پیشنهاد اتاق مشهد عملیاتی می شود: طرح بکر «استاد- شاگردی»

پیشنهاد اتاق مشهد عملیاتی می شود: طرح بکر «استاد- شاگردی»
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 30 خرداد 1395

رئیس دبیرخانه کمیته استانی ماده 76 قانون برنامه پنجم توسعه گفت: طرح استاد- شاگردی طرحی بکر است و با توجه به اینکه دستگاه‌های موثر و حمایتی استان در آن دخیل هستند دارای مزیت‌های فراوانی برای استان است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، علی‌اکبر لبافی در خصوص طرح استاد و شاگرد اظهار کرد: این طرح با هدف توانمندسازی نیروی کار و تکمیل ظرفیت‌های خالی بنگاه‌های اقتصادی با رویکرد بنگاه‌های کوچک، متوسط و فعالیت‌های مربوط به خدمات فنی به عنوان یک ایده جدید، فروردین ماه از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی به دبیرخانه کمیته ماده 76 اصلاح قوانین و مقررات ارجاع شد.
وی افزود: این طرح در دبیرخانه با حضور دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های بخش خصوصی مورد بررسی قرار گرفت و به عنوان طرحی اساسی در شرایط موجود استان برای اجرایی شدن پیشنهاد شد.
رئیس دبیرخانه کمیته استانی ماده 76 قانون برنامه پنجم توسعه در ادامه گفت: در راستای اجرایی شدن طرح استاد- شاگردی جلساتی با اتاق اصناف مشهد و مدیران عامل اتحادیه‌های اتاق اصناف جلساتی برگزار و ظرفیت‌های خالی مورد بررسی قرار گرفت و در پایان به ستاد اقتصاد مقاومتی استان پیشنهاد شد.
لبافی اضافه کرد: در ستاد استان مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفت، دستگاه‌های حمایتی و موثر مانند اداره کل فنی‌و حرفه‌ای به عنوان مجری طرح، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارتو اداره کل تامین اجتماعی بنا به پیشنهاد اتاق بازرگانی توسط استانداری خراسان رضوی فراخوان شدند.
وی عنوان کرد: این طرح با حضور این دستگاه‌ها نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و جزئیات طرح به مشورت گذاشته و میزان اثرگذاری هر یک از دستگاه‌ها در اجرای طرح مشخص و هفته گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین دستگاه‌های اجرایی و اتاق اصناف در جهت عملیاتی شدن طرح شاگرد- استادی منعقد شد.
رئیس دبیرخانه کمیته استانی ماده 76 قانون برنامه پنجم توسعه گفت: بیش از هزار نفر از متقاضیان از طریق اتاق اصناف به سازمان فنی‌وحرفه‌ای استان معرفی و فرآیند کار در حال پیگیری است.
لبافی در خصوص کلیات این طرح اظهار کرد: با توجه به اینکه جذب نیروی انسانی خصوصا افرادی که مهارت‌های لازم را ندارند در بنگاه‌های اقتصادی با مشکلاتی روبرو است لذا در این تفاهم‌نامه قرار شد موانع قانونی برطرف شود و بطور کلی افرادی که تحت پوشش اداره کل کمیته امداد هستند جهت جذب در این بنگاه‌ها از لحاظ مسائل بیمه‌ای تحت حمایت کمیته امداد قرار خواهند گرفت.
وی افزود: بطور کلی دستگاه‌های حمایتی در قالب پوشش بیمه‌ای کمک کرده و مسئولیت دارند و اشتغال مقرری بگیران بیمه بیکاری نیز از صندوق بیمه بیکاری می‌توانند از معافیت‌های بیمه‌ای و حقوقی استفاده کنند.
رئیس دبیرخانه کمیته استانی ماده 76 قانون برنامه پنجم توسعه در ادامه تصریح کرد: در خصوص افرادی که بصورت آزاد در بنگاه‌ها جذب خواهند شد، طی پیشنهادی به تهران صرفا برای آن‌ها خواستار حمایت‌های دولتی شدیم.
لبافی اضافه کرد: در بند (الف) ماده 112 قانون کار، ظرفیتی وجود دارد که در قالب آن بنگاه‌های اقتصادی که به عنوان مرکز آموزشی سازمان فنی‌و حرفه‌ای معرفی شدند، می‌تواند پذیرنده افراد در غالب کارورز و کارآموز باشد که شکلی از استاد- شاگردی است.
وی عنوان کرد: در اصلاح قانون کار هم پیشنهاد لازم را به کمیته ماده 76 مستقر در اتاق ایران دادیم که طرح استاد- شاگردی نیز در اصلاحات از طریق دولت به مجلس پیشنهاد شود تا در پذیرش مشکلی نداشته باشیم.
رئیس دبیرخانه کمیته استانی ماده 76 قانون برنامه پنجم توسعه در خصوص مزیت‌های طرح استاد- شاگرد تصریح کرد: این طرح می‌تواند مزیت‌های خوبی برای استان داشته باشد مانند از بین رفتن دغدغه قانون کار و تامین اجتماعی به علاوه دستگاه‌های مربوطه نیز مساعدت خواهند کرد و به نحوی از معافیت‌های قانونی و دیگر معافیت‌هایی که در راستای تفاهم‌نامه فی مابین دستگاه‌ها بوجود آمده برای جذب نیروی انسانی، در مدت زمانی که اداره کل فنی‌و حرفه‌ای در غالب تفاهم‌نامه اعلام خواهد کرد استفاده کنیم.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی