روزهای خوش ترانزیتی در دوغارون

روزهای خوش ترانزیتی در دوغارون
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 14 دي 1399

پیگیری‌های بخش خصوص و مساعدت استاندار به حل بخشی از مشکلات یک مرز پُرتزافیک منجر شد:

روزهای خوش ترانزیتی در دوغارون

بالاخره و پس از کش و قوس‌های بسیار و پیگیری‌های فراوان بخش خصوصی، موضوع افزایش ساعت کاری و مدیریت تردد از یک درب در مرز دوغارون عملیاتی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، فعالان حوزه ترانزیت، اتاق بازرگانی و اتاق مشترک ایران و افغانستان بارها موضوع توقف چند روزه کامیون‌ها در مرز دوغارون و اسلام قلعه و خسارت های ناشی از آن را مطرح کرده بودند و از مسئولان در این زمینه استمداد خواسته بودند. یکی از راهکارهای حل این مشکل که بارها مطرح شد، افزایش ساعت کاری در مرز بود؛ اتفاقی که می توان گفت نخستین کار عملیاتی و مهم «معتمدیان» پس از روی کار آمدنش به عنوان استاندار جدید خراسان رضوی است. توامان با پیگیری مسئولان استانداری و گمرک، روند تردد از دو درب در این مرز اصلاح شد تا مانعی بر سر رانت هایی باشد که به این واسطه شکل گرفته بود.

به گفته بخش خصوصی با این افزایش 6 ساعته فعالیت مرز، روند تردد کامیون‌ها بهبود یافته است. اما نکته مهم، تداوم این روند است. بخش خصوصی معتقد است در صورت تثبیت این شرایط و ساعت کاری، دیگر شاهد توقف چند روزه و چند هفته‌ای کامیون‌ها، خواب سرمایه و خسارت به فعالان حوزه ترانزیت در مرز دوغارون نخواهیم بود.

*همراهی ایران و تسهیل در افزایش تردد کامیون‌ها

«میرا جان سلیمان خیل»، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان در هرات به خبرنگار ما می‌گوید: اقدام استاندار خراسان رضوی و والی هرات در افزایش ساعات کاری مرز دو طرف قابل تقدیر و تشکر است؛ این طرح با هماهنگی و پادرمیانی اتاقهای مشترک پیشنهاد داده شده بود و و با عملیاتی شدن آن شاهد تاثیرگذاری این روند هستیم.

وی درباره وضعیت ترافیک در مرز دو کشور پس از افزایش ساعات کاری اظهار می‌کند: در حال حاضر ترافیک تا حد زیادی کاهش یافته است؛ پیش از این، به خاطر خواب ماشینها در مرز، صادرات ایران و سرمایه تجار افغانستانی 10 تا 15 روز خوابیده بود و هم اکنون توقفها به 3 تا 4 روز کاهش یافته و راننده ها هم از این بابت بسیار خوشنود هستند.

سلیمان خیل تاکید می‌کند: امیدواریم در آینده نزدیک ، ترددها به روز شود و همین توقف 3 تا 4 روزه را هم شاهد نباشیم چرا که این اتفاق در بهتر شدن روند تجارت بین دو کشور بسیار اثرگذار خواهد بود.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان در هرات با بیان اینکه «با این روند، افزایش صادرات و واردات دو کشور را شاهد خواهیم بود»، می‌گوید: اگر قبلا روزانه بالغ بر 200 تا 300 کامیون صادراتی از ایران به افغانستان وارد میشد، هم اکنون با افزایش ساعت کاری از 7 تا 16 به 7 تا 22 و افزایش 6 ساعته زمان کار، روزانه بالغ بر 600 تا 700 ماشین تردد خواهند کرد.

وی درباره توقف کامیون‌ها پیش از افزایش ساعت کار در مرز اسلام قلعه می‌گوید: بدون شک در داخل افغانستان بالغ بر 10 تا 15 و حتی 18 روز یک کامیون در صف و نوبت بود و ما هم پیش از این مستندسازی این موضوع را انجام داده بودیم؛ طبق بررسی هایی که انجام دادیم، گاهی صف کامیون‌ها به 12 کیلومتر آن هم در سه ردیف کامیون می‌رسید؛ الان هم همان صف وجود دارد اما روند توقف به 2 و 3 شب تقلیل یافته و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک به این مهم دست یابیم که همان روزی که کامیون در هرات حرکت میکند، شب به دوغارون برسد و بارگیری را انجام دهد.

افزایش ساعت کاری مرز باید تداوم یافته و تثبیت شود

احمد زمانیان یزدی، رئیس کمیسیون ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز درباره این اتفاق مهم و اثرگذاری‌اش در تردد کامیون‌ها بیان می کند: با افزایش ساعت کاری مرز دو کشور، خروجی کامیون‌ها نیز بیشتر شده و توقف‌ها در مرز دوغارون به 5 تا 6 روز رسیده است.

وی می‌افزاید: روند تردد کامیونها تا حدی مطلوب شده و گمان میکنیم اگر این روند ادامه داشته باشد به شرایط عادی در مرز دست یابیم. اقدام مسئولان در این زمینه جای تشکر دارد؛ استاندار خراسان رضوی و معاون اقتصادی اش، مدیرکل امور اقتصادی استان، مسئولان گمرک و پایانه مرزی و عوامل فعال در مرز در این زمینه همراهی کردند و امروز شاهد این هستیم که پس از ماه‌ها تعداد روزهای توقف‌ کامیون‌ها کمتر شده است.

رییس کمیسیون ترانزیت اتاق مشهد اظهار می‌کند: پیش از افزایش ساعت کاری مرز، توقف کامیون‌ها تا 16- 17 روز رسیده بود اما هم اکنون با اقداماتی که انجام شد، شاهد این هستیم که نهایت توقف در مرز به 5-6 روز رسیده است و قطعا اگر این روند ادامه یابد، توقف‌ها باز هم کاهش خواهد یافت.

وی تاکید می‌کند: این روال باید همیشه ادامه داشته باشد و نباید کوتاه مدت باشد؛ حتی وقتی تردد عادی است و به صف تبدیل نشده است، باید ساعت کاری همین گونه باشد تا شاهد صفی شدن مسیر کامیون‌ها نباشیم. اگر فقط در مقاطعی که صف‌ها تشکیل شده، اقدام به افزایش ساعت کاری کنیم، باز به مشکل برمی‌خوریم و شاهد طولانی شدن مدت توقف‌‎ها در پشت مرز خواهیم بود اما ادامه روال کنونی، از چنین اتفاقاتی جلوگیری می‌کند.

زمانیان تصریح می‌کند: قول و وعده ای درباره تداوم این روند نشنیدیم اما معتقدم وقتی مسئولان محاسن افزایش ساعت کاری را در مرز ببینند، تصمیم بر ادامه این روند خواهند گرفت.

رییس کمیسیون ترانزیت اتاق مشهد می‌گوید: ما به عنوان نمایندگان بخش خصوصی بارها موضوع توقف کامیون‌ها در مرز دوغارون یا تردد از دو درب متفاوت با دو رویه و قانون متفاوت را مطرح و پیگیری کرده ایم، مطبوعات نیز پای کار آمدند و مشکلات و خسارت‌های این توقف‌های طولانی مدت برای صاحبان کالا، تولیدکننده، صادرکننده و شرکت‌های حمل و نقل و راننده‌ها اعلام گردید و در نهایت تصمیمی که استاندار اخذ کرد، عملیاتی گردید و اصلاحات لازم در این مرز رقم خورد تا بعضی از مشکلات دیرینه، رفع و رجوع شوند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی