ضرورت تسهیل و توسعه تعاملات اقتصادی دو کشور، به اتکای روابط دیرین دو ملت

ضرورت تسهیل و توسعه تعاملات اقتصادی دو کشور، به اتکای روابط دیرین دو ملت
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 04 مهر 1399

نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در دیدار با رایزن تجاری سرکنسولگری افغانستان در مشهد تاکید کرد:

ضرورت تسهیل و توسعه تعاملات اقتصادی دو کشور، به اتکای روابط دیرین دو ملت

 

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در دیداری با رایزن تجارتی سرکنسولگری جمهوری افغانستان در مشهد، بر ضرورت تسهیل و توسعه تعاملات اقتصادی دو کشور به اتکای روابط دیرین دو ملت و اقتضائات موجود در عرصه های مختلف، تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «محمود سیادت» که در محل پارلمان بخش خصوصی مشهد میزبان حفیظ ا... بهاء بود، در سخنانی عنوان کرد: به رغم تلاش‌هایی که در طول سنوات پیشین برای رشد مناسبات تجاری و اقتصادی با کشور افغانستان صورت گرفته، اما هنوز نتوانسته‌ایم از تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود دو کشور بهره بگیریم.  عزم طرفین باید بر گره‌گشایی از موانع موجود و حرکت به سمت تعاملات برد-برد متکی باشد. 

وی به سرفصل های مشترکی اشاره کرد که دو ملت را به یکدیگر پیوند داده و افزود: زبان، تاریخ و فرهنگ دو کشور، مشترکات ارزشمندی بوده‌اند که در کنار قرابت جغرافیایی بر دوستی دو ملت افزوده اند. این علاقه و رابطه دوسویه چنان ریشه‌دار بوده که  هیچ قدرت خارجی نمی تواند بر آن اثری باقی بگذارد.

سیادت، فعالیت و حضور سرمایه گذاران و تجار افغانستانی در عرصه اقتصاد استان و کشورمان را مغتنم برشمرد و بیان کرد: خوشبختانه تعاملات خوبی با کنسولگری افغانستان در مشهد داریم و نگاه مثبت مقامات آن، به حل مشکلات و رشد روابط کمک شایانی نموده است.

 

وی اذعان کرد: تجربه تحریم‌ها نشان داد که بیشترین قوام در روابط اقتصادی و تجاری با همسایگان است. امید داریم که این نگاه و تلاش برای توسعه روابط با همسایگان به ویژه در بخش های اقتصادی، تدوام پیدا کند.

سیادت خاطر نشان کرد: ما می توانیم تعاملات خوبی را با کشور دوست و همسایه، افغانستان در حوزه های صنعت، معدن، گردشگری، آموزش و... تعریف کنیم و یک رابطه برد-برد را برای طرفین رقم بزنیم. امیدواریم تلاش همه بخش ها بر رفع موانع متمرکز شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی به مذاکرات صلح در افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: حرکت به سمت صلح، افغانستان را در مسیر جدیدی قرار می دهد که امیدواریم ماحصل آن ارتقای امنیت و ثبات برای این کشور و ملت دوست باشد. اگر چنین شود، شرکت های ایرانی مجال پیدا خواهند کرد تا با مطالعه موثر، به عرصه سرمایه گذاری در این کشور ورود کنند.

حفیظ‌ا... بها، رایزن تجاری سرکنسولگری افغانستان در مشهد نیز در این دیدار، عنوان کرد: تعاملات ارزشمندی طی سال های گذشته میان دو کشور شکل گرفته و امروز شاهد حضور تعداد زیادی سرمایه گذار و فعال اقتصادی افغانستانی در ایران هستیم که در بخش های مختلف گردشگری، حمل و نقل و... به فعالیت مشغول هستند.  

وی تاکید کرد: نظر به ظرفیت‌های موجود و اقتضای برنامه‌ریزی برای آینده، باید بررسی‌های آماری دقیق‌تری در حوزه سرمایه گذاری های انجام گرفته، صورت بپذیرد.

رایزن تجاری سرکنسولگری افغانستان در مشهد متذکر شد: از سوی دیگر، پتانسیل‌های اقتصادی ارزشمندی نیز در افغانستان فراهم است که می‌توانند زمینه سرمایه گذاری فعالان اقتصادی ایرانی باشند. البته دغدغه‌هایی در باب تضامین و امنیت سرمایه گذاری وجود دارد که ما توصیه کرده‌ایم با استفاده از ظرفیت شریک وطنی، اطمینان بیشتری برای خود ایجاد کنند.

وی در ادامه این گفتگو به پاره‌ای از مشکلات فعالان اقتصادی، سرمایه‌گذاران و تجار افغانستانی در حوزه اقامت، کسب مجوزهای کسب و کار و... اشاره کرد و خواستار تعامل بیشتر دستگاه های اجرایی شد.

در بخش دیگری از این جلسه علیرضا عزیزی، سرپرست مرکز خدمات بازرگانی اتاق مشهد از ضرورت ارائه آموزش ها به بازرگانان و سرمایه گذاران افغانستانی سخن گفت و متذکر شد: آشنایی بیشتر این گروه ها با مسائل قانونی و ظرفیت های موجود، به توفیقات آن ها کمک بیشتری خواهد کرد.

وی از آمادگی اتاق بازرگانی مشهد برای برگزاری دوره های آموزشی ویژه فعالان اقتصادی افغانستانی خبر داد و گفت: ظرفیت عضویت تجار افغانستانی در اتاق بازرگانی فراهم آمده و با این اقدام، آن ها می توانند از خدمات آموزشی، مشاوره، حمایتی و... پارلمان بخش خصوصی مشهد بهره بگیرند.  

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی