ضرورت برقراری تعرفه ترجیحی دو جانبه؛ با هدف توسعه روابط تجاری ایران و پاکستان

ضرورت برقراری تعرفه ترجیحی دو جانبه؛ با هدف توسعه روابط تجاری ایران و پاکستان
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 09 دي 1399

در دیدار هیات تجاری پاکستان با مسئولان اتاق بازرگانی مشهد تاکید شد:

ضرورت برقراری تعرفه ترجیحی دو جانبه؛ با هدف توسعه روابط تجاری ایران و پاکستان

 

 

یک هیات تجاری از کشور پاکستان با مسئول نظارت راهبردی واحد بین الملل اتاق مشهد، دیدار کرده و طرفین پیرامون زمینه های مشترک همکاری های اقتصادی بخش خصوصی دو کشور، گفتگو و تبادل نظر نمودند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «محمدرضا توکلی زاده»، عضو هیات رئیسه و مسئول نظارت راهبردی واحد بین الملل اتاق مشهد در این نشست مشترک با بیان اینکه، بازگشایی مرز جدید پاکستان فرصت خوبی برای ارتقای تعاملات تجاری میان ایران و پاکستان فراهم آورده است، تصریح کرد: در بخش نساجی، ایران به رغم داشتن ظرفیت های تولیدی، همچنان یک واردکننده است اما متاسفانه قسمت اعظمی از پوشاک نیز به صورت غیرقانونی و قاچاق به ایران وارد می شود. حال اگر هر دو کشور پاکستان و ایران تمایل به انعقاد قراردادهایی با تعرفه ترجیحی داشته باشند می توان در این حوزه گام های خوبی برداشت. به طور مثال در مقابل صادرات محصولات بخش نساجی پاکستان به ایران، می توان برخی از کالاها مانند فاستونی و فرش (که ایران در تولید آن مزیت دارد) را با تعرفه ترجیحی به پاکستان صادر کرد تا بدین طریق تجارت قانونی میان دو کشور تسهیل شود که این مهم قطعا به نفع هر دو طرف است.

وی با اشاره به اینکه امید داریم که هر چه زودتر مراودات تجاری میان دو کشور، با رفع محدودیت های بانکی ارتقا یابد، تصریح کرد: ایران می تواند سهم خودش را در ساختن بندر گوادر پاکستان ادا کند، چرا که صنایع فولاد، سیمان و ساختمان در ایران بسیار قوی هستند و زمینه برای استفاده از این ظرفیت ها در جهت ایجاد بندر مذکور، وجود دارد.

توکلی زاده ادامه داد: کارخانه سیمانی در نزدیکی مرز پاکستان مستقر است که این واحد نزدیک ترین مرکز تولید سیمان به بندر گوادر محسوب می شود، در واقع این کارخانه حتی نزدیک تر از کارخانه های سیمان پاکستان به این بندر است، چرا که کارخانه های سیمان این کشور اغلب در شمال و جنوب مستقر هستند و لذا استفاده از کارخانه سیمان ایرانی از یکسو هزینه حمل و نقل را کاهش می دهد و از سوی دیگر کیفیت محصولات این کارخانه بسیار بالا خواهد بود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد اظهار کرد: متاسفانه گاها تعرفه های گمرکی بسیار بالا است که این مسئله سبب دور زدن قانون و مقررات خواهد شد. لذا اگر دو کشور به توافق برسند و به نوعی در تعرفه ها تخفیف قائل شوند از بروز تخلفات جلوگیری می شود. همچنین کاهش تعرفه ها نیز سبب افزایش درآمد دولت ها خواهد شد.

*ضرورت تغییر سیستم تجارت غیرقانونی به تجارت قانونی در سایه حمایت دولت ها

در ادامه محمد عاطف خان، رییس هیات مدیره گروه «نیوویژن» و مسوول هماهنگی در کمیته دایمی اتاق بازرگانی لاهور در شهر بندری گوادر در سخنانی عنوان کرد: کشور پاکستان دارای جمعیت بسیاری است و  علاقه بسیاری برای واردات خرما دارد، درواقع این محصول متقاضی بسیاری دارد. از سوی دیگر پاکستان یک تولید کننده قوی در حوزه مرکبات به ویژه پرتقال می باشد و بخش خصوصی، به صادرات این محصول تمایل زیادی دارد.

وی اشاره به افزایش قاچاق پوشاک عنوان کرد: متاسفانه دلیل واردات غیرقانونی پوشاک به ایران به تحریم ها و محدودیت های تجاری در عرصه بین المللی باز می گردد. با توجه به اینکه در آینده نزدیک یک راهکار بانکی میان پاکستان و چین برقرار خواهد شد، می توان از این مسیر برای افزایش مراوادات تجاری با ایران نیز استفاده کرد که این مسئله می تواند تسهیل کننده مشکلات بانکی، انتقال ارز و ... باشد.

وی تعاملات بین دو کشور پاکستان و ایران را به دلیل اشتراکات فرهنگی و سابقه مراودات تجاری ارزشمند توصیف و خاطرنشان کرد: پاکستان بر این مسئله واقف است که ایران صنایع بسیار قوی دارد و ظرفیت استفاده از توانمندی های این کشور در بخش عمرانی و خدمات فنی و مهندسی برای ساخت بندر گوادر وجود دارد. امید داریم تعامل حقوقی و قانونی میان پاکستان و ایران تسهیل شود و دولت ها نیز باید در این زمینه بستر را مهیا کنند، چرا که فرآیندهای کار اداری و امور گمرکی باید با تایید دولت ها و به صورت قانونی تعریف شوند و تعاملات میان دو کشور افزایش یابد. 

عاطف خان با اشاره به ظرفیت های بالای بازار ایران تصریح کرد: در حال حاضر حجم قابل توجهی از مراودات میان پاکستان و ایران صورت می گیرد اما رشد این تعاملات تجاری در گرو  تلاش برای حذف تجارت غیرقانونی است که فرآیندی زمانبر و مبتنی بر تلاش طرفین خواهد بود و لذا برای مشاهده نتیجه بهتر ، باید تلاش و همت بیشتری پیشه کنیم.

*فولاد مکران؛ بهترین تامین کننده فولاد پاکستان

در بخش دیگری از این نشست، حمیدرضا شنوایی، مدیر صادرات فولاد خراسان در سخنانی تصریح کرد: فولاد خراسان به عنوان سومین شرکت تولیدکننده محصولات فولاد ساختمانی  کشور و نخستین در شرق ایران با سالانه یک میلیون و 200 هزار تن محصول تولیدی است. اولویت ما در 2 الی 3 سال گذشته صادرات به ویژه به کشورهای همسایه از جمله پاکستان است. کشور پاکستان به دلیل نزدیکی به شرق کشور و همسایگی بازار مصرف خوبی برای ایران به شمار می آید.

وی افزود: اگر ترافیک مرزهای تفتان ، ریمدان و پیشین پاکستان نسبت به ترانشیپمنت محموله ها کاهش پیدا کرده و تردد تسریع شود، روند مطلوبی در توسعه صادرات میان دو کشور فراهم خواهد آمد، چرا که رانندگان دو طرف معطلی بسیاری در مرزها دارند.

شنوائی یادآور شد: یکی از بزرگترین سایت های تولیدی فولاد در چابهار به نام فولاد مکران با سالانه 2.5 میلیون تن تولید ظرفیت تولید کلید خورده که این واحد یک ابرکارخانه است و در حال حاضر 25 درصد از فاز اجرایی آن آغاز شده و حدود 2 سال آینده باید به بهره برداری برسد. این مجتمع می تواند برای کشور پاکستان یکی از بهترین تامین کننده های فولاد باشد.

عاطف خان؛ رییس هیات مدیره گروه «نیوویژن» و مسوول هماهنگی در کمیته دایمی اتاق بازرگانی لاهور در شهر بندری گوادر یادآور شد: تردد بدون نیاز به ویزا از جمله اقداماتی است که در دست پیگیری می باشد تا بتوان تردد تجار را در منطقه مرزی تفتان تسهیل کرد. به دلیل تعدد بالای مراوادات محصولات تجاری میان دو کشور و همچنین انتقالات غیرقانونی در مرز تفتان، پیش بینی می شود که بحث واردات و صادرات صنایع به کریدور دیگری انتقال پیدا کند و لذا محدودیت های فعلی نیز مرتفع خواهد شد. امیدواریم با مساعدت وزارت امور خارجه دو کشور موانع مراودات تجاری بین دو کشور مرتفع شود.

*کشور پاکستان می تواند تامین کننده نخ های پنبه ای ایران باشد

غلامعلی رخصت، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی مشهد نیز در ادامه این جلسه تصریح کرد: استان خراسان رضوی توانمندی های بسیار خوبی در حوزه نساجی، ریسندگی، بافندگی، فرش و چرم دارد و کشور پاکستان در هر حوزه ای که تمایل به همکاری داشته باشد می توانیم در همان حوزه همکاری کنیم.

وی با بیان اینکه امید می رود با افزایش تعاملات اتاق های بازرگانی دو کشور، بستر تجارت میان طرفین بیش از پیش فراهم شود، خاطرنشان کرد:ایران نیز در زمینه تولید پلی استر بسیار قوی عمل کرده، به طوری که در این حوزه بسیار خودکفا و به نوعی صادرکننده است و کشورهای هدف آن در این حوزه آسیای میانه و اروپا هستند.  علاوه بر این کارخانجات جین بسیاری در ایران فعالیت دارند اما با این حال نخ های پنبه ای با سایز بیش از 60 ، نیاز واحدهای تولیدی این بخش در ایران می باشد که کشور پاکستان می تواند در تامین آن بسیار به ما کمک کند.

عاطف خان، رییس هیات مدیره گروه «نیوویژن» و مسوول هماهنگی در کمیته دایمی اتاق بازرگانی لاهور در شهر بندری گوادر تصریح کرد: دیدار با اعضای اتاق ها بازرگانی تهران و مشهد قطعا آغازگر توسعه روابط بین دو کشور خواهد بود و این ملاقات فرصت خوبی برای معرفی ظرفیت های و نیازهای طرفین فراهم کرد.

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی