بهره گیری از ظرفیت راه آهن خواف- هرات به منظور انتقال سوخت به افغانستان

بهره گیری از ظرفیت راه آهن خواف- هرات به منظور انتقال سوخت به افغانستان
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 18 دي 1399

فعالان اقتصادی و مسئولان ایرانی و افغانستانی در کارگروهی مشترک، از مسائل حوزه انرژی سخن گفتند:

بهره گیری از ظرفیت راه آهن خواف- هرات به منظور انتقال سوخت به افغانستان

 

در کارگروه تخصصی حوزه انرژی، ذیل کمیته مشترک اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات باستان افغانستان، فعالان بخش خصوصی و نمایندگان دستگاه های دولتی بر ضرورت تسهیلگری در حوزه انتقال سوخت به افغانستان تاکید کردند و خواستار بهره گیری از ظرفیت راه آهن خواف_ هرات به منظور سرعت‌بخشی به این بحث شدند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «، محمد صدیقی فر»، سرکنسول ایران در هرات در همین رابطه بیان کرد: اقتصاد ایران و افغانستان، در پیوند با یکدیگر بوده و از این منظر به نوعی مکمل همدیگر به شمار می آیند.

وی صادرات سوخت به افغانستان و تامین نیاز این کشور را بخشی از همین تعاملات دانست و عنوان کرد: روند صادرات سوخت باید تسهیل و تسریع شود. در حال حاضر با می توان  از ظرفیت جدید خط آهن خواف _ هرات برای انتقال سوخت به این کشور همسایه بهره برد، چرا که این خط آهن فرصت های خوبی را پیش روی طرفین قرار داده است. از سوی دیگر، با توجه خطرات بسیار جدی انباشت کانترهای سوخت در مرز دوغارون می توان از پتانسیل این خط آهن به منظور انتقال سوخت استفاده کرد.

وی تاکید کرد: البته انتقال سوخت از مسیر ریلی نیازمند امکان سنجی و فراهم کردن زیرساخت های لازم است و باید تدابیر لازم برای آن اندیشیده شود. علاوه بر آن طرف افغانستانی باید در خصوص بارانداز تخلیه آن نیز تدابیر لازم را اتخاذ کند.

محمود سیادت، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: بسیاری از مشکلات حوزه انرژی میان طرفین قابل حل است اما متاسفانه گاها ایده آل گرایی سبب می شود تا برخی از مشکلات در حوزه عمل لاینحل باقی بماند. لذا در بیان وعده ها، ابتدا باید سطح اختیارات مان سنجیده شود. اگر به مشکلات واقع بینانه و عملیاتی نگریسته شود قطعا در عرصه عمل توفیق بیشتری حاصل خواهیم کرد. برای تحقق این مهم باید برنامه عملیاتی توام با زمان بندی تدوین شود، همچنین ضرورت دارد که نشست های مشترک نیز در فواصل زمانی کوتاه تری برگزار شود تا در صورت عدم اجرای توافقات صورت گرفته، موارد به مقامات عالی به منظور پیگیری ارجاع داده شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر اراده ای برای سرمایه گذاری در ایران وجود دارد باید سرمایه ها در موعد مقرر در عرصه عمل پیاده شود و توقف سرمایه ها رویکرد خطایی است، چرا که هر دو طرف باید از سرمایه گذاری های صورت گرفته منتفع شوند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد خاطرنشان کرد: از طرف افغانستانی تقاضا داریم که سطح تجارت خود را با ایران افزایش دهند، چرا که کشور ما تمایل دارد افغانستان گاز و فرآورده های نفتی خود را از ایران خریداری کند.

در ادامه علی اصغر اصغری، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی عنوان کرد: خوشبختانه طی سال های گذشته در حوزه سوخت و انرژی میان کشور ایران و افغانستان شاهد اتفاقات میمون و مبارکی بودیم به طوری که سطح صادرات سوخت و فرآورده های نفتی هم از نظر کمیت و کیفیت بسیار افزایش یافت، همچنین تنوع فرآورده های نفتی نیز نسبت به گذشته بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه امید می رود طرفین بتوانند گام های تخصصی در حوزه حل مشکلات بردارند، تصریح کرد: خوشبختانه گام های موثری در حوزه انرژی میان ایران و افغانستان برداشته شده است هر چند که رسیدن به این سطح از تعامل و همکاری کفایت نمی کند، چرا که بایستی سطح مناسبات طرفین در این حوزه بیش از پیش افزایش یابد. هر چند که ممکن است در برخی مواقع شاهد بروز مشکلات و مسائلی میان کشور ایران و افغانستان باشیم اما قطعا این مسائل با برگزاری جلسات و مطالعات کارشناسی حل و فصل خواهد شد.

در بخش دیگری از این نشست، میراجان سلیمان خیل، رئیس اتاق مشترک هرات_ مشهد با بیان اینکه انتظار می رود که پس از این طرفین به توافقات صورت گرفته به طور کامل جامه عمل بپوشانند، تصریح کرد: در حال حاضر تجار افغانستانی با مشکلاتی مواجه هستند که امید می رود طرف ایرانی با حمایت خود هر چه سریع تر در رفع این مشکلات کوشا باشد. متاسفانه این مسائل ریشه ای بوده و مربوط به روزها و ماه های اخیر نیست بلکه بعضا بیش از یکسال از مشکلات و مسائل حوزه انرژی می گذرد اما حمایت چندانی از تجار افغانستانی صورت نگرفته است. لذا از شرکت ملی سوخت و فرآورده های نفتی تقاضا داریم نهایت همکاری و تعامل را به منظور حل مشکلات موجود در این حوزه با ما داشته باشند.

محمد آصف علیزائی، آمر نفت و گاز ولایت هرات نیز در همین رابطه گفت: برخی از مشکلات تجار افغانستانی در سطح ملی مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفته است و شماری از این مسائل نیز باید با تعامل و همکاری طرف ایرانی حل و فصل شود. متاسفانه برخی از مشکلات و مسائل اخیرا به مباحث گذشته افزوده شده که رفع آن نیازمند همکاری طرفین است. امید می رود این مشکلات هر چه سریع تر با همکاری طرفین حل و فصل شود.

لازم به ذکر است که در این جلسه پیرامون تحویل به موقع و با کیفیت سوخت و فرآورده های نفتی به طرف افغانستان، پیگیری مطالبات تجار افغانستانی از ایران، نبود گازوئیل کافی در گمرک دوغارون، نظارت دولت ایران بر پالایشگاه ها و اخذ ضمانت اجرا به منظور مطالبات تجار افغانستانی و ... توافقاتی مابین طرفین صورت گرفت.

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی