تفویض کامل اختیارات وزارت صمت به خراسان رضوی

تفویض کامل اختیارات وزارت صمت به خراسان رضوی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 23 بهمن 1398

وزیر صنعت در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان خبر داد:

تفویض کامل اختیارات وزارت صمت به خراسان رضوی

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه شرایط جدید ایجاب می کند تا اختیارات را به استان ها تفویض شوند، گفت: خراسان رضوی اولین استانی است که به طور کامل اختیارات خود را به آن تفویض می کنیم و از این پس تصمیمات مربوط به تنظیم بازار، شورای معادن و... مربوط به این خطه، در همین استان اخذ خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «رضا رحمانی» در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان، گفت: تفویض دوم اختیارات در حوزه صادرات خواهد بود و دلیلی وجود ندارد که این اختیارات را واگذار نکنیم. مشهد و خراسان رضوی با توجه به ظرفیت کشورهای پیرامونی‌شان، می توانند از این فرصت بهره لازم را بگیرند؛ البته این موضوع مستلزم این است که استان ملاحظات لازم را در حوزه صادرات در نظر گیرد.

وزیر صنعت یادآور شد: ما در صادرات کالاهای پُرمصرف و اساسی مردم معذوراتی داریم و استان ها نیز باید آن را رعایت کنند. در حوزه نمایشگاه ها نیز معتقدیم که امر برگزاری و اعزام به برخی نمایشگاه های تخصصی باید به استان ها تفویض اختیار شود. صورت دوم، نمایشگاه هایی هستند که در خارج از کشور برگزار می شوند؛ هر کجا که قرار بود نمایشگاهی برگزار گردد، براساس پروتکلی از سوی استاندار باید درباره آن تصمیم گیری انجام شود.

وی با بیان اینکه «معتقدم تفویض اختیار یکی از ابزارهای مدیر است و بر این موضوع مصمم هستم»، تصریح کرد: برای مقابله با تحریم نیازمند چند فاکتور هستیم؛ نخستین مولفه، توجه به مردم است و یکی از راهبردهای اقتصاد مقاومتی نیز مردمی شدن آن می باشد. یکی از رویکردهای مهم دیگر ما نیز بها دادن به بخش خصوصی است، به همین دلیل سعی می کنم همیشه نظر تشکل های بخش خصوصی را اخذ کنیم و بر همین اساس، تاکید کرده ایم که اتاق بازرگانی خود مدیریت بعضی مسائل نظیر برگزاری روز ملی صادرات را برعهده داشته باشد.

رحمانی تاکید کرد: یکی از دیگر از مولفه های مورد نیاز برای مقابله با تحریم، تسهیل امور است. به همین دلیل در کنار تفویض به استان‌ها باید تسهیل امور را نیز مدنظر داشته باشیم. خراسان رضوی از نظر پتانسیل اقتصادی، جمعیتی و مدیران همراه و هماهنگ در دستگاه های دولتی، بهترین موقعیت را دارد و بر همین اساس بنده به رئیس سازمان صمت استان اعلام کردم تا موضوع ثبت سفارش به طور کامل توسط این نهاد استانی صورت بگیرد و هر کجای دیگر نیز که ضوابط هست، اختیارات را به این استان می دهیم. در حوزه معادن نیز شورای معادن خراسان باید تصمیم گیری کند و دلیلی ندارد موضوعات به شورای معادن کشور ارجاع گردد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به افتتاح طرح توسعه شرکت «نیان الکترونیک» در ساعاتی پیش از حضور در این مراسم گفت: امروز واحدی افتتاح کردیم که کشور را از واردات بی نیاز کرده است؛ واحدی که در منطقه ای محروم اشتغالزایی خوبی ایجاد کرده است.

*شرایط کشور ایجاب می کند تا صادرات را جدی بگیریم

این مقام مسئول با بیان اینکه صنعت، معدن و تجارت زنجیره وار به یکدیگر در پیوند هستند، افزود: صادرات یکی از پیشران‌های رونق تولید در سال جاری است و شرایط کشور ایجاب می کند که این مقوله را جدی بگیریم زیرا یکی از بال های تولید برای اوج گرفتن، صادرات و بال دیگر فناوری است. کشورهایی که صادرات را جدی گرفته اند پیشرفت کرده اند و بر همین اساس، برنامه ما بر امر توجه به صادراتمتمرکز است.

رحمانی با اشاره به توسعه صادرات به عنوان یکی از هفت محور و راهبرد اساسی وزارت صمت در سال جاری، اظهار کرد: در 10 ماهه اول سال، صادرات کشور روند افزایش وزنی 18 درصدی را پشت سر گذاشته و این درحالیست که صادرات خراسان رضوی در این مدت 21 درصد افزایش وزنی داشته است و این رشد صادراتی برخلاف تصور و انتظار آن‌هایی است که جنگ اقتصادی را به ما تحمیل کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: البته نه فقط صادرات بلکه تولید کشورمان هم افزایشی بوده است؛ عملکرد تولیدکنندگان در 10 ماهه امسال علی رغم فشارها و آثار تحریم، شکست این فشارها را نشان می دهد و اکثر تولیدات ما در این مدت نسبت به سال قبل افزایش داشته است. ما حدود 44 قلم کالا را به عنوان محصول منتخب می دانیم و در وزارتخانه به طور ماهانه وضعیت آن ها را رصد می کنیم؛ طبق بررسی های ما، در 10 ماهه، بیش از دو سوم این کالاها نسبت به مدت مشابه پارسال دارای روندی افزایشی بوده است.

*رشد مثبت 2.3 درصدی تولید کشور در دیماه امسال

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: براساس گزارش بانک مرکزی، رشد تولید از ابتدای سال 97 تا انتهای همان سال به منفی 12 درصد رسیده بود و به همین دلیل تحریم کنندگان می گفتند تولید تعطیل می شود اما از ابتدای سال جاری، رشد منفی 12 درصد در ابتدای سال در تیر و مردادماه به منفی 5 و 4 درصد رسیده و در پاییز نیز بهبود یافت؛ به طوری که در آبان ماه به 3درصد و در آذرماه به مثبت 2 درصد و در دیماه به 2.3 درصد رسیده است.

وی افزود: به نوعی کل صنعت کشور ما از این آمار تبعیت می کند؛ این آمارها بدان معناست که کسانی که گمان می کردند ما در جنگ اقتصادی شکست می خوریم، خود شکست خوردند و این حاصل زحمت خانواده بزرگ تولیدکنندگان و صادرکنندگان است.

وزیر صنعت با بیان اینکه از همه فعالان کشور و به ویژه خراسان رضوی قدردانی می کنیم، گفت: در یکسال گذشته، با وجود مشکلات تحریم، هزینه های انتقال پول و... کمترین مشکل از سوی صنعتگران این استان ایجاد شده است.

وی ادامه داد: ما در کنار حفظ تولید و اشتغال موجود به عنوان راهبرد اولیه وزارتخانه، چند برنامه داریم؛ نخست فعال سازی ظرفیت واحدها و فعال سازی واحدهای راکد است. در خراسان رضوی 100 واحد راکد بار دیگر فعال شده اند و در کل کشور 2000 واحد راکد داریم که باید بر فعالسازی مجدد آنها تمرکز کرده ایم.

رحمانی از تلاش برای «خودکفایی» به عنوان یکی دیگر از برنامه های وزارتخانه متبوعش نام برد و اظهار کرد: تا به امروز در مواردی وابستگی های خطرناکی داشته ایم؛ به طور مثال در تامین مواد اولیه صنعت فولاد و آلومینیوم دچار مشکل بودیم که بخشی از این مشکلات ناشی از عملیات روانی بود تا فعالان اقتصادی ما دلسرد شوند. اما امروز با افتخار می گویم که در مواردی که وابسته بودیم، به خودکفایی تولید رسیده ایم؛ الکترود به عنوان ماده اولیه فولاد، قرار است پس از 20 سال در کشور تولید شود و برای تولید کوک سوزنی که ماده اولیه فولاد و آلومینیوم است نیز در هفته جاری با وزیر نفت قراردادی امضا کردیم که ارزش آن یک میلیارد دلار خواهد بود؛ در این زمینه دو پالایشگاه از سوی وزارت نفت و 4 واحد از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت سرمایه گذاری می کنند تا تولید انجام شود و این اتفاق مشکلات آلومینیوم و فولاد را حل خواهد کرد.

وی افزود: در تولید لاستیک کامیون هم که در گذشته 30 درصد از نیاز کشور از تولید داخل بود، امروز به مرز تولید 55 درصد از نیازمان رسیده ایم و در صورت بهره برداری از 4 واحد دیگر، تولیدی بیش از این خواهیم داشت.

وزیر صنعت در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در تولید پوشاک می توانیم تا 90 درصد نیاز خود را تامین کنیم، تصریح کرد: در پارچه اما مشکل داریم و چادر مشکی به دلیل اینکه 90 درصد آن از خارج از کشور وارد می شود، بدترین نوع پارچه است؛ با این حال، یکی از واحدهای تولیدکننده پارچه چادر مشکی با ظرفیت تولید 30 میلیون متر پارچه را راه اندازی می کنیم و واحدی دیگر نیز 50 میلیون متر تولید خواهد کرد. همچنین واحد تولیدی دیگری که تعطیل شده بود را دوباره راه اندازی کردیم تا تولیدات خود را از سر گیرد. این ها یک تصویر از وضعیتی است که امروز داریم و علی رغم مشکلات بسیاری که داشته ایم به آن مهم رسیده ایم.

*تخفیف 56 درصدی کشورهای اوراسیا برای تعرفه 503 قلم کالای ایرانی

وی با اشاره به عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا به عنوان یکی از اتفاقات جدید کشور گفت: ایران به مدت سه سال عضو موقت اوراسیا شده که این حاصل چندسال مذاکره است و از پنجم آبانماه امسال این عضویت اجرایی شده و سه سال زمان داریم. سپس بار دیگر مذاکره می کنیم و یا این عضویت موقت تمدید می شود و یا به عنوان عضوی دائمی در این اتحادیه معرفی می شویم. اما بحث اصلی این است که اوراسیا در 503 ردیف کالایی برای ما تخفیفات و معافیت هایی ارائه داده است که این اقلام اکثر کالاهایی هستند که می توانیم صادر کنیم و ظرفیت تولیدی نیز داریم. همچنین 380 قلم از سوی ایران برای کشورهای عضو این اتحادیه دارای تخفیف و معافیت خواهد بود؛ با این تفاوت که میانگین تخفیف آن ها برای ایران 56 درصد و میانگین تخفیف کشور ما برای آن‌ها 32 درصد است.

رحمانی افزود: در کنار اوراسیا، کشورهای اطراف ما نیز موقعیت خوبی برای توسعه صادرات به شمار می روند؛ ترکمنستان، افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان و پاکستان کشورهایی است که خراسان با آن ها ارتباط دارد. چین را نیز باید به آنها اضافه کنیم. از طرفی، علیرغم همه مشکلات باید وضعیت صادرات به این کشورها را رونق دهیم.

وی تصریح کرد: اخیرا در بازدیدی که از نمایشگاه واردات چین داشتم، مشاهده کردم که 2000 میلیارد دلار واردات دارند و از ما به عنوان مهمان ویژه دعوت کردند تا بگویند به صادرات ایران احتیاج دارند. از این 2000 میلیارد دلار، 700 میلیارد دلار اقلامی است که ما پتانسیل صادرات آن ها را داریم. برنامه ریزی برای تحقق این صادرات یکی از ماموریت های مشهد است. از طرفی، می توان بر روی صادرات فیروزه به چین نیز متمرکز شد که این نیز یکی از ماموریت های اتاق بازرگانی است.  

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی