درنشست مشترک چهار کمیسیون اتاق بازرگانی استان مطرح شد: ضرورت بهر‌ه‌گیری بخش صنعتی استان از انرژی‌های نو و رسالت‌های حمایتی دولت

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 12 دي 1395

 

 

درنشست مشترک چهار کمیسیون اتاق بازرگانی استان مطرح شد: ضرورت بهر‌ه‌گیری بخش صنعتی استان از انرژی‌های نو و رسالت‌های حمایتی دولت

 

 

درنشست مشترک چهار کمیسیون اتاق بازرگانی استان مطرح شد:

ضرورت بهر‌ه‌گیری بخش صنعتی استان از انرژی‌های نو و رسالت‌های حمایتی دولت

 

«انرژی‌های تجدیدپذیر و فرصت‌های سرمایه‌گذاری» یکی از دستورکارهای نشست مشترک چهار کمیسیون صنعت، معدن، بهبود محیط کسب و کار و سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی استان بود که در مرحله طرح و بررسی آن، ضرورت بهر‌ه‌گیری بخش صنعتی و اقتصادی استان از انرژی‌های نو و توامان رسالت‌های حمایتی دولت از بخش خصوصی برای تحقق این مهم، مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «سید ایمان پیش‌بین»، رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت گاز خراسان رضوی، در ابتدای این نشست مشترک، تریبون را در اختیار گرفت و با اشاره به سهم ایران در تولید و مصرف انرژی‌های سوختی، عنوان کرد:بخش عمده‌ ذخایر انرژی دنیا در خاورمیانه قرار دارد. بر این اساس 48درصد ذخایر نفت و 43درصد منابع گاز جهان، در این منطقه استراتژیک متمرکز شده است. همچنین اگر روسیه را نیز به جمع دو کشور ایران و قطر بیافزاییم، اجماع 70درصدی ذخایر گاز جهان را خواهیم داشت.

  • آمارهای نگران‌کننده از مصرف انرژی‌های سوختی در ایران

این مقام مسئول افزود:علاوه بر این، در بررسی ذخایر نفت و گاز جهان، مشاهده خواهیم کرد که ایران در جایگاه اول دارنده این ذخایر قرار می‌گیرد اما به رغم این جایگاه، کشورمان تولیدکننده تنها 17درصد از گاز جهان است و از این بابت حتی در زمره پنج کشور اول هم قرار نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: توان تولید گاز ایران 20 تا 30درصد کمتر از قطر است، با این وجود، این کشور عربی عمده تولید خود را روانه بازارهای جهانی می‌کند اما ما در ایران تقریبا تمام تولید گازمان را به مصرف می‌رسانیم. مصداق آن را در آمارهای مصرف گاز مشترکان ایرانی در آبانماه مشاهده می‌کنیم که به روزانه 550میلیون مترمکعب رسید و این میزان مصرف برای مدت یک هفته ادامه داشت.

وی مصرف انرژی در ایران را چندبرابر شاخص‌های جهانی عنوان کرد و افزود: در مواجهه با چنین شرایطی، تبیین راهکارها از دل دو رویکرد ممکن خواهد بود؛ اول، سیاستگذاری صحیح و حمایت دولت و دیگری، مشارکت متعهدانه بخش خصوصی.

رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت گاز خراسان رضوی، موضوع بهینه سازی انرژی را از سوی بخش خصوصی با تحقق سه محور ممکن دانست و یادآور شد: بهینه‌سازی و بهبود فرآیندهای تولید، آموزش پرسنل و بهینه‌سازی و نوسازی تجهیزات؛ این محورها را تشکیل می‌دهند.

پیش‌بین در ادامه از تعدد قوانین و استانداردهای مصرف انرژی در ایران گفت و بیان کرد: همین حالا 54 استاندارد در بخش مصرف انرژی وجود دارد؛ با این وجود کارشناسان بر این باور هستند که باید با اقتدا به ایده‌های جدید، مدیریت تقاضا را به جای مدیریت مصرف، مبنای عمل قرار دهیم.

وی انرژی‌های خورشیدی، بادی و زیست توده را از جمله منابع انرژی تجدیدپذیر در کشورمان برشمرد و در عین حال یادآور شد: به رغم داشتن این ظرفیت عظیم، ایران جزو ده کشور آخر در لیستی است که سهم انرژی‌های تجدیدپذیر را در تولید برق مشخص می‌کند. این همه در حالی است که ما بر روی کمربند خورشیدی مستقر هستیم.

وی نقبی به ظرفیت‌های استان خراسان رضوی در بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر زد و مرکز 600کیلوواتی تولید بیوگاز را مصداق این بحث دانست.

پیش‌بین در ادامه پاره‌ای از حمایت‌های دولتی در توسعه این بخش را برشمرد و بیان کرد: سرمایه‌گذاری اولیه برای بهره‌گیری از انرژی خورشیدی، 60میلیون ریال بر کیلووات برآورد می‌شود. این رقم در انرژی بادی، 90 و در بخش زیست‌توده 100میلیون ریال بر کیلووات خواهد بود.

وی روند مصرف انرژی در کشور و تداوم فشار بر بخش صنعت در ایام سرد سال را از جمله انگیزه‌هایی برشمرد که می‌توانند بخش خصوصی را به سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر ترغیب سازند و بر همین اساس نیز عنوان کرد: مهم‌ترین فرصت سرمایه‌گذاری در بخش انرژی در حوزه بهینه‌سازی مصرف و تقاضای آن است. اما پیشنهاد شرکت گاز استان به واحدهای صنعتی، مشارکت برای ایجاد ایستگاه‌های گاز طبیعی مایع شده (LNG ) و ایستگاه‌های مادر-دختر (CNG) است.

  • پیشنهاد ایجاد کمیته انرژی در اتاق بازرگانی استان با هدف ارائه خدمات مشاوره‌ای

اما در پاسخ به اظهارات مطرح شده از سوی این مقام مسئول در شرکت گاز خراسان رضوی، علی اصغر پورفتح‌ا... رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی استان، تحقق این رویکرد اصلاحی را در بخش انرژی منوط به ارائه مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه و توامان ثبات قوانین دانست.

حسین احمدی سلیمانی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در سخنانی به قانون هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: مقرر بود در مسیر اجرای این قانون بستری فراهم آید تا از محل یارانه‌هایی که از بخش صنعت اخذ می‌شود، سرمایه‌ای برای تامین زیرساخت‌های ورود انرژی‌های نوین و نوسازی زیرساخت‌های صنعتی فراهم آید اما این هزینه در جای خودش صرف نشد و امروز صنعت باید با بهای بیشتری انرژی را تامین کند و از سوی دیگر سرمایه انجام این عملیات‌های بهسازی را نداشته باشد.

وی در عین حال اعلام آمادگی کرد تا در جلسه‌ای مشترک با اصحاب صنعت استان، این بحث به صورت تخصصی‌تر طرح شود و بعضی ابهامات در این رابطه به بحث و بررسی گذاشته شود.

اما در ادامه تریبون در اختیار رضا حمیدی، رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی، صنایع ،معادن و کشاورزی خراسان رضوی قرار گرفت و وی با اشاره به اهمیت تعریف ضمانتی اجرایی برای سرمایه‌گذاران این بخش، بیان کرد: تجربه نشان می‌دهد که اغلب دولت در مرحله اجرای چنین طرح‌هایی حمایت‌ها و مشوق‌هایی را اختصاص می‌دهد اما به محض افزونی تقاضا، شرایط دیگری رغم می‌خورد و این مشوق‌ها به ناگاه حذف می‌شوند و هزینه‌ها برای افرادی که به این حوزه ورود یافته‌اند افزایش پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد که ورود بخش خصوصی به این حوزه باید با ضمانت دولت برای تداوم حمایت‌هایش در بازه زمانی مشخصی باشد.

وی با اشاره به اینکه، صنایع کوچک و متوسط که شمار آن‌ها در خراسان رضوی زیاد است، توان مالی کافی برای به استخدام گرفتن مشاور انرژی ندارند، پیشنهاد کرد: در اتاق بازرگانی خراسان رضوی، کمیته انرژی تشکیل شود و از همین جلسه مبنای این کمیته شکل بگیرد تا کمک‌های مشاوره‌ای مناسبی به فعالان این بخش ارائه شود.

  • موافقت با تشکیل هیات دوم تجدیدنظر تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی در استان

اما دستور کار بعدی این نشست به بررسی ظرفیت‌های شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان برای تعامل با کمیسیون‌های اتاق بازرگانی اختصاص داشت.

در همین رابطه علی‌اکبر لبافی رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به ارائه گزارشی از تازه‌ترین دستاوردهای این مجموعه پرداخت و گفت: در آخرین جلسه شورای گفتگو با حضور استاندار، بحث ضرورت تشکیل هیات‌ دوم تجدیدنظر تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی در استان خراسان رضوی، نظر به تراکم کاری هیات اول موجود و همچنین اجتناب از ارجاع پرونده‌های این بخش به تهران، به بحث و بررسی گذاشته شد و نظر به مشکلاتی که در این رابطه برای فعالان اقتصادی پیش آمده بود، این پیشنهاد مورد موافقت قرار گرفت و به موازات آن تایید مقامات مسئول سازمان تامین اجتماعی کشور نیز اخذ گردید.

وی ساماندهی جرایم تامین اجتماعی کارفرمایان خوش‌حساب را یکی دیگر از اتفاقات خوب آخرین نشست این شورا برشمرد و از اخذ موافقت‌های اولیه برای تقلیل دوره بررسی سوابق مراکز اقتصادی توسط موسسات حسابرسی از ده به یک‌سال خبر داد.

لبافی در پایان بر ضرورت هم‌گرایی در بخش اقتصادی استان تاکید کرد و از آمادگی این شورا برای حل و فصل مشکلات و گشودن گره‌های پیش روی فعالان اقتصادی گفت.

برگزاری همایش روش‌های نوین تامین مالی در پایان دیماه

اما آخرین دستور کار این نشست، به ارائه گزارشی از سوی مسعود مهديزاده مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی اختصاص داشت.

وی در تشریح جایگاه شهرک‌های صنعتی، از استقرار 40درصد صنایع استان در آن‌ها گفت و یادآورد شد: در تلاشیم تا رویکردی توسعه‌ای را در این بخش دنبال کنیم و به همین منظور، برنامه‌هایی نظیر مشارکت با بخش خصوصی برای ایجاد شهرک‌ها و تامین صنایع، ایجاد مرکزی در شرکت شهرک‌ها برای ارائه خدمات جامع به متقاضیان، ساماندهی صنوف در شهرک‌های صنعتی، توسعه خدمات نرم‌افزاری و مشاوره‌ای، تعامل با شرکت‌های کره‌ای برای تامین نیازهای فناورانه و... را در دست اقدام داریم.

  

برگزاری همایش روش‌های نوین تامین مالی

در پایان این نشست، جواد باقری رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تأمین مالی اتاق بازرگانی با اشاره به برگزاری همایشی کاربردی با عنوان «روش‌های نوین تامین مالی» در پایان دیماه امسال گفت براساس پیشنهادات رسیده از سوی اکثر کمیسیون های اتاق و فعالان اقتصادی موضوع تامین مالی از بانک ها  بویژه برای صنایع کوچک و متوسط  در هیات نمایندگان اتاق مطرح و مصوب شد که کمیسیون تامین مالی با برگزاری همایشی کاربردی با کارگاه تخصصی  وبا همکاری تشکل ها برگزار شود وتاکید ما به تاثیر رفتاری این همایش است که مهمانانی نیز از تهران می آیند . تقاضای من آن است که از این فرصت پیش آمده که می توان از فرابورس نیز برای تامین مالی بهره گرفت ،استفاده اثر بخش شود. بنابراین از خانه صنعت و معدن و انجمن مدیران و سایر عزیزان درخواست همکاری و مشارکت می کنم تا مخاطبین بیشتری از فعالان اقتصادی در این همایش حضور داشته باشند. وی این برنامه را فرصت مغتنم برای ارائه آموزش‌ها و مفاهیم اثربخش در حوزه تامین مالی و هم‌اندیشی برای رفع مشکلات عنوان کرد و از فعالان اقتصادی برای حضور و هم‌فکری جهت برگزاری هرچه بهتر این برنامه، دعوت به عمل آورد.

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی