هدف‌گذاری اتاق ایران برای اجرای موافقت‌نامه ترجیحی ایران و اتحادیه اوراسیا

هدف‌گذاری اتاق ایران برای اجرای موافقت‌نامه ترجیحی ایران و اتحادیه اوراسیا
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 30 دي 1398

مدیرکل اداره روابط چندجانبه معاونت بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران تشریح کرد:

هدف‌گذاری اتاق ایران برای اجرای موافقتنامه ترجیحی ایران و اتحادیه اوراسیا

مدیرکل اداره روابط چندجانبه معاونت بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران گفت: از پنجم آبان‌ماه سال جاری که موافقتنامه ترجیحی بین ایران و اتحادیه اوراسیا به مرحله اجرایی وارد شد، اتاق بازرگانی ایران اقدامات متعددی برای اجرایی شدن این موافقتنامه و الزاماتی که باید در کشور دنبال می‌شد، انجام داد؛ یکی از این اقدامات، آموزش و اطلاع‌رسانی است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضو، اسفندیار امیدبخش در گفتگو با خبرنگار ما افزود: بر همین اساس، از حدود ۲ ماه قبل در تهران و شهرستان های مختلف سمینارهای متعددی برای آشنا کردن تجار و فعالان اقتصادی با این موافقت نامه و الزاماتی که پیش روی صادرکنندگان و به ویژه تولیدکنندگان کشور قرار دارد، برگزار کردیم.
وی با اشاره به برگزاری یک دوره آموزشی آنلاین برای اتاق های بازرگانی سراسر کشور در روز اول بهمن ماه اظهار کرد: با توجه به اینکه تمامی ۳۴ استان کشور گواهی مبدا را برای کشورهای عضو اوراسیا صادر می‌کنند و این گواهی مبدا به نوعی گواهی ترجیحی به شمار می آید و تمامی استان ها باید در جریان جزئیات موافقت نامه ترجیحی ایران و اوراسیا قرار گیرند، تصمیم گرفتیم تا با برگزاری نشستی به صورت ویدئو کنفرانس، مباحث را به طور رو در رو و در قالب یک کارگاه آموزشی به متقاضیان ارائه کنیم و اساتیدی که در سالن جلسات حضور دارند، به سوالات فعالان اقتصادی پاسخ گفت.
امیدبخش با بیان اینکه در موافقتنامه ترجیحی بین ایران و اتحادیه اوراسیا، ایران برای صادرات 502 قلم کالا به کشورهای عضو این اتحادیه امتیاز نرخ های ترجیحی را گرفته است، افزود: کشورهای اوراسیا نیز امتیاز صادرات با نرخ ترجیحی را برای ۳۸۰ قلم کالای ما دریافت کرده اند.

وی ادامه داد: بنابراین، آگاه سازی تجار درباره همین موافقتنامه، کالاها و نرخ‌های تعرفه ترجیحی را در قالب کارگاه آموزشی اطلاع رسانی خواهیم کرد. پیش از این نیز، در قالب انتشار کتابچه ای، فهرست کامل کالاهای این موافقتنامه را اعلام کرده ایم و در اختیار اتاق های بازرگانی سراسر کشور قرار داده ایم که تجار می توانند از آن ها استفاده کنند و در صورتی که سوالی در ذهنشان باقی مانده، از سمت اتاق مشهد و یا اتاق ایران می توانیم پاسخگوی ابهامات آن ها باشیم.
مدیرکل اداره روابط چندجانبه معاونت بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران، برگزاری این دوره آموزشی را به ویژه برای استان‌های شمالی کشور به دلیل نزدیکی به کشورهای عضو اوراسیا فرصتی مغتنم خواند و گفت: خراسان رضوی نیز از جمله استان هایی است که فرصت مهمی در اختیار دارد و امیدواریم بتواند از این فرصت حداکثر استفاده را انجام دهد.

وی تصریح کرد: نباید از یاد ببریم که این موافقتنامه موقت میباشد و مقرر شده است بعد از سه سال به سمت تجارت آزاد با این کشورها برویم؛ در این باره نیز در جلسه آموزشی اول بهمن ماه بحث خواهیم کرد. البته تنها برگزاری یک جلسه برای این موضوع کفایت نمی‌کند و این تنها یک تلنگر اولیه است تا اگر صادرکننده و سرمایه‌گذاری به دنبال سرمایه‌گذاری است، رهنمودهای لازم را دریافت کند و بداند چگونه برنامه ها و استراتژی های خود را برای مبادلات با کشورهای CIS تنظیم کند.

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی