رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد عنوان کرد: خراسان رضوی؛ رتبه یازدهم کشور در محدودیت دسترسی به حامل های انرژی

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد عنوان کرد: خراسان رضوی؛ رتبه یازدهم کشور در محدودیت دسترسی به حامل های انرژی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 02 دي 1399

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد عنوان کرد:

خراسان رضوی؛ رتبه یازدهم کشور در محدودیت دسترسی به حامل های انرژی

 

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد گفت: خراسان رضوی در شاخص محدودیت دسترسی به حامل های انرژی که در زمره مولفه‌های مورد بررسی برای درج در گزارش پایش ملی محیط کسب وکار ایران(تابستان99) می باشد، حائز رتبه یازدهم در میان استان های مختلف کشور شده است.

به گزارش اتاق بازرگانی مشهد، «محسن شادمان» در تازه‌ترین جلسه این کمیسیون که با محور «امکان سنجی و بررسی راهکارهای انتخاب واحد نمونه بهینه مصرف انرژی در استان»، برگزار شد، اظهار کرد: بررسی ها نشان می دهد که جایگاه استانمان در نتایج طرح پایش ملی کسب‌و کار، طی فصول گذشته، ارتقای چندانی نداشته و حتی در یک فصل با افول جدی مواجهه بوده است. در شاخص هایی نظیر «ضعف دادگاه ها در رسیدگی به شکایات و پیگرد موثر متجاوزان به حقوق دیگران»، «رویه های ناعادلانه ممیزی و دریافت مالیات»، «موانع در فرآیندهای اداری و اخذ مجوزهای کسب و کار در دستگاه های اجرایی» و... بیشترین افول را نسبت به فصول گذشته شاهدیم. البته ناگفته نماند در سه مولفه کمبود تقاضا در بازار، کارگریزی عمومی و ضعف فرهنگ کار در جامعه و عرضه کالاها و محصولات قاچاق در بازار ایران شاهد بیشترین تغییر مثبت و بهبود نسبت به بهار 99 بوده ایم.

وی تاکید کرد: موضوع محدودیت دسترسی به حامل های انرژی یکی از معضلات استان به شمار می آید و تامین آب، برق و گاز مستمرا به عنوان یکی از مشکلات موجود پیش روی احداث واحدهای صنعتی عنوان می شود. این کمیسیون باید مجموعه‌ای از پیشنهادات را برای اصلاح وضع موجود ارائه کند. هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در آخرین نشست خود، بررسی این موضوع را به کمیسیون تخصصی انرژی اتاق سپردند.

وی در ادامه به موضوع «امکان سنجی و بررسی راهکارهای انتخاب واحد نمونه بهینه مصرف انرژی» اشاره و تصریح کرد: هر چند که ممکن است انتخاب این واحد نمونه اقدامی نمادین باشد اما قطعا تاثیر انگیزشی داشته و به اعمال بعضی سیاست های اصلاحی در بنگاه ها و شرکت های اقتصادی به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی منجر خواهد شد. لذا اگر این فرآیند به نحو شایسته ای انجام بگیرد، می توان مسیر خوبی را برای آینده ترسیم کرد.

شادمان خاطرنشان کرد: برای فرآیند انتخاب واحد نمونه بهینه مصرف انرژی باید یکسری پرسشنامه طراحی و از شرکت ها جمع آوری شود تا برای امتیاز دهی مورد پایش قرار بگیرند و بدین ترتیب واحد نمونه به درستی انتخاب شود. توامان نیازمند شاخص هایی جامع در این حوزه هستیم.

وی عنوان کرد: انتخاب واحدهای نمونه مصرف بهینه انرژی از میان صنایع و واحدهای مختلف که هر کدام در یک رسته شغلی فعالیت دارند، بسیار دشوار است. لذا پیشنهاد می شود در پرسشنامه ابتدا اطلاعات کلی شرکت ها دریافت شود و سپس بخشی از امتیازات به خوداظهاری شرکت ها و مدارک و جوایز بین المللی و داخلی آن ها تخصیص یابد. برای این منظور باید یک تیم ارزیابی عملکرد نیز شکل بگیرد.

*مدل انتخاب واحد نمونه سال، باید افزایش مشارکت سازمان ها را در به دنبال داشته باشد

در بخش دیگری از این نشست کامیار عزیزیان، نماینده شرکت ایران خودرو خراسان به ایراد سخن پرداخت و عنوان کرد: فرآیند انتخاب واحد نمونه مدیریت انرژی یک مبحث کاملا عملیاتی و تخصصی به شمار می آید. شرکت ایران خودرو در حوزه اصلاح مصرف انرژی دستاوردهایی داشته که می تواند در این مسیر، مورد کاربرد قرار بگیرند.

وی افزود: EFCQM  ( مدل تعالی 2020بنیاد مدیریت کیفیت اروپا) ساز و کاری است که بسیاری از سازمان ها و ارگان ها و پژوهشکده ها برای انتخاب واحدهای نمونه خود از آن بهره می گیرند و جوایز مختلفی از جمله جوایز سلامتی توسعه منابع انسانی ، تعالی منابع انسانی و ... از این مدل الگوبرداری شده است. این مدل در سال 2019 و 2020 ویرایش شده و شاهد تغییرات اساسی و بنیادی را در جهت تکامل آن هستیم.

نماینده شرکت ایران خودرو خراسان یادآور شد: اگر بتوانیم جایزه و مدلی را طراحی کنیم که بتواند باعث افزایش مشارکت سازمان ها شود، یک گام اساسی در جهت تعریف الگوی مصرف بهینه انرژی برداشته خواهد شد. بررسی ها نشان می دهد که برای یک جایزه ، 29 درصد سازمان ها به طور معمول مشارکت دارند،52 درصد سازمان ها نیز ترتیب اثری نمی دهند و 19 درصد آنها نیز کاملا با قضیه مخالف هستند. تجربه نشان داده است که در کشور ما میزان مشارکت شرکت ها در این ارزیابی ها برای دریافت جایزه کم تر است.

عزیزیان ادامه داد: مجموعه دانش، نگرش و مهارت سازمان ها منجر به شایستگی می شود لذا اگر جایزه و مدلی طراحی می شود باید نگاه ویژه ای به شایستگی سازمان ها صورت بگیرد و صرفا بحث نمود و بهبود تصویر سازمانی مطرح نباشد.

نماینده شرکت ایران خودرو خراسان خاطرنشان کرد: یکی از عواملی که سبب می شود تا یک مدل به شکل کارآمدی طراحی شود، نگاه سیستمی به یک موضوع است. به طور مثال سیستم مدیریت انرژی یک اقدام سمبلیک است و زمانی که سازمان شروع به اندازه گیری شاخص ها می کند و شاخص ها پایش می شود، پس از مدتی سازمان به روال گذشته بازمی گردد و هزینه ها مجددا افزایش می یابد اما زمانی که یک سازمان نگاه سیستمی داشته باشد، موضوع کاملا متفاوت خواهد بود و حرکت به سمت تعالی آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر چنانچه تفکر سیستمی در یک ارگان و یا سازمان وجود داشته باشد قطعا یکسری منافع را شامل حال سازمان می کند . به طور مثال اگر یک سازمانی در حوزه انرژی تفکر سیستمی را پیاده کند، باعث می شود تا 85 درصد به انطباق با قوانین ، 77 درصد به کاهش هزینه ها ، 46 درصد به کاهش ریسک های کسب و کار و همچنین 46 درصد به کاهش ضایعات در سازمان کمک شود.

عزیزیان ادامه داد: اگر مقرر است تا نقشه راهی طراحی شود ، باید افزایش مشارکت سازمان ها را در پی داشته باشد و تفکر سیستمی را در سازمان تقویت کند . در نهایت شایستگی سازمان ها افزایش می یابد . اگر مدل مذکور مکمل ها و حمایت هایی را داشته باشد که بتواند تفکر سیستمی و افزایش مشارکت را ارتقا دهد، قطعا اثربخشی سازمان ها را افزایش خواهد داد که حاصل این موضوع کمک به پایداری سازمانی، کاهش هزینه ها و کاهش گازهای گلخانه ای خواهد شد.

* برای مصرف بهینه انرژی در بخش تولید، باید انگیزه سازی انجام بگیرد

در ادامه جلال جوشش نایب رئیس کمیسیون انرژی در سخنانی تصریح کرد: باید هر سازمانی را با خودش مقایسه کرد ، همچنین باید حداقل معیارهای اولیه را مشخص کنیم تا کمیته انتخاب از میان انبوه اطلاعاتی که در اختیار دارد ، بررسی را با سهولت بیشتری انجام دهد.

وی در خصوص قوانین مخل کسب و کار و روند اصلاح‌گری در این فضا نیز گفت: یکی از مواردی که فعالان اقتصادی در عوامل مخل کسب و کار با آن مواجه هستند ، قوانین دشوار بانکی برای اخذ تسهیلات است، چنان که بانک ها بخشی از تسهیلاتی که ارائه می کنند را  به عنوان سپرده نزد خود نگه می دارند. عملا بسیاری از واحدها چه حقیقی و حقوقی به لحاظ فشاری که بر آن ها تحمیل می شود، این چالش را منعکس نمی کنند.

در ادامه نشست اصغر نصرآبادی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی توانیر در سخنانی عنوان کرد: باید مشخص شود که بازه زمانی پیاده سازی طرح تعالی سازمان ها در هر سازمان چه مدت و هزینه پیاده سازی آن به چه میزان بوده است؟ همچنین هزینه مستمری که برای نگهداری و بهبود این مدل هزینه می شود نیز باید مشخص گردد. به اعتقاد بنده پیاده سازی این مدل در هر سازمان نیازمند یک مشاور است و مشاوران باید نسبت به نیاز آن سازمان این طرح را پیاده سازی کنند.

نصرآبادی با اشاره به اینکه ایران خودرو شرکت بسیار بزرگی است که سالهاست نیاز به این طرح داشته تا آن را پیاده کند، یادآور شد: باید بازه زمانی و سطوح پیاده سازی این مدل مشخص شود و پرسنل سازمان باید آموزش های لازم را ببینند تا نگرش صحیح در آنان ایجاد شود.

حمید اسماعیلی، رئیس کمیته انرژی های تجدیدپذیر و تولیدپراکنده (ذیل کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد) در همین خصوص بیان کرد: باید راهکاری اندیشیده شود تا واحدهای صنعتی انرژی کمتری نسبت به شاخص های جهانی مصرف کنند. برهمین اساس پیشنهاد می شود تا الگوهای مصرف بهینه آب، برق و سوخت تدوین شده و به این واحدها به همراه پیشنهادات کارآمد و اجرایی، ارائه گردد.

وی خاطرنشان کرد: به طور مثال باید بررسی شود که ایران خودرو به ازای هر واحد تولیدی ، چه میزان انرژی مصرف می کند و این میزان با استاندارهای جهانی مقایسه شود. همچنین می توان دو واحد نمونه معرفی کرد ، نخست واحدی که واقعا به ازای هر واحد تولیدی یک کیلوگرم گندم چه میزان انرژی مصرف کرده است و در مصرف انرژی در قیاس با واحدهای دیگر انرژی کمتری را صرف کرده و دوم واحدی است که نسبت به سال های گذشته، میزان مصرف انرژی خود را کاهش داده است.

*در انتخاب واحد نمونه سال باید صنایع همگن با یکدیگر مقایسه شود

سید محمد خوشحال، مدیرعامل شرکت شهرک صنعتی ماشین ابزار و فن آوری های برتر نیز در این جلسه گفت: انتخاب واحدهای نمونه هر سال در شاخه های مختلف و در فراخوان های گوناگون انجام می گیرد اما در بحث انرژی اگر قرار باشد این امر به یک رویه تبدیل شود، برای ارزیابی دقیق تر باید واحدهای صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ را از یکدیگر تفکیک کرده و برای هریک از این دسته ها یک واحد نمونه انرژی انتخاب کنیم. همچنین می توان صنایع همگن را با یکدیگر مقایسه کرد که این اقدام توسط خانه صنعت و معدن انجام گرفته است و واحدهای فعال در هر رسته فعالیت با یکدیگر قیاس شده اند.

وی افزود: اخیرا سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در مکاتبه ای با نهاد ارشد خود در تهران، خواستار تخصیص اعتبار برای تامین و تکمیل امکانات زیربنایی در شهرک های صنعتی شده است. در حال حاضر شاهدیم که بحث تامین حامل های انرژی با کمبود اعتبار مواجه شده و حل این مشکل برای بخش تولید، نیازمند توجه دستگاه های ذی ربط است.

*اهمیت تدوین یک الگوی کارآمد و بومی برای بررسی روند مصرف انرژی در بنگاه های اقتصادی

سروری، نماینده شرکت ایران خودروی خراسان نیز در همین خصوص عنوان کرد: پایش یک سازمان با سازمان های مشابه اقدام صحیحی نیست ، به طور مثال زمانی که شرکت ایران خودروی خراسان با تویوتا مقایسه می شود، به این قیاس یکسری ایرادات وارد می شود. لذا پایش سازمان ها در قیاس با خودشان، بهترین اقدام ممکن است.

وی تصریح کرد: مدل تعالی 2020 بنیاد مدیریت کیفیت اروپا از این لحاظ یک ساختار مناسب برای هر سازمان با هر نوع خدماتی است. در واقع می توان هر سازمانی را با هر اندازه ای با این مدل ارزیابی کرد و البته بعضی مولفه ها را هم باید بومی سازی کرد. لذا معتقدم که سال نخست باید سازمان ها براساس خوداظهاری اطلاعات خود را اعلام کنند. در سال های پیش رو نیز سازمان ها باید در راستای مصرف بهینه انرژی توانمند شوند.

سروری خاطرنشان کرد: همه متغیرهای تاثیرگذار بر مصرف انرژی باید در این مدل مورد لحاظ قرار گیرد و توجه کنیم که مصرف انرژی واحدها و شرکت ها در هر فصلی متفاوت خواهد بود، لذا باید تمام ابعاد ماجرا در تعریف یک الگوی کارآمد مورد توجه باشد.

رضا نمازی، دبیر سندیکای صنعت برق استان در ادامه جلسه بیان کرد: شماری از شاخص ها برای شرکت ها و در بخش دولتی و خصوصی مشترک هستند که می توان از آن ها به عنوان «شاخص های عمومی» بهره بگیریم. در کنار آن مولفه های اختصاصی را نیز داریم.

وی ادامه داد: طبیعتا تمامی شرکت ها باید شاخص های عمومی را لحاظ کرده باشند. یعنی بحث ایزو، تکریم ارباب رجوع، نظام پذیرش پیشنهادها، طرح مدیریت بهره وری و... در این مدل جای می گیرند و در تمامی شرکت ها مشابه هستند اما در شاخص های اختصاصی نباید بنگاه های بزرگ را با شرکت های کوچک مقایسه کنیم.

وی بر ضرورت ایجاد یک تیم تخصصی برای بررسی و احصاء شاخص های مذکور و در ادامه شناسایی آن ها در بازدیدهای میدانی، تاکید کرد.

*ورود کمیسیون های تخصصی اتاق مشهد به وضعیت شاخص های محیط کسب و کار استان

تمیزی، دبیر کمیسیون انرژی اتاق مشهد نیز در همین خصوص بیان کرد:  جایگاه خراسان رضوی در گزارش پایش شاخص محیط کسب و کار اتاق ایران، طی فصول گذشته بهبود چشمگیری نداشته و همین امر باعث شد تا هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی، کمیسیون های تخصصی این اتاق را مامور به بررسی بعضی سرفصل های تخصصی در این گزارش کنند.

وی ادامه داد: هیات نمایندگان از کمیسیون انرژی تقاضا کرد تا در خصوص شاخص ، مربوط به حامل های انرژی است اعلام نظر نماید.

تمیزی تاکید کرد: از اعضای کمیسیون تقاضا داریم که پیشنهادات خود را در خصوص این شاخص به منظور بهبود وضعیت موجود ارائه دهند تا آن ها را جمع بندی کرده و به عنوان پاسخ به هیات نمایندگان ارائه نماییم.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی