۱۲ دلیل برای حمایت از رفع تعهد ارزی واحدهای تولیدی و‌صادرکنندگان بخش کشاورزی دارای اهلیت

۱۲ دلیل برای حمایت از رفع تعهد ارزی واحدهای تولیدی و‌صادرکنندگان بخش کشاورزی دارای اهلیت
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 16 تير 1399

چند خط خطاب به مسئولان بانک مرکزی؛

۱۲ دلیل برای حمایت از رفع تعهد ارزی واحدهای تولیدی و‌صادرکنندگان بخش کشاورزی دارای اهلیت 

*علی شریعتی مقدم - رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران

با توجه به مشکلات موجود و پیگیری های مکرر تشکل های صادراتی و بسیاری صادرکنندگان معتبر کشور، به استحضار می رساند، نظر به این که تعداد محدودی از واحدهای تولیدی صادراتی خوشنام بخش کشاورزی به دلایل ذیل که خارج از اراده ی آنها بوده است، موفق به ایفای کامل تعهد ارزی خود تا پایان دی ماه سال 1398 نشده اند و پس از اتمام مهلت به رفع تعهد خود ادامه داده اند و یا می کوشند با صادرات بعدی و ورود ارز حاصل از آن، تعهد ارزی خود را به شکل کامل رفع نمایند، خواهشمند است دستور فرمایید با تسری معافیت مالیاتی سال 98 و 99 در قانون بودجه سال 99 برای سال 97 موافقت نموده و یا مهلتی 2 تا 4 ماهه برای رفع تعهد ارزی مذکور برای واحدهای دارای پروانه بهره برداری وزارت جهاد کشاورزی و یا وزارت صنعت، معدن و تجارت منظور گردد.
علت اصلی ناکامی برخی از صادرکنندگان حوزه ی کشاورزی در در ایفای تعهد ارزی سال 1397 به شرح زیر است:

1-کوچک بودن بسیاری از واحدهای صادرکننده و نا آشنا بودن با مقررات ارزی و عدم امکان تطبیق سریع روابط تجاری خود با آیین نامه ها بخصوص در چند ماهه ابتدای سال 1397
2-محدودیت های ناشی از تحریم های ظالمانه و عدم امکان بازگشت ارز به داخل کشور به روشهای متعارف
3- فعالیت تخصصی صادرکنندگان و واحدهای بخش کشاورزی و عدم امکان استفاده از فرصت واردات کالا به جای انتقال ارز
4-فروش امانی اغلب کالاهای کشاورزی توسط واسطه های محلی به دلیل قوانین ضد پولشویی و محدودیت های اعمال شده برای ایرانیان در بازارهای هدف
5- قیمت های پایه ی صادراتی گمرک به مراتب بالاتر از نرخ واقعی محصول در سال 1397 و 1398 بوده است. (گاه در مواردی نخ گمرکی دو تا سه برابر نرخ فروش واقعی صادراتی )
6-فروش ریالی کالای صادراتی درب کارخانه به دلیل تأمین نقدینگی جهت جلوگیری از توقف خط تولید محصول (که قاعدتا بایستی صرافی ها مورد بررسی قرار بگیرند و به همکاری بیشتر جلب شوند.
7-مواجهه ی صادرکنندگان واقعی با پدیده ی قاچاق کالا ، کارتهای اجاره ای و رقابت منفی در بازارهای هدف و اجبار در یافتن راه های خروج تولیدات از انبارها به دلیل ماهیت محصول کشاورزی به عنوان کالای فساد پذیر
8-عدم همکاری واردکنندگان و صرافی ها برای اخذ ارز حاصل از صادرات در مقطع مذکور به دلیل دسترسی به نرخ های پایین تر، از بین رفتن بخشی از منابع مالی صادرکنندگان در بد عهدی طرفهای تجاری
9- بحران کرونا اثر خاصی بر روابط تجاری بین الملل داشته است و حتی صادرکنندگان برای پوشش تعهد ارزی خود از فروشهای بعدی یا خرید از بازار با مشکلات و زیان برخودار می باشند .
10- مشکلات مالیاتی برای صادرکنندگان واقعی در حالی که با کاهش صادرات، مشکلات تحریم و اضافه شدن شدید هزینه ها مواجه هستند و از این روی آسیب می بینند.
11- لزوم جلوگیری از خروج صادرکنندگان واقعی و دارای اهلیت از فعالیت صادراتی و ورود واسطه گری مخرب به کسب و کار کشاورزی بنا بر دلایلی که پیشتر به تفصیل تقدیم حضور شده است.
12-لزوم ایجاد امید و انگیزه برای تولیدکنندگان خوش نام دارای پروانه بهره برداری از وزارت جهاد کشاورزی و مجوزهای متعدد بهداشتی، استاندارد و دارای لیست بیمه با شرایط فعلی اقتصادی کشور و پیشگیری از آسیب بیشتر به این واحدها
بر این اساس اصول واقع بینی خواهشمند است در سال جهش تولید و بر مبنای مؤلفه های اقتصاد مقاومتی به قید فوریت ، دستور فرمایید به واحدهای بخش کشاورزی دارای پروانه ی بهره برداری از وزارت جهاد کشاورزی یا وزارت صمت که موفق به رفع تعهد ارزی سال 1397 نشده اند، موضوع معافیت مالیاتی اعمال گردیده و یا مدت 2 تا 4 ماه مهلت داده شود. همچنین از موافقت با تمدید زمان تسویه تعهدات ارزی سال 1398تا پایان شهریور 1399 در شرایط بسیار سخت و پیچیده فعلی قدرشناسی می نماییم.
از اقدام به موقعی که برای حفظ اشتغال و در حمایت از چرخه تولید و صادرات از واحدهای تولیدی-صادراتی بخش کشاورزی بعمل می آید کمال امتنان را داریم.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی