تعدد نهادهای مداخله گر، چالش صادرات و صادرکنندگان است

تعدد نهادهای مداخله گر، چالش صادرات و صادرکنندگان است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 23 بهمن 1398

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی:

تعدد نهادهای مداخله گر، چالش صادرات و صادرکنندگان است

 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع،معادن و کشاورزی ایران؛ تعدد نهادهای مداخله‌گر را چالش صادرات و صادرکنندگان دانست و متذکر شد: بخش زیادی از مطالبی که در حمایت‌صادرات گفته می شود بسیار ارزشمند است اما نوبت به عملگرایی که می رسد، نتایج کم و اقدامات اندک است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «غلامحسین شافعی» در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان خراسان رضوی، متذکر شد: در شرایط جنگ اقتصادی، مبارزان این عرصه باید با حمایت و پشتیبانی گام بردارند‌ اما بعضی رویه ها مصداق‌ پشت پا زدن به مسیر حرکت آنهاست. چنین وضعیتی نمی تواند ما را در شرایط موجود به نتیجه برساند.

وی تاکید کرد: وجود انبوه سازمان های مداخله گر به ‌چالشی برای بخش صادرات‌ بدل شده است. هر کدام از آن‌ها کار خود را پیش می برند و ساز خود را می زنند. تعداد آن ها شاید از ۲۰ سازمان فراتر برود (از سازمان توسعه تجارت، استاندارد، وزارت بهداشت، نهاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ستاد اقتصاد مقاومتی، وزارت صمت بگیرید تا نیروی انتظامی، گمرک و سازمان‌های بسیار دیگر). در واقع این بخش از فقدان‌ یک‌سخنگو و مسئول واحد رنج می برد و  عملا آنچه در چارچوب صادرات کشور محقق می شود، با وجود این انبوه از مشکلات و مداخلات، جای تحسین دارد.

شافعی بیان کرد: بارها پیشنهاد داده ایم تا سازمان توسعه تجارت تغییر ساختار داده و به عنوان متولی این حوزه ایفای نقش کند. آمارهایی که امروز در بخش صادرات کشور اعلام می شود، منهای مشکلات موجود می توانست به چند برابر افزایش پیدا کند.

رئیس اتاق ایران، نقبی به آمارهای صادراتی کشورهای منطقه زد و متذکر شد: رصد آمارهای تجاری در سطح منطقه گواه آن است که متاسفانه با هیچ همسایه ای از نظر صادرات قابل مقایسه نیستیم و همیشه از این بابت عقب بوده ایم. باید اشکالات را حل کنیم. در واقع اگر قاعده گذاری درست نشود، گرهی گشوده نخواهد شد و مشکلات همچنان پابرجا باقی می مانند.

وی ادامه داد: تلاش زیادی از سوی بخش های مختلف صورت گرفت تا نهایتا سرمایه صندوق ضمانت صادرات به 500 میلیون دلار افزایش پیدا کرد. این ظرفیت در مقایسه با کشورهای دیگر کم‌ اما مغتنم است. با این وجود شنیده ایم که متاسفانه در کمیسیون تلفیق مانع پیشبرد این موضوع شده اند. اگر صادرات در شرایط فعلی تنها مفری است که می تواند گره های تحریم را تا حدی بگشاید و به اقتصاد کشور از نظر ارزی کمک کند، طبیعتا باید از آن‌حمایت‌شود.

شافعی متذکر شد: هیچ کشوری پیدا نمی شود که به اندازه ایران با کمبود در موافقتنامه های تجاری با کشورهای همسایه خود مواجه ‌باشد. در طول این همه سال ها ما کمترین موافقت نامه های تجارت ترجیحی و آزاد را با همسایگانمان داشته ایم. این وضعیت در قیاس با ترکیه که شمار توافقنامه های آن بیش از 40مورد است، قابل تامل می باشد.

وی یادآور شد: ما هم اجلاس دی هشت و هم اکو را تشکیل دادیم اما نتیجه کار چه ‌بود؟ به صراحت می گوییم صفر. این اجلاس ها و موافقتنامه های امضا شده مسئله ای را حل نکردند چنانکه هنوز برای سفر به ترکمنستان فعالان اقتصادی ما با مشکل مواجهند، آن هم در حالی که در اکو موافقت‌نامه تسهیلات ویزایی امضا شده اما نتیجه‌ای نداشته است.

شافعی نقبی به تعاملات تجاری کشورمان با اتحادیه اقتصادی اوراسیا زد و متذکر شد: اکنون براساس سیاست دولت با محوریت توسعه تعاملات با همسایگان اتفاق مبارکی رخ داده است که باید قدر آن را بدانیم و آن هم مسئله اوراسیاست. ۱۸۰ میلیون نفر جمعیت و بیش از ۱.۹ تریلیون دلار تولید ناخالص کشورهای این منطقه، مجالی ارزشمند را در بخش تعاملات تجاری با این کشورها فراهم می کند. اما به موازات ایجاد این فرصت، باید نگران ظرفیت ها و زیرساخت ها نیز باشیم. با این اوصاف، اگر همین فرداکشورهای حوزه اوراسیا حجم تجارت خود را با ایران به ۱۰ برابر افزایش دهند؛ آیا زیرساخت کافی برای انتقال کالا به این منطقه را در اختیار داریم؟ از آنجایی که بخشی از اولویت صادراتی ما در حوزه کشاورزی است، آیا ناوگان سردخانه‌دار لازم برای این حجم صادرات در اختیار است؟

او در ادامه به مصادیقی از چالش های موجود در مرزهای کشور برای تجار اشاره و عنوان کرد: صادرکننده ما امروز، بیشتر از مشوق ها و تسهیلات، به رفع موانع نیازمند است. حداقل اقدامی که می توان برای کمک به این بخش انجام داد، این است که کامیون های تجاری ما به مدت 20روز پشت مرز دوغارون معطل نمانند و هزینه هایی پیش بینی نشده به آن ها تحمیل نشود. این مسئله متعلق به امروز و دیروز نیست و قدمت آن به سال‌ها می رسد. متاسفانه شاهدیم که عدم هماهنگی در مرزهای کشور غوغا می‌کند و زیان آن را بخش تجارت کشور و فعالان اقتصادی می پردازند.

شافعی مشکل را در بخش حمل و نقل فراتر خواند و خاطر نشان کرد: بنادر، جاده‌ها و مسیرهای ریلی ما نیز با چالش های مختلفی مواجهند و فعالان اقتصادی در هر کدام از این مسیرها با موانعی روبه رو می شوند. شاهدیم که جاده ترانزیتی ما به کوره راهی شبیه است. این چالش ها باید سامانی بگیرند چون فرصت ها در گریز هستند و تعلل ما باعث می شود تا ظرفیت های موجود، سهم رقبای کشورمان شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نسبت به ناپایداری قوانین و اخذ تصمیمات خلق‌الساعه در کشورمان نیز ابراز نگرانی کرد و گفت: چطور می توانیم اعتماد کشورهای طرف تجارت با ایران نظیر اتحادیه اقتصادی اوراسیا را جلب کنیم اگر برای مثال در لیست کالاهای صادراتی‌مان، موردی را به یکباره ممنوع کنند یا بر آن عوارضی وضع نمایند یا حتی به بهانه کنترل بازار داخل، صادراتش را قطع نمایند؟

وی تاکید کرد: فرصت هایی از این دست، نمی تواند با تصمیمات یک باره از دست بروند. همین مسئله و ضرورت است که ایجاب می کند تا متولی و پاسخگویی واحد برای بخش تجارت و صادرات کشور تعیین شود.

شافعی در پایان بر اهمیت توجه به اخلاق حرفه ای کسب و کار تاکید و خاطر نشان کرد: اگر کدهای اخلاقی را رعایت کنیم، اعتماد بخش های مختلف به ما افزون می شود.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی