تحقق جهش تولید، مستلزم حفظ ظرفیت تولید و سرمایه های موجود است

تحقق جهش تولید، مستلزم حفظ ظرفیت تولید و سرمایه های موجود است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 02 مرداد 1399

در سومین جلسه کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد:

تحقق جهش تولید، مستلزم حفظ ظرفیت تولید و سرمایه های موجود است

 

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: «تولید» به مثابه ستون فقرات اقتصاد است و زمانی تحریم‌ها بر کشوری موثر می افتد که تولید آن کشور را نشانه بگیرد و امروز بخش مولد اقتصاد ایران، با چالش ها و موانع زیادی روبه روست که الزاما همه آن ها از تحریم ها نشات نمی گیرند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «محسن شادمان» در سومین جلسه این کمیسیون عنوان کرد: در این بزنگاه دشوار، تنها راه مقابله با تحریم‌ها و تقویت اقتصاد و اشتغال کشور، حفظ تولید است. این تاکیدات در اظهارات مقام معظم رهبری و نامگذاری دو سال اخیر نیز مشاهده می شود که بر «رونق» و «جهش» تولید تاکید دارند.

وی اظهار کرد: تحقق جهش تولید مستلزم تامین اقتضائات زیادی است اما در شرایط موجود به نظر می رسد که باید بیشتر بر حفظ وضعیت موجود در این بخش و حراست از سرمایه گذاری‌های انجام گرفته، متمرکز شویم.

شادمان توضیح داد: در شرایط فعلی بسیاری از قراردادهایی که با بخش دولتی به عنوان مصرف‌کننده اصلی داریم به خاطر مشکلات به وجود آمده ناشی از تغییر نرخ ارز، تغییر قوانین و تصمیمات، تاثیرات ویروس کرونا و تحریم‌ها دچار مسائل و مشکلات جدی و در بسیاری از موارد از روند اجرایی خارج شده است.

وی عنوان کرد: اولین پیش‌نیاز جهش تولید ، حفظ وضعیت موجود است و لازمه تداوم وضعیت موجود نیز حفظ قراردادهای فعلی بخش دولتی با بخش خصوصی، جلوگیری از فشار مضاعف بخش تامین اجتماعی و مالیاتی بر بدنه تولید و... می باشد. به نظر می رسد برای عبور از بخشی از موانع موجود از ظرفیت ساختارهایی نظیر ستاد تسهیل، ستاد تدبیر و پتانسیل های مشابه بهره گرفته شود و اختیارات لازم نیز به آن ها تفویض گردد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی ، مسیر دیگر برای حفظ شرایط موجود را انجام پرداخت‌های به موقع بخش دولتی به تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و یا لحاظ کردن جرایم مربوط به عدم پرداخت ، دانست و اضافه کرد: تسهیل در ایجاد پنجره واحد برای ایجاد یا توسعه یک کسب ‌وکار نیز نقش اساسی در این حوزه ایفا می کند.

*از دولت توقع داریم به تعهدات خود عمل کند

در ادامه این جلسه، اردلان منصوریان مدیرعامل شرکت رام‌پلاست و از فعالان صنعت انرژی به بیان مشکلات بخش خصوصی و تولیدکنندگان پرداخت . او پس از ارائه گزاشی از عمده ترین مشکلات و موانع موجود ، عنوان کرد : این قبیل از جلسات باید با حضور نمایندگان بخش دولتی برگزار شود چراکه تولیدکنندگان و بخش خصوصی نسبت به توانایی خود و اقداماتی که در دست دارند به خوبی آگاهند و بخش دولتی بایستی همراهی و همکاری لازم را انجام دهد.

وی ادامه داد: بانک‌ها، سازمان تامین اجتماعی، سازمان مالیاتی و دیگر نهادها بایستی موانع پیش روی بخش تولید و بنگاه های اقتصادی را بردارند  . امروز بخش تولید ما با نگرانی جدی نسبت به بقای خود رو به رواست.

منصوریان تاکید کرد: بخش دولتی بایستی گامهای اساسی در جهت کمک به بخش مولد و بنگاه های اقتصادی بردارد و بیشتر موثر و یاری گر باشد . توقع ما از دولت نیز عمل کردن به تعهدات خویش است. برگزاری این جنس جلسات برای ما این دلگرمی را ایجاد می کند که هنوز صدای ما شنیده می شود و مرجعی نظیر اتاق بازرگانی، پیگیر مشکلات فعالان بخش های مختلف اقتصادی است.

* حمایت از فعالان اقتصادی خوش‌حساب

در بخش دیگری از این جلسه، سعید بامشکی رئیس هیئت مدیره شرکت آریا تابلو توس، حل مشکلات فعلی را منوط به تغییر در سیاست‌های خارجی خواند و گفت: تعاملات کشورمان در بخش های مختلف و به ویژه در حوزه انرژی باید با کشورهای هدف ارتقا یابد و قطعا این روند می تواند به عبور از مشکلات منجر گردد.

وی اذعان کرد:  حمایت از فعالان اقتصادی خوش‌حساب  توسط دولت از موارد مهمی است که باید به آن توجه شود . دولت  بایستی  کالای مورد نیاز خود را از تولیدکنندگان خوش‌حساب تامین ‌کند و این روند عملا به تقویت کیفیت در بخش تولید منجر می گردد.

*اعطای تسهیلات حمایتی به صنایع روبه رشد، ضروری است

شادمان، رئیس کمیسیون انرژی اتاق مشهد، ضمن تایید مطالب عنوان شده، خاطر نشان کرد: اعطای تسهیلات حمایتی به صنایع پیشرو و روبه رشد یکی از نکات مهم در مسیر تحقق شعار «جهش تولید» به شمار می آید و مسئولان امر باید برنامه های خود را در این خصوص ارائه کنند.

وی ادامه داد: تمرکز بر داخلی‌سازی و بومی سازی در خریدهای دولت و گسترش خوشه‌های صنعتی تولید نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

شادمان افزود: گسترش قراردادهای استصناع به جای وام‌های مضاربه و جعاله می‌تواند منابع امن تولید را در اختیار تولیدکننده قرار دهد که این روند معمولا در رابطه با شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌شود. همچنین ایجاد مشوق‌های صادراتی و ایجاد و توسعه قوانین حفظ حقوق مالکیت معنوی از اهمیت به سزایی در این حوزه برخوردار است.

وی تاکید کرد: ایجاد دادگاه‌های تخصصی با زمان رسیدگی کم در خصوص شکایات بخش خصوصی و مذاکرات موثر با نهادهای دولتی در کشورهای منطقه به ویژه کشورهایی که با آن‌ها روابط استراتژیک داریم همانند عراق، سوریه و...  در خصوص ارجاع کار به شرکت‌هایی ایرانی به ویژه به واسطه مشکلات موجود در بحث وندورلیست‌های(لیست فروشندگان تأیید شده) این کشورها نیز از اقدامات موثر در راستای جهش تولید می‌باشد.  

* اجرای قوانین موجود

در ادامه تریبون جلسه در اختیار رئیس کمیته انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی قرار گرفت.

«حمید اسماعیلی» به ماده (8) قانون هدفمندی یارانه‌ها اشاره و عنوان کرد: بر اساس این قانون باید بخشی از وجوه حاصل از اجرای این قانون برای اصلاح ساختار فناوری واحدهای تولیدی در جهت افزایش بهره‌وری انرژی ، آب و توسعه تولید برق از منابع تجدیدپذیر هزینه شود .

وی ادامه داد: در سال 1391 قانونی توسط شورای شهر مشهد به تصویب رسید که اگر شهروندان درختان اطراف ملک خود را آبیاری کنند عوارض آن‌ها بخشیده می‌شود؛ ما به قوانینی از این دست در رابطه با انرژی‌های تجدیدپذیر که به حفظ محیط زیست نیز کمک می‌کند نیاز داریم تا جامعه را به استفاده از این انرژی ها ترغیب نماییم.

جلال جوشش نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی همچنین با تشریح بخشی از چالش های موجود فعالان صنعت انرژی، متذکر شد: بسیاری از قوانین مصوب که به مرحله اجرا نمی‌رسد به دلیل تغییر در شرایط اقتصادی در زمان تصویب و اجرای آن است. درخواست اجرای قوانینی که در سال‌های گذشته به تصویب رسیده است در عمل فایده‌ای ندارد اما این موضوع دلیلی بر عدم پیگیری آن نیست و ما باید تحت هر شرایطی صدای خود را به گوش مسئولان برسانیم.

*کاهش تلفات شبکه انتقال انرژی سبب افزایش تولید می‌شود

شادمان، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در ادامه جلسه به ماده (1) قانون هدفمندی یارانه‌ها در خصوص افزایش راندمان نیروگاه‌ها و کاهش تلفات شبکه‌های انتقال و توزیع اشاره و اذعان کرد: کاهش تلفات شبکه انتقال ، سبب افزایش چشم‌گیر سرمایه، اشتغال‌زایی و افزایش ظرفیت تولید می‌شود و منابع این کار نیز در درون آن نهفته است ؛ یعنی سرمایه مورد نیاز برای این کار، هزینه مجزایی نبوده و در واقع به‌کار گیری هزینه‌های تلف‌شده است و لازمه آن، حضور بانک‌ها و همچنین قراردادهای مناسب برای بازگشت پول از محل صرفه‌جویی هزینه‌ها می باشد.

وی یادآور شد: اقتصاد انرژی یکی دیگر از مسائل مهم در این حوزه است که براساس ماده (1) قانون هدفمندی یارانه، قیمت فروش داخلی بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع و سایر مشتقات نفت، با لحاظ کیفیت حامل‌ها و احتساب هزینه‌های مرتبط به تدریج تا پایان برنامه 5ساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کمتر از 90 درصد در خلیج فارس نباشد. با توجه به شرایط سیاسی حاکم بر تولید نفت در بین کشورهای اوپک و غیر اوپک و به تبع آن پایین آمدن قیمت بنزین در دنیا به نظر می‌رسد زمان شناورسازی قیمت بنزین فرارسیده است.از مزایای این امر کاهش یارانه پنهان انرژی، کاهش قاچاق سوخت، جبران کسری بودجه و امکان صادرات بنزین می باشد.

* آسیب‌شناسی مشکلات، ظرفیت بخش خصوصی را برای مطالبه گری، افزایش می دهد

در پایان جلسه، محمودامتی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در سخنانی ابراز کرد: کمیسیون‌ها، بازوان مشورتی و تخصصی اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان ها به شمار می آیند و پیگیری های آن ها، تاثیر به سزایی در گره گشایی از مشکلات فعالان اقتصادی در بخش های مختلف داشته است. در واقع آن ها مراجعی برای اخذ دیدگاه ها، انتقال تجارب و هم اندیشی و چاره جویی از مشکلات بخش خصوصی و اقتصاد کشور هستند.

محمود امتی مسئول نظارت راهبردی کمیسیون‌های اتاق مشهد خاطر نشان کرد: بهتر است کمیسیون‌های تخصصی به زیربخش‌هایی تقسیم و از فعالان آن حوزه ها نیز دعوت به عمل آید تا با حضور کارشناسان و اعضای کمیسیون، به بررسی مشکلات و تهیه بسته‌های پیشنهادی برای حل چالش ها اقدام شود. همچنین آسیب‌شناسی و علت یابی مشکلات، ظرفیت های بخش خصوصی و اتاق بازرگانی را برای مطالبه گری موثرتر، افزایش می دهد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی