تهیه نقشه مادر معادن استان با مشارکت بخش خصوصی و دولتی

تهیه نقشه مادر معادن استان با مشارکت بخش خصوصی و دولتی
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 27 بهمن 1395

در نشست کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی مصوب شد:

تهیه نقشه مادر معادن استان با مشارکت بخش خصوصی و دولتی

 

«تهیه نقشه مادر برای معادن استان خراسان رضوی» که در آن حدود و حرایم و ظرفیت‌های معدنی خراسان رضوی در مختصات جغرافیایی این خطه به نمایش گذاشته شود، با توافق سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، اداره کل نقشه برداری شمال شرق کشور و تشکل‌های معدنی استان؛ در کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی به تصویب رسید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ در هفدهمین جلسه این کمیسیون، موضوع «خدمات نقشه‌برداری در معادن» در دستور کار قرار داشت که پیرو آن راضیه علیرضایی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به عنوان میهمان این نشست، خواستار تدوین نقشه جامعی از حدود و حرایم معدنی استان با مشارکت ، اداره کل نقشه برداری شمال شرق کشور و تشکل‌های معدنی استان شد. وی در تشریح ضرورت انجام این اقدام عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر شاهدیم به دلیل عدم وجود چنین اطلاعاتی در روند تدوین طرح‌های توسعه شهری، مشاوران به حریم معادن بی‌اعتنا بوده و این امر باعث می‌شود تا در ادامه، فعالیت مراکز معدنی به بهانه قرار گرفتن آن در حریم شهرها، به چالش دچار شود.

وی مصداق چنین مشکلی را در مورد حریم شهر سنگان عنوان می‌کند و توضیح می‌دهد: مشاور طرح، حریم را به گونه‌ای تعیین کرده که 60معدن موجود در این منطقه در محدوده شهر قرار می‌گیرند و این امر در آینده تداوم فعالیت آن‌ها را با دشواری روبه رو خواهد کرد.

علیرضایی به استناد مشکلات و موانع موجود، اعلام آمادگی کرد، اطلاعات احصاء شده سازمان متبوعش در موضوع معادن استان را برای پیاده‌سازی در اختیار اداره‌کل نقشه برداری شمال شرق کشور قرار دهد و در همین رابطه از تشکل‌های معدنی نیز خواست تا مشارکت لازم را برای تدوین این نقشه مادر، صورت دهند.

  • ضرورت همگرایی سازمان‌های برای تدوین بسترهای اطلاعاتی مشترک

محمدعلی انواری، مدیرکل نقشه برداری منطقه شمال شرق کشور نیز ضمن استقبال از این درخواست عنوان کرد:سال‌هاست بحث بر سر به اشتراک‌گذاری اطلاعات در قالب ساختاری جامع و مبتنی بر بستر جغرافیایی استان در قالب سامانه‌ها و ظرفیت‌های نقشه برداری مطرح است اما این روند به رغم تاکیدات و پیگیری‌های مقطعی، راه به جایی نبرده است.

وی نمونه آن را کمیسیون GIS استان برشمرد که تاکنون در معدود جلسات خود موفق عمل نکرده و یادآور شد: طبعا سازمان‌ها و نهادهای مختلف نظر به هزینه‌ای که برای تامین اطلاعات خود کرده‌اند، تمایلی برای به اشتراک گذاشتن آن ندارند. توامان بعضی از اطلاعات نیز تخصصی‌تر از آن هستند که بر یک بستر مشترک بارگذاری شوند و مورد کاربرد دیگر نهادها واقع شوند.

وی در ادامه از ظرفیت‌های جدیدی گفت که در نهاد متبوعش فراهم آمده و توضیح داد: زیرساخت داده مکانی (SDI)، یک مسیر تعاملی جدید با امکانات خاص است که بخشی از نقایص پیشین را مرتفع می‌سازد. این ساز و کار کمک می‌کند تا هر مجموعه اطلاعاتی که در اختیار دارد را به «فراداده» یا «متادیتا» تبدیل کرده و بر روی سرور سازمانی خود قرار دهد. در حقیقت نقطه قوت این طرح این است که هر سازمان و نهاد این اطلاعات را بر روی سرور خود بارگذاری و نگهداری می‌کند و نهایتا در مرحله جستجو، فردی که به دنبال اطلاعات است، آگاهی پایه‌ای از محلی که داده‌ها برای او قابل دسترس خواهد بود، کسب می‌کند و می‌تواند اطلاعات را از همان سازمان و ساختار تقاضا نماید.

وی با گلایه از بی‌رغبتی سازمان‌ها به اجرا کردن همین بستر نیز عنوان کرد: ما تا به امروز برای استقرار SDI در سطح خراسان رضوی تنها موفق به برقراری ارتباط و ترغیب سه سازمان شده‌ایم و مابقی نهادها نیز در این رابطه همراهی نداشته‌اند و حتی در سه سازمان ذکر شده نیز پیشرفت امور به کندی رخ داد.

وی برای تهیه نقشه جامع معادن استان و بارگذاری اطلاعات معادن این خطه بر بستر داده‌های جغرافیایی خراسان رضوی اعلام آمادگی کرد و بر ضرورت همگرایی همه بخش‌ها برای تحقق این مهم تاکید نمود.

  • تسهیل ساز و کارها در بخش معدن با اجرای طرح «پنجره واحد»

در ادامه این نشست تریبون در اختیار علی اصغر پورفتح ا... رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی قرار گرفت. وی تشتت اطلاعاتی و آماری در بخش‌های مختلف کشور و استان را عاملی در جهت کندی فعالیت‌های اقتصادی و بروز بعضی موازی‌کاری‌ها برشمرد و نسبت به هدررفت سرمایه در این چرخه هشدار داد.

وی در عین حال تحقق یک ساز و کار صحیح و کارآمد را در بخش فعالیت‌های معدنی منوط به اجرای طرح «پنجره واحد» در استان عنوان کرد.

پورفتح‌ا... بر ضرورت ورود سایر دستگاه‌ها برای ارائه اطلاعات مرتبط خود در بخش معدن تاکید کرد و توضیح داد: در حال حاضر بسیاری از استعلامات و فعالیت‌های معدنی با بن بست حرایم میراث فرهنگی مواجه شده و یا در بخش محیط زیست محدودیت‌های جغرافیایی تعریف می‌شود. تبعا در روند تدوین چنین نقشه‌ای اگر این سازمان‌ها و نهادها نیز همراهی لازم را داشته باشند؛ محصول آن، یک بستر اطلاعاتی جامع خواهد بود که سرمایه‌گذار را به درستی هدایت کرده و از بروز مشکلات بعدی برای وی جلوگیری می‌کند.

وی از دستگاه‌ها و نهادهای مختلف خواست تا در این دوران دشوار اقتصادی، نسبت به فعالان بخش معدن که با حداقل سرمایه، در تلاش برای بقا هستند؛ مهربان‌تر باشند.

اما در ادامه این بحث حسین نکاحی نایب رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی به نتایج نشست 11آبانماه و تفاهم‌نامه همکاری و توسعه تعاملات این کمیسیون با اداره کل زمين‌شناسي و اکتشافات معدني منطقه شمال شرق کشور اشاره کرد و گفت: در چهارچوب تفاهم مذکور مقرر گردید تا بستر گردآوری و ساماندهی اطلاعات، مستندات و نقشه‌های زمین شناسی اکتشافی و معدنی استان، پیاده‌سازی و تهیه زیرساخت‌های مشترک برای همکاری‌های زمین‌شناسی و اکتشافی در منطقه شمال شرق کشور فراهم آید، البته برای تکمیل این تفاهم نیاز به اضافه شدن سازمان نقشه‌برداری شمال شرق به این جمع بود که جلسه حاضر نیز با این نیت برگزار شد.

رئیس نظام مهندسی معدن خراسان رضوی بر آمادگی تشکل‌های معدنی برای همراهی با این جریان تاکید و خاطر نشان کرد: تهیه یک بستر اطلاعاتی جامع از معادن استان، از مدت‌ها قبل در زمره اهداف کمیسیون معدن اتاق بوده که تا به امروز برای تحقق این مهم گام‌های مثبت خوبی برداشته شده است.

  • دغدغه‌های معدنی نسبت به مفاد برنامه ششم توسعه

اما در بخش دیگری از این نشست آریوبرزن مافی دبیر کمسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، پژوهشی را از نقش مهم معادن در توسعه ایالت انتاریو کانادا و مقایسه آن با ظرفیت‌های امروز خراسان رضوی در حوزه معدن، ارائه کرد.

وی در این پژوهش از نقش معادن و صنایع معدنی این ایالت در توسعه جوامع شهری این منطقه، زیرساخت‌های اقتصادی، ظرفیت‌های آموزشی و حتی خدمات محیط زیستی گفت و یادآور شد: در حقیقت تفکر توسعه‌گرا، همه چهارچوب‌ها تحول را در یک مسیر پیش‌بینی کرده و اساس آن را معدن قرار داده است. این رویکرد می‌توانست نظر به ظرفیت‌های خراسان رضوی در بخش معدن، در این خطه نیز محقق شود اما ضعف زیرساخت‎‌ها و خلاء نگاه کلان بزرگترین موانع در این مسیر هستند که ما را از این غایت و افق مطلوب دور نگه داشته‌اند.

وی در عین حال برای بهبود روند موجود نیز چند پیشنهاد ارائه کرد: در این راستا می‌توان طرح‌های اکتشافی بزرگ مقیاس استانی را بر مبنای مواد معدنی زغال سنگ، سنگ آهن، طلا، فلزات پایه و سنگ های قیمتی ارائه نمود. شناخت و معرفی فن آوری های روز دنیا در عرصه معدنی از طریق شناخت تولیدات و خدمات شرکت های تامین کننده و تولید کننده تجهیزات معدنی و ارائه طرح های بزرگ صنعتی جهت بومی سازی فن آوری های پیشرفته معدنی در استان، می‌تواند از جمله اقدامات در این بخش باشد.

این گزارش حاکیست؛ در پایان این نشست، جمعی از اعضای حاضر دغدغه‌های خود را نسبت به برخی مفاد قانون برنامه ششم توسعه کشور در موضوع معدن عنوان کردند که پورفتح‌ا... رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی استان با تصدیق نگرانی‌های موجود، از پیگیری این مباحث در سطح اتاق ایران و تشکل‌های کشوری فعال در بخش معدن گفت و متذکر شد: متاسفانه با عبور برنامه ششم از خوان مجلس شورای اسلامی، فرصت برخی اصلاحات در این مرحله از دست رفت و در حال حاضر رایزنی‌ها با شورای نگهبان برای تحقق این مهم، درجریان است و اگر این پیگیری‌ها نیز راه به جایی نبرد و قانون مذکور به تصویب برسد باید به دنبال ارائه لایحه اصلاحی برای این بخش باشیم.

وی در عین حال همگرایی که در سطح کشور برای اصلاح این روند شکل گرفته را مطلوب دانست و ابراز امیدواری کرد: پیگیری‌های صورت گرفته به نتیجه مطلوبی برسند.

 

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی