تأمین تسهیلات رفاهی برای زنان شاغل به افزایش بهره‌وری آنان منجر خواهد شد

تأمین تسهیلات رفاهی برای زنان شاغل به افزایش بهره‌وری آنان منجر خواهد شد
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 10 مرداد 1395

رئیس دبیرخانه کمیته استانی ماده 76  قانون برنامه پنجم توسعه خراسان رضوی، تأمین تسهیلات رفاهی برای زنان و مادران شاغل را عامل افزایش بهره‌وری ایشان و کمک به اقتصاد خانواده‌ها عنوان کرد و افزود: حضور بالای زنان در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی و سهم قابل‌توجه آن‌ها در آمارهای اشتغال، این ضرورت را ایجاد می‌کند تا رفاه بیشتر این قشر موردتوجه دولت و کارفرمایان قرار گیرد و از توانمندی آن‌ها در عرصه‌های مختلف به شایستگی بهره گرفته شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد: علی‌اکبر لبافی در حاشیه هفتمین جلسه کمیته استانی ماده 76  قانون برنامه پنجم توسعه خراسان رضوی که با محوریت «قوانین و مقررات مخل در حوزه اشتغال زنان» برگزار شد، گفت: این اولین جلسه از سری جلساتی است که در آن به بررسی مشکلات قانونی موجود در حوزه اشتغال زنان پرداخته می‌شود.

وی در رابطه با ضرورت برگزاری چنین جلساتی متذکر شد: یکی از وظایف کمیته ماده 76، شناسایی قوانین مخل کسب‌وکار و ارائه آن به دستگاه‌های ذی‌ربط است و با توجه به آمار بالای شاغلان زن در کشور و مشکلاتی که در محیط کسب‌وکار با آن روبه‌رو هستند، پرداختن به این حوزه ضروری به نظر می‌رسد.

دغدغه‌هایی جدی برای زنان و مادران شاغل

لبافی با اشاره به کمبودهایی که درزمینهٔ ارائه خدمات رفاهی به زنان شاغل در ادارات و شرکت‌ها وجود دارد، اظهار داشت: ازجمله اقداماتی که می‌توان در رابطه با بهبود شرایط اشتغال زنان انجام داد، استفاده از نیروهای زن در ترکیب هیات مدیره سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی به‌منظور ایجاد محیط مناسب‌تر برای کارکنان زن این سازمان‌هاست، توأمان از توان ایشان در سطوح بالاتر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وی همچنین با تأکید بر اینکه، ایجاد شرایط مناسب برای مادران شاغل می‌تواند در افزایش بهره‌وری زنان، ادامه اشتغال آنان در محیط‌های کار و سلامت فرزندان ایشان مؤثر باشد، افزود: ایجاد مهدهای کودک در شهرک‌های صنعتی یکی از راهکارهای پیشنهادی است که می‌تواند با همکاری اداره کل بهزیستی و شرکت شهرک‌های صنعتی محقق شود و به گامی در جهت پیگیری اقدامات این‌چنین در دیگر مراکز تولیدی و صنعتی در سطح استان تبدیل گردد.

رئیس دبیرخانه کمیته استانی ماده 76  قانون برنامه پنجم توسعه خراسان رضوی خاطرنشان کرد: امیدواریم با منعکس نمودن مشکلاتی که در حال حاضر در رابطه با اشتغال زنان وجود دارد و پیشنهاد‌هایی برای تغییر آن در آینده، شاهد حضور بیشتر زنان در فضای کسب‌وکار و همچنین بهبود شرایط کار برای آنان باشیم.

ضرورت پیگیری طرح‌های حمایت از «زنان خودسرپرست» در کشور

همچنین در ادامه این جلسه رئیس هیات مدیره کانون زنان بازرگان خراسان رضوی نیز در رابطه با قوانین موجود در حوزه اشتغال زنان در کشور گفت: زنان 60 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را تشکیل می‌دهند و درصد زیادی از آنان روانه بازار کار می‌شوند.

نسرین یوسفی عارفی ادامه داد: بسیاری از قوانینی که امروز باید حمایتگر زنان باشند، به‌واسطه قدمتی که دارند؛ کار آیی و ضریب کافی را ایجاد نمی‌کنند و عملاً گره‌گشای زنان شاغل نیستند.

وی تأکید کرد: یکی از مشکلات جدی که در حوزه اشتغال زنان وجود دارد؛ تبعیض‌هایی است که در خصوص میزان حقوق و نحوه استخدام زنان به‌خصوص در رده‌های مدیریتی اعمال می‌گردد.

رئیس هیات مدیره کانون زنان بازرگان خراسان رضوی خاطرنشان کرد:در حال حاضر در استان خراسان رضوی، در بخش دولتی تنها 2 زن در سمت مدیرکلی مشغول به کار هستند که این میزان با نسبت 15 درصدی که یکی از افق‌های تعریف‌شده برای تقویت حضور زنان در عرصه اجتماع، به‌ویژه در مشاغل مدیریتی (بخش‌ دولتی) است، فاصله زیادی دارد.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی برای افزایش جایگاه‎های تصمیم‌ساز، گفت: یکی از راهکارهایی که در این رابطه وجود دارد، ارائه مشوق‌هایی به شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی است که کارکنان زن خود را در سمت‌های مدیریتی به‌کارگیری می‌کنند. این مسئله در کشورهای دیگر دنیا تبلیغ می‌شود و یک امتیاز در عملکرد نهادها به شمار می‌آید.

یوسفی عارفی یادآور شد: در گام‌های بعدی می‌توان این قوانین را در شرکت‌های خصوصی نیز به مرحله اجرا درآورد.

گفتنی است؛ از دیگر مواردی که در این جلسه مطرح شد، ضرورت اعطای تسهیلات از جانب صندوق کارآفرینی امید به فارغ‌التحصیلان زن دانشگاهی جهت تهیه ابزار کار تحت عنوان «زنان خودسرپرست» بود که رئیس هیات مدیره کانون زنان بازرگان خراسان رضوی دراین‌باره توضیح داد: در حال حاضر زنان سرپرست خانوار در اولویت‌های این صندوق برای دریافت تسهیلات هستند اما با توجه به افزایش سن ازدواج در کشور به‌خصوص در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ضرورت دارد به این افراد نیز در کنار زنان سرپرست خانوار تسهیلات ارائه شود.

در پایان این جلسه نیز مرضیه محبی، مدیرعامل کانون حقوقدانان «سورا» گزارشی در رابطه با مشکلات حقوقی که زنان در حوزه کار و استخدام با آن روبه‌رو هستند ارائه نمود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی