برگزاری جلسه کمیته مشترک همکاری‌های خراسان رضوی و هرات در هفته جاری

برگزاری جلسه کمیته مشترک همکاری‌های خراسان رضوی و هرات در هفته جاری
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 15 دي 1399

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشهد خبر داد

برگزاری جلسه کمیته مشترک همکاری‌های خراسان رضوی و هرات در هفته جاری

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشهد گفت: همزمان با نمایشگاه اختصاصی ایران در هرات، جلسه کمیته مشترک همکاری‌های بین خراسان رضوی و هرات در هفته جاری برگزار خواهد شد.

محمود سیادت در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برگزاری ششمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در هرات اظهار کرد: نمایشگاه اختصاصی ایران در طول سال‌های گذشته هر ساله در هرات که دروازه ورودی ایران به افغانستان و یکی از قطب‌های اقتصادی، صنعتی و ترانزیتی افغانستان است، برگزار می‌شود. به باور بنده دراین خصوص باید به سمت نمایشگاه‌های تخصصی و موضوعاتی که امکان تبادل و کار مشترک با هرات را ایجاد می‌کند، حرکت کنیم و در حاشیه نمایشگاه کارهای بنیادی‌تری را به نمایش بگذاریم.

وی افزود: در زمینه برگزاری ششمین نمایشگاه اختصاصی ایران در هرات اطلاع ‌رسانی‌ها انجام شده است. باید سعی شود تا در نمایشگاه امسال و سال‌های آینده با ایجاد تغییرات بنیادی اشتیاق واحدهای صنعتی برای حضور در نمایشگاه افزایش پیدا کند. اگر کار اصولی و  بنیادی انجام شود واحدهای تولیدی غرب، شمال و مرکز نیز با اشتیاق بیشتری در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد و بازدهی و عملکرد بهتری خواهد داشت. 

این عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد بیان کرد: باید تلاش شود تا شرایط را به سمت توسعه همکاری‌های مشترک در زمینه‌هایی مانند بخش آی‌تی،کشاورزی و معدن سوق دهیم. قطعا باید به سمتی حرکت کنیم که واردات را از افغانستان افزایش داده و به برندینگ و صادرات این کشور از مسیر ایران کمک کنیم. 

وی با اشاره به اینکه «در حوزه سرمایه‌گذاری و صادرات نیز از کشور ایران به سمت افغانستان باید کار بیشتری انجام شود»، افزود: تولید کنندگان باید بخشی از تولید را به افغانستان برده تا از این طریق از فرصت کاهش تعرفه، کارگر ارزان قیمت استفاده کرده و به امکانات زیربنایی مناسب دست پیدا کنند و از این طریق بتوانیم توازنی میان صادرات و واردات به سمت افغانستان ایجاد کنیم. 

سیادت در مورد تاثیر بیماری کرونا و مشکلات موجود در مراودات اقتصادی ایران و افغانستان خاطرنشان کرد: افغانستان به دلیل 40 سال جنگ داخلی، زیر ساخت‌های اقتصادی ضعیفی دارد و حضور کشورهای غربی نیز در این سال‌ها شرایط را برای این کشور بدتر کرده و باعث خروج سرمایه‌ها از افغانستان شده است. درنتیجه انتظار خسته کننده‌ای در  بخش اقتصادی ایجاد شده است. علاوه بر این مسائل بیماری کرونا نیز مزید بر علت شده  و تا حدودی به همه بازارها از جمله بازار ایران اثر کرده است. اگر گفت‌وگوهای بین الافغان به نتیجه برسد نتایج بهتر خواهد شد.

وی افزود: از طرفی نوسانات دلار، قوانین متغیر داخلی و سخت‌گیری بر برگشت ارز در کشور باعث سردرگمی و تردید صادرکنندگان شده است و کاهش صادرات را رقم زده است. همچنین صف‎های طولانی در مرزهای خروجی به خصوص مرز دوغارون باعث افزایش بی‌رویه قیمت کرایه کامیون شد که قدرت رقابت با کالاهای مشابه خارجی را کم کرد. نوسانات قوانین و نوسانات دلار و ... در کشور قدرت ریسک دراز مدت را از تولید کننده و صادر کننده می‌گیرد. 

نایب رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: امید داریم با بهبود شرایط سیاسی در کشور افغانستان و نگاه جدید حاکم در وزارت صمت و با توجه به حضور و فعالیت‌های مناسب استاندار خراسان رضوی جناب آقای معتمدیان تغیرات خوبی در این شرایط داشته باشیم.

وی افزود: هر ساله همزمان با نمایشگاه اختصاصی ایران در هرات، جلسه کمیته مشترک همکاری‌های بین خراسان و هرات تشکیل می‌شود که در هفته جاری این جلسه صورت خواهد گرفت.

سیادت در زمینه مشکلات مرز دوغارون عنوان کرد: استاندار محترم خراسان رضوی با قاطعیت به این مشکل ورود کرده‌اند. مسائل بنیادی دیگری نیز در مرز وجود دارد که در جلسه‌ای که با حضور ایشان برگزار شد نوید حل این مشکلات را داده‌اند. 

وی در مورد اثرات راه‌آهن ایران هرات بر مراودات تجاری بین این دو کشور عنوان کرد: این راه‌آهن پتانسیل بسیار ارزشمندی است. افغانستان کشوری است که راهی به دریا ندارد و باید از طریق کشورهای همسایه خود را به بنادر دریایی برساند. از طرفی به دلیل نگاه  غالب سیاسی و امنیتی مشکلاتی از طرف کشور پاکستان برای افغانستان ایجاد شده است و افغانستان نمی‌تواند به این مسیر تکیه کنند. بنابراین یکی از اقتصادی‌ترین و  بهترین مسیرها برای این کشور مسیر چابهار است. تکمیل مسیر ریلی چابهار شمع تیغ و خواف می‌تواند یکی از محورهای اصلی ترانزیت افغانستان باشد.

نایب رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: اگر مسائل سیاسی و امنیتی به موضوع اقتصاد و ترانزیت آسیب نرساند، راه‌آهن ایران افغانستان در مورد صادرات کالاهایی از جمله سیمان که کرایه تاثیر زیادی در قیمت آن دارد، بسیار می‌تواند موثر باشد. البته  این مساله منوط به قیمت کرایه مسیر ریلی است. اگر قیمت‌ها پایین‌تر از قیمت‌های جاده‌ای نباشد ممکن است این پتانسیل کمتر به کار بیاید.

وی افزود: در حال حاضر بعضی از کالاها از جمله بعضی از صنایع تبدیلی، مانند نوشیدنی‌های غیر الکلی، شوینده‌ها به خاطر اینکه شرایط تولید در افغانستان محیا است، کمتر صادر می‌شوند ولی هنوز کماکان در اکثر حوزه‌ها مانند حوزه ساختمانی، مواد غذایی و .... سهم‌مان را در بازار این کشور حفظ‌ و حتی در بعضی از حوزه‌ها مانند آهن‌آلات از میزان صادرات را بیشتر کرده‌ایم.

سیادت ادامه داد: برای افزایش صادرات بیشتر به کشور افغانستان باید به سمت کارهای بنیادی‌تر قدم برداریم. ایجاد شرکت‌های سرمایه‌گذار، حضور سرمایه‌گذاران در افغانستان، انتقال خطوط تولید، مشارکت در تولید، توسعه کشت فراسرزمینی و بهره‌برداری از معادن و همکاری‌های مشترک در حوزه ای‌تی و افزایش خدمات حمل و نقل از جمله این موارد است. برخی ازحوزه‌ها به خاطر مسائل سیاسی، کمبود دانش‌فنی، کمبود زیر ساخت‌ها، گران بودن انرژی و جمعت زیاد در افغانستان فرصت‌های بکری را ایجاد کرده است.

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی