اهمیت توسعه تعاملات ایران و افغانستان از جاده روابط اقتصادی

اهمیت توسعه تعاملات ایران و افغانستان از جاده روابط اقتصادی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 17 دي 1399

در چهارمین نشست کمیته مشترک اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات باستان افغانستان تاکید شد:

اهمیت توسعه تعاملات ایران و افغانستان از جاده روابط اقتصادی

 

آیین افتتاحیه چهارمین نشست کمیته مشترک اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات باستان افغانستان با حضور نمایندگانی از بخش های دولتی و خصوصی دو کشور، در محل پردیسان مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری در این نشست از آمادگی خراسان رضوی برای انتقال گاز CNG تا اسلام قلعه و توسعه خط انتقال برق به هرات خبر داد.

علی رسولیان همچنین از اهمیت تجارت دوطرفه گفت و اظهار کرد: ما فقط به دنبال صادرات به افغانستان نیستیم بلکه در پی توسعه سرمایه گذاری افغانستانی ها در خراسان رضوی نیز هستیم. بحث صادرات فرآورده های نفتی ظرفیت خوبی در استان ما دارد و طرح پایانه انرژی را با هدف استفاده از این ظرفیت در مرز دوغارون دنبال کردیم و به دنبال افزایش مبادله و صادرات محصولات این بخش هستیم. در حوزه صادرات گاز هم آماده ایم انتقال گاز CNG را تا اسلام قلعه ادامه دهیم و به نیازهای افغانستان در این حوزه پاسخ دهیم. برای تامین نیاز مردم هرات نیز آمادگی این را داریم که خط انتقال برق را به ظرفیت 500کیلوولت توسعه دهیم.

وی ابراز کرد: بخش کشاورزی یکی از عرصه هایی است که می توانیم با توجه به ظرفیت های خوب دو کشور به ویژه استان هرات، از آن استفاده کنیم و برخی از محصولات مورد نیاز خراسان رضوی را از طریق کشت فراسرزمینی تهیه و وارد ایران نماییم و مورد استفاده قرار دهیم. ما به دنبال تامین نیازهای خود از طریق روابط دو طرفه هستیم. اگر بتوانیم به جای واردات برخی محصولات از دیگر کشورها، آن ها را از افغانستان وارد کنیم، برایمان مطلوب خواهد بود و زمینه بهبود تراز تجاری دو کشور نیز فراهم می شود.

وی با بیان اینکه افزایش ترانزیت کامیون از افغانستان از دیگر اهداف ماست، بیان کرد: اگر بتوانیم مسیر ترانزیتی جدیدی از افغانستان به آسیای میانه داشته باشیم، نتایج خوبی را شاهد خواهیم بود. بزرگترین واحدهای کنسانتره، گندله و تولید فولاد در سنگان خواف با سرمایه گذاری بالغ بر 30هزار میلیارد تومان در این منطقه ایجاد شده و با توجه به ظرفیت ریلی افغانستان امیدواریم در مبادلات مربوط به این حوزه نیز اقدامات قابل توجهی انجام بگیرد.

رسولیان ابراز کرد: در بحث عوارض بین مرزی هم آماده رفع موانع موجود هستیم. امیدواریم با همکاری دو طرف، قبل از پایان دی ماه کار ساماندهی مرز دو کشور به انجام برسد. اختلافاتی که بین شرکت های خراسانی و افغانستانی وجود دارد نیز باید مرتفع گردد و در این زمینه ما آماده اقدام هستیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم توافقاتی که در این اجلاس حاصل می شود، همکاری های بازرگانی، اقتصادی و فرهنگی دو استان را افزایش دهد؛ زیرا سوابق نشان می دهد که مسیر همکاری های ما میتواند بیش از این گسترش و توسعه یابد و طرفین را از برکات آن منتفع سازد.

وی افزود: روند دموکراسی افغانستان در 20 سال گذشته و روند توسعه این کشور قابل توجه است و امیدواریم روز به روز شاهد توسعه این زیرساخت ها باشیم. هیچ مانعی بین روابط دو استان وجود ندارد و عزم مقامات عالی دو کشور بر توسعه روابط است. افتتاح راه آهن خواف به هرات نیز تلاشی افتخار آفرین بود و امیدواریم سطح روابط را افزایش دهد و افغانستان را به مسیر ترانزیت کالا تبدیل کند.

رسولیان تصریح کرد: باید در تمامی حوزه های تجارت و گمرکات، تولید و حمل و نقل و ترانزیت، گردشگری و... روابط را توسعه دهیم. برگزاری نمایشگاه های مشترک از رویکردهایی است که می تواند همکاری دو کشور را افزایش دهد و امیدواریم نمایشگاهی که اوایل بهمن ماه در افغانستان برگزار می شود، به تحقق این مهم بیانجامد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه روند کار در مرز دوغارون در حال اصلاح است، خاطر نشان کرد: افزایش ساعت کاری در مرز دوغارون به میزان 5 ساعت، از جمله اقدامات برای بهبود وضعیت در این مرز بوده و امیدواریم با رفع موانع موجود، امکان تردد روزانه 1000کامیون در این مرز فراهم شود.

*نقش مهم راه آهن خواف- هرات در توسعه روابط تجاری دو کشور

معاون اجتماعی ولایت هرات افغانستان نیز در این جلسه بر اهمیت و نقش راه آهن خواف- هرات در توسعه روابط تجاری دو کشور تاکید کرد و خواستار استفاده حداکثری از این ظرفیت شد.

مونسه حسن زاده اظهار کرد: پروژه راه آهن خواف- هرات نقش بزرگی در توسعه روابط تجاری دو کشور خواهد داشت. جا دارد که از کمک و همکاری دولت و ملت بزرگ ایران قدردانی کنیم. شکی نیست که مناسبات اقتصادی و تجاری و مشترکات فرهنگی دو کشور سابقه ای دیرینه دارد و برای توسعه روابط از جانب هر دو طرف کوشش فراوانی صورت گرفته است. خوشبختانه با سعی دو طرف برای رفع مشکلات و توسعه حمل و نقل، کمیته مشترکی ایجاد شد تا به مدد پتانسیل مذکور بسیاری از مشکلات عرصه گمرکات، مواد سوختی و حمل و نقل و... برطرف شود و امیدواریم دیگر موانع موجود نیز از همین مسیر اصلاح شوند.

حسن زاده ابراز کرد: همکاران ما در ادارات دولتی همواره در موضوع رفع مشکلات ترانزیت کالا و گمرکات کوشیده و موضوعات را پیگیری کرده اند و مسئولان اتحادیه های صنعتی و حوزه های مختلف نیز همواره برای رفع موانع تلاش داشته اند و اداره محلی را حمایت می کنند. توقع می رود مسئولان کمیته مشترک در خراسان رضوی نسبت به رفع موانع موجود در عرصه صادرات، صنعت، سوخت، حمل و نقل و سایر بخش ها در این طرف مرز چاره اندیشی کنند.

 وی ادامه داد: همان طور که مسئولان افغانستان زمینه سهولت ورود کالاهای ایرانی به کشور خود را فراهم کرده اند، انتظار می رود ایران هم برای سهولت ورود کالاهای صادراتی افغانستان که بیشتر محصولات کشاروزی هستند، همت لازم را مبذول کند.

این مقام افغانستانی خاطر نشان کرد: دولت افغانستان 7 منطقه را به عنوان زون های اقتصادی درنظر گرفته که مهم ترین آن بندر اسلام قلعه می باشد. در آینده نزدیک تاسیسات گمرکی برای توسعه فعالیت های اقتصادی در این منطقه ساخته خواهد شد و این نویدی برای بخش خصوصی و جلب سرمایه گذاری در این بندر است. ما آماده ایم برای بررسی و رفع چالش های فی مابین اقدام کنیم.

حسن زاده تصریح کرد: هنوز هم مشکلاتی در گمرک دوغارون، تایباد، پایانه بار و ... وجود دارد که موانعی برای ورود کالاهای افغانستانی حوزه سوخت به وجود می آورد. در جلسات در این خصوص بحث می شود و امیدواریم که در زمینه رفع این مشکلات نیز اقدامات لازم انجام بگیرد.

* زمینه ها و ظرفیت های بسیاری بالایی برای توسعه روابط تجاری دو کشور وجود دارد

سرکنسول ایران در هرات گفت: توسعه مناطق شرقی ایران بدون پیوند با مناطق غربی افغانستان چندان قابل تعریف نیست. توسعه روابط ما بیش از یک انتخاب، یک ضرورت است.

محمد صدیقی فر افزود: زمینه ها و ظرفیت های بسیاری بالایی برای توسعه روابط تجاری دو کشور وجود دارد که باید به آن ها توجهی ویژه صورت بگیرد و طرفین استفاده حداکثری داشته باشند.

وی یادآورد شد: نکته ای که وجود دارد، تاکید بر اشتراکات فرهنگی و زبانی به عنوان کلید اصلی بین روابط دو کشور است اما به نظر می رسد؛ هنوز نتوانسته ایم از این ظرفیت به طور مطلوب استفاده کنیم. مشکلات مرز لاینحل نیست اما افزایش ساعت کار دو طرف مرز، ماه ها مورد مذاکره قرار گرفت تا به نتیجه رسید.

صدیقی فر با تاکید بر لزوم اجرایی شدن مصوبات کمیته های این نشست اظهار کرد: باورم این است که روسای گمرک دوغارون و اسلام قلعه باید هفته ای یکبار با یکدیگر ملاقات کنند چون تا بروکراسی های معمول در مسیر تعامل دو کشور می تواند بسیار زمان بر واقع شده و روند حل مشکلات را پیچیده سازد. به مدد اشتراکات زبانی باید حداکثر هماهنگی ها را محقق کنیم.

سرکنسول ایران در هرات درباره فرصت های موجود بین دو استان گفت: خط آهن خواف- هرات علی رغم مشکلاتی که داشتیم افتتاح شد اما همه می دانیم، تا زمانی که ایستگاه «روزنک» به هرات وصل نشود، نباید توقع داشته باشیم که تاثیری اساسی بر مناسبات تجاری دو کشور ایجاد شود. با این حال، نباید به این ظرفیت بی توجهی صورت بگیرد. آن طور که شاهد بودم، قطعه چهارم این راه آهن هم در حال حاضر، به طور قدرتمند در حال انجام است.

وی افزود: نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در هرات همواره آمادگی این را دارد تا در راستای بهبود مناسبات تجاری دو استان، هر خدمت لازم را ارائه دهد.

* لزوم زمینه‌سازی برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ ایرانیان در افغانستان

نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی بر لزوم مرتفع سازی موانع موجود در مسیر سرمایه گذاری در ایران و افغانستان تاکید کرد و خواستار زمینه سازی برای انجام سرمایه گذاری های بزرگ شد.

محمود سیادت تاکید کرد: باید برای رفع موانع سرمایه گذاری طرفین اقدام لازم صورت بگیرد و شرکت های توانمند این حوزه حمایت شوند. حضور هیات های تجاری در نمایشگاه های افغانستان، احصاء و اعلام فرصت های سرمایه گذاری و شرایط و امتیازات این بحث برای سرمایه گذاران خارجی، از ضرورت هایی است که می تواند انگیزه سرمایه گذاری در افغانستان را افزون سازد.

سیادت تصریح کرد: لازم است سرمایه گذاری های بزرگی از ایران در افغانستان اتفاق بیافتد. موانعی در این کشور وجود دارد و امیدواریم با به نتیجه رسیدن مذاکرات و تدوین سند تعاملات این دو کشور، شاهد بهبود تعاملات باشیم تا در فضایی مناسب، بحث های سرمایه گذاری رقم بخورد. در این بحث توجه دو دولت و سیاستگذاران را نیاز داریم و اینکه بیش از گذشته اقتصاد را محور ارتباط دو کشور بدانند. عمیقا باور دارم که اگر اقتصاد را به عنوان مبنای توسعه روابط قرار دهیم، موانع احتمالی در ارتباطات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نیز به شدت کاهش می یابد.

وی یادآور شد: بدون اینکه بخواهیم یکدیگر را متهم کنیم، باور کنیم که هر دو طرف در توسعه روابط کوتاهی کرده اند و مسائلی که در مرز وجود دارد، زیبنده هیچ یک از دو کشور نیست.

نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: درهم تنیدگی اقتصاد دو کشو به حدی است که نمی توان بدون ارتباط با یکدیگر به پیشرفت رسید؛ اما آنچه مایه تاسف است اینکه، از این ظرفیت ها بهره نجسته ایم و به نظر می رسد باید در رفع موانع و مشکلات تسریع صورت بگیرد و به مباحث توسعه ای برسیم. تاکنون در بخش هایی در جا زده ایم و این روند زیبنده تعاملاتی که ادعا می شود، نیست.

 *تاثیر سند استراتژیک روابط ایران و افغانستان در بهبود معاهدات

سرکنسول افغانستان در مشهد نیز در بخش دیگری از این جلسه گفت: افغانستان به دنبال رفع نگرانی های موجود در مسیر معاهداتش با ایران از طریق امضای سندی استراتژیک است.

جابر انصار ابراز کرد: به دنبال توسعه روابط تجاری دو طرفه هستیم و در تلاشیم تا دیپلماسی اقتصادی به نفع دو ملت رقم بخورد و وضعیتی مطلوب برای هر دو کشور به وجود آید.

وی افزود: سند استراتژیک دو کشور در آینده ای نزدیک امضا خواهد شد که بر همکاری اقتصادی، اجتم%D8%

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی