دو کشور تاکید و تصریح کرد: در هر دو کشور مشکلات اصلی مربوط به دولتی هاست و بخش خصوصی آماده همکاری اند. ما امیدوار به پیگیری  مصوبات این نشست هستیم زیرا اگر مصوبات به ورطه فراموشی سپرده شود، این برنامه ها جز اتلاف وقت عایدی نخواهد داشت.

محسن شادمان، رئیس کمیسیون انرژی اتاق مشهد نیز در این نشست اظهار کرد: جای خالی مباحث برق در کمیته های این نشست خالی است و ما به عنوان سندیکای برق در زمینه انتقال برق و دانش این حوزه خصوصا در زمینه برق فشار قوی و ضعیف و نیز دانش مربوط به تامین آب شرب مناطق مسکونی هرات حاضر به همکاری هستیم.

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی