اعلام آمادگی اتاق مشهد جهت ایجاد میز مشترک اتاق مشهد و طرابوزان کشور ترکیه

اعلام آمادگی اتاق مشهد جهت ایجاد میز مشترک اتاق مشهد و طرابوزان کشور ترکیه
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری :

مشهد-مصطفوی
اعلام آمادگی اتاق مشهد جهت ایجاد میز مشترک اتاق مشهد و طرابوزان کشور ترکیه

یک هیات اقتصادی به سرپرستی رییس انجمن واردات و صادرات شرق دریای سیاه به منظور دیدار و مذاکره با فعالان بخش خصوصی به مشهد آمد. ملاقات کاری میان اعضای این هیات بزرگ تجاری با فعالان اقتصادی در سالن اجتماعات هتل هما برگزار و فرصتی فراهم شد تا طرفین بتوانند به طور مستقیم و رو در رو با یکدیگر به مذاکره و رایزنی بپردازند و جوانب توسعه همکاری‌های اقتصادی را بررسی کنند.
ریاست این هیات اقتصادی از کشور ترکیه را احمد حمدی گرد رییس انجمن صادرات و واردات شرق دریای سیاه به عهده داشت که سر کنسول ترکیه در مشهد نیز این هیات را همراهی می کرد. پیش از برگزاری نشست عمومی نیز، مقامات هیات اقتصادی بازدیدهایی را برگزار کردند تا بیشتر و دقیق‌تر درباره چالش‌های پیش روی همکاری‌های مشترک به بحث و گفت‌و‌گو بنشینند.

در ابتدای نشست ، محمود محمودی نایب رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اینکه مزیت های فراوانی در دو کشور وجود دارد که می تواند موجبات گسترش هر چه بیشتر روابط اقتصادی فیمابین را فراهم آورد تاکید کرد: یکی از وظایف اتاقهای بازرگانی فراهم نمودن امکان برقراری ارتباط بین فعالین اقتصادی از طریق معرفی توانمندیها، تبادل هیأتهای تجاری، فراهم نمودن زمینه بازدیدها و مـــلاقات ها بین فعالین اقتصادی و حمایت از ایجاد شرکتهای مشترک تجاری و تولیدی می باشد. محمودی با اشاره به اینکه قرارداد تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه اولین قراردادی است که عملاً به مرحله اجرا درآمده است گفت: تعرفه ترجیحی با ترکیه تمرینی برای رقابتی شدن کالاهای ایرانی است، در جهانی که اکثر مرزها باز شده اند با افزایش تعرفه ها نمی توان تولید را رقابتی کرد و فعالین بخش خصوصی می توانند از فرصت ایجاد شده حداکثر استفاده را به عمل آورند و به نظر می رسد این تجربه موفق می بایستی با سایر کشورهای همسایه نیز به انجام برسد.
وی سپس استان خراسان رضوی را یکی از مهم ترین استانهای جمهوری اسلامی ایران نامید که در سه بخش صنعت و معدن، کشاورزی و گردشگری وضعیت شاخص دارد.
وی افزود:در بخش صنعت 6000 واحد تولیدی در رشته های مختلف منجمله برق و الکترونیک، تولید مصالح ساختمانی، نساجی و تولید مواد غذایی، خودرو و قطعات خودرو در استان فعال می باشندودر بخش معدن استان از معادن غنی و متنوعی برخوردار است که بعضی از آنها مانند فیروزه نیشابور دارای شهرت جهانی است. در بخش کشاورزی استان یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی است و بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده زعفران جهان می باشد.
محمودی تاکید کرد:در بخش گردشگری استان همه ساله پذیرای بیش از 20 میلیون گردشگر مذهبی و توریستی از سایر استانها و دیگر کشورهای جهان می باشد.
وی اعلام کرد در استان هیچگونه محدودیتی در سرمایه گذاری خارجی اعم از مستقل و یا به صورت مشترک وجود ندارد .و ی آمادگی اتاق خراسان رضوی را جهت ایجاد میز این اتاق در اتاق طرابوزان و ایجاد میز اتاق طرابوزان در اتاق مشهد جهت اطلاع رسانی به فعالین دو کشور اعلام و افزود: آماده هستیـــم تا در نمایشگاههای تخصصی استــان که لیست آنها در اختیار جنــاب آقای گوردوغان رئیس محترم هیأت قرار خواهد گرفت. غرفه جهت معرفی تولیدات اعضاء آنها قرار دهیم و متقابلاً اتاق بازرگانی طرابوزان نیز به همان میزان غرفه در اختیار اتاق مشهد قرار دهد.
سرکنسول ترکیه در مشهد نیز گفت: هیئت کنونی نخستین هیئت بزرگ ترکیه ای است که بعد از تحولات اخیر به مشهد سفر کرده است.محمت دوغان افزود: شناخت خراسان رضوی از ترکیه و تعامل با این کشور قابل توجه است، ضمن این که ارتباطات ما با ایران محدود به تجارت و اقتصاد نمی شود بلکه اشتراکات فرهنگی، دینی و قومی بسیاری وجود دارد.وی همچنین درباره افق توسعه مراودات تجاری بین خراسان رضوی و کشور ترکیه گفت :ارتباطات تجاری ایران با ترکیه و به ویژه استان خراسان رضوی در سال های اخیر افزایش داشته است و برخلاف تصور موجود ایران در این میان استفاده بیشتری از صادرات به ترکیه کرده است چنان که سال گذشته 9.7 میلیارد دلار مجموع مراودات بازرگانی ایران وترکیه بوده که فقط سه میلیارد دلار سهم صادرات محصولات ترک به ایران بوده است

در ادامه نيز احمد حمدی گردوغان، رییس اتحادیه صادر کنندگان شرق دریای سیاه با بیان اینکه اين هیات کنونی نخستین هیات بزرگ ترکیه ای است که بعد از تحولات اخیر به مشهد سفر کرده است، افزود: کشور ایران و ترکیه دارای مشترکات زیادی هستند و ما در جهت تعامل با ایران مخصوصا خراسان و مشهد تمام تلاش خود را انجام می دهیم.
وی افزود: ایران و ترکیه به دلیل اشتراکات فرهنگی، دینی و قومیتی که دارند در سطح خوبی از ارتباطات به سر می برند و در دو ماه اخیر هیئت های بزرگی به مشهد داشتیم.
سرکنسول ترکیه در مشهد گفت:هدف اصلی این سفر فراهم کردن زمینه فعالیت مشترک اقتصادی است.
گردوغان ادامه داد: اعضای هیات کنونی ترکیه در حوزه مصالح ساختمانی، ساخت و ساز، رنگها، عایقها، در و پنچره PVC، لوازم خانگی و برقی، ساخت ماشین آلات، تجهیزات هتلی و صنعتی، شوینده، مواد غذایی و حوزه گردشگری فعال و مایل به توسعه همکاریهای مشترک هستند.

وی با تشکر از اتاق بازرگانی خراسان رضوی و نماینده وزارت امور خارجه و سر کنسول ترکیه در مشهد ابراز کرد:در گذشته تجار ترک و ایرانی از طریق جاده ابریشم همکاریهای خوبی داشته اند.
وی اصلی ترین هدف هیات ترک به مشهد را تامین تجارت مشترک بین دو کشور و ایجاد زمینه برای همکاریهای متقابل اقتصادی بر شمرد.
در ادامه نشست صبح فعالین اقتصادی استان با هیات اقتصادی طرابوزان کشور ترکیه نشستی با حضور شافعی نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و رییس اتاق مشهد،جمعی از اعضای هیات نمایندگان اتاق مشهد،ریاست نمایندگی وزارت امور خارجه نمایندگی شمالشرق بر گزار که منجر به عقد تفاهمنامه بین  اتاق بازرگانی ،صنایع،معادن و کشاورزی خراسان رضوی و اتحادیه صادر کنندگان شرق دریای سیاه ترکیه گردید.

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی