در راستای چاره‌جویی مشکلات و جبران خلاء‌های قانونی در بخش کشاورزی؛ اتاق بازرگانی خراسان رضوی، شهریورماه میزبان اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس خواهد بود

در راستای چاره‌جویی مشکلات و جبران خلاء‌های قانونی  در بخش کشاورزی؛ اتاق بازرگانی خراسان رضوی، شهریورماه میزبان  اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس خواهد بود
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : شنبه ، 14 مرداد 1396

در راستای چاره‌جویی مشکلات و جبران خلاء‌های قانونی  در بخش کشاورزی؛

اتاق بازرگانی خراسان رضوی، شهریورماه میزبان

اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس خواهد بود

 

 

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: این اتاق در روزهای 9 و 10شهریورماه امسال، میزبان اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خواهد بود و دغدغه‌های فعالان اقتصادی استان در قالب جلسات تخصصی و کارشناسی، در حوزه‌ها کشاورزی، آب و صنعت غذا و همچنین میز ملی زعفران به وکلای مردم در خانه ملت، منتقل می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علی شریعتی مقدم در یکی دیگر از نشست‌های این کمیسیون عنوان کرد: حضور این نمایندگان در مشهد فرصتی مغتنم برای تعامل و انتقال دیدگاه‌ها و درخواست‌های فعالان بخش کشاورزی است و به منظور اخذ نتیجه‌ مطلوب از این دیدارها، در پایان تفاهم نامه ای بین اتاق بازرگانی خراسان رضوی، کمیسیون کشاورزی مجلس، مجمع نمایندگان استان و استانداری به امضا خواهد رسید.

*نگاهی به شاخص‌ترین درخواست‌های بخش کشاورزی از مجلس

اما در ادامه این نشست، علی مظفری مدیرعامل اتحادیه مرغداران ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ ﺭﺿﻮﯼ ضمن قدردانی از پیگیری‌های صورت گرفته در کمیسیون کشاورزی اتاق و همچنین شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان در جهت ایجاد پایانه پروتئین شرق کشور، گفت: خوشبختانه پس از برگزاری جلسات و نشست‌های متعدد، سازمان جهاد کشاورزی با تخصیص فضایی مناسب جهت ایجاد این پایانه موافقت کرد و به زودی شاهد آغاز مراحل اجرایی کار خواهیم بود. امیدواریم این طرح، پس از اجرا، به عنوان الگویی موفق در کشور ترویج شود.

وی با اشاره به بستر فراهم آمده برای تعامل فعالان اقتصادی و نمایندگان مجلس، عنوان کرد: مباحث بخش بازرگانی در حوزه کشاورزی از سوی وزارتخانه مربوط به آن پیگیری می‌شود و باید تلاشی صورت گیرد تا این وطیفه از ساختار مذکور منفک شود. در مقابل شاهدیم مباحث مهمی چون نظارت و بازرسی بر عهده  سازمان صنعت، معدن و تجارت گذاشته شده که همین موضوع مشکلاتی را پدیده آورده است

موسوی نژاد محترم هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی ومنابع طبيعي استان نیز در سخنانی، تخصیص اعتبارات مناسبی به منظور حل بحران آب این خطه را یکی از موضوعات مهمی دانست که باید در تعامل با وکلای مردم در مجلس شورای اسلامی مطرح شود.

 وی همچنین خواستار ارائه پیشنهادی به نمایندگان برای تصویب قانون مستقل صنفی کشاورزی شد و افزود: پیش نویس اولیه این قانون تهیه شده و می‌توان از این فرصت برای به ثمر نشستن آن، بهره جست.

رسول کدخدایی رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران، دیگر عضو این کمیسیون بود که در خصوص دستور کار آن گفت: اهداف و چشم انداز برنامه ششم توسعه کشور، حرکت بخش کشاورزی به سمت ظرفیت‌های دانش بنیان است و در راستای تحقق این رویکرد، مجلس می تواند نقش تسهیل‌گر امور را بازی کند. در این راستا، واردات محصولات تراریخته باید کنترل شود و حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهان بومی ایران نیز در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد.

اما دیگر نکاتی که اعضای این کمیسیون، خواهان طرح آن‌ها با نمایندگان مجلس شدند، به این شرح می‌باشد: توجه به نتایج آمایش سرزمینی در تعریف الگوی کشت استان‌ها و اولویت دادن به بحث توجیه اقتصادی، تدوین رویکردهایی جهت کاهش ضایعات بخش کشاورزی، رسیدگی به ماده 21 قانون توزیع عادلانه آب، توجه به اجرایی شدن قانون صیانت از ذخایر ژنتیکی و منابع آب و خاک، تخصیص اعتبارات و تسهیلات لازم به بخش کشاورزی با هدف توسعه اشتغال در این حوزه.

*ضرورت چابک سازی امور در بخش کشاورزی

در بخش دیگری از این نشست، محمدرضا اورانی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی خراسان رضوی، عنوان کرد: اسناد بالادستی بخش کشاورزی باید در قالب کتابچه‌هایی تدوین شده و در اختیار تشکل‌های این بخش قرار گیرد تا بستر دسترسی و آشنایی هرچه بیشتر با قوانین، برای فعالان این حوزه فراهم آید.

وی ادامه داد: متاسفانه تاکنون اعتباراتی که به سایر بخش ها از جمله صنعت در کشور تخصیص داده شده، سهم حوزه کشاورزی نشده است و این در حالیست که با سابقه ترین تشکل ها در این بخش فعالند.

وی چابک سازی امور در بخش کشاورزی را از الزامات مهم ساختاری دانست و تاکید کرد: تسهیل و چابک‌سازی امور در این بخش به حمایت از تشکل‌های کشاورزی منجر خواهد شد.  

حمایت و ساماندهی تشکل های بخش کشاورزی، تقویت الزامات قانونی در موضوع تغییر الگوی کشت از سوی کشاورزان، رسیدگی به قوانین موجود و رفع ضعف‌های آن‌ها، تقویت تعامل بخش خصوصی با دولت و مجلس از دیگر مباحثی بودند که این مقام مسئول به آن‌ها اشاره داشت.

شریعتی مقدم رئیس کمیسیون، در در جمع بندی مباحث مطرح شده، عنوان کرد: ارتقای زنجیره ارزش غذایی مبتنی بر برنامه‌ای مدون و اعمال آن بر روی محصولات شاخص استان از جمله زعفران، کشمش، زیره و گیاهان دارویی و همچنین تلاش برای تکمیل این زنجیره در کنار توجه به موضوعاتی نظیر معافیت صنعت غذا از مالیات بر ارزش افزوده، از دیگر موضوعاتی هستند که باید در ساختارهای کلان‌تر پیگیری شوند و تعاملات صورت گرفته با اعضای کمیسیون کشاورزی، می‌تواند آغازی بر این مسیر باشد.

اما در پایان این نشست مصوب شد تا تمامی زیرمجموعه‌های بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی، درخواست ها و پیشنهادات کاربردی و کارشناسی شده خود را به صورت مکتوب در اختیار کمیسیون کشاورزی و آب اتاق قرار داده تا پس از جمع‌بندی، شاخص‌ترین مباحث در جمع اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی مطرح و برای آن‌ها، با توجه به توان قانونگذاری مجلس، چاره‌اندیشی شود.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی